AFCA 250x70x70


AFCA

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
21 oktober 2018
Berichten
79
Leeftijd
58
Hallo allen,

Ik ben niet zo een schrijver, maar lees veel mee en uiteraard plaatjes kijken, ik heb sinds kort de tijd maar vooral de ruimte om een nieuw aquarium te plaatsen en wil jullie dan ook maar eens verblijden met wat tekst en plaatjes.
Heb al sinds dat ik een kleine jongen was aquariums gehad en ben op dit moment in het bezit van een juwel rio 400, deze staat jammer genoeg op een overloop op zolder waar ik niet genoeg ruimte heb om volop te genieten van de hobby, maar wilde hem destijds ook niet wegdoen.
Ga nu proberen in dit topic jullie een inkijkje te geven van mijn aankomende nieuwe aquarium.
Het open aquarium moet nog gebouwd worden, maar dat zal niet lang meer duren, het gaat de afmetingen van 250x70x70 krijgen met een zelfbouw onderstel en een zelfbouw lichtbalk (10x 12v 36w ledspots met 2 tc 420 dimmers) op mijn hobbykamer 1e etage.
De techniek zal bestaan uit 4 potfilters (2 jbl greenline 1502 die ik nog had staan en 2 oase biomaster thermo 600 aangesloten op de juwel) daarbij een ph gestuurde co2 set en een doseringsunit voor de diverse vloeistoffen.
Morgen ga ik de benodigden materialen halen voor het onderstel, lichtbalk en een zelfbouw verlichte achterwand heb inmiddels al wat stenen en zand aangeschaft en ook al wat hout, maar daar komt nog meer bij zodat ik bij het inrichten wat te kiezen heb.

Groetjes,
 

Bijlagen

  • 1704969947074.jpg
    1704969947074.jpg
    6.5 MB · Weergaven: 64
  • 1704969984195.jpg
    1704969984195.jpg
    5.6 MB · Weergaven: 68
  • 1704970018874.jpg
    1704970018874.jpg
    5.5 MB · Weergaven: 69
  • 1704970044621.jpg
    1704970044621.jpg
    3.3 MB · Weergaven: 68
  • 1704970068477.jpg
    1704970068477.jpg
    2.9 MB · Weergaven: 59
Mooi project, mooi formaat en mooie stukken hout heb je daar! Wat komt er uiteindelijk in te zwemmen? Succes met de opbouw!
 
Mooi project, mooi formaat en mooie stukken hout heb je daar! Wat komt er uiteindelijk in te zwemmen? Succes met de opbouw!
Daar ben ik nog niet helemaal uit geen echt biotoop gericht aquarium alhoewel ik meer heb met zuid amerika zal het een beetje een mix worden geen maanvissen iig heb een lichte voorkeur voor een groep thorichthys maculipinnis/ellioti of een groep cleithracara maronii een groep kuhli's en/of corydoras en vind de trigonostigma espei erg mooi moet nog uitzoeken of dit wel bij elkaar kan en wat ik vanuit mijn huidige aquarium nog wil toevoegen die ik trouwens ook gewoon zal houden op mijn hobbykamer.
Djw

 
Laatst bewerkt:
Da’s een imposante collectie hout. Gaat alles er in?
Nee, ik ga nog meer hout aanschaffen en zal dan een keuze gaan maken wat er in de grote bak gaat en wat er in de kleinere bak gaat en wat overblijft, leg ik opzij.
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik nog niet helemaal uit geen echt biotoop gericht aquarium alhoewel ik meer heb met zuid amerika zal het een beetje een mix worden geen maanvissen iig heb een lichte voorkeur voor een groep thorichthys maculipinnis/ellioti of een groep cleithracara maronii een groep kuhli's en/of corydoras en vind de trigonostigma espei erg mooi moet nog uitzoeken of dit wel bij elkaar kan en wat ik vanuit mijn huidige aquarium nog wil toevoegen die ik trouwens ook gewoon zal houden op mijn hobbykamer.
Djw


Met dat aantal liter water moet je qua ruimte iig een heel eind komen lijkt mij, weet alleen niet precies van al die vissen de water parameters, maar volgens mij is die combinatie niet heel gek.
 
Zojuist even een mal gemaakt met de afmetingen van het aquarium om te testen of ik hem in de hobbykamer kan krijgen. Hij moet namelijk met een lift door het slaapkamerraam en dan via de overloop schuin de hobbykamer in en weegt leeg 185 kilo, maar zoals je ziet op de foto's past het anders had de bak smaller of lager gemoeten.
 

