200x70x70 van tuinkabouter


Hoe groot kunnen die worden want vind daar niet echt veel info over en het gekke is dat ik al een hele tijd Hobbykwekers niet meer op internet vind want daar vind je enorm veel info.


Hobbykwekers is nog gewoon online hoor.....tenminste, de artikelen die we nog niet overgevoerd hebben naar de nieuwe site: https://www.aquainfo.nl
 
maar weer ff een verhaaltje vertellen voor jullie :p
DSC_0133.JPG

geophagus hebben weer een succesvol nestje, dit is al een oudere foto (vrijdag avond) en inmiddels zwemt de man met de jongen in zijn bek rond :)

dus ook maar even de bak zelf showen
DSC_0134.JPG
DSC_0135.JPG
DSC_0136.JPG

de bak zelf staat er goed bij al zeg ik het zelf, meeste planten zijn goed groen en alg vrij
enkel nog last van draadalg op de HN

nog een stukje techniek praat
DSC_0139.JPG

bioloog zoals hij er nu bij staat met van links naar rechts
keramische pijpen om al het grove vuil uit te vangen
filter sponsen met 1 laag watten erop om het restant zweefvuil uit te filteren
het wervelbed filter met bioballen (word vervangen voor K1)
biohome (gesinterd glas)
pompvak met 2x een dcs7000 en een jbl U1000 om de UVC te voeden

en dan nu het meest vreemde van deze opstelling, sinds me wervelbed filter er staat is me NO3 gezakt van 40-80 naar 20, maar me PO4 is ook gezakt van >2 naar 1.2
K is gelijk gebleven op 15

ik denk dat de gezakte PO4 komt doordat ik een deel van de mulm in het filter op heb moeten ruimen voor het kunnen maken van me wervelbed maar deze daling is wel "extreem" in mijn ervaring
 
Daling van fosfaat. Opbouw bacterien kost fosfaat.

Wat zat er in de plaats van het wervelbed eerst voor filter?

Er zijn in een filter eigenlijk meer denitrificetende dan nitrificerende bacterien. Alleen zijn erg sloom.

Het zou in theorie kunnen, dat er een hoop nitrificerende bacterien verdwenen zijn, met de verandering.

Doet die vochtvreter nog wat??
 
De biohome zat op de plek van het wervelbed, maar deze heb ik een maand terug al verplaatst.

Laatste vak was leeg

Maar een wervelbed filter zou juist heel rijk moeten zijn aan nitrificerende bacteriën, maar misschien dat deze nog verder moeten groeien, hoewel de bioballen al ruim een jaar in het filter erbij liggen

Die vochtvreter doet gelukkig aardig zijn werk, hij houd de luchtvochtigheid op ongeveer 60% ipv op 80-90 met een gesloten kast
 
Ziet er weer keurig uit en vreemd waas die komt en ook terug vanzelf wegtrekt maar opgelost staat netjes .
 
Ziet er weer keurig uit en vreemd waas die komt en ook terug vanzelf wegtrekt maar opgelost staat netjes .
Dankje, het meeste aan wazen trekt wel weer weg in mijn ervaring

Heb 1x een eiwit explosie gehad omdat ik over was gestapt op ander voer.. maand lang melk in me aquarium gehad..
Maar ook dat trekt vanzelf weg
 
Daling van fosfaat. Opbouw bacterien kost fosfaat.

Wat zat er in de plaats van het wervelbed eerst voor filter?

Er zijn in een filter eigenlijk meer denitrificetende dan nitrificerende bacterien. Alleen zijn erg sloom.

Het zou in theorie kunnen, dat er een hoop nitrificerende bacterien verdwenen zijn, met de verandering.

Doet die vochtvreter nog wat??
Als bacterie opbouw fosfaat kost zou de constante opbouw van bacteriën in een wervelbed een lagere fosfaat betekenen
Of zie ik dat nu verkeerd?
 
blijft een genot om naar te kijken Tuinkabouter
pracht maanvissen heb je daar zitten :smitten:
 
Als bacterie opbouw fosfaat kost zou de constante opbouw van bacteriën in een wervelbed een lagere fosfaat betekenen
Of zie ik dat nu verkeerd?

Nee, want er sterft ook een hoop. Door de werveling blijft de biofilm dun.
 
Wat een super mooie vissen man! Je manen zien er echt prachtig uit. Hoop dat die van mij ook zo mooi worden.
 
Wat een super mooie vissen man! Je manen zien er echt prachtig uit. Hoop dat die van mij ook zo mooi worden.
Goed en veel voeren en netjes veel water verversen en dan komt het vanzelf goed ;)
Maanvissen hebben altijd honger, altijd.. maar ook echt altijd
 
Zeker! Voer ze 3x per dag en ververs 50% water per week. Zijn nog jonkies, komt dus vast goed!
 
weer ff wat showen hoor.
wel wat bewerkte foto's om de achtergrond zwart te maken ipv een blauwige gloed.
vooraanzicht:
DSC_0197 (2).JPG

kopsekant:
DSC_0166 (2).JPG

achteraanzicht:
DSC_0179 (2).JPG

en dan het hoogte punt:
image1 (2).png

ff 2 foto's samengevoegd om de hoofdbewoners te tonen

verder weinig te melden, alles blijft stabiel groeien, vissen doen het goed.
 
Prachtige foto's alweer en aquarium ziet er mooi verzorgd en zeer rustgevend uit .
 
Wow mooi zeg!!
 
Mooie maanvissen en een sfeervol geheel.
 
Mooie vissen met het juiste verlichting er boven. Prachtig!
 
Mooie bak hoor :D staat er super bij.
 

Terug
Bovenaan