Opstart probleem bioloog


C

Canon

Guest
Hallo allemaal,

Mijn bioloog heb ik zojuist aan gedaan. Ik loop alleen tegen een probleem aan. Vak 1 en 2 eigenlijk ook, lopen minder leeg dan gehoopt. Zie afbeeldingen.
Bioloog tekening.png

Op onderstaande foto is het nog net goed, maar eigenlijk is het net niet goed, het water loopt er heel iets over heen.
IMG_9028.JPG


Komt dat omdat ik wat fout doet, of omdat het bioloog niet goed is gemaakt?

Alle schotten zijn even hoog. Vaak zie je dat de schotten aflopen naar beneden. Dat heeft deze niet.
 
Waarschijnlijk zijn de schotten te dicht op elkaar. Als de pomp op snelheid 1 staat, doet hij het wel goed. Op 10 absoluut niet. Mooi balen...
 
Hoe ver staan je schoten uit elkaar? hoe breed is je bioloog? En hoeveel liter per/u doet je pomp?
 
Mijn bioloog is 40cm breed ongeveer (100x40x40).

Schotten weet ik niet. Ik gok 7mm. Zal het thuis anders eens nameten.

Pomp moet 7000L bruto kunnen pompen.
Zal minder zijn, helemaal op stand 3/10 als hij al overstroomt.

Ik doe niets bijzonders iig. Helemaal geen grote pomp. Een redelijk bioloog.

Ben er benieuwd naar de oorzaak. Volgens mij kan ik zelf toch niet zo heel veel fout doen?


Zit nu al te denken om de schotten er zelf uit te snijden en breder en hoger te plaatsen. (Waar heg water onderdoor gaat.. drama als je er 1 hebt late maken.
 
Even snelle rekensom:

http://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=46138&j=2006

Valsnelheid is 9,8m/s -> 98dm/s
oppervlakte : 40cm x 0.7cm of 4dm x 0.07dm = 0.28 dm²

dus:
98 x 0.28 =27.44 liter per seconde. of : in theorie: 98784 liter per uur kan er door je tussenshot...

Wat is de doorgang onderaan? mijn berekening zal wel met een aantal factoren geen rekening houden! OA de snelheid van het water opwaarts zal minder zijn als de 9,8m/S valsnelheid!

Ik vermoed dat het goed gaat tot je laatste vak en het dan pas mis loopt? Heb je al eens al je inhoud uit je filter gehaald?
 
Bedankt voor het meedenken zeg!

Die 27 liter per seconde zal heg niet zijn verwacht ik. Tenzij je het er doorheen perst.

Ik zat ook al te denken, hoe kan Het wel door een buisje gaan van 30mm, maar niet door een schot van 40cm breed.

Ik denk dat het water erg weinig druk levert op het water, waardoor het snel stijgt. Als het ook maar 1cm gestegen is, vliegt het er al overheen.


Het is zo dat het pas goed gaat bij het laatste vak. Zoals je op mijn tekening kan zien.


Ik zal hem eens testen zonder vulling. Feit is wel dat ik hem met vulling wil gebruiken dus eigenlijk niets oplevert mocht hij het dat wel doen (al verwacht ik van niet).

Ik denk dat alleen de hoogste lossnijden, hem 1,5cm hoger en 0,5mm meer naar links alleen goed helpt. En dan bij het volgende schot evt ook. Bijv 1cm hoger en 0,5mm meer naar links.

Dan kan het water doen wat hij wil.
 
tjah water van de zelfde hoogte heft zichzelf op! Dus eigenlijk krijg je pas "druk" die paar laatste mm dat het over het schot loopt! Hiervoor zou ik de tussenschoten korter maken! (dus 1ste plaat laten zitten maar 2de plaat 1cm er af!)

Heel basis uitgelegd: Je krijgt door je smalle doorgang (7mm?) oa te maken met cohesiekrachten! Dus je water zal eigenlijk blijven "kleven" aan je smalle doorgang. Hierdoor zal je "evenwicht" tussen de bak links en het water in je schot niet op exact de zelfde hoogte ontstaan. (dit zal niet veel schelen en op het bloote oog zal je dit niet eens merken! Maar hierdoor kan je door een dun strootje veel meer water opzuigen dan door een dikker strootje met veel minder moeite! Omgekeerd : Hierdoor zal je veel meer druk moeten uitoefenen op je glas om door het dun strootje water te krijgen! (Let op er is verschil tussen waterdruk en zuigkracht!)

