40x50x40 van R1cardo


R

R1cardo

Guest
Vd week mijn maatwerk aqua opgehaald en gisteren gevuld!
Zand gespoeld (JBL Sansibar River), stenen (Seiryu Rock) en hout (Spiderwood) erin.

Aquarium: 40x50x40cm optic white met zwart glas achterwand
Chihiros RGB 30cm led
Oase Filtosmart Thermo 100 externe filter incl heater

Plantenvoeding ga ik gebruiken van AquaSynergie A-complex.
Dit is een alles in een product dus ook incl carbo.
CO2 staat evt later nog op de planning.

Planten ga ik van het weekend voor op pad. Deels in-vitro die ik dan tussen de stenen kan plaatsen met een pincet en tegen de achterruit wel hogere planten.

20180403_124430.jpg
 
Leuk, ben benieuwd al het goed draait.
 
Wat een leuk bakje. Ben benieuwd als hij straks af is.
 
Weer tijd voor een update!
Bakje afgevuld en de Oase filter laten draaien.
Wel eff klooien want had hem op de onderste plank staan van het meubel en las in het boekje dat met de 1e opstart de waterhoogte niet meer dan 80cm vanaf de pomp mag zijn.... Dus kon ik hem een plank hoger zetten. Blij dat ik dubbele Eheim kranen erop gezet had, waardoor ik hem zo over kon zetten. Wel een superstil filter!

Verder wat plantjes gekocht:
2x Crypto Willisii (is volgens mij een andere variant maar zo staat het op de bon)
2x Ludwigi SP mini Super Red
1x Vallisneria Spiralis

Er komt nog 1x Vallisneria bij voor de rechterzijde en voor op de bodem Micranthemum sp. Monte Carlo. Ik overweeg ook om een Crinum Calamistratum tegen de achterwand aan te zetten in het midden. Kan een grote plant worden maar dmz snoeien wil ik hem mooi compact zien te houden. Die losse stengels lijkt me mooi tussen het hout door. Tevens dan nog wat in-vitro plantjes waaronder de ALternanthere Reineckii Mini voor tussen de stenen aan de zijkanten. Alleen nog op zoek naar een groene in-vitro voor aan de voorzijde tussen de stenen net voor het hout.

Ben benieuwd of het alleen op de Aqua-Synergie plantenvoeding goed gaat werken. Evt komt er een co2 setje nog bij, maar ga eerst zonder proberen.

Als visbestand overweeg ik het volgende:
*ca 15x Vuurtetra's of Blauwe Neons
*1x koppel Apistogramma Ramirezi
*5/6x Ottocinclus Cocama

Onderstaand de foto's:

IMG-20180407-WA0011.jpeg


IMG-20180407-WA0005.jpeg


20180407_124648.jpg


20180407_124642.jpg


20180407_124655.jpg


20180407_124512.jpg
 
Bakje oogt zeer mooi en fris waarvoor mijn complimenten maar waar ga je die otocinclus cocama halen want die mogen al een hele tijd niet meer ingevoerd worden.
 
Bakje oogt zeer mooi en fris waarvoor mijn complimenten maar waar ga je die otocinclus cocama halen want die mogen al een hele tijd niet meer ingevoerd worden.

Ik heb ze recent nog bij Diebo gezien. Vd week niet meer op voorraad maar ze gaan ze wel weer krjjgen verwachtten ze toen ik het vroeg. Aquafizz heb ik ze vorig jaar ook gezien.
 
Mooi hoor!

Kleine tip. Stekkerblok onder een filter. Geen goede combi!
 
Mooi hoor!

Kleine tip. Stekkerblok onder een filter. Geen goede combi!

Ja ik weet het... maandag een afwasteil halen en dan zet ik de filter daarin en het stekkerblok ga ik ook nog monteren aan de zijwand.
 
Ja ik weet het... maandag een afwasteil halen en dan zet ik de filter daarin en het stekkerblok ga ik ook nog monteren aan de zijwand.
Water en electriciteit zijn nu eenmaal niet de beste vriendjes he
 
Mooi bak! Welk merk is de bak?
 
Mooi bak! Welk merk is de bak?

Dankje. Ik heb de bak op maat laten maken bij een aquariumbouwer. Meubel is wel een fabrieksmeubel van Aqua Medic type Blenny.
 
Ben wel benieuwd naar de verwarmer. Gisteren begin vd middag na het afvullen was de watertemperatuur 19.8 graden. Nu staat die op 20.8 graden. Ben benieiwd of die en hoe snel die de watertemperatuur op 24 a 25 graden heeft. Gaat denk een stuk trager met de heater in de filter ipv los in het aqua hangen.
 
Ben wel benieuwd naar de verwarmer. Gisteren begin vd middag na het afvullen was de watertemperatuur 19.8 graden. Nu staat die op 20.8 graden. Ben benieiwd of die en hoe snel die de watertemperatuur op 24 a 25 graden heeft. Gaat denk een stuk trager met de heater in de filter ipv los in het aqua hangen.
Das mijn gedacht ook dat een verwarming in de filter trager verwarmt in de bak dan dat de verwarming in de bak zelf hangt.
 
