Aanhoudende kaamlaag


Dan is K het eerste plafond waar je je hoofd aan stoot...
Ik wist niet dat Kalium zo belangrijk was

Mja, dan ga je dus zoals je zegt geen balans bereiken en gaat je nitraat de pan uitswingen.
Het hoeft niet perse in balans te zijn toch, als er maar voldoende is?? Nitraat kan wel ietsie hoger (5ppm ofzo)
Je kan denk ik beter wat extra K toevoegen aan één van je stockoplossingen of een flesje apart aanmaken
Als de probleempjes zich blijven voordoen is dat het eerste wat ik ga proberen, thanks:thumbs:
 
Ik wist niet dat Kalium zo belangrijk was

NPK
De heilige drievuldigheid!
;)

Het hoeft niet perse in balans te zijn toch, als er maar voldoende is?? Nitraat kan wel ietsie hoger (5ppm ofzo)

Je zal al naar 33ppm NO3 moeten stijgen om aan 20ppm K te komen.
Maar dan wil je eigenlijk ook om en bij de 33ppm K...
En misschien wil je dan ook meer PO4 om wat in balans te raken

:juggle:
 
Je zal al naar 33ppm NO3 moeten stijgen om aan 20ppm K te komen.
Maar dan wil je eigenlijk ook om en bij de 33ppm K...
En misschien wil je dan ook meer PO4 om wat in balans te raken
Dat antwoord voelde ik al aankomen en heb daar ook niets tegenin te brengen :deal:
Conclusie, indien Kalium verhoogt moet worden een zakje K2SO4 kopen:D
 
Maar zonder gekheid, als je kaliumnitraat en kaliumfosfaat toevoegt conform de EI (20/2) dan doseer je dacht ik rond de 12 mg kalium als ik me niet vergis. Dat is volgens mij in de regel wel voldoende toch? Anders zouden meer gebruikers van de EI tekorten krijgen zonder nog extra kalium toe te voegen.
 
Anders zouden meer gebruikers van de EI tekorten krijgen zonder nog extra kalium toe te voegen.
Tenso is één van de weinige waar geen kalium inzit, misschien zit je dan net op de ondergrens?
 
Tenso is één van de weinige waar geen kalium inzit, misschien zit je dan net op de ondergrens?


Nee maar die kalium voeg je toe met de nitraat en fosfaat en zover ik weet is 12 mg al redelijk wat hoor.
 
upload_2019-3-8_18-51-29.jpeg
 
Tja, als je die cijfers bekijkt zou dat voldoende moeten zijn, erg jammer weer, ik dacht dat de mogelijke oorzaak gevonden was.
 
Ah, ik heb nog een litertje of twee staan anders hoor.
Ik bemest er mijn akker mee net voor het gaat regenen.
De dag erna vul ik een flesje met water uit de aanpalende sloot en daar bemest ik mijn bak dan mee!
Het is nog steeds vrij straf dan maar bij de juiste dosering net doenbaar voor mijn visjes.
:thumbs:

Mijn hond baggert altijd door jou sloot? Ik droog hem dan thuis af met een handdoek en knijp die uit in mn aquarium. :thumbs:
 
Tja, als je die cijfers bekijkt zou dat voldoende moeten zijn, erg jammer weer, ik dacht dat de mogelijke oorzaak gevonden was.

Op een manier is dat inderdaad zo.

Maar je ziet hetzelfde gemiddelde bij nitraat staan. Dat is zogezegd ook 10ppm maar jij doseert toch 20ppm?
Je doseert toch met reden 20/2 en geen 10/1? Terwijl 10/1 volgens het schema ook genoeg moet zijn...
Anderzijds is de onderste limiet voor nitraat 0,05 terwijl de onderste limiet voor K 0,5 is....
Daarnaast kan je Kalium makkelijk over-doseren zonder gevolgen of risico's.

Want voor de duidelijkheid: ik wil niet gezegd hebben dat het zeker een K-tekort is, hé.
Het is meer een extra factor uitschakelen dat je op die manier doet in mijn opinie...

Dus in jouw geval zou ik bij aanhoudende problemen effectief wat extra K doseren.
Dan pas zal je merken of het al dan niet helpt.

Want eigenlijk gaan je planten nu maar nitraat opnemen tot 12ppm, vanaf dan vallen ze zonder kalium (aangezien ze evenveel K als NO3 verbruiken) en nemen ze verder ook niet veel meer op aangezien er vanaf dan een tekort is aan K en het dus een beetje stilvalt.
Kalium is niet voor niets een macro-element denk ik...
 
Mijn hond baggert altijd door jou sloot? Ik droog hem dan thuis af met een handdoek en knijp die uit in mn aquarium. :thumbs:

Mooie strategie hoor! Kan niet misgaan dan..

