250x70x70 ZA nieuw van Erwin1982


Een aquarium waar je mee voor de dag kan komen, echt top :thumbs:
 
Dank je Astrid.
 
Mascha&Ivo zei:
Kijk eens wat Utaka op de verwacht lijst heeft staan: Synaptolaemus latofasciatus

Ik dacht dat de oude benaming leporinus fasciatus was, is dit juist dan zou ik hem niet in je bak steken Erwin,
ik heb deze vissen verschillende jaren gehad in een groepje van 5, ze vreten alle planten op, ik voederde elke dag erwten ed. aan hun en toch bleven ze van geen enkele plant af.

Ze worden een goeie 25 cm en ze gaan al jagend achter elkaar(spelen) door heel de bak, je discussen zouden geen minuut rust meer hebben.

Het zijn zeer plezante vissen om te houden maar dan niet met rustige soorten.
 
Het is een andere soort. Zie bijvoorbeeld fishbase.org
 
Zie de titel van het artikel: "Synaptolaemus latofasciatus, a new combination for Leporinus latofasciatus"

latofasciatus - vier letters verschil, andere soort:

Synaptolaemus (Leporinus ) latofasciatus (Steindachner, 1910)
Leporinus fasciatus (Bloch, 1794)
 
Mooi zo Memmo....
 
Prachtige filmpjes.
Toch een beetje jammer dat de kardinaaltjes er uit zullen gaan.
Ik vind dat kleine groepje echt mooi scholen, en het doet de bak er volgens mij nog groter uitzien.

Maar ik moet natuurlijk afwachten: Waarschijnlijk is de rust die de bak in de toekomst zal uitstralen die aanpassing wel waard.
 
Heb je geen last van dwergkogeltjes die een hap uit de vinnen van andere vissen nemen? Of hebben ze genoeg aan de slakjes?

Wat als een discus een nest heeft? Die kaatsen zo'n dwergkogel de hele bak door, lijkt me?

Wel een interessante combinatie! Als dat goed gaat, wil ik ook zoiets wel overwegen.
 
@ Otto, ik snap wat je bedoelt; kardinaaltjes zijn ook ontzettend leuke visjes en ze geven een behoorlijke dosis kleur aan de bak. Maar echt biotoopgetrouw zijn ze niet; ze komen in de natuur de discusvis niet tegen; maar dat geldt uiteraard ook voor de dwergcichliden. Dus 't is nog niet gezegd dat het definitief zo zal worden omdat ik ze ook wel zal gaan missen. 't Is nog allemaal lange termijn zeg maar.

@ Jeppo. Ik heb geen last van die dwergkogeltjes. Ze zitten er (hoe erg het ook is) bij mij puur voor de noodzaak in omdat ik een letterlijke explosie van slakjes heb gehad. Nu is het slakkenbestand netjes in balans. Ze vallen de andere vissen niet lastig.

Ze zullen best door de bak gekaatst worden als de discussen een nestje zouden hebben, maar dat lukt helaas (nog) niet in deze bak. Met Stendkers heb je dat wel zo voor elkaar, maar wildvang is gewoon een stuk lastiger daarin.

@ Macha&Ivo; ik heb de Synaptolaemus latofasciatus bij Utaka zien zitten; prachtige visjes en ongetwijfeld relatief goedkoop voor 't geld waarvoor Utaka ze aanbiedt, maar 40 euro per stuk is geen klein beetje; zeker als je een schooltje zou willen zien zwemmen.
 
Het is eindelijk zover; mijn discussen hebben gekoppeld en het eerste legsel is een feit. Toch prachtig voor wildvang vissen in een showbak!
 
Leuk, gefeliciteerd!!
 
Effe een paar fotootjes; helaas niet al te scherp...

554985_0_82_dscf4459.jpg



616724_0_82_dscf4467.jpg


Dit is papa:

899714_0_82_dscf4485.jpg



775455_0_82_dscf4808.jpg



234942_0_82_dscf4843.jpg



437762_0_82_dscf4846.jpg



545119_0_82_dscf4848.jpg



466142_0_82_dscf4880.jpg



362365_0_82_dscf4895.jpg
 
Mooie prestatie Erwin! Blijf het een prachtige bak vinden met een mooi en gebalanceerd bestand.
 
mooie kiekjes wederom~!
 
Nadat het eerste legsel (logischerwijze) is verdwenen, is er inmiddels een tweede legsel. Wellicht dat dit beter gaat. Ik heb er alleen realistisch gezien nog niet veel hoop op.
 
Gisteren voor de lol eens naar Hustinx in Hasselt (Belgie) geweest. De zaak zelf vind ik geen klap aan; niet mijn vissen, maar wat discussen betreft loopt 't water je in de mond. En voor alleszins redelijke prijzen vond ik. Een Nhamunda bruin/rood zit daar voor � 90,00. Niks teveel vind ik, maar er zaten ook groene full red spotted Tefe's, voor de leuke som van � 400,00 per stuk. Kost wat, maar dan heb je ook pareltjes zwemmen hoor. Wat een prachtvissen zeg.
 
