Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


Ze gingen aan de discussen hangen, dus ik heb ze verkocht.
Ik heb geen problemen met de planten gezien. Dus dat valt mijns inziens wel mee.
 
totaaltje van hoe het er op dit moment bij staat

PXL_20211114_110501583_bewerkt.jpg
 
Als ik zo naar de foto kijk.....ddan lijken de discussen niet echt dik.
Maar zoals ik je hier ken....zal dat wel niet.
En geeft de foto het verkeerd weer

Mvg ronald
 
Er zitten er 3 bij die momenteel goed mager zijn. Vinnen ook niet helemaal lekker. Maar heb de afgelopen 3 maanden zoveel aan mijn hoofd gehad, dat de boel een beetje "verwaarloosd" was. Heb nu weer ruimte, dus dat gaat wrer goed komen.

Correct waargenomen!
 
Er zitten er 3 bij die momenteel goed mager zijn. Vinnen ook niet helemaal lekker. Maar heb de afgelopen 3 maanden zoveel aan mijn hoofd gehad, dat de boel een beetje "verwaarloosd" was. Heb nu weer ruimte, dus dat gaat wrer goed komen.

Correct waargenomen!
Je moet wel goed voor mijn papa's en mama's zorgen hoor Steven. Ik weet niet waar het door komt, maar ik lees en hoor weinig van nakweek cupido's. Heb nu ook een schooltje (6) zwemmen, maar zie totaal geen activiteit. Er raar voor een cichlide.. Maar zijn wel erg mooie en rustige zandhappers.
Welke bijvisjes heb je nog meer (in het midden?)...
 
De Hydrocleys nymphoides blijft een toffe plant! Helaas vonden destijds mijn vissen ze wel erg lekker, al zou het best kunnen zijn dat juist de Herotilapia multispinosa degene was die ze lekker vond en die zijn inmiddels verkocht.
 
De Hydrocleys nymphoides blijft een toffe plant! Helaas vonden destijds mijn vissen ze wel erg lekker, al zou het best kunnen zijn dat juist de Herotilapia multispinosa degene was die ze lekker vond en die zijn inmiddels verkocht.
Gewoon nog een keer proberen dan
 
Flinke bos al die Braziliaanse klimop Steven. Fraai geheel zo weer 👍
 
Erg mooi

Eten ze die eieren op of bewaken?
 
Ben ook benieuwd. Bij baby nieuws leuk een up date met foto
 
Ondertussen draaien de Hydor pompen al de nodige tijd, nooit gedoe, nooit problemen en nog steeds 100% tevreden over deze units.

Gisteren wel een aanpassing in de opbouw van de eerste pomp gedaan, om te kijken wat dit met zich mee brengt.

Oude indeling van onder naar boven (dus mandje 1 is de onderste)
1 medium spons (2) en filtervlies (3)
2 siporax
3 siporax
4 siporax
5 siporax

Nu vond ik na een standtijd van circa 3 tot 6 maanden de vervuiling van de sponsen en het vlies wel behoorlijk hoog, alhoewel niet vreemd natuurlijk, maar ben benieuwd of ik hier toch nog iets kan winnen, dus nu een aanpassing gedaan, te weten

1 Eheim mech
2 medium spons (2) en filtervlies (3)
3 siporax
4 siporax
5 siporax

De hoeveelheid siporax is nagenoeg identiek gebleven, omdat ik de inhoud van de 4 bakken nagenoeg in de 3 kreeg. Dus de manden zitten nu wat voller, maar sluiten nog wel prima aan, dit heb ik voordat ik de boel terug in de "bak" deed getest. De mech is alleen bedoeld als mechanische filtratie, ben benieuwd. Er ging bijna 2 liter mech in 1 filterbak van de Hydor.

Ik hoop dat ik hierdoor wat rommel ga opvangen in de kleibuizen, zodat de sponsen en vlies wat langer de fijnere vervuiling blijven opvangen, ik ben heel bnieuwed. Ik hoop eigenlijk dat ik hiermee probleemloos een standtijd van 6 maanden kan halen, maar het is dus wel een experiment.

Verder nog een nieuwe Jecod stromingspomp laten komen, omdat ik hier eens wat mee wil gaan spelen. Ik heb er nu al 2 jaar ofzo 1 draaien, maar het lukt daarmee niet om zowel bodem als oppervlakte stroming te verhogen, dus vandaar ook hier nog een aanpassing om eens te proberen wat dit met zich mee brengt. Ik wil zeker mijn discussen niet scheef blazen, maar juist een zeer evenwichtinge flow waarbij nog meer afval de filters in gaat. Ga ik dus gewoon eens mee testen.
 
Vandaag tijdens groot onderhoud de nieuwe Jebao/Jecod MLW-10 in de bak gehangen. Super compact. Easy to clean en leuk te bedienen via de app, dus ik hoef niet meer iedere week de stekker eruit te trekken als de stromingspompen droog vallen, druk op het scherm is genoeg om beide pompen (m/s) te laten uitschakelen.

Heb de rechterkant iets verbouwt, maar nog niet naar mijn zin voor de meest optimale flow, dus daar ga ik of tussendoor en anders volgende week weer even verder mee aan de slag.

Verder is de bak een beetje "saai". De Cupido's doen "niets". De discussen weinig. En verder zwemt er niet zo heel veel meer. Ben mijn gedachten nog wat aan het laten gaan om te bedenken wat ik wil, maar hier nog niet uit.

gedachten zijn
Sterbai weer uitbreiden naar 25 a 30 stuks
Oppervlakte visje toevoegen
(Dwerg) chiclide toevoegen
 
Ondertussen draaien de Hydor pompen al de nodige tijd, nooit gedoe, nooit problemen en nog steeds 100% tevreden over deze units.

