Zelfbouw goedkope LED balk


N

NLAnaconda

Guest
Ik ben bezig met een aquarium computertje en omdat het een beetje een sport is om zelf van alles te bedenken/maken heb ik ook een zelfbouw LED balk gemaakt. Ik moet het nog voor langere tijd testen maar voor nu werkt het best goed. Misschien dat iemand er wat aan heeft als ik hier beschrijf wat ik heb gedaan.


Onderdelen:
10x € 1,00 - 2W 8.2 ohm resistor
30x € 8,64 - 1W Epistar LED (100 lumen per stuk)
1x € 1,22 - elektrischiteit draad
1x € 0,50 - 1 m krimp kous
1x € 6,68 - 12V 72W Power supply
1x € 9,80 - 24mm Led profiel 1m
2x € 0,67 - Thermal pasta
2x € 2,09 - Eind kapjes led profiel
1x € 3,25 - Transparante cover voor profiel
1x €14,95 - CorrosionX, waterbestendige spray
-------------------------------------------------------------
€ 48,80 - Totaal


Allereerst heb ik 10x een weerstandje plus 3 ledjes aan elkaar gesoldeerd:

1p0PPi7ZkJS1SmAlYCIu8VTUIk30F-o6.jpeg



Vervolgens heb ik ze op een rij aan de plus en min in het armatuur gesoldeerd.

1p0PPi7ZkJS1SmAlYCIu8VTUIk30F-o6.jpeg



De ledjes ingesmeerd met thermal pasta en vervolgens met een lijmpistool in de balk gelijmd.
De lijm maakt het geheel wel lelijker maar dat boeide me niet zo.

1p0PPi7ZkJS1SmAlYCIu8VTUIk30F-o6.jpeg


Na 10x hetzelfde rideltje te hebben gedaan is de balk klaar

1p0PPi7ZkJS1SmAlYCIu8VTUIk30F-o6.jpeg



3000 Lumen

1p0PPi7ZkJS1SmAlYCIu8VTUIk30F-o6.jpeg
 
Wel geinig gedaan dat je de kleuren al hebt gemengd ;)
Maar het je die 72W echt nodig voor 30w aan ledjes?
 
Mooie balk zo. Wel prijzige ledjes zeg, is hier nog iets bijzonders aan? Ik heb ook 1w high power ledjes maar die waren een fractie van deze prijs.

Je hebt alle leds aan 1 balk geplakt. Ga je ze nog actief koelen?
 
@Juliette Ik heb op AlieExpress heel veel LEDS gezien en er ook al een aantal besteld maar dat was allemaal Chinese rommel, die een stuk minder licht gaven.
Dit zijn volgens de verkoper echte Epistar leds en die zitten ook in de officiële aquarium led balken. Ze zijn zo fel dat als je er 10 seconden in kijkt, je een kwartier vlekken voor de ogen hebt.

Maar ik denk ook dat je de prijzen misschien verkeert leest? 30 ledjes zijn totaal € 8,64 dus € 0,29 per led. Ze zijn niet per stuk zo duur.

Ik heb de leds aan één balk geplakt met daar tussen thermische pasta. Het armatuur dient als koel element, ik ga dus niet actief koelen.
De temperatuur van het armatuur wordt denk ik 25/30 graden, maar dat moet ik een keer nameten.
 
Ahh kijk dan valt die prijs wel mee ja. Ik heb ze gekocht bij highpowerled.nl geen idee van welke makelaardij.

Als je dat eens na zou kunnen meten graag! Ik hoef niet zoveel licht en heb ze per stuk op een heatsink geplakt en die heatsink in een alu U-profiel geklemd. Er is nog maar weinig te vinden over DIY high power boven een aquarium en de meeste zie je koelen met computer fans. Dus ik vond mijn constructie al een risico. Maar blijkbaar kunnen ze meer hebben dan we denken.
 
