Torenslakjes klimmen naar de waterlijn?


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
11,017
Leeftijd
56
Het raadsel van de puntslakjes (torenslakjes) in de Superfish Home 80

Waarom beginnen er iedere avond een aantal naar de waterlijn te klimmen en daar "van het water te slurpen"? Lijkt alsof ze eten van een niet zichtbare kaamlaag. Overdag zie ik het nooit, begin van de avond begint het. Zijn ze ook meer zichtbaar op de bodem.

Ik heb er volgens mij vrij veel, te veel naar mijn zin (dus ik verwijder de klimmers). Voedsel te kort?

NH3/4 en NO2 = 0
 
Ik zie dit soms ook hier en heb dit fenomeen al vaker ergens hier gelezen maar een duidelijke oorzaak is nooit genoemd zover ik weet.
 
Ik zie dit soms ook hier en heb dit fenomeen al vaker ergens hier gelezen maar een duidelijke oorzaak is nooit genoemd zover ik weet.
Hmmm ik was het nog nooit tegengekomen, vandaar mijn vraag. Komt mij goed uit zul je begrijpen. Bespaart me wellicht een bodemwissel in de nabije toekomst.
 
Dankjewel voor het linkje.
Tja ik heb nog steeds geen idee. Het gebeurt hier regelmatig en zoals ik schreef altijd als het donker wordt/donker is. Bakje met visjes draait verder rustig. Bewoners Corydoras panda, Otocinclus en Rasboras espei. Geen afwijkend gedrag zover ik kan beoordelen.

Nog aan nitraat gedacht maar dat is ook laag sinds ik de EI heb losgelaten. Als er niks verbruikt is zal die 5-7 zijn nu.

Ik heb inderdaad wel de espei gevoerd hmmm.... ik voer vaak tegen etenstijd ;) en dan valt het donker natuurlijk ook in.
Ik ga daar eens op letten en als ik er morgen aan denk eens overdag voeren.
 
Ik heb er net trouwens 12 uitgeplukt, allemaal volwassen exemplaren.
 
Haha, nog even en je komt te kort voor al dat zoenen:D:D
 
Haha, nog even en je komt te kort voor al dat zoenen:D:D
:D
Waar laat ik trouwens al die slakjes. Nu nog in een plastic beker aan het snorkelen. Kruidnagelolie? Of zijn er andere manieren van slakjes met zo'n hard huisje?
Ik zie me trouwens geen 26+ slakjes kapot drukken. Brrrrr. Onder water nog daar aan toe maar op het droge, NOT
 
Als slakken 's nachts naar de waterlijn kruipen is of je bodem of je water niet goed
 
Als slakken 's nachts naar de waterlijn kruipen is of je bodem of je water niet goed
Ik zou niet weten wat er met de bodem is Antje en het water heb ik juist na de Bactopur Direct kuur heel vaak getest. Overigens deden ze dit ook al geruime tijd voor de kuur.
Welke parameters van het water zouden dan niet goed zijn denk je? Meten is weten immers, maar NH3/4 en NO2 heb ik al zo vaak gemeten dat ik durf te stellen dat dat de oorzaak niet is. Ik heb hem begin van de avond gemeten en wil hem nu best nog een keer meten. Ik heb nitraat verdacht (EI) maar die heb ik ook al een tijdje losgelaten. PO4 weet ik zo niet. pH kH GH laatste tijd niet gemeten, kan ik morgen zeker doen. Verwacht dat die niet ver van het kraanwater af zitten door de waterwissels.
Er ligt aquasand van hornbach in iets wat veel mensen hier gebruiken. Verder twee stukken spiderwood, de plantjes en 'that's it'.

Zelf zit ik eigenlijk te denken aan het veel te grote aantal puntslakken, de reden waarom ik de bodem wilde gaan wisselen over een tijd, en als alles stabiel draait te kuren met flubenol. Ik wil van die puntslakken af. Het aantal is echt belachelijk geworden. Ze kwamen altijd snel op het voer voor de cory's af, ze zate sneller te eten da de cory's zelf.

Conclusie: ik heb net zo hard de slakken gevoerd als de cory's. Dat sowieso.
 
Als slakken 's nachts naar de waterlijn kruipen is of je bodem of je water niet goed
Hmmm zit nog even na te denken. Maar waarom zouden ze dat alleen in de vroege avond met het licht nog aan)/nacht doen? Als ik slak was :) zou ik ook overdag slechte condities proberen te verlaten.

Nog maar eens een nachtje over slapen. Heb er inmiddels 42 (!) uit gehaald en op de bodem zie ik er nog heel veel meer nu ik net de Oto's gevoerd heb. Dat doe ik trouwens al vanaf het begin in een glazen schaaltje zodat die *()%**# puntslakken waar ik ooit zo blij mee was hehehe, er niet zomaar bij kunnen.
 
S nachts is er veel koolstofdioxide in het water (in het donker geven planten koolstofdioxide af en overdag zuurstof) en dan zit bovenin de meeste zuurstof, vaak is dat in combi met bijv. co2-toevoeging erg tricky met bodembewoners
 
S nachts is er veel koolstofdioxide in het water (in het donker geven planten koolstofdioxide af en overdag zuurstof) en dan zit bovenin de meeste zuurstof, vaak is dat in combi met bijv. co2-toevoeging erg tricky met bodembewoners
Bedankt!

Laat me daar eens over nadenken... mijn eerste gedachte die nu bij me op komt is dat ik ze zie klimmen vanaf een uur of 18 en het licht is tot 22 uur aan. Zie de cory's zelfs weinig naar boven schieten.

