200x70x70 van tuinkabouter


Hallo Tuinkabouter,

Ik zie dat jij 2 DCS pompen hebt, ik moet straks netto 1300 ltr/u rondpompen met een opvoerhoogte van 1,4 mtr.
Ik heb me rot gezocht naar grafieken voor het verlies van die pompen maar kon niks vinden.
Heb jij enig idee wat het verlies is?
Het idee van twee pompen vind ik wel interessant, ik zat zelf te denken aan twee pompen van 4000ltr/u.

Erik.
 
Hallo Tuinkabouter,

Ik zie dat jij 2 DCS pompen hebt, ik moet straks netto 1300 ltr/u rondpompen met een opvoerhoogte van 1,4 mtr.
Ik heb me rot gezocht naar grafieken voor het verlies van die pompen maar kon niks vinden.
Heb jij enig idee wat het verlies is?
Het idee van twee pompen vind ik wel interessant, ik zat zelf te denken aan twee pompen van 4000ltr/u.

Erik.
Ik dacht bij veldhuis dat het op hun site stond, of iets van reefcentral of reef supplies
 
Hallo Tuinkabouter,

Ik zie dat jij 2 DCS pompen hebt, ik moet straks netto 1300 ltr/u rondpompen met een opvoerhoogte van 1,4 mtr.
Ik heb me rot gezocht naar grafieken voor het verlies van die pompen maar kon niks vinden.
Heb jij enig idee wat het verlies is?
Het idee van twee pompen vind ik wel interessant, ik zat zelf te denken aan twee pompen van 4000ltr/u.

Erik.
2 pompen van 4000 ltr/uur wauw hoe groot is jouw bak dan ?
 
Die wordt 245 x 70 x 65.
Ik moet ongeveer 1300ltr per uur rondpompen. Met 1 pomp kan het net.
Maar met twee kan mij niks gebeuren als er een stuk gaat. Ik kan ze terug regelen tot 30%.
 
Die wordt 245 x 70 x 65.
Ik moet ongeveer 1300ltr per uur rondpompen. Met 1 pomp kan het net.
Maar met twee kan mij niks gebeuren als er een stuk gaat. Ik kan ze terug regelen tot 30%.
Die word schrijf je dus die moet je nog op maat laten maken dan.
Als je zo ver bent dan wil ik wel graag foto's zien in je eigen topic zodat we ook dat kunnen opvolgen.
 
Ik ben wel tevreden over je bak....
Nee, dat is flauw, ik vind echt dat je een schitterende bak hebt. Men name de manen wekken mijn bewondering op, werkelijk prachtige vissen!
 
2 pompen van 4000 ltr/uur wauw hoe groot is jouw bak dan ?
Naja ik heb 2x 7000 staan...
Prijs verschil met 2x 4000 was te verwaarlozen op de bouw van de bak
En ik “moest” ook nog me reactoren voorzien van voldoende water met voldoende druk.
Ik ben wel tevreden over je bak....
Nee, dat is flauw, ik vind echt dat je een schitterende bak hebt. Men name de manen wekken mijn bewondering op, werkelijk prachtige vissen!
Dankje ben

En voor de geïnteresseerde, zo ziet 5L K1 micro eruit.
05C814DF-A6F0-43F4-8563-65255425B657.jpeg

Batterij is een AA voor het formaat
 
Dat ziet er goed uit! Alles ook in beweging zo te zien he?

Heb je het idee dat een bewegend bed filter echt een meerwaarde si voor deze bak? (Of had je gewoon een vak in de bioloog over en zin om te knutselen ;))
 
Vooral dat 2e.
Ik denk wel dat het iets toevoegt in de zin dan ik een grotere kans heb om full cycle te gaan met me filter (dus NO3 afbreken naar N en O2) maar in hoeverre dat daadwerkelijk gaat lukken zal de tijd moeten uitwijzen
 
Hoor je het trouwens niet? dat die K1/Ballen tegen de ruiten van je bioloog aan botsen?
 
Hoor je het trouwens niet? dat die K1/Ballen tegen de ruiten van je bioloog aan botsen?
Als je er recht voor zit met alles open en bloot is het net of je naar een glas cola luistert.
Maar zodra de tempex erop gaat hoor je het al niet meer, laat staan met een gesloten kast
 
Vooral dat 2e.
Ik denk wel dat het iets toevoegt in de zin dan ik een grotere kans heb om full cycle te gaan met me filter (dus NO3 afbreken naar N en O2) maar in hoeverre dat daadwerkelijk gaat lukken zal de tijd moeten uitwijzen

Is het zo simpel dat het feit dat er in de bewegend bed zo veel nitrificerende bacteriën zitten dat er in de rest van je filter hier geen 'behoefte' meer aan is en er dus ruimte komt voor denitrificerende bacteriën?
 
