250x70x70 ZA nieuw van Erwin1982


Dank Memmo!
 
Thanks Peter. Ik probeer er wat van te maken!
 
Mooi hoor Erwin.Had persoonlijk nog wat meer overhangende takken gecreeerd voor de discusvissen.Kunnen ze lekker onder hangen.
 
Mooi overzichts foto..maar wat Marc ook al zegt zou iets meer takken ophangen niet alleen voor de discus beter maar het oogt ook nog eens mooi door de schaduw plekken die je creeert
 
Thanks Peter. Ik probeer er wat van te maken!
 
De linkerkant wordt nog aangepakt. Dan worden er nog meer takken ingebracht. Best kans dat het een houtbak wordt. Maar bedankt voor de input! Ga er mee aan de slag!
 
Ziet er puik uit. Zal echt wel goedkomen :)
 
Bak is aangepast. Meer een geheel geworden. Foto's volgen binnenkort. Ik ben er blij mee.
 
Mooi wark Erwin.Overhangende stukken nu??

Maak me gek evenals de discussen dan!!!
 
Super mooie bak, toch wel heel gaaf zo'n enorme bak in huis, krijg ik er helaas nooit door heb al moeten lullen als brugman om een meter bak in de woonkamer te krijgen.
Ben benieuwd naar het nieuwe resultaat!
 
Yep mr. Uaru.... Ken die discussen amper meer vinden haha. Rechter deel was al behoorlijk overhangend, maar je ziet op de foto's slecht diepte, en dat is lastig.

Nu heb ik links ook aangepakt, en er een geheel van gemaakt.

@ Betzz. Blijven zeuren :)
 
Hoop gelul weinig beeldmateriaal.Heel jammer!!!! :stom: :thumbs:
 
Wij willen foto's! ;) Maar zonder gein. Is een mooi (bewezen) koppel Uaru's niks voor je? Past perfect in deze bak..
 
Ik vind zoveel prachtig! Maar als ik die discussen zie,kwijl ik gewoon.

Ik hoop dat ik vanavond wat kan uploaden maar weet het niet zeker.

Uaru's zijn majestueuze vissen, dat wel. Maar ik blijf bij de schijfjes.
 
Ik krijg de foto's niet op de laptop. Effe geduld dus.....
 
Probleem opgelost, stuurprogramma van de camera was beschadigd. Nu niet meer, hier komen een paar fotootjes:

We beginnen met een totaaloverzicht. Kijk effe langs de witte muggenlarven heen. Ter illustratie; onze woonkamer is links van het aquarium gesitueerd. Aquarium staat eigenlijk in een apart gedeelte van de kamer. Daarmee heb ik met het inrichten ook rekening gehouden. De zichtlijnen lopen veelal van linksonder naar rechtsboven.

Er staan nu nog twee Bleheri's in, gegroepeerd, alsook een zielige stek van de HN. De rest van deze plantsoort is ineens doodgegaan. Hout komt gewoon uit het bos. Goed afgespoeld met kokend heet water en in het aquarium geplaatst. Het zal hier en daar best op den duur gaan rotten, maar het bos is hier heel dichtbij, dus dan komen er weer nieuwe takken in. Bovenin is de bak "afgedekt" met fijne beukentakken waartussen de N. Eques veel zitten.

Bij vorige posts werd ik geattendeerd op het feit dat er weinig schaduw voor de discussen zou zijn. Links was dat enigszins het geval, maar dat is nu opgelost. Let wel, ik ben geen goede fotograaf, dus foto's zijn overbelicht. Alle takken die je ziet lopen van voor naar achter weg en de beestjes hebben schaduw te over. Ik moet zelfs regelmatig met de zaklamp schijnen om alles te vinden. Overigens, de L177 Golden Nugget is verdwenen. Ik zag 'm vaak, maar de laatste weken niet meer. Wellicht is 'ie overleden. Zo raak je wel meer vis kwijt; ook de discussen hebben klappen gehad. Van de oorspronkelijke groep van 10 zitten er nu nog 7. Kort nadat ik het eerste gedeelte van de groep kocht, overleed de grootste. Een driekwart jaar later was er een met een bacteriele infectie, zo erg dat de darmen door de anus naar buiten werden gedrukt. Er hing een grote rode bal aan z'n kont. Was niet meer te redden. Heb hem nog alleen gezet in de Q. bak. Een maand later ging een kleine, pikzwart met een ruwe huid; allemaal witte punten erop. Ook gekuurd tegen parasieten, niet meer te redden. Helaas, dat hoort bij de hobby.