Ahh kijk dan valt die prijs wel mee ja. Ik heb ze gekocht bij highpowerled.nl geen idee van welke makelaardij.

Als je dat eens na zou kunnen meten graag! Ik hoef niet zoveel licht en heb ze per stuk op een heatsink geplakt en die heatsink in een alu U-profiel geklemd. Er is nog maar weinig te vinden over DIY high power boven een aquarium en de meeste zie je koelen met computer fans. Dus ik vond mijn constructie al een risico. Maar blijkbaar kunnen ze meer hebben dan we denken.
Je kan ze vaak wel tot 40 graden constant belasten
Mijne draaien nu op 25-27 graden, maar mijn leds zijn weer van een heel ander caliber
 
Ja volgens de fabrikant is de levensduur 50.000 uur bij minder dan 60 graden. Ik verwacht dat je bij die temperatuur ze niet meer kunt aanraken en dat kan (zonder de plastic kap erop) makkelijk. De kap zal de temperatuur vast nog iets verhogen maar ik denk dat het armatuur groot genoeg is als koel lichaam.
Ook zal de temperatuur hoger zijn als ik ze in het aquarium heb met warm water er onder en nog 2 tl balken er naast.

Ik heb 3 van deze balken nodig om mijn TL te kunnen vervangen dus misschien doe ik dat nog.

De balken van JBL gebruiken ook 1W leds met passieve koeling van het armatuur dus ik neem aan dat het hier ook mee kan.
Maar we gaan het meemaken, misschien doen ze het volgende week al niet meer. Haha
 
Hahaha das nou niet echt een test die ik dagelijks zou willen doen.

Ik heb er inderdaad nog lenzen op zitten en dat zal ook wel invloed hebben op de temperatuur.
 
Ik heb de balk 2 uur laten branden met een temperatuur sensor tegen de armatuur aan:

qjcIiNqwk1fctHZvXzFh_lwVX0wHvGMV.png



Er zit een plastic cover over de lampen heen wat er eigenlijk voor zorgt dat alle warmte via de achterkant van de armatuur moet verdwijnen.
Ik ga morgen eens een test doen zonder deze plastic cover. Want die is natuurlijk vrijwel overbodig, die zie je toch niet, en de warmte kan dan aan 2 kanten verdwijnen.

Ik gebruik geen lenzen, de stralingshoek zou 180 graden moeten zijn volgens de gegevens.

Mocht de warmte te hoog zijn dan zou het natuurlijk altijd mogelijk zijn om een paar heatsinks op het armatuur te lijmen zodat er nog meer warmte afgevoerd kan worden.
Een heatsink van 2 x 15 cm kost omgerekend € 1,44. Dat is ook nog wel te overzien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oke, ik heb gelijk maar getest zonder plastic cover en ik had verwacht dat het meer zou schelen.

sui7PouGby_5LfgTPWskzyEjJtQwwbjT.png


Nu de cover er af is kan ik de ledjes aanraken en ik kan mijn vinger er gewoon op houden.
Ook kan ik mijn vinger op de weerstanden houden en die zijn niet heel heet. Dus ik vind het allemaal acceptabel.

Ook het dimmen via de Arduino werkt prima. Ik ben stiekem eigenlijk meer dan tevreden. Het is erg simpel en het werkt prima. De Andere balk wordt een RGB balk. Lastige daarvan is dat ik de RGB leds los heb (1x rood, 1x groen, 1x blauw). Dus ik moet iets meer kabel in het armatuurtje zien te verwerken.
 
Vind het zoiezo al knap dat je van al die ledjes en draadjes en connectortjes zoiets als dit in elkaar toverd.

Maar het resultaat ziet er ook goed uit :thumbs:

Ik doe het je in ieder geval niet na :juggle:
 
De gebruikte ledjes zouden ook geen warmte uit moeten stralen aan de voorkant gezien de heatsink van de led zelf aan de achterkant zit.
Enige wat jij doet met de montage in jouw profiel is het contactoppervlak met de koudere lucht vergroten waardoor het beter koelt.
 
