Zelfbouw goedkope LED balk


Ik heb zelf powerled balken gemaakt van 90 cm met elk 18 3 watt ledjes (clear white, marine blue en red), wat ik gedaan heb om het koeling probleem op te lossen is ze op een aluminium recht hoekig profiel te plaatsen en door middel van aquarium kit en slangen ze te verbinden en aan de uitstroom van het filter te plaatsen. Daarmee houd ik de ledjes koel en de bak warm. Nou was dit mijn eerste powerled project en zou ik de volgende keer het wel anders doen, want op het moment dat ik me ledjes allemaal op 70% schakel word de bak 2 graden te warm en dat in de winter. Gelukkig heb je met powerled vaak niet meer nodig dan 30 % en hoef ik eigenlijk ook bijna niet bij te koelen met de waterkoeling.
 
@tuinkabouter je hebt wel gelijk ja. Ik heb de thermometer in de kap gehangen en daar is het alleen op de TL verlichting al 37 graden.

Maar dan zou je toch zeggen dat elke lichtkap standaard ongeschikt is voor led verlichting?

Ik ga eens wat ventilators zoeken :)
Bijna elke lichtkap is geschikt voor led. Het is zeker niet zo dat het bovenin mijn (gesloten!) kap nu zo warm is. Mijn bak is een Juwel Rio 180 voor de duidelijkheid. Leds hebben eigenlijk geen warmtestraling naar beneden. Warm lucht stijgt op dus de grootste hitte zou dus boven in de kap moeten zitten. Heb ik even gemeten voor jullie. De thermometer ligt naast de balk. De meting levert 29 graden Celsius op.
IMG_0264.JPG
 
@benvo Ja dat klopt, maar die balken draaien zoals tuinkabouter zei toch wel wat meer op een lager pitje. Mijn zwager heeft dezelfde balken en ze zijn een stuk minder fel dan de balk die ik heb gemaakt. Daarnaast heeft jouw profiel veel meer koelribben. Mijn profiel is gewoon een vlakke plaat aan de bovenkant. Ik hoop dat als ik de koellichamen er op maak dat dat hetzelfde effect heeft als jou led balken en de temperatuur lager blijft.
We gaan het meemaken.

@gerritn Ja daar heb ik ook over na zitten denken maar die kant wil ik niet op gaan. Mijn doel was een simpele, goedkope led balk met veel lichtopbrengst. Ik hoop dat dat met een paar koellichamen te bewerkstelligen is. Als ik er waterkoeling bij moet gaan doen dan heb ik mijn doel niet echt gehaald haha. Kun je eens een foto van jouw creatie posten?
 
Op een eerdere topic heb ik gezien dat jou zwager gebruikt maakt van RGB JMB balken, althans dat schreef je toch als ik het goed heb? Deze balken zijn NIET te vergelijken met de balken die wij hebben! De licht opbrengst van de door ons gebruikte balken is 105 lumen per 1 Watt Epistar led. Dus wel degelijk anders als door jullie omschreven, zo meen ik op te merken?
 
@benvo Dat is mijn broertje. Die gebruikt inderdaad nog minder felle van JMB (ook witte ipv rgb (rgb is nóg minder fel)). Mijn zwager heeft van een ander merk en het profiel van zijn balk ziet er hetzelfde uit als die van jou, ik weet zo niet meer welk merkt dat was. Maar misschien heb je wel andere (ik hoop het), als jij ze dan zo koel houdt met die ribbeltjes op je profiel dat biedt dat hoop voor de koellichamen die ik besteld heb. Zou mooi zijn als dat voldoende is.

BTW, de software ontwikkeling zit op een laag pitje. Druk druk druk ;). Heb wel een testschets gemaakt om te kijken of het dimmen werkte. Maar ik moet het nog mooi implementeren in de website. Dat je daar net zoals bij jou per tijd een percentage kunt opgeven en daarna met een knop kunt uploaden naar de Arduino. Moet ik een keer een avondje tijd voor vrij maken inderdaad.
 
Ik heb HVP. Onze zwager heeft JMB, als ik het goed heb.
 
Bijna elke lichtkap is geschikt voor led. Het is zeker niet zo dat het bovenin mijn (gesloten!) kap nu zo warm is. Mijn bak is een Juwel Rio 180 voor de duidelijkheid. Leds hebben eigenlijk geen warmtestraling naar beneden. Warm lucht stijgt op dus de grootste hitte zou dus boven in de kap moeten zitten. Heb ik even gemeten voor jullie. De thermometer ligt naast de balk. De meting levert 29 graden Celsius op.Bekijk bijlage 6371
Ik had hier nog bij moeten zetten dat op het wateroppervlak, in ieder geval vlak daarboven 26 graden is.
 

Terug
Bovenaan