60x40x40 van Esthersvisjes


Hoe kan dat nou! :( Weet je wat de oorzaak zou kunnen zijn? Oh ik lees dat je de bodem verstoord hebt... 😔 Nitriet?
 
Hoe kan dat nou! :( Weet je wat de oorzaak zou kunnen zijn? Oh ik lees dat je de bodem verstoord hebt... 😔 Nitriet?
Het was nadat het filter weer daadwerkelijk water rondpompte. Blijkbaar de opgebouwde gifstoffen in het filter dat natuurlijk uren stil had gestaan.
 
Dat is de ellende met kleine bakken, als er iets mis gaat heb je vrijwel geen tijd om te reageren omdat je vanwege het geringe volume al snel in een giftige situatie zit. Ontzettend jammer maar geef de moed niet op, probeer er wel achter te komen wat er precies mis gegaan is. Een filter dat een paar uur stilgestaan heeft lijkt me niet de oorzaak.
 
Het was nadat het filter weer daadwerkelijk water rondpompte. Blijkbaar de opgebouwde gifstoffen in het filter dat natuurlijk uren stil had gestaan.
Ik denk niet dat het uit het filter komt eerlijk gezegd. Zo heel veel kan er niet schadelijks uit het filter komen. Ik verwacht eerder dat het uit de bodem komt dan.. want het waren uren stilstaan? Dat kan geen kwaad volgens mij. Het punt is wel dat als het filter stil staat, er minder zuurstof door het aquaruim heen gepompt word waardoor dus heel het aquaruim niet meer effectief de nitriet en ammoniak omzetten.

Als je dat dan combineert met een filter die vol zit, en een bodem die je verstoord dan komt er een explosie van ammoniak, en daarna nitriet. Het kan dan vrij lang duren voordat alles weer omgezet is in nitraat. En al die tijd is er te veel nitriet. Je hebt natuurlijk aardig wat waterwissels gedaan tussendoor dus je hebt eigenlijk wel gedaan wat je moest doen...

Had je misschien dan nog meer water wissels moeten doen... Of zou er echt iets schadelijks in het filter of bodem gezeten hebben...
 
Dat is de ellende met kleine bakken, als er iets mis gaat heb je vrijwel geen tijd om te reageren omdat je vanwege het geringe volume al snel in een giftige situatie zit. Ontzettend jammer maar geef de moed niet op, probeer er wel achter te komen wat er precies mis gegaan is. Een filter dat een paar uur stilgestaan heeft lijkt me niet de oorzaak.
Geen idee verder, ik heb de planten eruit gehaald, de Crossocheilussen uitgevangen, nieuwe planten erin gedaan en het filter weer opgestart. Die heeft daarna nog een aantal uur niet optimaal gedraaid, dus zo’n 8 tot 10 uur uit gestaan in feite.
 
He wat naar! Heel stom dit! Heb je het hout niet eerst een tijd in water gehad? Het kan veel zooi vrijlaten. Hopelijk blijft de rest t goed doen. En flink blijven verversen met nieuw hout!
 
Ik heb het hout afgespoeld, maar het heeft het water totaal niet verkleurd oid. Ik heb vaker hout in mijn aquarium gehad, nooit problemen mee gehad behalve algen.
 
Ik heb het hout afgespoeld, maar het heeft het water totaal niet verkleurd oid. Ik heb vaker hout in mijn aquarium gehad, nooit problemen mee gehad behalve algen.
Ik zou eerder verwachten dat het nitriet was wat uit de bodem ontstond. ik zou al bijna geen hout durven gebruiken door die opmerking 😂

Heb je een meting kunnen doen gisteren?
 
Ja, ik denk ook de bodem en/of het filter. Ik heb geen teststrips meer, ik ben afgegaan op het gedrag van de vissen en de geur van het water. Ik zat tv te kijken en dacht, wat ruik ik toch voor vieze geur. Neus boven de bak en water gaan wisselen. Toen waren er drie vissen die ondersteboven zwommen en tijdens de waterwissel (met een gieter dus niet zo snel) werden het er steeds meer. Daarna gevuld en besloten tot een tweede waterwissel. Toen knapten ze weer op en ben ik naar bed gegaan en is het blijkbaar weer misgegaan. De volgende dag weer 50% waterwissel gedaan. Nu is het stabiel maar nu heeft de kleine tigris besloten dat het hele aquarium voor hem is dus nu is er op een andere manier onrust in de bak. 🤦🏼‍♀️
 
Als het water echt stinkt dan klopt er duidelijk iets niet denk ik. Hopen dat het nu allemaal weer goed en rustig zal gaan.
 
