Alg bovenop water


D

darksel

Guest
Ik heb erg veel last van alg dat boven op het water ligt.
Het is groen en vormt ook soms bellen.
Ik dacht dat het weg aan het gaan was vandeweek maar het is weer terug gekomen.
Kan iemand mij helpen welke alg dit is en hoe ik er vanaf kom ?
 
Heb je wel een pompje dat het water in beweging houdt ?
 
Dit is een kaamlaag, via de zoekfunctie veel over te vinden.
Gebruik bijvoorbeeld velletjes keukenpapier om het eraf te halen, en dit een tijdje volhouden tot het verdwenen is.
 
@22228 Ja mijn uitstroom staat schuin naar boven toe gericht.
@Foxy83 Dat ga ik dan zo is proberen, heb het ook al een keer met een koffie filterzakje geprobeerd maar dat ging niet echt goed.
 
Klinkt niet als een kaamlaag. Heb je een foto?
 
Ik zal is een foto proberen te maken.
 
Stinkt het als je de alg van het water afneemt?
Groen en het vormt bellen zeg je....dat gaat op blauwalg lijken.
 
Hier een foto. Het zijn als het ware kleine deeltjes.
478852darksel_0_82_img_3369.jpg

Het is licht groen net zoals bovenin, net onder de rand.
Als ik mijn bak open ruik ik niks.
 
Het is trouwens als ik vanaf de bovenkant kijk niet groen maar meer doorzichtig.
Ik kan wel de vissen zien zwemmen en de planten kan ik ook zien, maar niet helder.
 
Het wordt nu zelfs weer zo erg dat de stroming aan het oppervlak minder is dan gister.
Dit is al vaker gebeurt maar als ik dan bezig ben ik de bak gaat het weer beter stromen.
 
Dit is blauwalg! Afscheppen en het water goed in beweging houden!
Blauwalg creeert z'n eigen leefomgeving dus die zorgt voor stilstaand water. Vooral ook tussen drijfplantjes kan het zich vestigen. Lekker geen waterbeweging. En de fosfaat in de gaten houden want daar houden ze ook van.
 
Betwijfel of dit blauwalg is. Ik heb blauwalg nog niet op dee manier op het oppervlak zien drijven en bovendien is het een andere kleur (donkerder) met vellen. Denk meer aan een soort zweefalg / wier. Heb wel eens zo iets gehad, maar dit is wel erg dik !
 
Moet ik dit gewoon eraf halen met keukenrol ?
En het ruikt niet naar blauwalg, het ruikt eigenlijk nergens naar.
 
Je was me net voor.
Zoals ik net al zei het stinkt niet, ook zie ik niks op de planten enz.
Wel zat er op mijn filter een soort paarse alg maar die is helemaal verdwenen. Maar dat was in combinatie met opstartalg en groene alg.
Ook mijn planten zijn helemaal schoon en groeien goed.
Als ik er met een houten stokje doorheen ga blijft het een laag, wel lijkt het een soort vel te zijn maar die je niet kan doorbreken.
Het stokje is dan groen als ik hem eruit haal (door die alg).
 
Bij mij heeft het ook op die manier op het water gedreven, vooral langs de randen en tussen de drijfplantjes. Blauwalg hoeft niet blauw te zijn maar is heel vaak ook groen. Blauwalg zit overal op, niet alleen plantjes maar ook op stenen, zand etc.. Maar misschien is het wel een andere alg maar dan nog zou ik het afscheppen en zorgen dat het water goed beweegt. Kan toch sowieso geen kwaad.
 
Vertel mij wat : Heb er meer dan 10 jaar last van gehad !!! Eigenlijk had ik dus een blauwalgbiotoop !!!
Maar dit is volgens mij echt geen blauwalg (bacterie) maar een alg / wier (plantje)
 
Hmm oke dus het hoeft geen blauwalg te zijn ?
Ik zet alles nog een keer op een rijtje zodat het misschien duidelijker wordt:
- Vanaf de onderkant is het groen, vanaf de bovenkant is het heel wazig doorzichtig.
- Het begint als kleine deeltjes maar is nu een groot vel.
- Het maakt bellen, niet veel maar ze zijn er wel.
- Het maakt ook kleine groene dingetjes, een soort rolletjes en balletjes.
- Op de bodem en planten zie je niks, mijn planten zaten eerst wel vol met alg maar dit is allemaal weggegaan.

Wat is de beste manier om nu dit te verwijderen ?
Met een netje lukt het niet, heb het ook al een keer met een filterzakje geprobeerd maar dit lukte niet aangezien het water langzaam uit het filterzakje ging.
En/of moet ik het filteruitstroom nog meer naar boven richten ?
 