Je maakt ook hele mooie plaatjes :thumbs:
 
Dank. Maar ik zie veeeeeel mooiere foto's voorbij komen. Straks volgt een filmpje van de Apistogramma.
 
Een tweetal video's van de Apistogramma Agassizii

[video]https://www.youtube.com/watch?v=qeFgA5-Drys[/video]


[video]https://www.youtube.com/watch?v=N_L0NMAgznQ[/video]
 
Super mooie bak wat een sfeer
 
Dank allemaal
 
Mooie vissen, alles ziet er in harmonie uit :thumbs:
 
Bedankt Astrid,

De bak is inmiddels (op een heel klein stekje HN na) plantloos. Met recht kan er dus over een takkenbak gesproken worden.

Omdat ik het geheel nu enigszins onrustig vind overkomen, ga ik alle kleine takjes e.d. van voor naar achter verschuiven, zodat achterin de bak genoeg mogelijkheden zullen zijn om tussen kleinere takjes te kunnen schuilen. Verder komt er weer een vuilniszak vol met verse (afgevallen) bladeren in.

Voor degenen die er wat zinnigs over kunnen zeggen: Ik wil graag van boven af een grotere beukentak met verse groene bladeren het water in laten steken, dit voor nog meer schaduweffect en om toch wat groen te kunnen creeeren. Discusvissen komen namelijk in het wild voor tussen de takken van omgevallen bomen of struikgewas, wat van de oever het water in hangt. Dan is het niet onwaarschijnlijk dat er hier en daar ook een tak in zal hangen met de nodige groene blaadjes.

Kan dit, geeft 't geen schadelijke stoffen af die voor de vissen nadelig zouden kunnen zijn? Graag uw input....
 
Wat natuurlijk, waarom zou dat kwaad kunnen?
Ik denk dat het nog natuurlijker over komt, je brengt echt de leefomstandigheden terug in je bak, wel leuk verzonnen eigenlijk :D
 
Erwin1982 zei:
Bedankt Astrid,

De bak is inmiddels (op een heel klein stekje HN na) plantloos. Met recht kan er dus over een takkenbak gesproken worden.

Omdat ik het geheel nu enigszins onrustig vind overkomen, ga ik alle kleine takjes e.d. van voor naar achter verschuiven, zodat achterin de bak genoeg mogelijkheden zullen zijn om tussen kleinere takjes te kunnen schuilen. Verder komt er weer een vuilniszak vol met verse (afgevallen) bladeren in.

Voor degenen die er wat zinnigs over kunnen zeggen: Ik wil graag van boven af een grotere beukentak met verse groene bladeren het water in laten steken, dit voor nog meer schaduweffect en om toch wat groen te kunnen creeeren. Discusvissen komen namelijk in het wild voor tussen de takken van omgevallen bomen of struikgewas, wat van de oever het water in hangt. Dan is het niet onwaarschijnlijk dat er hier en daar ook een tak in zal hangen met de nodige groene blaadjes.

Kan dit, geeft 't geen schadelijke stoffen af die voor de vissen nadelig zouden kunnen zijn? Graag uw input....

Ik voeg het ook wel eens op deze manier toe. Je merkt enkel dat het sneller weg is (het blad) dan wanneer je het gedroogd erin doet. Verder bied het inderdaad een mooi effect voor het oog. Nooit iets aan waterwaarden gemerkt.
 
Er bestaat wel degelijk verschil tussen groen blad en bruin herfstblad. Kort en eenvoudig gezegd: bomen trekken mobiele voedingsstoffen terug uit de bladeren voordat ze de bladeren laten vallen. En bij dat proces worden de bladeren bruin. Groen blad bevat dus nog deze voedingsstoffen. Of die in het water kunnen 'lekken' bij het ontbinden/verteren is een vervolgvraag, maar de logica zegt dat het ergens moet blijven, dus of in eht water of in de takken zelf (als is er geen 'boom' meer die het proces kan aansturen. Of het effecten heeft, welke dat zijn en of die met onze huis-tuin-en-keukenmeetsets meetbaar zijn is weer een vervolgvraag.

Heb je braziliaanse klimop (Hydrocotyle leucocephala) al eens uitgeprobeerd? Dat doet het bij ons in nog wat zachter, zuurder en minder geleidbaar water uitstekend. Of een Ceratopteris soort.
 
Dan ga ik dat ook eens proberen; foto's volgen dan uiteraard.

Heeft er iemand ook tips om panda's uit te kunnen vangen? Met een netje wordt het in deze configuratie wel heel erg lastig.

Memmo had me de tip gegeven om ze af te zuigen met een grote diameter vijverslang; is dat een optie?

Kan ik weer mensen met een stel panda's blij maken. En van mij mogen ze er grotendeels uit eigenlijk.
 
een fuikje maken met een petflessen?
 
Fraaie bak Erwin
 

Terug
Bovenaan