Schiet niet op. Temp blijft gelijk ondanks dat de verwarmer op 28 ingesteld staat. Nu maar de verwarmer in de bak gehangen om te zien of die dan wel goed opwarmt. Zoja zou het zonde zijn. Deze filter juist gekocht zodat de verwarmer niet zichtbaar zou zijn. Warmt die nu ook niet goed op dan kan ik concluderen dat de verwarmer niet goed functioneerd. 100watt moet normaal gesproken ruim voldoende zijn voor dit aantal ltrs. Ook als die in het filterhuis zit lijkt mij.
 
Benieuwd of het dan uiteindelijk toch aan de verwarming zal liggen of niet.
 
Straks de verwarmer omruilen. Gisteren in de bak zelf gehangen maar wordt de temperatuur niet hoger dan 24 terwijl die op 28 ingesteld staat. Kamertemp van 20,5. Vannacht in het filter gestopt en ingesteld op 26. Kom ik net beneden en staat de temp nu op 22. Lijkt dus wel op een afwijking van 4 graden. Hoop dat na het omruilen het wel goed gaat. Aqua is netto 60ltr water, dus die 100watt moet ruim voldoende zijn, zeker nu met hoge woonkamertemperaturen overdag en 's nachts. Ben benieuwd....
 
Das mijn gedacht ook dat een verwarming in de filter trager verwarmt in de bak dan dat de verwarming in de bak zelf hangt.

Dat is onlogisch. De stroomsnelheid langs de verwarmer in een filter is veel groter dan in de bak zelf.
Dus de verwarmer kan zijn warmte beter afgeven.

80 liter water verwarmen met 5 graden.

4180 x 80 x 5 = 1672000 joule. Verwarmer 100 watt (100 joule per seconde)
1672000 / 100 = 16720 seconden. Delen door 3600 (seconden = 1 uur)
Dan kost het bijna 5 uur om al dit water op te warmen. Als de verwarmer dus continue aan staat.
Dus niet afslaat. En ook de uitstraling naar de omgeving is hierin niet meegenomen.
Bij een open bak moet je de dubbele capaciteit hebben.
 
Nieuwe verwarmer opgehaald en in de filter geinstalleerd. 26 graad ingesteld. Bak is nu ca 21.5 graad. Benieuwd waarop die vanavond staat. Mocht dit ook niet werken dan ga ik naar alternatieven kijken zoals bijv een Dennerle verwarmer in de bak erbij hangen a 50 of 100watt.
 
Weer tijd voor een update.

Probleem met de verwarmer is verholpen sinds ik hem omgeruild heb. 25 graden wordt ook bijna 25 graden.
Heb inmiddels 3x Vuurtetra's zwemmen, ook voor de versnelde opstart. NO2 is met voeren minimaal nu. Blijf het goed monitoren.
Over een week of 2 a 3 als de opstart voorbij is breid ik ze uit tot 12 a 25 stuks met een koppel Ramirezi.

Vanmiddag komen er wat planten binnen van APO. Vanavond erin zetten. Oa crinum calamistratum (achter het hout zodat de slierten er mooi doorheen gaan), bacopa australis, microsorum pteropus petit, micranthemum monte carlo en als in vitro althernantera reineckii mini en java mos. Even zien of ik nog plek over houdt voor de vallisneria alleen.

Twijfel wel over mijn verlichting, misschien een tweede unit erbij bestellen. Staat nu op stand 9 van de 10. Kijk nog even aan of de ludwigi sp mini super red wat roder wordt bij de nieuwe blaadjes. Is dit niet het geval bestel ik denk een 2e unit erbij binnekort.
Hydra zit er nu tijdelijk in gedurende de opstart, gaat weer weg over een week of 5.

Hier nog een overzichtsfoto van nu. Als de nieuwe planten erin staan plaats ik eerdaags weer een update.

20180420_112540.jpg


20180420_112548.jpg
 
Mooi! Zie deze nu pas, maar erg mooi aquarium! Leuk ook hoe je hem dwars hebt staan als afscheiding, of tussen twee ruimtes in, mooi gedaan!
 
Mooi ingericht hoor :thumbs:
 
Weer tijd voor een update!

Gisteren voor een spotprijsje een nieuwe Colombo testkoffer gekocht en de waarden allemaal eens gemeten:
No2: +- 0,2
NH3: 0
NO3: 20
Po4: 2
PH: +- 7,7
KH: 8
GH: 10

Aqua draait nu 20 dagen dus hopelijk is de no2 aankomende week gewoon 0, waarna ik langzaam de bezetting op kan schroeven.

Hierbij wat foto's:

20180425_163117.jpg


20180425_163122.jpg


20180425_163130.jpg


20180425_163140.jpg


20180425_163148.jpg
 
Nu moet het lekker gaan groeien.
Kijk zelf nog even aan of ik de monte carlo laat zitten, alleen de zandbodem oogt het net wat strakker het geheel.
Maar een dicht begroeide bodem lijkt me ook mooi. Kortom kijk het nog even een paar weken aan, ook eerst maar is zien of het aanslaat.

Water verdampt ook lekker snel, om de dag gaat er wel een liter water bij. Toch zonde achteraf dat ik mijn Osmolator verkocht heb......
 
Staat er mooi bij hoor en hier verdampt het water bij de open zeebak ook vrij snel hoor.
 

Terug
Bovenaan