250x70x70 ZA nieuw van Erwin1982


Ik moet ook zeggen dat ik behoorlijk ben aangetast door het discusvirus. Veel aquarianen hoor je zeggen dat de tegenhangers van discussen, maanvissen, zo mooi hun karakter ten toon spreiden, en dat discussen eigenlijk maar saaie, op een hoop hangende vissen zijn. Maar dat is zo niet juist ! Maanvissen ken ik niet uit ervaring, maar zeker wildvang discusvissen hebben zo'n mooi karakter. Van beiden wat, ze kunnen best een poosje lekker rustig in een hoek onder wat overhangende takken samenscholen, maar wat zit er temperament in die vissen. Er is in de bak altijd wel wat te doen. territoria die worden bevochten en verdedigd, rangorde gevechten, een beetje sjansen, en knokken voor het lekkerste stukje voer. En als je dan ook nog die kleurenpracht aan je voorbij ziet komen......

Natuurlijk zijn het vissen die aandacht behoeven, maar je krijgt er zoveel voor terug! En dat discussen schuwe vissen zijn die rust nodig hebben is ook niet mijn ervaring. Hier worden ze altijd vergezeld door een school van 20 stuks Hemiodus gracilis, forse en drukke vissen, welke heel goed met discusvissen samen gaan. Ook zitten er nog een aantal I. geisleri in, die ook pittig door zwemmen . Het maakt de discussen niets uit, ze gaan hun eigen gang.

Ik moest toch even een lans breken voor deze schoonheden, want het lijkt wel of er steeds minder aquarianen discusvissen houden.
 
Erg gaaf je bak!

Heb even de opbouw terug gelezen, erg interessant!
 
Zoals beloofd toch nog maar een paar foto's:

We beginnen met de nieuwe aanwinsten, een tweetal discussen Uatuma. Ongeveer 12 centimeter, dus net aan halfwas, en nog bij lange na niet volledig op kleur. Ik verwacht er veel van. 't ZIjn wel compleet andere visjes als de Madeira's.

612716_0_82_dscf5861.jpg



847546_0_82_dscf5867.jpg



445354_0_82_dscf5941.jpg





Vervolgens gewoon een stel foto's van de bewoners, met de discus in de hoofdrol:



364931_0_82_dscf5863.jpg



851765_0_82_dscf5871.jpg



415453_0_82_dscf5888.jpg



184865_0_82_dscf5900.jpg



918827_0_82_dscf5905.jpg



859491_0_82_dscf5908.jpg



587851_0_82_dscf5910.jpg



247241_0_82_dscf5912.jpg



352528_0_82_dscf5936.jpg
 
Dank u!
 
Wat een mooie bak Erwin. Gewaagd met alleen hout maar pakt mooi uit. Je hebt er alleen spotjes boven zo te zien? Discussen zijn zeker niet saai. Heb ze jaren gehad en ik vond het altijd prachtige dieren met zat pit. Wel gevoelig en drama queens! Nu over op manen en die hebben ook een leuk karakter. Toch verlang ik nog wel eens terug naar discus, wie weet ooit...

Lukt het je goed het water goed te houden als je weinig afzuigt? Hoe doe je dat? Verves je veel?
 
Dank je Marco, idd alleen hout. Ik probeer de natuurlijke leefomstandigheden van de vissen zo goed mogelijk te benaderen. Ik zuig idd bijna nooit af en ver vers eens per week. Dat gaat uitstekend , de vissen doen het op een na bijzonder goed.

Memmo, jij krijgt binnenkort weer een stel fotootjes van de panda's haha
 
Wat hebben die discussen toch erg mooie kleuren zeg!

Ook je aquarium ziet er mooi uit! Keep up the good work!
 
Dank je colisa..
 
Ziet er echt fantastisch uit... ik heb een vraagje waar heb je al dat hout vandaan?
 
Blijft een prachtige bak Erwin :) en ja de Discus heeft toch echt gewoon iets (wildvang dan)
 
Dank jullie wel. Het hout is deels veenhout, deels mangrove, deels beuk, eik en zelfs dennenhout.
 
Tijd voor een update Erwin.
Hoe is het met de beauty's?
Ben je nog een beetje verlost van je Panda's?
 
Hey Memmo,

Met de beauty's gaat het gelukkig uitstekend. Ze doen het echt heel mooi, en de groep H. gracilis vind ik een heel mooie aanvulling. Ze zijn redelijk rustig, van een mooi formaat en ze scholen mooi.

En ja, panda's heb ik nog zat..... Veel te veel maar ach, ze doen geen kwaad he.
 
Nieuwe foto's gaan er niet meer komen. De vissen worden verkocht en komt een compleet andere bezetting.
 
Jammer...
De bak is echt prachtig!

Achja, iets nieuws is ookwel eens leuk:juggle:


Wat ga je er van maken?;)
 
het wordt een jungle terrarium.
 
Jammer van die mooie bak Erwin maar je plan zal vast net zo mooi worden om naar te kijken.
 
Er zat te weinig uitdaging meer in. Een biotoop voor discussen is eigenlijk soms best saai. Veel hout en erg donker. Het lokte niet meer en ik begon te versloffen. Dan moet je omschakelen dus ik hoop de vissen snel te hebben verkocht.
 
Nieuwe uitdaging nieuw plezier veel succes .
 
Een plantenbak zonder water....
 
Al een idee wat je er aan leven in wilt hebben?
 
Véél planten en wat pijlgifkikkertjes. Wellicht later nog een klein hagedisje.
 
Ben heel benieuwd, gaaf in zo'n enorme bak.
Het is dat je niet om de hoek woont, anders had ik je N. eques graag overgenomen.
 
Ze zijn zeker aan te raden.... je ziet ze nagenoeg nooit. Alleen Utaka heeft ze wel eens.
 
Ik weet het, nou moet ik binnenkort toch die kant op, dus hopen dat t dan goed zit ;) Geweldige visjes.
 
Mooie winkel hoor. Ken geen betere!
 
Jammer dat je ermee ophoud Erwin, je had een hele mooie bak.
Wie weet begint het na een tijd weer te kriebelen.
Succes met je plantenbak.
 
Wauw, wat een fantastische bak was dit! Zo hoor je Discus te houden.
 

Terug
Bovenaan