Ramirezi en sterbai, van ei naar baby


N

neon

Guest
20160820_214556-1.jpg


Ik heb ze pas een paar dagen.
Meteen aan het flirten geslagen en gisterenavond om 8 uur begon mama af te zetten.

Omdat Rami en Rezi het nog niet echt onder de knie hebben en na het leggen druk bezig gingen elkaar te vertellen welke taak ze van elkaar willen (rezi zwemt achter rami aan om hem aan het werk te zetten) en daarmee dus de eitjes alleen lieten, heb ik rond 11 de kardinaaltjes uit de bak gehaald. Op 1 na, die wilde niet.
Zo kon ik iig rustig gaan slapen.

Vanmorgen waren de eitjes er nog en trof mijn man het kardinaaltje boven het legsel aan. Tante tetra.
Inmiddels gaat rezi vaak boven de eitjes hangen. Is rami druk bezig belletjes te vangen uit het luchtbelletjes staafje en daarna na de eitjes te zwemmen en ze daar weer los te laten (wat betekent dit?)
En zie je ze af en toe toch het kardinaaltje zachtjes weg jagen.

De eitjes liggen op een gladde steen vlak voor het raam, dus kan alles goed volgen. Herl leuk.
1 eitje is wat glazig geworden met een spikje zwart erin.
Tante neon hoopt dus enorm dat er iets overblijft. Zo mooi om te zien allemaal :smitten:
 
Gefeliciteerd! Meestal lukt het de eerste keren niet dat ze wat overhouden. Oefenen baart kunst.

De man is een kweekvorm met een vergrote rugvin, dat weet je?
 
Allebei Botia
rugvin die achteraan omhoog loopt en een lierstaart.
Zou graag willen weten wat voor ramirezis ik heb inderdaad.

Ik weet dat de kans heel klein is, dus ik doe wat ik kan om ze te helpen.
Vind het maar spannend allemaal.
 
Ben bang van niet, maar het sowieso al erg leuk om te zien wat ze doen (uh de bubbels schoonmaken nu)

Ik zit meer met mijn neus op het legsel dan zij zelf
 
neon zei:
Ben bang van niet, maar het sowieso al erg leuk om te zien wat ze doen (uh de bubbels schoonmaken nu)

Ik zit meer met mijn neus op het legsel dan zij zelf

Haha dat is herkenbaar hoor :)
 
De bak. Links in de hoek de eitjes
20160821_140625-1-1.jpg


Papa Rami
20160821_133701.jpg


Mama Rezi
20160821_140953-3.jpg


Weet iemand ook de officiele naam van dit type ramirezis?
 
Offici�le namen hebben ze niet. Is puur afhankelijk van welke fantasienaam de kweker ze geeft. Ze hebben in ieder geval verlengde vinnen.
 
Ze zijn nog meer sluier dan ik dacht. Meestal worden ze verhandeld als sluier of longfin Ramirezi's.

Maar het kan extremer.
A9S6-SnelYaOHXlRkszOSUP7oqE3fWFm.jpeg


A9S6-SnelYaOHXlRkszOSUP7oqE3fWFm.jpeg


Balloon longfin

A9S6-SnelYaOHXlRkszOSUP7oqE3fWFm.jpeg


A9S6-SnelYaOHXlRkszOSUP7oqE3fWFm.jpeg
 
Hou op schei uit, dadelijk ren ik nog naar de winkel Botia, ik vind ze zo mooi he.

Winkel had ook deze, de gold en blue zitten, met 'rechte' vinnen. Ook heel mooi, maar voor mij, hoe meer vin hoe mooier.
 
smaak kan verschillen, doe ons maar een ramirezi die wel nog lijkt op het origineel (de wildvorm) ;)
 
Hoe hebben ze de lange vinnen gekregen? Kortvin maal kortvin maakt toch geen langvin?
Wordt dat op een bepaalde manier verkregen misschien?
 
Kort gezegd: doorkweken met de exemplaren die afwijkingen vertonen. In ��n term gevat: "selecteren". Kleur, vinnen, lichaamsbouw, etc.
 