Verder zal je vak door het toevoegen van het water een neerwaardse versnelling hebben. Hierdoor zal je in je doorgang dus nog eens een nieaveau verschil creëren bovenop de cohesiekracht! Dus je evenwicht ontstaat nog eens een paar mm hoger!

Hoger dan wat? Wel Hoger dan de overlooprand van je 2de vak! Boven deze rand zal je volume weg moeten! Dus pak dat je hoogte verschil 1cm is dan verlies je al snel 5mm (theoretisch he ik heb het niet berekend!) en dan voorzie je maar een rand van 5mm extra waar het water zogezecht over moet! Wat je eens kan testen als je nog wat glas of plexi of zo hebt is de eerste rand wat verhogen zodat het hoogte verschil groter is!

Ik zou het volgende proberen: probeer je eerste schot eens 1 of 2 cm hoger te maken ? Je kan dit snel even fixen met wat duct tape eventueel. En vul dan eens opnieuw? Door dat je links meer hoogte zal creëren als rechts zal je een grotere druk hebben en betere flow door de smalle doorgang.

(schiet mij niet dood als ik wat wetten door elkaar gehaald heb want het is ook voor mij toch allemaal al even geleden :p)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar je water terug komt in je bioloog heb je daar een kraan zitten die je kan knijpen ik heb het idee dat je water sneller terug komt dan ie weg kan pompen.
 
Waar je water terug komt in je bioloog heb je daar een kraan zitten die je kan knijpen ik heb het idee dat je water sneller terug komt dan ie weg kan pompen.
Ja maar dit moet zichzelf oplossen toch? Als he knijpt stijgt het aquarium! Tot hier weer meer druk komt en er trug het zelfde volume naar beneden loopt! Meer druk boven zal meer druk op de kraan geven en hier zal uiteindelijk meer water door geperst worden! Zo niet loopt je aquarium over en je bioloog leeg.
 
Ik zou de eerste schotten of hoger plaatsen of verlengen,zoals de situatie nu is werkt het bioloog niet naar zijn kunnen.
 
Ik heb net even gemeten mijn bioloog is ook 100x40x40 en mijn eerste schot staat 3,5 cm van de bodem en is 30 cm hoog dus vanaf de bodem dan 33,5 dan 4cm tussen ruimte en dan tweede schot staat op de bodem en is dan 23 hoog.Misschien dat je hier wat aan hebt.
 
Bedankt weer allemaal! Heb hier veel aan.

Ik heb de bouwer gemaild, en die geeft aan dat ik hem verkeerd om hem staan!? Dus paint afbeelding omgedraaid. Weet niet of die logisch is, dan komt het water dus van onder naar boven in de vakken,
en van boven naar onder in de schotten?

Bioloog tekening.png
 
Nu snap ik um ff niet meer want je eerste tekening boven aan had je um zo staan en ga je um nu omdraaien of had je de tekening wel goed maar je bio anders om staan want zo als de eerste tekening zo staat ie bij mij ook vandaar dat ik schrijf eerste schotje 3,5 van de grond.
 
Zoals de tekening is, zo staat mijn bioloog nu.

Nu gaf de verkoper aan, draai het bioloog om. Dus als ik dat zou doen zou het water op de paint tekening van rechts naar links gaan. Dus dan gaat hij over een schot en dan onder een schot.
Lijkt mij zeer onlogisch, Dan zou het 6e schotje niet eens nodig zijn bedenk ik mij nu.
 
Ik ben ook even de kluts kwijt! Ik ben al 10 min over en weer aan het scrollen tussen de tekeningen en foto's van je bioloog aan het zoeken op je ander topic!

Maar wat ik er van maak is dat Canon bedoelt dat het niet moet zijn zoals op de paint tekening maar dat het dus omgekeerd is! Dus pomp links!