Maar dan moet je zo'n profiel wel 'zwevend' in een bak monteren. Schroef je hem aan een dekplaat dan wordt de mogelijkheid tot warmteafgifte wel heel minimaal.
 
@tuinkabouter Dat blijkt ja.Wat zeg jij als tech-goeroe van de temperatuur? Wel of geen extra heat sinks erop? Volgens de fabrikant moet het onder de 60 graden blijven, daar zit het nu ruim onder. Maar kan me voorstellen dat het in de zomer 50 graden gaat worden.

@Juliette
Je moet m ook niet aan de dekplaat schroeven ;-). Ik wil sowieso niet aan de actieve koeling, dat hebben de JBL balken ook niet. Bij de zwaardere leds van 3+W zal dat wel moeten denk ik, maar daarom heb ik 1W gekocht.

Vaak hebben grote aquariums van die glazen stroken over de breedte, daar zou je hem op kunnen leggen.
Heb even gegoogled en deze manier is ook wel mooi:
Alleen dan in plaats van ze er onder te hangen leg je ze op de gelijmde plaatjes.

voorstelJewel400.jpg
 
@Juliette Ik heb op AlieExpress heel veel LEDS gezien en er ook al een aantal besteld maar dat was allemaal Chinese rommel, die een stuk minder licht gaven.
Dit zijn volgens de verkoper echte Epistar leds en die zitten ook in de officiële aquarium led balken. Ze zijn zo fel dat als je er 10 seconden in kijkt, je een kwartier vlekken voor de ogen hebt.

Maar ik denk ook dat je de prijzen misschien verkeert leest? 30 ledjes zijn totaal € 8,64 dus € 0,29 per led. Ze zijn niet per stuk zo duur.

Ik heb de leds aan één balk geplakt met daar tussen thermische pasta. Het armatuur dient als koel element, ik ga dus niet actief koelen.
De temperatuur van het armatuur wordt denk ik 25/30 graden, maar dat moet ik een keer nameten.

Inderdaad ben ik benieuwd hoe dit gaat, dat afkoelen. Welk materiaal is er eigenlijk in de door jou gebruikte armaturen gebruikt? In de JMB balken die bij mij aangestuurd worden door de Arduino zelfbouw controller zitten ook 1 Watt Epistar leds. Als je die balken tijdens het vol branden aanpakt zijn ze echt wel heter dan de door jouw genoemde 30 graden! Hier wordt de warmte middels aluminium koelribben (passief) verwerkt. Zelf heb ik de balken juist niet aan de bovenplaat gehangen om de hitte afvoer te vergemakkelijken. Zie mijn fotoboek.
 
Inderdaad ben ik benieuwd hoe dit gaat, dat afkoelen. Welk materiaal is er eigenlijk in de door jou gebruikte armaturen gebruikt? In de JMB balken die bij mij aangestuurd worden door de Arduino zelfbouw controller zitten ook 1 Watt Epistar leds. Als je die balken tijdens het vol branden aanpakt zijn ze echt wel heter dan de door jouw genoemde 30 graden! Hier wordt de warmte middels aluminium koelribben (passief) verwerkt. Zelf heb ik de balken juist niet aan de bovenplaat gehangen om de hitte afvoer te vergemakkelijken. Zie mijn fotoboek.

Lees een stukje verder. Ze worden ongeveer 42 graden. Ook passieve koeling. De armaturen zijn van aluminium.
 
Nou als "tech goeroe" is mijn ervaring dat op het moment je de leds in een gesloten omgeving plaatst (lees lichtkap) de temperatuur flink op loopt.
Jou aquarium water zal ook ongeveer 10 graden warmer zijn als je kamer temperatuur, je gaat dan dus nu al richting de 50 zodra je ze in je aquarium doet en de kap sluit.

