Aanschaf L nummer


P

pesci

Guest
ik Ben me aan het verdiepen in het houden van L nummers.

Ik heb nu de L046, L129 of L134 in mijn hoofd..


- zijn er ‘beginners’ L nummers, die het makkelijkst in leven te houden zijn?
- zijn er L nummers die zich vaker laten zien dan anderen?
- zijn alle L nummers even rustige vissen?
 
Kijk bij je keuze ook erg goed hoe groot ze worden, sommige worden echt heel groot en moet de afmeting van de bak navenant zijn.
 
L 46 is de duurste , denk ik. zo 80-100 euro .
 
Kijk bij je keuze ook erg goed hoe groot ze worden, sommige worden echt heel groot en moet de afmeting van de bak navenant zijn.


Volgens mij zijn de 3 ik benoem kleinere varianten, of vergis ik me?
 
Volgens mij zijn de 3 ik benoem kleinere varianten, of vergis ik me?
Nee dat zag je goed, het was ook een algemene waarschuwing voor een veel gemaakte fout :D
Hoe groot is de bak waar ze in komen?
 
Nee dat zag je goed, het was ook een algemene waarschuwing voor een veel gemaakte fout :D
Hoe groot is de bak waar ze in komen?


Ik heb nu maar een 60 liter bak.
 
Ik denk dat @Nicolientje-W je het beste antwoord kan geven hierover.

Ik denk t wel. Maar denken is anders dan feiten
 
Tja met zo'n klein bakje moet je weten wat je doet qua L-nummers, de L46 moet op minimaal 29 graden gehouden (in tegenstelling van wat er op veel websites beweerd word) worden wil die het naar zijn zin hebben, veel medebewoners vallen dan al af omdat de bak te warm is.
 
Tja met zo'n klein bakje moet je weten wat je doet qua L-nummers, de L46 moet op minimaal 29 graden gehouden (in tegenstelling van wat er op veel websites beweerd word) worden wil die het naar zijn zin hebben, veel medebewoners vallen dan al af omdat de bak te warm is.


L104 of een peckoltia vittata of uberhaupt een ancistrus zou die dan wel erin kunnen als levenslang even vanuit gaande dat TS geen toekomst plannen heeft om groter te gaan?
 
Tja met zo'n klein bakje moet je weten wat je doet qua L-nummers, de L46 moet op minimaal 29 graden gehouden (in tegenstelling van wat er op veel websites beweerd word) worden wil die het naar zijn zin hebben, veel medebewoners vallen dan al af omdat de bak te warm is.


En de L134 of L129? Zelfde verhaal?
 
En de L134 of L129? Zelfde verhaal?
Als je een leuke vis zou kiezen zou ik voor een ancistrus gaan. L144 ook een leuke. In mijn ervaring komen die meer naar voren dan de L129 enz.

Ik heb de l104 en de l129 en de l168 en de ancistrussen en die ancistrussen zie ik vaker dan de l129 ofso. Die is vaak echt verstopt.

Maar dat is mijn ervaring.
 
Hebben de L129 en L134 ook zo warme temp nodig?
 
Als je een leuke vis zou kiezen zou ik voor een ancistrus gaan. L144 ook een leuke. In mijn ervaring komen die meer naar voren dan de L129 enz.

Ik heb de l104 en de l129 en de l168 en de ancistrussen en die ancistrussen zie ik vaker dan de l129 ofso. Die is vaak echt verstopt.

Maar dat is mijn ervaring.


Die L144 lijkt me misschien ook wel wat... ken je iemand die ze kweekt rondom den haag?
 
Ik lees trouwens dat de L144 wel een stuk groter worden dan de L nummers die ik opnoem
 
Ik heb de L144 zitten en via de A4 is het een half uur rijden.

Ik ben het met Liran eens dat ancistrussen zich veel makkelijker laten zien dan alle andere L-nummers
 
Ja wat ik al zei: je moet weten wat je doet als je zo'n klein bakje hebt, ik heb hier een groep claro's in een 75-literbak zitten en doen het goed zolang je maar voor voldoende filtering en schuilplekken en goed water zorgt
 
Ik heb de L144 zitten en via de A4 is het een half uur rijden.

Ik ben het met Liran eens dat ancistrussen zich veel makkelijker laten zien dan alle andere L-nummers


Hoe groot worden ze?
 
De l144 word max 12 cm maar meestal tikken ze de 10 cm net aan, heb overigens twee soorten ervan zitten, zowel de zogenaamde longfinvariant (zie foto) en met gewone vinnen.
Op de foto is het kweekkoppel

albino-ancistrus-longfin-kweekkoppel-2016.jpg


albino-ancistrus-longfin-kweekkoppel-2016.jpg
 
Ik ben zo nieuw dat ik t verschil tussen ancistrussen en L nummers niet eens weet trouwens...

