400 liter Zuid Amerika van Chef


C

Chef

Guest
Over het aquarium:
  • Trofis Colisa 1500 (150x50x65 centimeter)
  • 2x Eheim 2217
  • 1x 300W verwarming
Huidig visbestand:
  • 12x Dicrossus Filamentosus
  • 4x Chilodus Punctatus
  • 25-30 Nannostomus Eques
  • 20-25 Paracheirodon Simulans
  • 1x L002
Voorafgaand aan dit aquarium had ik een Rio 400 staan. In dit aquarium had ik o.a. 3 koppels Peru Altum zitten.
Geweldige vissen! Helaas was mijn aquarium veel te klein wanneer er meer dan 1 koppel een nest had. Daarom heb ik deze helaas weg moeten doen.

1.JPG
2.JPG


Omdat ik dit aquarium tweedehands had gekocht en deze eigenlijk wel aan vernieuwing toe was, heb ik een Trofis Colisa 1500 aangeschaft. Dit aquarium is qua oppervlakte even groot, enkel is de Trofis een paar centimeter hoger.

Testen of het aquarium niet lekt + actief kool binnenfiltertjes voor eventuele kitresten (achterwand).

3.JPG


Vervolgens het aquarium op de definitieve plek zetten.

4.JPG


Wachten was natuurlijk geen optie, dus daarom meteen gevuld en een eerste inrichting gemaakt.

5.JPG


Plantjes erbij

6.JPG
7.JPG


De tweede inrichting

9.JPG


Op dit moment had ik de eques en de simulans al zwemmen.
De hoofdbewoner van het aquarium was een groep van 9x Apistogramma Trifasciata.
Ook erg leuke vissen! Dit ging prima in een groep, echter waren ze wel erg fel naar elkaar.
Na verschillende nestjes en broedzorg gezien te hebben, heb ik besloten de groep te koop te zetten omdat ik eindelijk een kans zag om een groep Dicrossus Filamentosus te kunnen houden.

Hierbij nog twee fotootjes van de Apisto's

10.JPG
11.JPG



Het lukte natuurlijk niet om de Apisto's uit te vangen, zonder dat de hele inhoud van de bak eruit moest.
Nu de bak toch leeg was, op het zand en water na natuurlijk, de bak meteen maar even opnieuw ingericht.

12.JPG



Dit is meteen de huidige inrichting en laat zien hoe de bak er op dit moment bij staat. Van het weekend ga ik de bak opnieuw inrichten. De grote echinodorussen gaan er uit en ik zal kijken wat ik er van kan maken.
Hier volgen wat foto's van de huidige inrichting en de bewoners.

13.JPG
 
Ik kon niet al mijn foto's toevoegen, dus het moest in tweeën.

Hier de rest van de foto's.

14.JPG


15.JPG


16.JPG


17.JPG


18.JPG



Tot zover de eerste post in mijn foto album!
 
Ik vind het er zo niet slecht uitzien maar ben ook benieuwd naar na de herinrichting. Welk visbestand zit er momenteel in?
 
Heel tof!

Jammer van de maanvissen, zijn hele mooie eyecatchers voor in een aquarium.
 
Bedankt! Het visbestand is nu:

12x Dicrossus Filamentosus
4x Chilodus Punctatus
30x Nannostomus Eques
+/- 20x Paracheirodon Simulans
8x Otocinclus Vitatus
1x L002
5x Japonica garnaal

De simulans tetra's en japonica garnalen zullen op termijn de bak uit gaan.

Inderdaad heel erg jammer van de maanvissen. Ik begon met een groep van 11 piepkleine maanvisjes, om ze zo groot te zien groeien was erg leuk.
1.5 meter was helaas écht te klein voor 6 volwassen vissen. Ik heb dan toch liever een kleinere soort en een zee van ruimte, zoals nu met de Dicrossus.
 
Gave bak en vissenbestand.

Dit wil ik ook!
 
Chicliden in een groep, geweldig mooi hoe ze dan bezig zijn, tenminste in de filmpjes die ik daar van heb gezien. Mijn bak is er met 200 liter helaas wat te klein voor dus ik moet het doen met een harem.

Maar echt een mooie bak, lekker rustig voor het oog
 
Mooie bak Chef! Zie je al geslachtsverschil bij de D. filamentosus?

Mooie vissen zijn het. Heb hier ook nog een mannetje zitten.
 
@Jeppo
Geslachtsonderscheid is nog niet echt duidelijk. Bij sommige vissen is wel te zien dat het mannetjes zijn, omdat de staartvin gehoekt begint te worden. Bij de anderen (vaak kleinere vissen) is deze rond. Als blijkt dat dit klopt, dan zal de verhouding man/vrouw ongeveer 50/50 zijn. Maar... niet te vroeg juichen haha.

Gister de bak volledig op z'n kop gezet. De grote Echinodorus Bleheri is er uit. Hier een foto van hoe het was voordat ik begon.
IMG_1739.JPG



De hele boel leeg getrokken. Alleen de HN en een stuk hout rechts heb jk laten staan.
IMG_1746.JPG



Meteen na het herinrichten is dit het resultaat. Wel nog erg stoffig maar dat komt vanzelf goed.
IMG_1751.JPG



Ik zal nog een fotootje posten als de bak weer helemaal helder is.
 
De rust in de bak is wedergekeerd :D


D. Filamentosus

IMG_1764.JPG



D. Filamentosus

IMG_1759.JPG


C. Gracilis

IMG_1767.JPG
 
Gister tijdens het voeren heb ik een overgebleven jong gespot van de Apistogramma Trifasciata van bijna een centimeter groot :D.

