200x70x70 van tuinkabouter


lalala GIF by Offspring on TEN
 
Niet meer, al heel lang niet meer zelfs.
En sinds de komst van de rollermat is dat iets wat echt niks meer toe voegt aan de helderheid van het aquarium
Ik kende het bestaan van een "rollermat" tot nu niet. Filter ipv UV licht dus. Haalt dit filter de ongewenste sporen elementen er ook uit?
 
Ik kende het bestaan van een "rollermat" tot nu niet. Filter ipv UV licht dus. Haalt dit filter de ongewenste sporen elementen er ook uit?
Nee, enkel vaste deeltjes tot een bepaalde grootte.
Hierdoor krijgen de bacteriën in je filter minder vuil te verwerken waardoor je water mooier blijft.
Ziekte kiemen etc zal je niet zomaar krijgen als je niet constant van visbestand wisselt
 
Ah, op die manier,

Als ik het goed begrijp helpt UV wel voor het verwijderen/neutraliseren van sporen element zoals van algen en schimmels.
 
Ah, op die manier,

Als ik het goed begrijp helpt UV wel voor het verwijderen/neutraliseren van sporen element zoals van algen en schimmels.
Mijn ervaring is/was dat ik meer sporen moest toevoegen bij aquarium met UV . Er zijn anderen die beweren dat het geen sporen afbreekt . Dus wie de wijsheid in pacht heeft ?
 
Mijn ervaring is/was dat ik meer sporen moest toevoegen bij aquarium met UV . Er zijn anderen die beweren dat het geen sporen afbreekt . Dus wie de wijsheid in pacht heeft ?
Dat heeft niemand toch...😅

UV licht staat er wel om bekend dat het niet gezond is om er aan blootgesteld te worden.
 
Het is een fotoalbum he, geen vergadertopic ;-)

Bak staat er nog lekker bij Wouter!
 
Ah, op die manier,

Als ik het goed begrijp helpt UV wel voor het verwijderen/neutraliseren van sporen element zoals van algen en schimmels.
Ik zou dat toch anders verwoorden.
Uv-c dood algen en schimmel sporen.

De sporen die wij nodig hebben voor planten groei worden aangetast in de zin dat UVC de chelaten aantast waardoor het neer kan slaan en niet meer bruikbaar is voor onze planten.
Het is een fotoalbum he, geen vergadertopic ;-)

Bak staat er nog lekker bij Wouter!
Heb niet genoeg foto’s om het te vullen anders :LOL:
Maar Dankje
 
Mijn ervaring is/was dat ik meer sporen moest toevoegen bij aquarium met UV . Er zijn anderen die beweren dat het geen sporen afbreekt . Dus wie de wijsheid in pacht heeft ?
Het breekt ook geen sporen af.

Het breekt helaas wel de meest gebruikte chelaten af. (uitgezonderd UV gestabiliseerde chelaten, DUUR!)
En daardoor zijn je sporen kwetsbaar en reageren ze met andere elementen tot onoplosbare zouten.
En dan slaan ze neer in je bodem, of in je filter.

Dus indirect raak je de sporen kwijt.
 
Het breekt ook geen sporen af.

Het breekt helaas wel de meest gebruikte chelaten af. (uitgezonderd UV gestabiliseerde chelaten, DUUR!)
En daardoor zijn je sporen kwetsbaar en reageren ze met andere elementen tot onoplosbare zouten.
En dan slaan ze neer in je bodem, of in je filter.

Dus indirect raak je de sporen kwijt.
Ach no issue als je een plantloze bak hebt 😉
 
Erg mooi zo! Ik heb zelf ook een doorkijk aquarium, blijft leuk. Al merk ik dat de onrustige/stressgevoelige vissen het niet altijd even leuk vinden.
 
