81x36x45 Plantenbak van harriee (Patjee)


P

patjee

Guest
Hierbij wil ik jullie op de hoogte houden van mijn plantenbak. (dat moet het in ieder geval gaan worden)

Het gaat om een rekord 800 met standaard 2 T8 lampen van 18 Watt.
Omdat ik het een plantenbak wil gaan maken heb ik er een extra lamp van 18 watt bij gezet.

Lampen opstelling van voor naar achter:
JBL Solar Color
JBL Solar Natur
JBL Solar Tropic

De 1e lamp gaat om half 11 aan en om 11 uur volgen de andere 2.
Om half 10 s'avonds gaan de achterste 2 weer uit en om half 11 volgt de laatste.

Als pomp heb ik de standaard pomp van juwel er in gelaten deze wil ik op den duur nog wel gaan vervangen voor een externe pomp.

Ook zit er een Co2 installatie in van APO.

wekelijks word er plantenvoeding in gedaan
1x per week profito en afhankelijk van de waterwaardes komt hier nog Fosfo (PO4) en Nitro (NO3) bij.

vervolgens word er nog dagelijks 2 a 3 ML easycarbo in gedaan.

Volgens mij heb ik nu wel weer genoeg getypt tijd voor wat foto's

1e foto genomen op 10-02-2015 met nog mijn oude juwel lampen er in.
2e foto is een dag later genomen met de nieuwe jbl lampen er in zoals hier boven vermeld en een paar nieuwe plantjes er bij.

Foto 1
831239harriee_0_84_dsc_0776.jpg


Foto 2
222743harriee_0_84_dsc_0781.jpg



De Plantjes staan nog niet helemaal zoals ik het wil maar laat ze eerst maar even goed groeien. Als ze het goed doen ga ik verder knutselen aan de opstelling en het helemaal naar mijn wens inrichten.

Tips zijn altijd welkom ;)
 
Inmiddels een klein weekje verder en ben aan het snoeien geweest.

De bodembedekker heb ik eens goed aangepakt omdat die wel erg tegen het raam omhoog begon te groeien.
Voor de rest niet veel veranderd, de planten groeien erg hard dus zou volgende week wel weer flink moeten snoeien.

Voor de snoeibeurt:

257559harriee_0_84_dsc_0776.jpg


Na de snoeibeurt:
877721harriee_0_84_dsc_0786.jpg
 
Hierbij een nieuwe update.

Plantjes groeien zowat de bak uit en moet ze inmiddels 2x per week snoeien.

Ben nog niet tevreden over de linker hoek dus er moeten nog wat nieuwe plantjes bij voor de rest zeker niks te klagen.

Foto tijd :)
28 februari:
418531harriee_0_84_282.jpg


1 Maart:
322931harriee_0_84_13.jpg


4 Maart
289483harriee_0_84_43.jpg


6 Maart
261543harriee_0_84_63.jpg


Brand maar los
 
Sooooo die planten zitten om de doping :D
Ze groeien echt gigantisch!
 
Mooi bakje hoor hoop dat ze het bij mij ook zo goed gaan doen.
 
Een dopingtest zou inderdaad geen slecht idee zijn hier. Lekker hoor, die plantengroei! Wat voeg je allemaal toe?

Zie ik daar trouwens maar ��n P. titteya zwemmen?
 
Ja Zwemt er helaas nog maar 1 van wat ooit een mooie groep was.

Denk dat deze al zeker 2 jaar in ze eentje ze rondjes zwemt.

Voeg elke dag 3ml easycarbo toe.
1 keer in de week 10 ml profito en voor de rest waar nodig is Nitro (no3) en Fosfo (po4). deze verhouding probeer ik 10 op 1 te houden.

Plus zit er een Co2 installatie in de bak.

Ben alleen nog niet tevreden over de pomp na een paar dagen komt er aanzienlijk minder stroming door me bak. word tijd voor een extra externe pomp er bij te plaatsen.
 
Mooi hoor. Hoe heb je de derde lamp er bij gemaakt? Misschien een foto? Zou voor hier ook niet verkeerd zijn.
 
bartman zei:
Mooi hoor. Hoe heb je de derde lamp er bij gemaakt? Misschien een foto? Zou voor hier ook niet verkeerd zijn.


Hiervoor heb ik een systeem van arcadia gebruikt (zie foto)

413711harriee_0_84_acup_controller__02241.jpg


Deze heb ik als voorste lamp gemoneteerd door een aantal gaatjes te boren in mijn kap.

Kan alleen hierdoor niet meer het voerklepje openen aan de bovenkant maar dat neem ik voor lief. Scheelt een hoop licht in mijn bak en daardoor kan ik plantjes nemen die wat meer licht nodig hebben.

421724harriee_0_84_img_4396.jpg
 
Zo Staat die er nu bij

151131harriee_0_84_6133.jpg


Gister een nieuw stuk hout gekocht deze gaat er dinsdag in.