Voorlopig ga ik geen moeite doen om hem uit te vangen en laat ik hem lekker zitten.

Over de inrichting ben ik nog niet helemaal tevreden, maar dit komt vanzelf wel.
 
Tijd voor een update.
De HN heeft een uitloper gemaakt naar het wateroppervlak. Vanuit daar maakt hij nu al 3 nieuwe drijfbladeren aan. Ziet er gaaf uit, maar hoort dit ook?

Verder heb ik niets aan de bak verandert, enkel water ververst.
IMG_1965.JPG
IMG_1972.JPG
 
Het ziet er mooi uit hoor! Leuk om te zien hoe je aquarium al die metamorfoses doorgemaakt heeft! :)
 
Mooie bak in wording maar wat die otocinclussen betreft denk ik dat je geen vitatus hebt maar de Cocoma,die heb ik trouwens allebei zitten.
 
Thanks! Ik vind hem zelf ook erg goed gelukt.

We zijn inmiddels een tijdje verder en ik denk het geslachtsonderscheid te kunnen zien bij de D. Filamentosus. Het lijkt er op dat ik 7 mannen en 5 vrouwen heb zwemmen.

@Altispinosa als ik ff snel zoek op het internet en afbeeldingen vergelijk, dan zijn mijn Oto's exact hetzelfde als de Otocinclus Vitatus. De Cocoma heeft een zebra-achtige tekening, dat hebben die van mij niet. Ik ben wel nieuwsgierig waarom je denkt dat ik de Cocoma heb zwemmen?
 
Thanks! Ik vind hem zelf ook erg goed gelukt.

We zijn inmiddels een tijdje verder en ik denk het geslachtsonderscheid te kunnen zien bij de D. Filamentosus. Het lijkt er op dat ik 7 mannen en 5 vrouwen heb zwemmen.

@Altispinosa als ik ff snel zoek op het internet en afbeeldingen vergelijk, dan zijn mijn Oto's exact hetzelfde als de Otocinclus Vitatus. De Cocoma heeft een zebra-achtige tekening, dat hebben die van mij niet. Ik ben wel nieuwsgierig waarom je denkt dat ik de Cocoma heb zwemmen?
Hey Chef ik heb een paar afbeeldingen om je te laten zien wat ik precies bedoel.
Te beginnen met de vitatus:
zzzzz306_Otocinclus_Otocinclus_vittatus_e.jpg

En de Cocma
zzz otocinclus Cocoma.jpg
 
Chef ik kan nergens zien welke otocinclussen jij hebt,heb je soms een close up foto voor mij.
 
Schitterende natuurlijke bak! Vind de achterwand ook goed zijn werk doen, maakt het geheel helemaal af! En je verlichting :thumbs: Kan niks anders zeggen maar dit is een volledig geslaagd aquarium!
 
Erg mooi ingericht aquarium zeg en ook hele leuke bewoners :D
Het aquarium heeft nu al mysterieuze donkere stukken en dit word alleen maar meer / mooier als de HN straks gaat vermeerderen. Geeft dan een heel natuurlijk effect :D

Gr. Kevin
 
Bedankt voor de leuke reacties! :petjeaf:

Tijd voor een update:
Het aquarium en de inrichting zijn helemaal naar mijn zijn, maar helaas staan er toch veranderingen voor de boeg.
Op verschillende plaatsen in het aquarium heb ik namelijk last van bodemrot.
Binnenkort ga ik de hele bodem vervangen en wil ook wat aan de in- en uitstroom van mijn twee potfilters sleutelen.
Omdat ik op dit moment niet echt soorten heb zwemmen die de bodem omwoelen, ben ik ook van plan wat aanpassingen in het visbestand te doen.
Hoofdzakelijk om te voorkomen dat de bodem in de toekomst nogmaals dicht slibt. Hier ben ik nog niet helemaal over uit en dus later meer hier over.

Ook heb ik helaas wat uitval gehad van de D. Filamentosus. Steeds totaal onverwacht en ik heb er geen verklaring voor.
De ene dag een gezonde vis, de volgende dag dood op zijn rug.
Mijn groep bestaat nu uit 9 stuks, waarvan 3 mannen en 6 vrouwen. Dit gaat gelukkig nog steeds super, leuk gedrag onderling en vaak legsels.

Foto's volgen nog!
 
Inmiddels heb ik mijn gehele bodem vervangen voor fijner zand en zwemt er nu een groep van 10 wildvang Biotodoma Cupido "Rio Nanay" in m'n aquarium.
Het zijn nog jonge vissen en ik zal ze (helaas) niet allemaal kunnen houden wanneer ze groter worden. Voor nu gaat het super en eten ze goed.

M'n huidige visbestand is nu:
10x Biotodoma Cupido "Rio Nanay"
4x Chilodus Punctatus
25-30 Nannobrycon Eques
10x Paracheirodon Simulans
1x L002
6x Dicrossus Filamentosus (gaan eruit)
8x Otocinclus Vitatus (gaan eruit)
5x Japonica garnaal (gaan eruit)

Hieronder 2 fotootjes voor het idee, betere foto's volgen nog!

IMG_2823.JPG



IMG_2820.JPG
 
@RichD1011 dat is wel de bedoeling haha :D

Voorlopig verander ik ff niets aan m'n bak, flink water verversen (regenwater) en veel voeren de komende tijd.

In de toekomst wil ik mijn visbestand nog wat aanpassen rondom de Cupido's. Voor nu is mijn plan om enkel de school Eques verder uit te breiden naar 40 stuks en in ieder geval de Chilodus Punctatus en de L002 ook te houden.
 

Terug
Bovenaan