Gevonden !
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=951447
Dit is precies wat ik heb, maar ik heb wel eens vaker een dode vis gehad en toen was dit probleem er niet ?
Als ik mijn hand erin steek en haal hem vervolgens eruit, heb ik ook een ''hulk'' hand.
Ik ga dus maar deppen met keukenrol :p
Ben in ieder geval blij dat het geen blauwalg is !
 
Ik ben net bezig geweest met het afdeppen van de alg.
Het is nu bijna weg maar toch blijven er kleine groene deeltjes in het water drijven.
Heb het filteruitstroom naar boven gericht zodat de bovenkant goed doorstroomt, nu hopen dat het goed komt.
Offtopic; ls ik Bio CO2 toe ga voegen (dit wil ik misschien gaan doen), zal de algen dan ook minder zijn ?
En kan bio co2 schadelijk zijn voor de vissen ?
Sorry voor deze 2 laatste vragen, als het niet goed is dan zal ik er wel een nieuw topic voor aanmaken.
 
CO2 is even goed of slecht voor vissen als voor mensen (het is en blijft een vergif). Dus in een lage concentratie is het acceptabel als het perse moet...
Als je geen hollandse slabak wil, zou ik het niet toevoegen. Maar lees hierover maar meer in het desbetreffende forumonderdeel :)
 
Oke bedankt, ik zal me er meer over gaan inlezen.
 
meksjoef zei:
CO2 is even goed of slecht voor vissen als voor mensen (het is en blijft een vergif). Dus in een lage concentratie is het acceptabel als het perse moet...
Als je geen hollandse slabak wil, zou ik het niet toevoegen. Maar lees hierover maar meer in het desbetreffende forumonderdeel :)

Denk dat je nu een heleboel (Hollandse sla)bakeigenaren tegen je in het harnas jaagt. Ligt iets genunaceerder denk ik, alhoewel ik geen CO2 toevoeg. Het kan om verschillende redenen wel noodzakelijk / gewenst zijn om het toe te voegen namelijk.
Om het vergif te noemen vind ik dan ook wat sterk uitgedrukt. Het zit tenslotte ook gewoon in onze lucht.
 
Dan is het nog steeds vergif, maar in lage concentraties kunnen we er tegen. Zo is het met de vissen ook. Heb je een plantenbak die veel CO2 verbruikt, dan daalt de CO2 waarde zo sterk dat de pH makkelijk kan oplopen tot pH9. Dan is het nuttig wat CO2 toe te voegen tot een natuurlijke waarde.
In 90% van de bakken op het aquaforum is het absolute onzin om CO2 toe te voegen!
En iedereen maar CO2 adviseren. Als je je vissen zo graag dood wil hebben, koop ze dan niet.
Ik zeg het niet graag (grapje), maar ik ben het voor de volle 100% met meksjoef eens.

En dan nu weer ontopic. :)
 
Ik voeg ook nergens Co2 toe.
Heb het geprobeert,met bio. totaal geen nut.
Zonder groeit het beter.

Bij zweefalg Dan UV filter inzetten.
 
Bertus zei:
Ik voeg ook nergens Co2 toe.
Heb het geprobeert,met bio. totaal geen nut.
Zonder groeit het beter.

En voeg je dan ook geen andere plantenvoedingsstofjes toe?
Ik neem aan wel lateriet/klei balletjes.. maar verder nog?
 
Ik dacht dat het bijna weg was.
Maar nu zit het weer helemaal vol ! :(
Ik had de uitstroom nog verder naar boven gericht zodat er echt golfjes ontstaan.
Maar nu zijn zelfs die ''golfjes'' helemaal ingepakt en is er weer geen stroming.
Heeft iemand misschien nog een tip ?
 
kellemes zei:
Bertus zei:
Ik voeg ook nergens Co2 toe.
Heb het geprobeert,met bio. totaal geen nut.
Zonder groeit het beter.

En voeg je dan ook geen andere plantenvoedingsstofjes toe?
Ik neem aan wel lateriet/klei balletjes.. maar verder nog?

Ja,laterietbolletjes bij de Bleheri,s
 
darksel zei:
Ik dacht dat het bijna weg was.
Maar nu zit het weer helemaal vol ! :(
Ik had de uitstroom nog verder naar boven gericht zodat er echt golfjes ontstaan.
Maar nu zijn zelfs die ''golfjes'' helemaal ingepakt en is er weer geen stroming.
Heeft iemand misschien nog een tip ?

Kan je het laten zien?
Werkt je filter nog naar behoren?

Of blauwalg?
 
Kan misschien iemand mij helpen ?
Aangezien het mijn licht belemmerd.
 
Niemand ?
Sorry dat ik blijf reageren maar het heeft een beetje haast.
Het houdt mijn licht tegen en mijn stroming.
 
Hoelang zit jij op het Forum.

DEnk zelf eens na.
Heb jij dan niet gelezen ,net een bekertje eraf scheppen.
 

Terug
Bovenaan