Dus deze zijn niet direct 'fout' maar zo geselecteerd uit gezonde vissen die er anders uit zien?
Ze waren me niet goedkoop, maar stel nu even dat er ooit een nestje lukt (ik ga daar bij deze nog zeker niet vanuit namelijk), wat kost een eigen kweek dan tegenover de orginele ramirezi?

Wat kan ik eigenlijk verwachten uit een nestje van deze 2? Alles longfin, of ook normale?

Zijn de gold en blue dan ook niet zoals het hoort?

(Heel interessant allemaal! )
 
Twee voorbeelden van wile dieren:

Uc9X2Pla0jrlW1bvqB1yhK8kgxhgoK_s.jpeg


Uc9X2Pla0jrlW1bvqB1yhK8kgxhgoK_s.jpeg


Zie hoe anders deze zijn van bouw, kleur, patroon, vinnen, kunnen spelen met hun kleuren (wat de nakweek van tegenwoordig echt niet meer kan) etc.
Er zijn wel een paar 'populaties' ramirezi van verschillende locaties die ietsje anders uitzien maar voor allemaal geldt dat de nakweek die nu verkrijgbaar is op diverse punten (behoorlijk) afwijkt.
 
Precies zoals Ivo zegt. Door selectie krijg je kweekvormen.

Sommige soorten kunnen ze zo een heel ander uiterlijk geven. Bv Guppy's

Van zo. (vrouw links met 2 mannen rechts)
CSuL4j7acHOBe63L692b41wOU18WL6NT.jpeg


Naar bv zo.

Man
CSuL4j7acHOBe63L692b41wOU18WL6NT.jpeg


Vrouw
CSuL4j7acHOBe63L692b41wOU18WL6NT.jpeg
 
Botia zei:
Precies zoals Ivo zegt. Door selectie krijg je kweekvormen.

Sommige soorten kunnen ze zo een heel ander uiterlijk geven. Bv Guppy's

Van zo. (vrouw links met 2 mannen rechts)
ATOSJdTQ9qEuf-AHGoT1DFc6eP9E1lHT.jpeg


Naar bv zo.

Man
ATOSJdTQ9qEuf-AHGoT1DFc6eP9E1lHT.jpeg


Vrouw
ATOSJdTQ9qEuf-AHGoT1DFc6eP9E1lHT.jpeg
Die op de eerste foto's zijn toch endlers? Ik kan me vergissen hoor.

En ja, ik ben ook zo'n "purist" die liever de wildvormen houdt. Maar goed, smaken verschillen. Ik vind deze kweekvormen goed, zolang de vissen er geen last van hebben (en dat hebben longfin beestjes helaas wel, of, tenminste, hoe langer de vinnen, hoe meer last ze hebben.)
 
Guppen heb ik ook. Eentje heeft echt een flinke waaier als staart. Was bij aanschaf op normaal formaat. Knal geel en nu zit er oranje doorheen.

maar goed. Ramirezis. Net even de lamp uit gedaan en met de zaklamp gekeken. Op wit zie je anders echt niks. 1/5e is niet bevrucht. Die zijn wit. De rest is beige.

papa en mama vis zwemmen druk heen en weer tussen steen en bubbelstaafje. Als ze al gaan verplaatsen dan is de kans aanwezig dat ze ze daarheen brengen denk ik. Ze zijn namelijk nergens anders bezig.
 
Er kwam zojuist iemand 4 vissen afhalen uit de andere bak. Staat zo eens naar deze bak te kijken. Zijn die planten echt? Ja alkemaal echt. Oh wauw die zijn echt mooi zeg.
Toch leuk zo,n compliment.

Even een, oh jee, vraag.
De beige eitjes worden steeds meer een licht omhulseltje met een donkere binnenkant. Mooi om te zien, maar ineens bedacht ik me, wat nu als het gaat lukken en die friemeltjes gaan straks los, moet ik dan niet iets aanvsngen met de filter? Is het anders niet, floep weg, met die mini's?

ik weet niet of het duidelijk genoeg is, maar hier de eitjes. Je ziet rechts voor enkele witte en de rest beige

20160821_200752-2-1.jpg
 
Ze zijn weer druk bezig.
De eitjes zijn gelegd en het overheen gaan is nu bezig.