Ja, ik denk ook de bodem en/of het filter. Ik heb geen teststrips meer, ik ben afgegaan op het gedrag van de vissen en de geur van het water. Ik zat tv te kijken en dacht, wat ruik ik toch voor vieze geur. Neus boven de bak en water gaan wisselen. Toen waren er drie vissen die ondersteboven zwommen en tijdens de waterwissel (met een gieter dus niet zo snel) werden het er steeds meer. Daarna gevuld en besloten tot een tweede waterwissel. Toen knapten ze weer op en ben ik naar bed gegaan en is het blijkbaar weer misgegaan. De volgende dag weer 50% waterwissel gedaan. Nu is het stabiel maar nu heeft de kleine tigris besloten dat het hele aquarium voor hem is dus nu is er op een andere manier onrust in de bak. 🤦🏼‍♀️
Rook het rot of rook het dood? Ik had laatst een paar dode vissen toen stond het echt naar dood, terwijl mijn 25l bakje een organische bodem heeft wat nog wel eens flinke bellen met methaan vrij kan laten dat geeft echt een scheetlucht. Soms ruikt mn aquarium gewoon vissig als ik het water heel erg "rijp" is
 
Nee, Geen dode vissenlucht, want ze waren nog niet dood toen. Beetje zo’n mestlucht, lastig om te omschrijven. Vissig of aards is normaal voor mijn aquarium. Soms ruik je de garnalen, maar dit was misschien ook wel methaan.
 
Ik snap wat je met vissig of aards bedoelt. Volstrekt normaal bij mijn weten.
 
Een aquarium heeft vaak een bepaalde geur maar als dat opeens gebeurt en de vissen vertonen raar gedrag dan is er denk ik iets loos (geweest).
 
Ik snap wat je met vissig of aards bedoelt. Volstrekt normaal bij mijn weten.
Een aquarium heeft vaak een bepaalde geur maar als dat opeens gebeurt en de vissen vertonen raar gedrag dan is er denk ik iets loos (geweest).
Ja hè, dat herkennen jullie dus ook. En dit rook echt anders, niet als het schone water dat je normaal ruikt na een waterwissel. Jammer dat ik het pas zo laat doorhad, het is wel erg stil in de bak zo. Niet dat ze hard schreeuwden of luide muziek draaiden voor die tijd. 😂
 
Nee, Geen dode vissenlucht, want ze waren nog niet dood toen. Beetje zo’n mestlucht, lastig om te omschrijven. Vissig of aards is normaal voor mijn aquarium. Soms ruik je de garnalen, maar dit was misschien ook wel methaan.
Methaan komt vrij uit je bodem, uit je filter komt niet heel geel methaan uit. Ik vermoed dat de geur door het verstoren van de bodem komt. (Er zijn meedere schadelijke gassen die uit de bodem kunnen komen) maar of in dit geval het de oorzaak is weer ik niet.

De methaan bellen drijven snel naar boven toe waardoor het snel weer uit het water verdwijnt. Kan wel zijn dat omdat het pompje uit stond daarom wat gassen zijn opbouwen.
Wel goed dat je de geuren weet te onderscheiden dat helpt een boel.
 
Waterwissel gedaan, na even aankijken de afgelopen dagen toch maar de stenen eruit gehaald voor een rustiger beeld. Nu kon ik de planten iets dichterbij elkaar zetten.
Misschien dat ik de Cryptocoryne undulata ‘broad leaf’ toch ga vervangen door een crypt met een donkerder blad zoals ik wilde. In een van mijn vorige aquariums had ik de petchii, die is ook heel mooi dus als ik die ergens zie koop ik die. Of de undulatus ‘red’ zoals gepland.
Ook de eerste botanicals erin gedaan: een paar kleine stukjes talawa die afgebroken en afgeknipt waren, een stukje catappa bark dat al gezonken is en twee walnootbladeren.