Erg mooi zo! Ik heb zelf ook een doorkijk aquarium, blijft leuk. Al merk ik dat de onrustige/stressgevoelige vissen het niet altijd even leuk vinden.
Klopt, maanvissen werd ook afgeraden door een aantal mensen ivm hun schuwheid.
Maar dat is af te leren door ze veel met de hand te voeren
 
Erg fraai Wouter en ik merk wel dat de manen wennen aan drukte want de kids huppen hier heel wat af en daar schrikken ze nu niet meer van. In het begin wel dus.
 
Gezellige boel Wouter!

Hoeveel heb je er nu?
En accepteren ze elkaar een beetje? Of is het nu ff erg onrunstig?
 
Gezellige boel Wouter!

Hoeveel heb je er nu?
En accepteren ze elkaar een beetje? Of is het nu ff erg onrunstig?
11 zwemmen er nu rond.
Maar de 3 uitgezet en zwommen vrijwel meteen mee met de groep.
Alleen het voeren snapte ze nog niet helemaal maar dat komt wel
 
Bak staat er mooi bij Wouter en de Manen zijn erg fraai.
 
Alles nog steeds goed met de bak?
Soort van..
Had sturisomas opgehaald via marktplaats, kreeg kort daarop een nematoden infectie.
Tussen de nematoden behandelingen ook nog “Ff” aan de anti-schimmel..
2x 80% verversen met afwijkende parameters (kan geen 800L osmose opslaan) hebben de staurogyne een flinke tik gegeven en de tenellus zowat uitgeroeid.
Inmiddels is dat een maand terug en begint alles weer wat te komen en begin ik weer wat te winnen van de algen.
Oxidator mag ook niet gebruikt worden tijdens de behandeling dus alles heeft wel een tik gehad zegmaar..

Foto’s komen vanzelf wel weer, nu ook niet veel zin om de camera weer op te tuigen enzo
 
O crap Wouter:(( Das wel weer genoeg ellende voor dit jaar.
Ga ervanuit dat alles en iedereen zich zal herstellen maar kost wel even tijd idd.
Ik verwacht dan zo rond kerst een serie mooie foto's:Dk
 
O crap Wouter:(( Das wel weer genoeg ellende voor dit jaar.
Ga ervanuit dat alles en iedereen zich zal herstellen maar kost wel even tijd idd.
Ik verwacht dan zo rond kerst een serie mooie foto's:Dk
Ja ag, het is niet anders.
Dat is het risico van de hobby zullen we maar zeggen.
En dat is ook de reden waarom ik altijd een zak geld achter de hand houd
 
Ik ben geen chemicus of bioloog ;) maar dat is balen Wouter. Sterkte daar en het komt vast weer goed.
 
Omdat sommige van jullie zaten te wachten op een update dan toch maar ff de camera gepakt en wat foto's geschoten, want wat moet je anders met dit weer?
Sinds de vorige update ff een nematoden infectie overleefd, die waren waarschijnlijk mee gekomen met de sturisoma's die ik heb toegevoegd.
En tijdens die behandeling kreeg 1 maanvis wat schimmel plekken welke ik meteen heb aangepakt omdat we toch zo lekker bezig waren.

Al met al doen al die medicijnen en 2x 80% verversen mijn aquarium niet veel goeds en hebben een hoop planten het zwaar gehad.
de tenellus is bijna volledig verdwenen, de rotala is grotendeels gesmolten, staurogyne zat vol met groene haar alg, ludwigia kromp, de rode lotussen stagneerde.....
Kortom het was ellende van de bovenste plank.
Inmiddels is dat een maandje of 2 achter de rug en begint alles langzaam weer op te krabbelen.
Geen uitval gehad van de ziektes dus dat is ook weer een meevaller.

Dan blijven eigenlijk enkel de foto's nog over van de bak zelf.
_DSC8626.jpg

_DSC8630.jpg

En omdat ik niet kon kiezen
_DSC8635.jpg

_DSC8645.jpg

En voor de mensen die zich afvragen wat het eliotti vrouwtje aan het doen is:
_DSC8616.jpg

Er is weer een kuiltje ontstaan met kleine grijze bewegende dingetjes, ofwel er is weer een nestje uitgekomen.
 

Terug
Bovenaan