Ook heb ik wat nieuwe plantjes besteld omdat ik niet tevreden ben met de linker kant.
Deze krijg ik dinsdag binnen dan kan ik mooi alles in een keer doen.
 
@patjee

wat is dei plant helemaal recht op de foto deze klimt zo mooi omhoog.

Groeten
 
okeej even op google info zoeken
deze wil ik erg graag in me bak hebben

voeg enkel dagenlijk easy carbo toe

verder geen co2 enzo.
 
Mooie schone bak. :)
Hoe hou je dat vol elke dag carbo toevoegen? Nog geen plannen dit te automatiseren?
 
Harry1 zei:
Mooie schone bak. :)
Hoe hou je dat vol elke dag carbo toevoegen? Nog geen plannen dit te automatiseren?

Heb er wel over na zitten te denken om dit te automatiseren maar daar zit ook wel een koste plaatje aan helaas.

Denk dat ik dit pas ga doen als ik het huis uit ben bij me ouders haha.

Gelukkig heb ik een moeder die zo lief is af en toe wat plantenvoeding er in te doen als ik bij mijn vriendin vertoef dus dat scheelt weer.

Voor de rest is het vrij simpel om elke dag wat voeding er in te doen.
Of voor dat ik moet werken doe ik dit of na mijn werk ligt een beetje aan de tijden.


Mocht iemand nog tips of suggesties hebben hoe ik bepaalde dingen aan moet pakken of misschien een plantje iets anders neer kan zetten zodat die wat beter tot zijn recht komt dan hoor ik dat graag.
 
Ik zou bijv de rode plant(denk althernanthera) achter de Lotus daar weghalen en ergens neerzetten waar zijn kleur meer tot uiting komt. Nu is het contrast weg.
 
Ontzettend mooie bak. Wel een vraagje? Welke plant staat er achter de monte carlo? Die grasachtige? Dit lijkt mij nml een hele mooie plant voor bij mij in de bak
 
bartman zei:
Ik zou bijv de rode plant(denk althernanthera) achter de Lotus daar weghalen en ergens neerzetten waar zijn kleur meer tot uiting komt. Nu is het contrast weg.

Kan ik me wel bij aansluiten.
Planten zien er verder goed en gezond uit, zo vanaf de foto te zien.
 
Killerfish zei:
Ontzettend mooie bak. Wel een vraagje? Welke plant staat er achter de monte carlo? Die grasachtige? Dit lijkt mij nml een hele mooie plant voor bij mij in de bak

Dat is de Sagittaria subulata.
Deze gaat er overigens dinsdag uitgehaald worden en hier komt een andere plant voor in de plaats.

Mocht je hem willen hebben dan kan je hem overnemen van mij.

De rode plant die nu naast de lotus staat ga ik dan ook verplaatsen weet alleen nog niet precies waar ik hem ga planten.
 
Mooie bak!
Mischien de Hydrocotyle leucocephala ook links laten terugkomen achter de Sagittaria? De Hydro wil graag omhoog en het ronde blad geeft denk ik een mooi contrats met de Sagittaria? Dan kun je hem rechts wat lager houden met de Zosterfolia in de achtergrond de hoek in omhoog?b (a la de foto van 6 maart)
En die rode naast de lotus net wat meer naar links? Een cm of 10?

Zomaar wat ideetjes, want het is al een heel mooie bak en je planten doen het super!
 
Allen bedankt voor de inbreng.

De Sagittaria heb ik er vandaag helemaal uitgehaald en hier komt een mooie bos Cryptocoryne wendtii (Bruin) voor in de plaats.
Deze komt wel op de zelfde plaats als de Sagittaria te staan. Daar achter komt de Limnophila aromatica te staan. Het stuk hout wat er nu in staat word vervangen door een nieuw stuk en hier komt mos op te zitten in combinatie met een java plant.

De lotus heb ik iets naar rechts geplaatst zodat de Alternanthera rosanervig wat meer ruimte heeft en er ook wat meer ruimte tussen hem en de lotus zit zodat die beter tot zijn recht komt.

Het is alleen nog even wachten op de plantjes. Deze hoop ik vandaag binnen te krijgen maar heb nog niks over mijn bestelling gehoord dus denk dat ik alles pas eind van de week binnen heb.

Zodra alles er in zit zet ik er weer een aantal foto's er op.
 
Hierbij weer een kleine update.

nieuwe plantjes zitten er nu ongeveer een week in en lijken het goed te doen.
moet allemaal nog wel flink gaan groeien maar dat komt wel.

gister nog gesnoeid dus ziet er een beetje kaal uit.

foto is iets wat overbelicht. blijft toch lastig om een goeie foto te schieten vind ik.

554841harriee_0_84_dsc_0811.jpg
 

Terug
Bovenaan