Maar er staat altijd een potje op mijn erf, naast het hek.
Gelieve daarin je bijdrage te deponeren zodat ik de continuïteit van het magische slootwater kan blijven garanderen...
:petjeaf:
 
Je doseert toch met reden 20/2 en geen 10/1?
ja zodat er altijd voldoende aanwezig is.
Daarnaast kan je Kalium makkelijk over-doseren zonder gevolgen of risico's.
Ik ga dit binnenkort wel even opschroeven tot gelijke waarde van het Nitraat, baad het niet schaad het niet dus?
Want voor de duidelijkheid: ik wil niet gezegd hebben dat het zeker een K-tekort is, hé.
Haha, nee hoor dat snap ik, ik zocht een strohalmpje en dat was (is) er één
Het is meer een extra factor uitschakelen dat je op die manier doet in mijn opinie...
Prcs.
Want eigenlijk gaan je planten nu maar nitraat opnemen tot 12ppm, vanaf dan vallen ze zonder kalium (aangezien ze evenveel K als NO3 verbruiken) en nemen ze verder ook niet veel meer op aangezien er vanaf dan een tekort is aan K en het dus een beetje stilvalt.
Dit klinkt wel logisch.

Ik zit nu een paar versnellingen hoger tov mijn andere bak, dus ik moet alles nog even proberen en uitvogelen.
 
Mooie strategie hoor! Kan niet misgaan dan..

Maar er staat altijd een potje op mijn erf, naast het hek.
Gelieve daarin je bijdrage te deponeren zodat ik de continuïteit van het magische slootwater kan blijven garanderen...
:petjeaf:

Mn vissen beginnen licht te geven in t donker, dus ik zal zeker op zoek gaan naar dat potje. ;)
 
Mn vissen beginnen licht te geven in t donker

Ik heb het ook al gemerkt, inderdaad een leuk extraatje!
Dit komt blijkbaar doordat het productjuh zo sterk is dat zelfs de vissen aan fotosynthese doen tijdens de lichtcyclus.
En dat fotogesynthetiseerd licht geven ze terug af tijdens de nacht..
Niets om je zorgen over te maken. Is eigenlijk gewoon een gratis vissen-nachtlampje.
 
De kaamlaag lijkt wat minder te worden, normaal stond het water in één hoek al stil na een dag, nu na één dag niet afhevelen beweegt het nog:daisy:

De dikke laag van afgelopen donderdag is denk ik het keerpunt geweest...
 
Dan hang je daar een binnen filtertje met watten.
Heb je stroming en de kaamlaag wordt opgezogen.

In beweging houden.
 
het gaat nu beter en hopelijk blijft dat zo, klein binnenfiltertje zou kunnen, maar dan op de kop bijvoorbeeld?
 
Dt moet je zelf bekijken he.
Wat het beste gaat.
 
Bij deze wil ik even mijn kennis van zaken mededelen:D
De kaamlaag is zo goed als voorbij, afhevelen is niet meer nodig de laatste paar dagen, het is nu nog een hele dunne film laag maar de oppervlakte blijft in beweging.

Dit dus,
Geduld meneer Zeester, geduld ;):D
Het ''probleem'' met de plantengroei lijkt mee te vallen, ik denk dat de kaamlaag toch behoorlijk wat licht tegenhield.
De slechte bladeren van de Corymbosa komt denk ik door mijn algeneter, er ontstaan steeds meer gaten in de bladeren terwijl de plant verder gezond oogt, ik zie hem ook regelmatig aan de bladeren hangen:eek:
 
Om dit topic nog af te sluiten, ik kan met vreugde mededelen dat de kaamlaag verleden tijd is:thumbs:

Het heeft in mijn ogen wel erg lang geduurd (ruim 5 maanden) maar goed, (heel veel) geduld is dus toch een schone zaak.

In dit topic was er ook sprake van slechte plantengroei wat de kaamlaag zou veroorzaken, hoe dit allemaal met elkaar in verband heeft gestaan durf ik niet te zeggen.
Het gaat namelijk al weer een tijdje goed met de planten maar tot voor kort was de kaamlaag nog steeds aanwezig, en zo opeens is ie verdwenen.
Ik kwam erachter omdat de ruiten ook wat minder snel vettig werden, skimmertje uitgezet, en ja hoor, weg blijft de kaamlaag :r
 
Reden voor een feestje zou ik zo zeggen. Dat wordt een taartje halen meneer Zeester :)
 
Mooi Patrix, de aanhouder wint !
 
de aanhouder wint !
Ja dat blijkt, echt van alles ga je bedenken en proberen, feit is wel dat er ook een laag ontstond door te felle belichting en protesterende plantjes, minder licht scheelde al een stuk.
Maar het laatste restje had blijkbaar nog tijd nodig
 

Terug
Bovenaan