Ramirezi en sterbai, van ei naar baby


Even wat kennis van jullie nodig.
Gisteren ochtend zag ik zwarte spikkels in de eitjes. De oogjes.
Ik zie nu bij enkele oogjes een haartje van zo'n 3 milimeter eraan wapperen. Klopt dit bij het groeibeeld?
 
Als dat de staartjes al zijn dan waren het er daarstraks een stuk of 6 al. Zodadelijk weer eens spieken. Liggen zo'n 30 paar oogjes.
 
En? Sorry, maar ben echt heel nieuwsgierig :D

Als bij de Corydoras het staartje uit het eitje is gezwiept, dan volgt de rest binnen een paar minuten tot een kwartiertje.
 
Ik denk dat alles nu zeker wel uit zal zijn en vaak gaan ze ook vrij spoedig proberen om te zwemmen. Ben benieuwd dus.
 
Sorry sanneke whaha ik probeerde wel een update te geven maar dat ging niet.

Oke, de stand nu.
Ik heb proberen te tellen maar ze zijn zoooo inieminie. 26, 30, 40. Dat wiebelt er in de ramirezi bak.

Een stuk of 12 eitjes zitten er in het sterbai bakje en in het grote aquarium plakken er nog een stuk of 7 tegen het raam waar ik de uitstroom op heb gezet zodat het de vissen niet lukt ze te pakken. Deze eitjes doen allemaal nog niets (denk ik)
 
Toch leuk dat je al zoveel hebt kunnen tellen inmiddels. Tellen van dat grut is nooit makkelijk;).
 
Wat super leuk!

Dan kun je nu echt de beschuit met muisjes uit de kast halen :D

Spannend verder of ze het gaan overleven en hoe de ouders voor ze gaan zorgen.
 
Grappig, in 1 sterbai eitje bewoog een zwart sliertje.

Ik bekijk alles met de telefoon. Lampje aan en camera op zoom. Anders is hetecht niet te doen.

De ramirezi eitjes met sliertje zijn zo miniskuul. Ik spuit er heel voorzichtig wat artemia bij maar dat is nog kleiner. Ik heb geen idee of ze het al pakken. Eenmaal in het bakje zie ik niet waar ze zijn. Lastig hoor.
 
Ik ben een uur bezig geweest om alle viesjes tussen de ramirezi wiebertjes uit te halen met een spuitje. Priegel werkje want och och dadelijk zit er een visje bij. Wat nieuw water (geweekt in wat turf) erbij en zet die bak terug... zie in ineens in mijn ooghoek een speedy conzales voorbij sjezen in het sterbai bakje. Whaha dat noem ik nou een echt zichtbaar visje. Heel wat anders dan de ramirezis die alleen nog maar wiebelen.
Gelukkig heb ik nog een paar artemias zwemmen.
Het is dat je me al waarschuwde over de snelheid sanneke.
 
IMG-20160904-WA0000.jpg

Sterbai baby
 
Wist niet dat je ook Sterbai eitjes hebt, leuk!

Dit is een filmpje dat ik zelf heb gemaakt waarin je kunt zien hoe ze rondtollen om het eitje van hun kop te krijgen.
 
Super leuk! Net zo'n vlugge japies als mijn kleintje.
Ze hangen aan blaadjes dus kan niet zien wat er gebeurt. Af en toe even spieken.

Ik heb ook een foto van een deel ramirezi's. Dadelijk zet ik hem er bij.
Een heel verschil hoor. Zij zitten stil en wiebelen het staartje wat. Toch zijn ze enkele dagen ouder dan de rond sjezende sterbai.
Klopt dit wel vraag ik me dan af.
 
Ik vond dat de kleine Pauwooggrondels ook niet zo heel bewegelijk waren hoor. Jonge Caca s vond ik dan weer veel bewegelijker.
 
IMG-20160904-WA0001.jpg


Een groot deel ramirezi's
Deze friemeltjes hebben allemaal kleine stofdeeltjes vast geplakt zitten. Ik neem daarom maar aan dat hun eitje er nog is omdat dat plakt.
Van 1 op 2 september hebben ze allemaal een staartje gekregen, dus als ik het goed begrepen heb zouden ze vandaag moeten gaan zwemmen.
Zwemmen betekent dat ze hun ei kwijt zouden moeten zijn toch?
Ze gaan dus iets of wat traag in ontwikkeling want zover zijn ze nog niet.
 
