10 Pterophyllum Scalare


Altum1981

Well-known member
Lid geworden
11 april 2012
Berichten
66
Locatie
Amsterdam
Maanvissen in een natuurlijk aquarium

P4300148.JPG


P4300149.JPG


P4280137.JPG


P4290144.JPG


P4300147.JPG


P4300148.JPG


P4300149.JPG


P4300155.JPG


P4300156.JPG


P4300216.JPG


P4300217.JPG


P4300218.JPG


P4300219.JPG


P4300220.JPG


P4300221.JPG
 
Vertel eens meer, welke soort. Hoe oud.... hoe groot is de bak. Je moet ze de komende tijd wel goed (meerder keren per dag) voeren en veel waterwissels, dan groeien ze mooi uit.
 
Zijn nog kleintjes he ?
Mooie foto's!

Hoe groot is je bak ? En hoeveel heb je ?
 
Nakweek scalare's zagen er erg goed uit en wilde weer graag manen. Rio 180 maar als ze uitgroeien dan naar een 450.
Ik voer 4 keer per dag, altijd vriesvoer, ook vis/krab/garnaal/mossel van de markt.
Dagelijks 10 liter en zaterdag 60. Dan een kop rooibosthee mee met het verse water
 
Foto's zijn prachtig, ze kijken wel veel naar beneden die beesten :D



aan de titel te zien gok ik op 10 :deal: :juggle: :D

Jij bent nog lekker wakker :p
Ik had net al gezien in een ander topic de bezetting en de bak.
Rio 180 echt te klein voor deze bezetting maar ik wil niet de spelbreker zijn ;)
 
Nakweek scalare's zagen er erg goed uit en wilde weer graag manen. Rio 180 maar als ze uitgroeien dan naar een 450.
Ik voer 4 keer per dag, altijd vriesvoer, ook vis/krab/garnaal/mossel van de markt.
Dagelijks 10 liter en zaterdag 60. Dan een kop rooibosthee mee met het verse water

Persoonlijk zou ik vaker een wissel doen om de groei te bevorderen van de manen. Ik doe zelf 2 a 3 keer per week bijna 50% hoe oud zijn ze ?
 
Jij bent nog lekker wakker :p
Ik had net al gezien in een ander topic de bezetting en de bak.
Rio 180 echt te klein voor deze bezetting maar ik wil niet de spelbreker zijn ;)
Ze gaan uiteindelijk wonen in een 450... Heb van een goede discuskweker gehoord dat het juist goed is een groot aantal in een 180l te houden zo onstaat er voedselnijd en krijg je mooiere dieren
 
Ze gaan uiteindelijk wonen in een 450... Heb van een goede discuskweker gehoord dat het juist goed is een groot aantal in een 180l te houden zo onstaat er voedselnijd en krijg je mooiere dieren
Dat heb ik nu nog nooit gehoord.
 
Ze gaan uiteindelijk wonen in een 450... Heb van een goede discuskweker gehoord dat het juist goed is een groot aantal in een 180l te houden zo onstaat er voedselnijd en krijg je mooiere dieren

Ik deel deze mening absoluut niet. Ik heb zelf kleintjes en ik voer veel en veel waterwissels. Ik kan me niet voorstellen dat een goede kweker zou zeggen zet je er maar 10 in een best drukke en volle en te kleine bak. Maargoed ieder het zijne natuurlijk. Ik hou me meer aan de richtlijnen van Jos Hut. In mijn ogen de beste betreft manen. Maar nogmaals ieder zijn eigen keuze.