Het kan! Water onderaan laten toekomen zorgt er voor dat het slib kan neerslaan en zou een positieve werking hebben op de doorstroming! Alleen is het eerste tussenschot dan volkomen onlogisch ! Je hebt dan zen nutteloos
Vak volgens mij? Haal je hier de plaat die tot op de bodem loopt weg en het kan werken zoals je bouwer bedoelt!
 
En zoals je net zelf aangeeft klopt mijn uiteenzetting voor 100% :p maar ik ben nog steeds bang dat het over de schoten kan gaan... hoeveel hoogte verschil zit hier op? Mss was het toch beter geweest dat ieder vak een cm lager lag.
 
Dit zegt dus de verkoper.
Bioloog1.png


Maar lijkt me niet dat dat de bedoeling is.
 
Maar goed. Ik kan mijn bioloog niet meer omdraaien. Hij staat vast onder een PVC buis. Makkelijker is los snijden en vast kitten. Ik ben toch al ervaren nu ik zelf mijn overloop heb gekit, hihi.

Goed:
Schot 1 gaat 0,5cm naar links en 5cm omhoog.
Schot 2 gaat 0,5 naar links 2,5 cm omhoog
Schot 3 kan ik misschien laten zitten? Die loopt nu al goed.

Bioloog tekening3.png
 
Nou vreet mij maar op, maar toets bij google maar is bioloog in en kijk dan maar is bij afbeeldingen dan staan ze toch echt andersom maar goed wie ben ik dan staat ie bij mij al 10 jaar verkeerd te draaien.
 
Nee, die verkoper heeft nog nooit een bioloog gemaakt met dubbele tussenschotten. Alleen maar met enkele. Dus neem aan dat hij het gewoon niet goed heeft.
Hoe onlogisch is het om wat van onder naar boven te laten gaan in vak 1? Hoe onlogisch is het om een 6 vlak er in te hebben?

Wat je zegt. De afbeeldingen op google liegen er niet om.

Ik ga hem gewoon zelf los snijden en hoger plaatsen.

Dit is toch een goed plan?
Goed:
Schot 1 gaat 0,5cm naar links en 5cm omhoog.
Schot 2 gaat 0,5 naar links 2,5 cm omhoog
Schot 3 kan ik misschien laten zitten? Die loopt nu al goed.
 
Ik heb mijn schotten die van de bodem afstaan allemaal op de zelfde afstand waarom moet er verschil in zitten en hoe hoog zitten ze nu dan van de bodem?
 
Ze hoeven inderdaad niet allemaal trapsgewijs, dat heeft waarschijnlijk geen zin als het loopt. Het hogere schot is maar 1cm hoger dan het lagere schot. dat is dus bijna niets en daar moet alle druk vandaan komen.
De schotten zitten ook 1 cm van de bodem.
 
Mijn bioloog is het zelfde als de bovenste tekening alleen zit er bij mij 11 cm verschil tussen het lage schot en het hoge ik vind 1 cm echt wel heel weinig.
 
1 cm is niets idd. Morgen plaats ik schot 1 2 en 3 allemaal 4cm hoger ongeveer. Dan loopt het water beter door van onder, en loopt het er boven bijna niet overheen.
Bioloog tekening3.png
 
Yep dat lijkt mij een goed plan mijn schotjes die hoog staan zijn 30 cm lang en zitten 6 cm vanaf de boven rand van de bioloog en 3,5 dan van de bodem en dat werkt bij mij op een aquarium van 1120 liter perfect.
 
Hey, ook duidelijk getekend :)!
Dat is dus hoe het hoort inderdaad.

Even een ander vraagje, hoeveel CM zit er tussen jullie schotten in? Maakt dit nog veel uit?

Ben benieuwd.
 
Oh, overheen gelezen! Bedankt voor je hulp! Ik heb de eerste 2 schotten eruit gekregen. Wat een kl*ten werk. Mijn bioloog staat al, dus ik moet half in de kast schotjes eruit roppen. Maar nog 1 te gaan.
Morgen maar doen, en dan ook vast zetten.

Ze stonden dus 1 cm hoog (van de bodem) en 1 cm tussen de 2 'kier' van de 2 ruiten. Heel wat anders dan gebruikelijk.
 
dan valt dus helaas te merken dat dit de 1e keer is dat de bouwer dit soort bioloog maakt. . toch jammer.
 

Terug
Bovenaan