Bijlagen

  • 1705064036189.jpg
    1705064036189.jpg
    3 MB · Weergaven: 61
  • 1705064013841.jpg
    1705064013841.jpg
    3 MB · Weergaven: 59
  • 1705063647547.jpg
    1705063647547.jpg
    3 MB · Weergaven: 55
  • 1705063623597.jpg
    1705063623597.jpg
    3.7 MB · Weergaven: 52
  • 1705063589678.jpg
    1705063589678.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 54
  • 1705063568282.jpg
    1705063568282.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 57
Kan je verdiepingsvloer al dat gewicht wel dragen?
Als het goed is wel het is een betonnen vloer van 18 à 20 centimeter dik tegen een betonnen muur naar de buren toe.
 
Mooi project hoor!
Is het geen optie om hem ter plekke in elkaar te laten kitten. Lijkt mij een stuk minder risico dan met een lift naar binnen manoeuvreren dan schuin omhoog een kamer indraaien.
185 kg is nog wel wat en het is een stuk lastiger vasthouden dan een houten frame.
 
Da’s allemaal geen half werk! Prachtig project maar zo’n formaat hoort gewoon in de woonkamer…..
Dat bovenraampje met draadglas kan er, volgens mij, toch tijdelijk tussenuit?
In mijn vorige woning kon dat nl. wel.
Succes en houd de vaart erin 😉….
 
Mooi project hoor!
Is het geen optie om hem ter plekke in elkaar te laten kitten. Lijkt mij een stuk minder risico dan met een lift naar binnen manoeuvreren dan schuin omhoog een kamer indraaien.
185 kg is nog wel wat en het is een stuk lastiger vasthouden dan een houten frame.
Dat heb ik ook gevraagd, maar daar waren ze niet zo happig op en met een lift hadden ze wel ervaring ikzelf heb veel ervaring met verhuizen/meubel bezorging, dus die bak schuin door de overloop wordt geen probleem, ook heb ik gevraagd of het als bouwpakket geleverd kon worden, zodat ik hem zelf kon plakken maar dat is verzekeringtechnisch weer een dingetje begreep ik.
 
Da’s allemaal geen half werk! Prachtig project maar zo’n formaat hoort gewoon in de woonkamer…..
Dat bovenraampje met draadglas kan er, volgens mij, toch tijdelijk tussenuit?
In mijn vorige woning kon dat nl. wel.
Succes en houd de vaart erin 😉….
Helemaal mee eens, maar ja, je weet wie de broek aan heeft he en inderdaad die kunnen eruit, maar is niet noodzakelijk.
Djw.
 
Dat heb ik ook gevraagd, maar daar waren ze niet zo happig op en met een lift hadden ze wel ervaring ikzelf heb veel ervaring met verhuizen/meubel bezorging, dus die bak schuin door de overloop wordt geen probleem, ook heb ik gevraagd of het als bouwpakket geleverd kon worden, zodat ik hem zelf kon plakken maar dat is verzekeringtechnisch weer een dingetje begreep ik.

Je bent de klant dus je bepaald zelf wat er wel of niet gedaan wordt. De enig logische en veilige optie is om de bak ter plekke te lijmen, om een pas gelijmde bak door zo'n proces the wrikken is vragen om moeilijkheden.
 
Je bent de klant dus je bepaald zelf wat er wel of niet gedaan wordt. De enig logische en veilige optie is om de bak ter plekke te lijmen, om een pas gelijmde bak door zo'n proces the wrikken is vragen om moeilijkheden.
Wel grappig dat je dat zegt. Ik zou juist bij een wat oudere bak eerder problemen waar de kit wat stugger is geworden dan waar de kit nog lekker flexibel is. Mag aannemen dat de bak niet eerder verhuist wordt dan wanneer de kit uitgehard is.
 
Je bent de klant dus je bepaald zelf wat er wel of niet gedaan wordt. De enig logische en veilige optie is om de bak ter plekke te lijmen, om een pas gelijmde bak door zo'n proces the wrikken is vragen om moeilijkheden.
Ik mag dan wel de klant zijn maar als zij het niet ter plekke willen doen.....
 
Bijzonder dat je dan meteen een stempel krijgt met kapsones.....