Meer koelen is altijd beter voor de levensduur van de leds.
Actief hoeft natuurlijk niet altijd lomp en lawaaiig te zijn.
120mm presurizing fans die je middels PWM op half vermogen laat lopen zal je niet gaan horen maar geven wel een flinke verkoelende werking.
Je kan ook "buiten lucht" aanzuigen zoals ik heb gedaan, je ziet er niks van maar werkt een stuk beter dan de warme en vochtige lucht boven het aquarium
 
@tuinkabouter je hebt wel gelijk ja. Ik heb de thermometer in de kap gehangen en daar is het alleen op de TL verlichting al 37 graden.

Maar dan zou je toch zeggen dat elke lichtkap standaard ongeschikt is voor led verlichting?

Ik ga eens wat ventilators zoeken :)
 
Zo zitten mijn ledjes gemonteerd. 11x 1W high power met lens. Ik heb geen actieve koeling en een kap die grotendeels dicht is. Als je wil kan ik eens proberen te meten hoe warm die heatsinks worden.

0ENKrILgtlLyfnupl_QHLdp8mMOtmUC8.jpeg
 
@tuinkabouter je hebt wel gelijk ja. Ik heb de thermometer in de kap gehangen en daar is het alleen op de TL verlichting al 37 graden.

Maar dan zou je toch zeggen dat elke lichtkap standaard ongeschikt is voor led verlichting?

Ik ga eens wat ventilators zoeken :)
En dat is ook meteen het probleem met led in een aquarium..
Je zal dus iets moeten verzinnen om meer lucht in contact te brengen met de strip
 
@Juliette zou je eens willen testen hoe warm je heatsink wordt in de dichte lichtkap? In principe zou je hetzelfde probleem moeten hebben. Kan me niet voorstellen dat mijn armatuur zoveel minder kan koelen als je heatsinks.

@tuinkabouter ik heb natuurlijk wel 2 hete TL balken in de kap hangen. Als je volledig over gaat op led dan zal de temperatuur in de kap een stuk minder zijn. Maar je hebt wel gelijk, hoeveel led balken hangen er wel niet in een ongeventileerde bak. Ook op dit forum?

Bij de verkoop in de winkel wordt daar nooit over gerept. Goede handel :p
 
Die in de winkel branden op een iets lager pitje zegmaar ;)
Of ze hebben iets meer contact oppervlakte met omringende lucht dan een U profieltje.
 
Ik heb geen nauwkeurige manier om te meten maar kom op circa 25 graden voor de heatsinks. Watertemp staat op 24.
 
Zo dat scheelt aardig. Als alles maar 1 graad hoger is in een gesloten kap zonder ventilatie. Goed bezig! Denk dat ik dan wat extra heatsinks erop ga lijmen.
 
Klein verschilletje is dat juliette een heel stuk minder leds om een veel groter oppervlak heeft he..
Maar je zal zeker verschil gaan merken
 
Ja klopt. Ik heb ook even vergeleken met een JBL balk maar de lichtopbrengst is inderdaad veel hoger zoals je al zei.

Ik ga ook wat ventilatoren in de bak plaatsen maar die heb ik nog wel van een oude pc. Verder wil ik van de TL lampen af, vind het led licht veel mooier en die TL balken zijn echt heel heet. Dus ik ga nog 1 rgb balk maken en nog een zelfde balk als deze.
Bedankt voor de tips. Keep them comming ;)
 
Ok, ik draag een bril maar kijk soms wat selectief..., zegt mijn vrouw... Denkelijk worden ze in de zomer wel wat warmer, zo heel veel zal dat niet zijn, zo blijkt bij ons. Je hebt vergeleken met JMB balken, zo lees ik. Hopelijk niet met RGB balken, die geven nl. maar de helft aan licht af. Wij hebben 3 balken met elk 27 leds (90 cm). Jij hebt er 30 in je balk, zo zag ik. Ziet er goed uit. Gaat het ook goed met de software ontwikkeling?
 

Terug
Bovenaan