Legdag vandaag denk ik. (Corydoras vanmiddag ook)
 
Papa en mama begonnen ze op te eten dus heb ze met huis en al in een apart bakje gezet gisterennacht. Vanmorgen hadden ze oogjes.
heel benieuwd of het me lukt er babyvisjes van te krijgen.
 
Als papa en mama eitjes gaan opeten is dat een teken dat er iets niet heel pluis is. Er blijft gelden: niet te veel op de zaken vooruit lopen ;)
 
Als de ouders nog jong zijn en weinig ervaring hebben dan zie je ook vaak dat ze het zelf nog weleens willen opeten. Ik begrijp dat de TS ze al apart heeft nu dus ja dan is het even afwachten wat het gaat worden.
 
Als de ouders nog jong zijn en weinig ervaring hebben dan zie je ook vaak dat ze het zelf nog weleens willen opeten.
Dit wordt zo vaak zo makkelijk gesteld... daarbij totaal voorbijgaand aan de grote invloed van de condities.
Onze zogenaamd onervaren koppeltjes van meerdere (dwergcichliden)soorten hebben nooit hun eerste legsel opgegeten. En daar waren ook twee koppels ramirezi bij.
 
Papa en mama waren aan het snoepen. De bak moest toch leeg, dus zij zitten nu in een andere bak en de eitjes in een klein bakje met bruissteentje en catappablad.
Als ze ze toch weg halen, kan ik net zo goed een poging wagen.
 
Helemaal gelijk in, maar als je al wat langer op het forum zit zie je bij herhaling mensen tegen komen die er veel te veel van verwachten.
Als de verwachtingen worden getemperd is de teleurstelling ook minder en de blijdschap des te groter als het 'toch' wel wat wordt ;-)
 
Wat mij trouwens op viel is dat ze beide keren om 20.00u zijn gelegd en de volgende avond op het moment datde lamp uit moet de eitjes opeten.

Ik ga er vanuit dat het niet lukt. Vond het dus al een verrassing dat ze vanmorgen zwart gespikkeld waren.
 
Dit wordt zo vaak zo makkelijk gesteld... daarbij totaal voorbijgaand aan de grote invloed van de condities.
Onze zogenaamd onervaren koppeltjes van meerdere (dwergcichliden)soorten hebben nooit hun eerste legsel opgegeten. En daar waren ook twee koppels ramirezi bij.

Vandaar dat ik ook het woord vaak heb gebruikt. Natuurlijk zal dit niet altijd zo zijn en is ook veel afhankelijk van de omstandigheden in de bak. Helemaal mee eens dus, maar toch heb ik zelf ook al wel meegemaakt dat het eerste legsel, of de eerste 2 legsels werden opgegeten. Daarna ging het dan wel beter. Maar het is ook zeker niet zo dat dit een vast gegeven is en dat het ook anders kan dat is duidelijk.
Als de condities/omstandigheden in een bak niet goed zijn dan is de kans op een mislukking ook veel groter. Ik heb dit dan zelf meegemaakt met legsels van de Pauwooggrondel en ik meende de kersenbuiken in een ver verleden.
 
Helemaal gelijk in, maar als je al wat langer op het forum zit zie je bij herhaling mensen tegen komen die er veel te veel van verwachten.
Als de verwachtingen worden getemperd is de teleurstelling ook minder en de blijdschap des te groter als het 'toch' wel wat wordt ;-)


+1

Zelf ben ik ook iemand die liever ervan uitga dat het niks gaat worden want dan valt het vaak weer mee en kun je genieten van de kleintjes.
 
Het is heel leuk en spannend allemaal, dat zeker, maar het voelt als wat aan tobben. Bakje hier, catappa daar, luchtslangetjes overal.
Ik was ook echt niet er op voorbereid. Zag de oogjes vanmorgen en ben dus maar naar de winkel gesjeesd voor artemia. Voor het zelfde geld zijn ze er over 2 dagen nog, dan heb iig voer.

ernaast staat nog een bakje. Geheel onverwacht zijn de sterbai's aan het plakken vandaag. Ook dat was een keus tussen laten zitten en binnen 5 tellen weg geroofd, of toch apart nemen.
Deels dus eruit gevist, deels niet.
Ga ik ook niet vanuit dat het iets wordt, maar wie weet. We zien wel.
 

Terug
Bovenaan