Dat was geen sneer naar vakmensen, maar naar de persoon in kwestie. Ik gebruik de term vakmensen omdat je niet zomaar iemand je bak wil laten lijmen.
 
Dat was geen sneer naar vakmensen, maar naar de persoon in kwestie. Ik gebruik de term vakmensen omdat je niet zomaar iemand je bak wil laten lijmen.
De persoon in kwestie had in mijn ogen zeker geen kapsones was uitermate vriendelijk en meedenkend maar was terughoudend over plakken op locatie.
 
Poeh dat wordt een flinke uitdaging lijkt me met ruim 180 kilo :eek: Maar je moet er wat voor over hebben :D Met hoeveel man ga je dat doen?
 
4 man totaal voor het tillen en 3 man voor het schuiven door de slaapkamer en de overloop.

Eerder met zo'n zware bak aan de wandel geweest? Wij hadden het knap zwaar met z'n tweeen en een 200x60x65. Ik heb als tip opgeslagen om van die zware industriele glaszuignappen te huren de volgende keer, wellicht voor jou ook geen gek idee.
 
Eerder met zo'n zware bak aan de wandel geweest? Wij hadden het knap zwaar met z'n tweeen en een 200x60x65. Ik heb als tip opgeslagen om van die zware industriele glaszuignappen te huren de volgende keer, wellicht voor jou ook geen gek idee.
Hier ook met een bak van 1.50 meter
 
Eerder met zo'n zware bak aan de wandel geweest? Wij hadden het knap zwaar met z'n tweeen en een 200x60x65. Ik heb als tip opgeslagen om van die zware industriele glaszuignappen te huren de volgende keer, wellicht voor jou ook geen gek idee.
Voor mijn voormalig werk heb ik met grotere en zwaardere stukken lopen stoeien de 4 man zijn voor het tillen op de lift en het aquarium op het onderstel zetten en die tip van die zuignappen hou ik in mijn achterhoofd.(y)
 
Kan dat dan zomaar om die bak even ter plaatste in elkaar te kitten,
even wat glasplaten en kit meenemen en klaar?
Komt daar niet meer bij kijken?
Volgens mij heb je daar toch ook wel wat gereedschap voor nodig,
mss maken ze gebruik van een mal of iets dergelijks om zo'n bak in mekaar te zetten.
Lijkt mij toch niet dat je dat zomaar even hier of daar op een vloer kan doen.
Of is het toch zo simpel?
 
De rio 450 die ik nu heb (150x50x65 uit mijn hoofd kleine 100kg) heb ik met 2 man over 2 trappen naar zolder gesjouwd en gaat straks weer 1 trap naar beneden naar de hobbykamer.
 
Laatst bewerkt:
De rio 450 die ik nu heb (150x50x65 uit mijn hoofd) heb ik met 2 man over 2 trappen naar zolder gesjouwd en gaat straks weer 1 trap naar beneden naar de hobbykamer.

De Rio 450 was idd goed te doen, hier ook in huis gehad. De akvastabil Fusion was een stuk zwaarder. Afmeting zegt niet alles, dikte glas heeft ook veel invloed.
 
Naja ga morgen heen om in principe de bak te bestellen zal alles nog een keer voorleggen en doornemen met de beste man.
 
Kan dat dan zomaar om die bak even ter plaatste in elkaar te kitten,
even wat glasplaten en kit meenemen en klaar?
Komt daar niet meer bij kijken?
Volgens mij heb je daar toch ook wel wat gereedschap voor nodig,
mss maken ze gebruik van een mal of iets dergelijks om zo'n bak in mekaar te zetten.
Lijkt mij toch niet dat je dat zomaar even hier of daar op een vloer kan doen.
Of is het toch zo simpel?
Ik volg Aquaria van Wolferen op Facebook, en die bouwt bakken op locatie als ze te groot worden. Zullen ze van te voren op maat zagen en slijpen en ter plaatse in elkaar lijmen. Zag zelfs foto’s voorbijkomen van een bak van 2.40 lengte.
dus als het moeilijk is ,ivm bovenverdiepingen enzo, zou ik dat toch zeker overwegen op die manier.
 
Ik zou liever iets op lengte inleveren, en weten dat ik de bak er ook weer uit kan halen wanneer ik dat wil, dan dat er een bak staat waarvan ik weet dat ik m er nooit in 1 geheel weer uit kan krijgen.
 

Terug
Bovenaan