Maar verder, moet hier echt even over nadenken omdat als er iets laag was in mijn bakken is dat CO2 (hele hoge kH en pH van het kraanwater) maar ik heb natuurlijk geen idee wanneer en hoeveel de planten afgeven a(allemaal trage groeiers...). Weinig oppervlakte beweging voor zover dat van belang is.

Ik laat het er voor vandaag even bij, morgen nog maar eens over brainstormen. Ik zie wat je bedoelt en dat klinkt ook heel logisch! Het tolt me nu ;)
 
Hard na gedacht over de situatie... met de ogen dicht wel :sorry:

Vanmorgen meteen gekeken, het was buiten wel licht maar in de bak was het (en is het nog) donker. Geen torenslakje te zien langs het glas. Ook niet op de bodem. Zover ik dat kan zien nu hoor, even met de zaklamp in het bakje geschenen.

De planten zouden omdat het nog donker is nog steeds CO2 af moeten geven?

Oppervlakte stroming, ik schreef dat die beperkt is. Reden; ik heb wat last van baardalg. Oppervlakte beweegt wel maar niet meer zoals voorheen. Hierdoor bewegen de plantjes ook wat meer. Getest met VFM en ik denk dat de distributie goed was en is. Blijf dat moeilijk vinden hoor.
 
Zou het niet kunnen dat de slakken gewoon actiever worden als de schemer invalt omdat het dan veiliger is? Heb hier ook wel poelslakjes boven aan de rand zitten en soms ook boven de waterlijn.
 
Zou het niet kunnen dat de slakken gewoon actiever worden als de schemer invalt omdat het dan veiliger is? Heb hier ook wel poelslakjes boven aan de rand zitten en soms ook boven de waterlijn.
Ik zou willen dat ik het wist Thea. Wel een goede redenering van je.
Maar dat hier te veel torenslakjes in de bak zitten is wel duidelijk. Ik heb er gisteravond een keer of 10 'een paar' van af geplukt en kwam tot ongeveer 88 stuks totaal!
Ben ik blij dat er een extern filter op draait. Dat het er zoveel waren daar had ik geen idee van. Wel dat er veel zaten, dat merkte ik tijdens voertijd van de visjes.

Ik ga nu eens voeren, kijken of ze dan weer omhoog komen. Uit het zand zeker maar tegen het glas?
 
Zelf denk ik nog steeds dat het aan de aantallen torenslakjes ligt. Ik blijf ze er voorlopig uit plukken.
 
Zelf denk ik nog steeds dat het aan de aantallen torenslakjes ligt.
Zou goed kunnen dat het er zoveel zijn dat het moeilijker voor ze wordt om eten te vinden of door het grote aantal gaan ze instinctief op zoek naar een plek met een lagere populatiedichtheid.
 
Zou goed kunnen dat het er zoveel zijn dat het moeilijker voor ze wordt om eten te vinden of door het grote aantal gaan ze instinctief op zoek naar een plek met een lagere populatiedichtheid.
Ik heb wel eens appelslakken gehad en heel soms hingen die aan het wateroppervlak met hun voet 'omhoog' zodat ze drijvend spul van het oppervlak konden grazen. Misschien heb je ook wel eens gezien wat ik bedoel. Dat doen deze puntslakjes ook.

Denk dus dat er best wat zit in jouw redenering.
 
Net de espei zeer minimaal gevoerd, wil geen voer meer op de bodem hebben natuurlijk. Geen torenslak tegen het glas te zien.
 
Netje met stuk komkommer/courgette erin om ze te vangen?
 
Ik gooi er vaak een voertablet in en als ze zich erop hebben gestort dan zuig ik ze af met een stuk slang.
 
Hier komen ze lang niet zo massaal af op de repashy dan op de ruit ;)
Repashy kunnen ze nu alleen heel omslachtig bij, dat lukt er vaak maar 1 of 2.
 
88 in 1 avond uit een home 80? Hemeltjelief
 
88 in 1 avond uit een home 80? Hemeltjelief
Ja inderdaad, om en nabij de 88!

Om het dikke uur eens gekeken en dan had ik er weer zo'n 15 of zo. Inclusief mini babies maar de meesten waren dikke vette volwassenen.
 
Ach, elke die je eruit hebt zal geen kleintjes meer gaan krijgen, nog even volhouden dus.
 
Ach, elke die je eruit hebt zal geen kleintjes meer gaan krijgen, nog even volhouden dus.
Ja dat is zo, had ik ook al bedacht. Vraag me af hoe ongemerkt het er zoveel zijn geworden, waarschijnlijk omdat ze de meeste tijd in de bodem rond brengen.
Het is ook niet zo dat 's avonds 88 slakjes tegelijk op de ruit zitten. Was dat maar zo, dan had ik het zo goed als zeker eerder bemerkt.

Ga hier zeker mee door, elke is er een.
Ben benieuwd naar de aantallen de komende dagen.

Ik houd jullie op de hoogte.
 
Hmmm, gisteren ongeveer 20% water ververst en het externe filter een beurtje gegeven.
Geen slakjes die naar boven kropen - maar ik had ook geen Repashy gevoerd. Ga ik vandaag wel doen. Kijken of ze dan wel omhoog komen omdat ze niet meer bij de Repashy kunnen.

Vind het wel heel erg frappant. Filter was tamelijk vuil.
 

Terug
Bovenaan