Is het zo simpel dat het feit dat er in de bewegend bed zo veel nitrificerende bacteriën zitten dat er in de rest van je filter hier geen 'behoefte' meer aan is en er dus ruimte komt voor denitrificerende bacteriën?
Ja en nee denk ik..
Bacteriën gaan toch wel groeien waar ze willen groeien.
Maar een bewegend bed schijn aanzienlijk actievere bacteriën te hebben en hierdoor beter in staat te zijn nh4 naar NO3 om te zetten.
Wat inderdaad mijn statische medium “vrij” maakt voor denitrificerende bacteriën.
 
Ga je dan geen tekorten krijgen voor je planten?
 
Je bent lekker aan het knutselen in elk geval;)
 
Vruchtbaar water ofzo...
Mn “bewezen” ervaren geophagus koppel
F07A8D96-C693-45DF-A3F3-25ACD4F95980.jpeg

De prutsers die altijd falen
C4469E22-8681-48C4-87BB-AFE17DA95B78.jpeg

En de maanvissen proberen het ook maar weer eens...
304E41F8-E076-49C6-9673-92A3D2271C37.jpeg
 
Mooi!!

Voeg je hormonen toe ofzo?:p
 
Vooral dat 2e.
Ik denk wel dat het iets toevoegt in de zin dan ik een grotere kans heb om full cycle te gaan met me filter (dus NO3 afbreken naar N en O2) maar in hoeverre dat daadwerkelijk gaat lukken zal de tijd moeten uitwijzen

Dat gaat je daarmee niet lukken. Dat kan ik je garanderen.

Wil je full cycle gaan. Dan moet je gaan denitrificeren. Dat gebeurd anoxisch. Dat kan op 3 manieren.

1 Een zeer traag stromend filter als by pass na een nitrificerend (zuurstof verbruikend) filter.

2 Een zeer dikke biofilm kweken. Dus filter lange tijd niet schoonmaken. Biofilm wordt dikker. Media die niet beweegt.Bewegende media schuurt zichzelf schoon, dus dunne biofilm.

3 Zeer poreus materiaal met diepe inwendige porien. Daar diep van binnen zou denitrificatie op kunnen treden.

Maar doorgaans wordt er veeeel meer genitrificeerd dan gedenitrificeerd.

Maar goed. Zo lang je KNO3 toe moet voegen, zit je niet op denitificatie te wachten.
 
O ja, vergeet ik bijna te zeggen.

Je hebt echt mooie vissen. Zien er goed gezond uit!

Ook je planten staan er toch fris bij.
 
Dat is een grindrooster, het voorkomt dat me geophagussen constant me planten uit graven en hiermee hebben ze dus een kans op wortelen met deze plantenbak als resultaat.
O ja, vergeet ik bijna te zeggen.

Je hebt echt mooie vissen. Zien er goed gezond uit!

Ook je planten staan er toch fris bij.
Je zou het eens van dichtbij moeten zien..
Maargoed dit weekend weer ff snoeien, oudere bladeren hebben helaas wat alg verzameld :(

En wat de stikstofcyclus betreft, mijn statische media is uiterst poreus en er begint zich een steeds dikkere biofilm te ontwikkelen.
Ik hoop door (deels) full cycle te gaan mijn wissels te kunnen drukken en het zo makkelijker te maken om (deels) over te gaan op osmose en meer controle te hebben over de bemesting
 
Dat is een grindrooster, het voorkomt dat me geophagussen constant me planten uit graven en hiermee hebben ze dus een kans op wortelen met deze plantenbak als resultaat.
Dat is slim bedacht voor deze fanatieke gravers in jouw plantenbak :thumbs:
 
Vannacht de lichten aangelaten (1/1000e van het totaal vermogen) en vanmorgen waren alle eitjes nog aanwezig, zelfs die van de maanvissen
 
Leuk, we gaan het afwachten.
 
Wat een geweldig mooie vissen heb je toch ook. De manen zijn al prachtig, maar dat Geophagus koppel is toch echt wel heel erg mooi! Nog altijd een van de mijn favoriete bakken op het forum.
 
Leuk, we gaan het afwachten.
Helaas was alles weg, de maanvissen de volgende ochtend al en een dag later de geophagus ook.
Alle 3 foetsie helaas
Wat een geweldig mooie vissen heb je toch ook. De manen zijn al prachtig, maar dat Geophagus koppel is toch echt wel heel erg mooi! Nog altijd een van de mijn favoriete bakken op het forum.
Dankje
 

Terug
Bovenaan