Ik wil je ook echt absoluut niet aanvallen of dergelijke he maar het advies klopt gewoon echt niet sorry.
 
mandykuh...... lelijk doe je maar tegen iemand anders

Pardon:juggle:

Ik wil je op de goede weg helpen om problemen zoals vergroeiingen en ziektes en dergelijke te voorkomen:juggle: maargoed niet janken als het misgaat he:petjeaf:fijne avond en veel plezier met je bak!
 
thx voor het willen helpen.....
Ik kom er wel uit.... meerdere wegen lijden naar Rome
Fijne avond!
 
thx voor het willen helpen.....
Ik kom er wel uit.... meerdere wegen lijden naar Rome
Fijne avond!
Lijden is het juiste woord inderdaad.


In een rio 180 gaan de vissen gewoon niet goed groeien. Het beste is om de vissen gelijk in de 450 te doen, en dan minstens 3 keer per week 50% van het water wisselen.
 
Ik denk dat het "groot trekken" op zich nog wel een poosje lukt in deze bak, mits deze helemaal kaal en leeg is, en je dagelijks tot max om de dag 50 tot 80 procent water ververst.

De gemaakte opmerkingen zijn gemaakt in het belang van de vissen, niet om jou te plagen.

En zo snel mogelijk naar de 450 is een positief uitgangspunt
 
Lijden is het juiste woord inderdaad.

Hehehe, daar heb ik nu echt een zwak voor: creatief aanwenden van spelfouten... :D:thumbs:


meerdere wegen lijden naar Rome


Bedoel je "meerdere lijdenswegen leiden naar Rome"? ging ik schrijven maar je was me voor.
;)

Dit gezegd zijnde: ik vind het wel een knap ingerichte bak en mooie vissen, maar dat ze (snel) te groot zijn voor dit formaat bak lijkt me duidelijk..
Ik ben niet echt thuis in manen dus durf er geen termijn op plakken maar ik hoop alleszins dat ze tijdig in een geschikte bak komen om groeiproblemen te vermijden.
Als je je grote bak ook zo inricht wordt het wel mooi denk ik... :petjeaf:(edit: ik zag de inrichting in je andere topic, de foto's hierboven tonen niet echt een totaalplaatje merk ik nu..)
 
Laatst bewerkt:
Dan een kop rooibosthee mee met het verse water
Is 1 kopje genoeg voor deze kleur???? Ik zit na te denken om mijn 1400L te kleuren, maar ververs momenteel 2 keer per week 30%, wordt een dure aangelegenheid als ik bv catappa bladeren etc ga gebruiken. Dan is thee een beter idee.
 
Je hebt een leuk ingericht aquarium. Je maanvissen hebben veel voer nodig met daarin flink wat goede stoffen om van te kunnen groeien. Veel diepvriesartemia en witte en zwarte muggenlarven zijn erg goed voer. Door het vele voeren vervuilt je aquarium erg snel en is veel water verversen hard nodig. Liefst 100% per week maar de combinatie met je inrichting maakt dit lastig. In een kaal aquarium gaat dit gemakkelijker.
Je Rio 180 heeft een hoogte van 50 cm waarbij je een waterhoogte van ongeveer 40 cm overhoudt. Dat is voor de maanvissen van jou te laag. Je loopt het risico dat hun rugvinnen, borstvinnen en buikvin onvolledig uitgroeien. Overstappen naar een Rio 450 of een nog groter aquarium is daarom aan te raden, hoe eerder, hoe beter. Het moet in ieder geval geen jaar gaan duren want dan zijn je vissen zeker vergroeid.

Succes met je aquarium en hobbygroet Jos Hut
 
Laatst bewerkt:
Is 1 kopje genoeg voor deze kleur????
Nee ik denk zeker te weten van niet. Ik gooi een liter sterke rooibos (zo zwart als koffie) in mijn Aquatlantis 120 x 40 x 50 voor elke 50 liter en mijn bak is bij lange na niet zo donker. Het houd in de bak van TS kan natuurlijk wel veel kleur afgeven, alhoewel ik dit van dit hout niet zeker weet.
 