Gisteren wel een aanpassing in de opbouw van de eerste pomp gedaan, om te kijken wat dit met zich mee brengt.

Oude indeling van onder naar boven (dus mandje 1 is de onderste)
1 medium spons (2) en filtervlies (3)
2 siporax
3 siporax
4 siporax
5 siporax

Nu vond ik na een standtijd van circa 3 tot 6 maanden de vervuiling van de sponsen en het vlies wel behoorlijk hoog, alhoewel niet vreemd natuurlijk, maar ben benieuwd of ik hier toch nog iets kan winnen, dus nu een aanpassing gedaan, te weten

1 Eheim mech
2 medium spons (2) en filtervlies (3)
3 siporax
4 siporax
5 siporax

De hoeveelheid siporax is nagenoeg identiek gebleven, omdat ik de inhoud van de 4 bakken nagenoeg in de 3 kreeg. Dus de manden zitten nu wat voller, maar sluiten nog wel prima aan, dit heb ik voordat ik de boel terug in de "bak" deed getest. De mech is alleen bedoeld als mechanische filtratie, ben benieuwd. Er ging bijna 2 liter mech in 1 filterbak van de Hydor.

Ik hoop dat ik hierdoor wat rommel ga opvangen in de kleibuizen, zodat de sponsen en vlies wat langer de fijnere vervuiling blijven opvangen, ik ben heel bnieuwed. Ik hoop eigenlijk dat ik hiermee probleemloos een standtijd van 6 maanden kan halen, maar het is dus wel een experiment.

Verder nog een nieuwe Jecod stromingspomp laten komen, omdat ik hier eens wat mee wil gaan spelen. Ik heb er nu al 2 jaar ofzo 1 draaien, maar het lukt daarmee niet om zowel bodem als oppervlakte stroming te verhogen, dus vandaar ook hier nog een aanpassing om eens te proberen wat dit met zich mee brengt. Ik wil zeker mijn discussen niet scheef blazen, maar juist een zeer evenwichtinge flow waarbij nog meer afval de filters in gaat. Ga ik dus gewoon eens mee testen.
Dat van die mech als eerste is ook een stokoud Eheim princiepe, en dat laten ze niet los.
Dus het zal zeker goed werken.
Ik heb ook ooit ergens gelezen dat hierop andere bacterien gaan zitten. Namelijk degene die organische meuk omzetten naar ammonium.

Verder bepaald ook de hoeveelheid materiaal tov de belasting hoe lang een filter mee gaat.

De Eheim 600 was na 2 weken erg vuil. Maar nu met de 1200 erbij, blijft deze ook veel schoner. Na 8 weken was deze nog niet zo vuil als de voorheen 2 weken.
 
Dat van die mech als eerste is ook een stokoud Eheim princiepe, en dat laten ze niet los.
Dus het zal zeker goed werken.
Ik heb ook ooit ergens gelezen dat hierop andere bacterien gaan zitten. Namelijk degene die organische meuk omzetten naar ammonium.

Verder bepaald ook de hoeveelheid materiaal tov de belasting hoe lang een filter mee gaat.

De Eheim 600 was na 2 weken erg vuil. Maar nu met de 1200 erbij, blijft deze ook veel schoner. Na 8 weken was deze nog niet zo vuil als de voorheen 2 weken.
Ik zal mijn bevindingen nadat de tweede ook is aangepast, op termijn posten!
 
Totaaltje van de bak

PXL_20220304_103332116_bewerkt.jpg


en de leuke feuture van de nieuwe Jeboa/Jecod pomp, een andere flow voor de dag en de nacht, en de tweede niet WIFI pomp schakelt mooi mee in zijn slave mode!

Screenshot_20220304-143759.png
 
oja en de flow van de MLW-10 is zo wijd, dat je helemaal geen blow effect hebt, ook niet als hij maximaal draait en 10000 liter per uur doet, lijkt echt een geweldige stromingspomp

Edit het is 4000 l/h, de 20 doet 10000
 
Laatst bewerkt:
oja en de flow van de MLW-10 is zo wijd, dat je helemaal geen blow effect hebt, ook niet als hij maximaal draait en 10000 liter per uur doet, lijkt echt een geweldige stromingspomp
Dit alles stuur je alleen aan via de app?
 
In ieder geval, geen idee of het evt ook anders kan maar dit werkt super eenvoudig en doeltreffend!
Zal me er ook eens in verdiepen. Zoek op termijn nog een ander wavemaker systeem voor mijn Malawibak die geruisloos overschakeld. Wellicht dat deze stromingspompen wat kunnen betekenen op dat gebied.
 
Ondertussen heb ik een jaar mijn energie verbruik gemeten, en het jaarverbruik is 1550kWh voor deze bak.

Nu heb ik geen warmte kuur hoeven doen en de max temp is 28,5 op de dag.

Dus als ik een marge van 1500 tot 1750 kWh per jaar reken, dan zit ik goed.

Voor wie het interessant vind
 
Nu maar hopen dat de energieprijzen snel zakken Steven.
 
Nu maar hopen dat de energieprijzen snel zakken Steven.
Ach John, een hobby kost geld.......

Ik durf niet aan de warmtepomp te beginnen, omdat ik dan geen ongelimiteerd warm water meer heb, gasloos is dus niet haalbaar, maar daar zou ik eerder naar toe proberen te werken
 

Terug
Bovenaan