IMG_8975.jpeg
IMG_8980.jpeg
IMG_8979.jpeg
IMG_8982.jpeg
 
Waterwissel gedaan, na even aankijken de afgelopen dagen toch maar de stenen eruit gehaald voor een rustiger beeld. Nu kon ik de planten iets dichterbij elkaar zetten.
Misschien dat ik de Cryptocoryne undulata ‘broad leaf’ toch ga vervangen door een crypt met een donkerder blad zoals ik wilde. In een van mijn vorige aquariums had ik de petchii, die is ook heel mooi dus als ik die ergens zie koop ik die. Of de undulatus ‘red’ zoals gepland.
Ook de eerste botanicals erin gedaan: een paar kleine stukjes talawa die afgebroken en afgeknipt waren, een stukje catappa bark dat al gezonken is en twee walnootbladeren.

Bekijk bijlage 361701Bekijk bijlage 361703Bekijk bijlage 361702Bekijk bijlage 361704
Lekker bezig geweest! 😄 Gaat de goedde kant op!
 
Wat sneu zeg van je visjes :( vind het er wel heel mooi uitzien met dit grote stuk hout. Enig idee wat voor vissen er nu bijkomen of laat je het eerst even zo?
 
Wat een mooi stuk hout! De stenen eruit vind ik een hele verbetering. Op de een of andere manier combineerden die niet lekker met de grillige vormen van het hout.
 
Lekker bezig geweest! 😄 Gaat de goedde kant op!
Dank je wel!
Wat sneu zeg van je visjes :( vind het er wel heel mooi uitzien met dit grote stuk hout. Enig idee wat voor vissen er nu bijkomen of laat je het eerst even zo?
Ja, heel sneu, arme beestjes! Dank je wel! Ik ben nog aan het nadenken, er zijn een hoop opties.
Wat een mooi stuk hout! De stenen eruit vind ik een hele verbetering. Op de een of andere manier combineerden die niet lekker met de grillige vormen van het hout.
Dank je wel! Ja, het was idd te druk met de stenen erbij. Teveel aandachtstrekkers in de bak en dat zonder vissen. 😆
 
Schitterend!

Wat voer je ze?
Dank je wel! Ik voer ze artemia naupliën en muggelarven en daphnia uit de kuip in de tuin. Ik doe nu elke dag een paar blaadjes van de perenboom in de bak om langzaam een laag botanicals op te bouwen. Een beetje blackwater met planten, maar ik ga het water niet zelf bijkleuren, dus het heeft vrijwel geen kleur verder.
 
Wat zonde van je Simulansen. :(
Maar je bak is wel heel gaaf zo met dat hout. Er zit heel veel diepte in nu.
Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als de planten wat voller zijn.
 
Nieuwe bewoners sinds een paar dagen! ❤️ 11 Paracheirodon stimulans. Ik weet het, maar ze zijn gewoon zo mooi! En 12 Corydoras pygmaeus. Ik wilde eigenlijk niet zoveel vissen in een keer toevoegen maar ze waren te schattig, kon geen weerstand meer bieden. Het is wel heel druk nu, jonge beweeglijke visjes die gezellig met elkaar scholen en ook soms hun eigen soort opzoeken. Heel blij mee! 🥳
IMG_9040.jpeg

IMG_9027.jpeg
 
Nieuwe bewoners sinds een paar dagen! ❤️ 11 Paracheirodon stimulans. Ik weet het, maar ze zijn gewoon zo mooi! En 12 Corydoras pygmaeus. Ik wilde eigenlijk niet zoveel vissen in een keer toevoegen maar ze waren te schattig, kon geen weerstand meer bieden. Het is wel heel druk nu, jonge beweeglijke visjes die gezellig met elkaar scholen en ook soms hun eigen soort opzoeken. Heel blij mee! 🥳Bekijk bijlage 361899
Bekijk bijlage 361900
Dat zijn flink wat ja! Goed waterwisselen dus 😄 dan kan je de belasting wat lager houden.
 
Leuk! Ik heb dezelfde combinatie vissen :D grappig dat de corys ook met de simulansen samen zwemmen.
 
Dank je! Ja, het is echt een leuke combinatie, die twee soorten bij elkaar he?
 

Terug
Bovenaan