En bestaan er ook nog verschillende ancistrussen?
 
Ik lees net vanaf a4 30 min. En dat is Nicolientje-W.

Maar dan heb je ook een goed gezond visje!

Afstand is geen probleem! Moet alleen even wennen aan deze L144 hahaha
 
Ik ben zo nieuw dat ik t verschil tussen ancistrussen en L nummers niet eens weet trouwens...

En bestaan er ook nog verschillende ancistrussen?

Een ancistrus is ook een L-nummer, die L staat voor Loricaridea en werd gegeven omdat er meer vissen werden ontdekt dan dat er namen beschikbaar waren en daardoor kregen ze een nummer en zouden dan later op naam gebracht worden, wat overigens nog steeds gebeurd.

De ancistrusfamilie is vrij groot, hoe groot weet ik niet maar beslaat enkele tientallen soorten, ikzelf heb 6 soorten zitten
 
Een ancistrus is ook een L-nummer, die L staat voor Loricaridea en werd gegeven omdat er meer vissen werden ontdekt dan dat er namen beschikbaar waren en daardoor kregen ze een nummer en zouden dan later op naam gebracht worden, wat overigens nog steeds gebeurd.

De ancistrusfamilie is vrij groot, hoe groot weet ik niet maar beslaat enkele tientallen soorten, ikzelf heb 6 soorten zitten


Kweek je die ook die anderen? En zo ja; foto’s
 
Ik ben zo nieuw dat ik t verschil tussen ancistrussen en L nummers niet eens weet trouwens...

En bestaan er ook nog verschillende ancistrussen?
Ja je hebt in verschillende soorten en kleuren.
Rood
Albino rood oog
Geel blauwe ogen
Wildkleur is meestal rond bruin zwart met puntjes.

En nog meer vormen.

Ik heb me laten vertellen door een LFS dat Alle Lnummes ancistrussen zijn. Maar of dat ook echt zo is.. durf ik geen definitieve uitspraak over te doen.


Verschillen tsjah omnivoren carnivoren.
Lengtes kleuren patronen gedrag enz

Ancistrus de zogehete "borstelneus" Bristlenose bij een man zie je een gewei en bij een vrouw niet etc
 
Fire red longfin ancistrus,
Rio tapajos ancistrus
Rio tocantins ancistrus
Wildkleur longfin ancistrus
Ancistrus claro

etenstijd-mrt2019.jpg


man-rio-tapajos-nov2018.jpg


lunch-kweekkoppel-okt2018.jpg


etenstijd1-mrt2019.jpg


man2.jpg
 
P
Ja je hebt in verschillende soorten en kleuren.
Rood
Albino rood oog
Geel blauwe ogen
Wildkleur is meestal rond bruin zwart met puntjes.

En nog meer vormen.

Ik heb me laten vertellen door een LFS dat Alle Lnummes ancistrussen zijn. Maar of dat ook echt zo is.. durf ik geen definitieve uitspraak over te doen.


Verschillen tsjah omnivoren carnivoren.
Lengtes kleuren patronen gedrag enz

Ancistrus de zogehete "borstelneus" Bristlenose bij een man zie je een gewei en bij een vrouw niet etc


Leuk al deze nieuwe info! En waarom laten de ancistrussen zich dan meer zien als het ook L nummers zijn?

Ps. Ik weet nu echt niet meer wat ik wil
 
Alle L-nummers (dus ook de ancistrus) zijn eigenlijk nachtdieren en leven overdag in een holletje in de wanden van de rivier, het geval wil alleen dat de ancistrus wat meer lef heeft om zich te laten zien als de wat excotischere kleurtjes
 
Alle L-nummers (dus ook de ancistrus) zijn eigenlijk nachtdieren en leven overdag in een holletje in de wanden van de rivier, het geval wil alleen dat de ancistrus wat meer lef heeft om zich te laten zien als de wat excotischere kleurtjes


Maar juist die kleurtjes ben ik toch meer verliefd op geloof ik.... wat voor temp heeft de L129 nodig? En wie verkoopt die? Ik kan deze nergens vinden namelijk
 
P



Leuk al deze nieuwe info! En waarom laten de ancistrussen zich dan meer zien als het ook L nummers zijn?

Ps. Ik weet nu echt niet meer wat ik wil
Ik zou lekker die l144 bij @Nicolientje-W kopen.

Daarmer beginnen. Ennals ooit groter gaat kijken of je een mooie exotische kleurtje erbij kan doen.. :D
 
Als je facebook hebt, kun je op de facebookgroep L-nummersplaza een oproepje plaatsen, daar zitten 100derden kwekers
 

Terug
Bovenaan