Zover ik dus weet is die bol die je ziet de eizak zeg maar waar voor de eerste dagen voedsel inzit. Dit verbruiken ze en daardoor kunnen ze gaan zwemmen.
De ene soort zal waarschijnlijk sneller dan de andere soort zijn.
 
Ze zitten in een plastic bakje van zo'n 10 bij 25 cm. Die zitten samen weer in een grotere bak met water waar de verwarming in zit.
Best een groot bakje waardoor ik me afvraag of ze de artemia straks wel goed kunnen vinden. Ik wil ze niet per ongeluk uithongeren natuurlijk.

Ik heb nog een aangeklede 60cm in opstart leeg staan. En een dekselloze 40cm in de doos.
Ik heb dus een vervolg bak voor beide als ze zover leven.

Ik heb zojuist bij enkele kunnen zien dat het ei 'ernaast' hangt, zoals in dat artikel getekend staat. Heel leuk die ontwikkeling.
 
Zojuist een 2e sterbaitje gespot. Gekeken of hij leeft, maar beweegt weinig dus even afwachten of hij doorzet of afhaakt. Hij is iig kleiner en lichter van kleur dan de eerste toen.

De ramirezi's doen nog steeds niet meer dan 'liggen' en af en toe wat wiebelen. Een enkeling probeert een seconde te zwemmen. Zelfde als gisteren.
 
Zelf gaf ik de artemia met een spuitje direct bij de kleintjes. Als het eten van ze opraakt dan gaan ze ook zwemmen en dan zullen ze de artemia echt wel vinden hoor. Ook in de natuur krijgen ze het eten vaak niet op een presenteerblaadje;).
 
Rondom zit een randje in de bakjes. De ramirezi's liggen daar bijna allemaal in. Door het bruissteentje moet je echt even staren om er een paar te zien bewegen. Ik ga er niet vanuit dat ze allemaal nog leven, maar ik weet dus ook niet hoeveel nog wel. Spannend.

De 2e sterbai lag ook in het randje. De 1e gebruikt dat soms als racebaan. Ineens kwam hij sterretje 2 tegen. Hup op de rem. Hee hallooo
en nu zijn ze samen onder het catappablad gaan zitten.

Artemia van vanmorgen krioelde niks in dus nu babystofvoer erbij gedaan. Hebben ze iig iets.
 
Ja je zal altijd een deel uitval hebben. Zodra ze wat meer gaan zwemmen zul je ook makkelijker kunnen beoordelen wat er wel of niet leeft. Toch is en blijft het wel leuk om jongen te hebben.
 
Kan ik de topic titel veranderen?

Ik telde daarnet 25 wiebeltjes dus ik gok op zo'n 30.

En.. 5 sterretjes. Zag nog een eitje wiebelen en er zitten weer 2 of 3 nieuwe eitjes bij.
 
Kan ik de topic titel veranderen?

Ik telde daarnet 25 wiebeltjes dus ik gok op zo'n 30.

En.. 5 sterretjes. Zag nog een eitje wiebelen en er zitten weer 2 of 3 nieuwe eitjes bij.

Als je een report post stuurt dan komt dat wel goed.
 
Een wat John?
(Edit:gelukt)

Ik heb foto's gemaakt.
1 in het telbalkje.
En een close up.

Er zijn 43 wiebeltjes en er waren er slecht 4 niet ontwikkeld.

IMG-20160905-WA0000-1.jpg
IMG-20160905-WA0002-1.jpg
IMG-20160905-WA0001-1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je wel Crash!

Met het blote oog is dat niet te zien.
Grappig hoe ze er dan uitzien he.

Wat ik graag zou willen weten. Zit ik nog tegen ei aan te kijken of zijn het gevulde buikjes?
 
Foto gemaakt van de oudste sterbai.
Joh wat een verschil.

Deze heeft de dooierzak ook nog?

Plaatje net uit het ei.

IMG-20160904-WA0000.jpg


En plaatje van zojuist.

IMG-20160906-WA0000-1.jpg
 

Terug
Bovenaan