775762_0_82_dscf4100.jpg



Een foto van de bak in lengterichting genomen, van links naar rechts. Wat weerspiegeling, maar ik mocht niet alle lampen uit doen, want vrouwlief zat lekker te lezen. Hier zie je ook dat er ruim voldoende schaduwplekken zijn gemaakt.

298467_0_82_dscf4104.jpg



Nieuwsgierige discus. Een van de mooiste die erin zit. Lijfje is prachtig bruin/rood gekleurd en hij/zij valt goed op in het aquarium. Hier wil ik er graag meer van.

321896_0_82_dscf4106.jpg



Nog een keertje:

674618_0_82_dscf4109.jpg



Wat minder scherp, maar desondanks een mooi visje. Niet heel groot, een van de kleinere in de groep.

493948_0_82_dscf4117.jpg



Rechtergedeelte. Alles wat donker is, is in reallife ook echt donker.

919985_0_82_dscf4128.jpg



En dat geldt ook voor het middengedeelte.

863738_0_82_dscf4129.jpg



En ook voor links:

341859_0_82_dscf4146.jpg


Nannostomus eques tussen de beukentakjes:

848446_0_82_dscf4133.jpg



Er komen regelmatig mensen bij ons binnen, die dan voor het aquarium gaan staan. Dan zien ze die Iguanodectes adujai zwemmen. De reactie is altijd: Wat zijn dat voor een saaie visjes, er zit geen kraak of smaak aan. Dan zeg ik: Druk je neus maar eens tegen de ruit, kijk maar eens goed en verwonder jezelf maar eens over die visjes. Dan staat 't wagentje snel stil, want wat zijn ze in hun eenvoud prachtig toch?

296212_0_82_dscf4152.jpg



Een discus; de rooie:

928327_0_82_dscf4159.jpg
 
Nog een rits foto's:

Ik vind 't heel moeilijk om realistische foto's te maken. Zal niet aan de camera liggen maar aan mij, maar de foto's zijn altijd veel lichter als dat de bak in werkelijkheid is. Als ik nu kijk naar mijn aquarium is hij gewoon donker.

Maar goed, hier een duidelijk voorbeeld van de schaduwplekken. Deze discus zwemt net 't licht weer in.

124726_0_82_dscf4161.jpg



De L128:

897239_0_82_dscf4164.jpg


De L200. Aan L-nummers zitten er nu nog gegarandeerd in: De L128, L200, L134, L240, L264, L204, L181

612493_0_82_dscf4165.jpg


Een serietje van discusfoto's:

653616_0_82_dscf4185.jpg



443595_0_82_dscf4186.jpg



686144_0_82_dscf4189.jpg



793574_0_82_dscf4192.jpg



En tot slot nog een tweetal foto's van links naar rechts, waar je het kleurverschil tussen die discusvissen goed kan zien:
725831_0_82_dscf4197.jpg



994636_0_82_dscf4199.jpg


Momenteel worden er dertien video's geuploaded, dus die volgen nog.
 
Gewoon een paar video's. Niet super maar goed....

[video]https://www.youtube.com/watch?v=EGUIVFqDkKI[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=9y8AUVHapQQ[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=apddL9BgY48[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=bnlgmbtdTEM[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=36lhu2eELJc[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=exeRShcoeUE[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=2zjkKkdQA4I[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=rVibdtfrWAA[/video]

We zijn halverwege met uploaden. Er volgen er nog meer dus :)
 
Prachtige foto's en filmpjes Erwin.
Je hebt ons weer op onze wenken bediend.
Is te zien aan je L nummers dat ze goed te eten krijgen door lekker mee te scharrelen met de discussen.