Nee ik denk zeker te weten van niet. Ik gooi een liter sterke rooibos (zo zwart als koffie) in mijn Aquatlantis 120 x 40 x 50 voor elke 50 liter en mijn bak is bij lange na niet zo donker. Het houd in de bak van TS kan natuurlijk wel veel kleur afgeven, alhoewel ik dit van dit hout niet zeker weet.
Bedankt voor de info... dan ik dat ook geen optie voor mij. Ik ververs 2 keer per week ruim 300-400 liter ;-)
 
Bedankt voor de info... dan ik dat ook geen optie voor mij. Ik ververs 2 keer per week ruim 300-400 liter ;-)
Vraag anders eens aan @bderooij hoe hij de bakken zo donker krijgt, nog veel donkerder dan op de foto's hier. Hij gebruikt oa turf, eikenblad, elzenproppen en rooibos.
 
Bedankt voor de info... dan ik dat ook geen optie voor mij. Ik ververs 2 keer per week ruim 300-400 liter ;-)

Water kleuren kan ook met een beetje turf in je filter. Ik gebruik op 800 liter 1 liter turf wat een mooi kleurtje geeft aan het water. En ik heb een half litertje turf in een 10 liter emmer water staan om na de waterwissel het water weer terug te laten kleuren door er met bekertje uit die emmer in het aquarium te doen totdat ik weer het gewenste kleur heb
 
De kleur van turf vind ik mooier als rooibos. Maar ja het verlaagt wel de ph en dat moet je maar net willen.
 
Water kleuren kan ook met een beetje turf in je filter. Ik gebruik op 800 liter 1 liter turf wat een mooi kleurtje geeft aan het water. En ik heb een half litertje turf in een 10 liter emmer water staan om na de waterwissel het water weer terug te laten kleuren door er met bekertje uit die emmer in het aquarium te doen totdat ik weer het gewenste kleur heb
Zijn nu wel een forum onderdeel aan het "verkloten" ;-) Maar ik heb 1-2 liter turfkorrels in mijn potfilter maar ik zie eigenlijk helemaal geen verkleuring.....
 
Zijn nu wel een forum onderdeel aan het "verkloten" ;-) Maar ik heb 1-2 liter turfkorrels in mijn potfilter maar ik zie eigenlijk helemaal geen verkleuring.....

Vreemd! Heb je 2 mandjes vol dan?
 
Ik heb 1 mand vol van een Eheim 2075, weet niet hoeveel groter de 2080 is maar zal niet 2x zo groot zijn dus denk dat je er wel wat meer in zal moeten doen
 
Volgens mij is bij deze vissen de kleur van het water op dit moment niet van belang, met of zonder rooibos of turf. Het gaat erom dat deze maanvissen zich verder goed kunnen ontwikkelen en zich prettig voelen. Daarvoor moet er heel veel water iedere week ververst worden omdat het aquarium te klein is. Dus als het water mooi op kleur is, moet er weer veel ververst worden en kan de topicstarter weer van voren af aan beginnen om het water te gaan kleuren. Voor maanvissen is de watersamenstelling goed zolang de PH maar tussen de 6 en 8 ligt, en de temperatuur rond de 25 graden ligt. Pterophyllum altum vormt daarop een uitzondering.
Het geld voor de thee en turf kan wat mij betreft beter besteed worden im ervoor te zorgen dat er vlot een groter aquarium komt.

Hobbygroet Jos Hut
 
mandykuh...... lelijk doe je maar tegen iemand anders

that-escalated-quickly.jpg


Ik was nog van plan om iets opbouwend te gaan posten, maar als jij tegen mij net zo gaat uitvallen, dan heb ik me bij deze bedacht. Nu maar hopen dat je alle goedbedoelde adviezen gaat opvolgen, want dit gaat echt niet lang goed. Geen gelul over meerdere wegen die naar Rome lijden/leiden, wat recht is is recht en wat krom is, is krom. En jouw manier is krom.

Doei.
 

Terug
Bovenaan