Mooie stevige bodys.Hou ik van!!! :thumbs:
 
Ik probeer ze een goed kosthuis te geven ☺
 
Ik vind de compositie van het hout echt prachtig.
De contrasten tussen licht en schaduw zijn heel geslaagd.
Heel tof ook hoe de discussen op je filmpje in en uit de schaduw zwemmen.

Het hout dat je in het bos gesprokkeld hebt, is dat vers van de bomen gezaagd? Of heb je afgevallen stukken verzameld?
Ik ben zelf nl. ook net in een bos gaan verzamelen, en vond heel veel mooie stukken die afgevallen waren.
Ik probeerde die stukken te zoeken die niet volledig op de grond lagen om zo rotte stukken te vermijden.
De stukken liggen nu in m'n garage te drogen.
De reden dat ik de vraag stel is omdat ik niet zeker weet of het niet beter was indien ik verse takken zou gaan 'snoeien'.
 
Het is gewoon afgevallen hout wat niet verrot is. Afspoelen en direct in de bak. Bedankt voor de complimenten. ...
 
In snoeihout zitten nog sappen.
 
Dit aankomende seizoen hoop ik de groep discussen nog te mogen uitbreiden met 5 tot 7 grote vissen. Het liefst ook uit de Rio Madeira, welke bekend zouden staan als bruine discus met een grote verscheidenheid aan kleurvarianten.
 
Mooie plannen Erwin.

Hoop alleen dat het wel goed gaat komen met samenvoegen in verband met kruisbesmetting.
Ook al houd je een quarantaineperiode eens krijgen ze toch van elkaar die vreemde baccies.

Succes ermee en wanneer begint het aankomende seizoen??
 
Ik heb de kast vol liggen met bactopur direct.:D Seizoen is net begonnen. Van seizoen dan h�. De winterperiode
 
Wow, zeker mooie plannen en video's trouwens.

Op de beurs zag ik ook een hele mooie koppel wildvang en heb wel een kwartier staan kijken.
Ze ogen rustige vissen maar kunnen ook pittig zijn heb ik opgemerkt.(Blijven natuurlijk cichliden)
Hebben ze bij jou nog geen koppels gevormd Erwin?
 
Hey Memmo, ik zie helaas geen koppelvorming. De beesten zijn wel actief naar elkaar en er zit genoeg temperament in. Maar ik vermoed dat de waterwaarden voor voortplanting niet optimaal zijn. Ik heb helaas niet de ruimte om osmosewater te maken,al zijn de waarden bij mij niet beroerd. Ik heb,uit mijn hoofd gezegd, een Ph tussen de 6 en 6,5, een Kh van rond de 2,5 en een Gh die niet te meten is. Geleidbaarheid heb ik nog nooit gemeten, want daar heb ik de apparatuur niet meer voor. De Gh is wat te laag dus ik moet echt aan de mineralen denk ik.
 
Ik heb mij laten vertellen door een ervaren kweker dat de meeste ziektes ook verwekt worden door mineralen tekort.
Vooral wildvang schijnt gevoelig te zijn voor mineralen tekort.

Mijn vriend gaat een poging wagen om Uaru Fernandezyepezi te kweken.
Hij adviseerde hem om mineralen te gebruiken in combi met osmose.
Bij het maken van osmose haal je ook veel goede mineralen ook uit was zijn visie.
 
sow hee, ik dacht dat ik een flinke bak had, maar dit is echt een hele vijver :D
echt super gaaf. :)
 
Ik heb het er over gehad bij Utaka Memmo,het is allemaal zo tegenstrijdig dat ik het effe niet meer weet. Enerzijds het mineralen toevoegen, maar anderzijds zijn de waarden in de natuur zodanig dat daar haast geen mineralen kunnen voorkomen. Dus ik zal binnenkort eens een draadje hier op het forum opzetten.
 

Terug
Bovenaan