Oase highline 400 van Guppy101


Veel plezier van je nieuwe aanwinsten.

Bedankt.
Het zijn schatjes. Tot nu toe toch :D En die zijn absoluut niet schuw. Komen altijd piepen als ik naar de bak ga.

Hun namen:

man: Chewbaca alias Chewi
Vrouw 1: Leila
Vrouw 2: Rey
Vrouw3: Padme

Die zullen binnen een paar weken de rest van de star wars crew kunnen vervoledigen.

De sandtroopers (Corydorassen) en Fishtroopers ( kardinaal tetras ) hadden we al:D:D:D

oja en de aquarium zelf dat is de Starfish:D

van gekheid gesproken maar zoonlief is fan can Starwars
 
Haha, heerlijk om hem zo bij de hobby te betrekken toch! Verwacht met je leeftijd dat zoonlief nog niet heel oud is dus die kan mooi wat kennis opdoen zo :D

Ziet er strak uit met de kogelkranen!
 
Haha, heerlijk om hem zo bij de hobby te betrekken toch! Verwacht met je leeftijd dat zoonlief nog niet heel oud is dus die kan mooi wat kennis opdoen zo :D

Ziet er strak uit met de kogelkranen!

Hij is er net 9 en toont inderdaad veel interesse. Moest ik hem laten doen dan steekt er binnen de 2 dagen een ruimteschip in mijn bak. :D.

En die kogelkranen, eerlijk gezegd had ik die niet zo groot verwacht. Was eventjes verschieten toen ik ze zag. Maar ze zijn wel erg handig.
 
Enkele corrys wouden eens poseren voor de foto. :)

49B693BF-1C0E-4EFD-8257-EA676803A14B.jpeg
 
En eens grote kuis gedaan.
Wat plantjes eruit. Vervangen door andere.
Helemaal links komt de vallisneria grande maar ik heb ze nog niet. Had er nog eens zin in vandaag :D

Ook eventjes voor te testen de spray bar op de lange kant gezet. Maar ik vind dat er veel minder stroming is op die manier. Ik ga het nog eventjes zo laten en zien hoe de planten erop gaan reageren.
Maar mijn gedacht is er veel meer stroming door de spraybar op de korte kant te plaatsen.

06FC673C-D13C-4B7C-9774-6308C3A027A4.jpeg
 
De planten links in de bak naast je filter gaan ook nog tot aan het oppervlak vermoed ik? Ziet er goed uit, maar gezien het zwemgedrag van je kardinalen toch wat aan de kale kant. Kreeg hier de tip ook in mijn Lido, nu met meer beschutting hoger i nde bak zitten de vissen ook hoger
 
De planten links in de bak naast je filter gaan ook nog tot aan het oppervlak vermoed ik? Ziet er goed uit, maar gezien het zwemgedrag van je kardinalen toch wat aan de kale kant. Kreeg hier de tip ook in mijn Lido, nu met meer beschutting hoger i nde bak zitten de vissen ook hoger

Idd de plant links heb ik serieus terug gesnoeid. Die groeit als kool en volgende week staat die alweer boven :D. Maar de kardinalen zwemmen idd liever rechts. Als er niemand rond de bak staat dan doen ze wel de volledige lengte.

Tis de Limnophilla sessiliflora.
 
Het zou raar zijn als niet het merendeel van je planten moerasplanten zijn. Sterker nog, het merendeel van de aquariumplanten zijn nu juist moerasplanten! Verder kan nog gezegd worden dat, weer het merendeel, van je planten een redelijk hoge tot een hoge lichtintensiteit vragen. Uiteraard kennelijk de soorten wel een zekere tolerantie, wat dat betreft, maar om een optimale groei mogelijk te maken zonder daarbij overtollig alg te kweken zal je aan de vraag van licht én bemesting moeten voldoen. Verder zou ik nog willen opmerken dat het best zo kan zijn dat je nu met minder licht toekunt maar er iets niets zo veranderlijk als een mens, dus voor de toekomst...

Volgens mij komt het niet geheel goed over :)

Ik bedoe meer dat je enkel in een gezelschapsbak of Hollandse plantenbak je veel planten stopt. In biotoop bakken doe je dat niet want in de natuur komen ze niet in zulke hoeveelheden voor. Dus dan heb je ook niet veel licht nodig.

Ik heb zelf bijvoorbeeld maar 2 LED balken vasn 125 cm boven mijn bak van 275 x 80 x 80 hangen omdat ik hier Zuid Amerikaanse Chiclide in houdt en veel planten dan geen succes wordt.
 
ben benieuwd wat het gaat geven. Hou je ons op de hoogte?
Om dat ik jullie een beetje op de hoogte zou houden
En dat zelf ook wel leuk vind ervaring te delen

mijn aquarium is vorige week besteld
Heb gekozen voor 2 balken premium led
En er komt over een tijdje nog een derde bij
Wat zal resulteren in 1128 lumen en dat moet echt wel genoeg zijn

heb gekozen voor een bodem van tropica aquasoil speciaal voor rode planten
Een co2 set van dupla met magneetventiel en bellenteller

de oase biomaster 600 thermo
En een stromingspomp

en aankomende vrijdag gaan we het hout en de planten uitkiezen
 
Hoe bevalt de bouw kwaliteit van de Oase bakken?

Heb er eens naar staan kijken en het ziet er allemaal wel aardig uit. Zeg maar geen Juwel kwaliteit :)

Moet wel zeggen dat ze een stuk duurder zijn dat de Aquatlantis bakken en ik nou niet weet of ze echt beter in elkaar zitten.
 
Om dat ik jullie een beetje op de hoogte zou houden
En dat zelf ook wel leuk vind ervaring te delen

mijn aquarium is vorige week besteld
Heb gekozen voor 2 balken premium led
En er komt over een tijdje nog een derde bij
Wat zal resulteren in 1128 lumen en dat moet echt wel genoeg zijn

heb gekozen voor een bodem van tropica aquasoil speciaal voor rode planten
Een co2 set van dupla met magneetventiel en bellenteller

de oase biomaster 600 thermo
En een stromingspomp

en aankomende vrijdag gaan we het hout en de planten uitkiezen

Ik stel dezelfde vraag als John, 1128 lumen is nu niet bepaald veel, klopt dit?

Edit: ik lees daaronder de wijziging. Duidelijk dus.
 
Ik zit alleen wel met het volgende
3 balken leveren dus 11.280 lumen
Maar dat is alsnog te weinig voor rode planten als ik het goed begrijp
Hoe kan ik dit oplossen zodat ik wel rode planten kan nemen
 
Dat is dan zo n 30 lumen per liter zeg maar. dat is inderdaad voor rode planten geen vetpot maar volgens mij zijn er wel soorten die er genoeg aan hebben maar dat zal een plantenexpert als Ben je beter kunnen zeggen.
 
Dat is dan zo n 30 lumen per liter zeg maar. dat is inderdaad voor rode planten geen vetpot maar volgens mij zijn er wel soorten die er genoeg aan hebben maar dat zal een plantenexpert als Ben je beter kunnen zeggen.
Enige hulp zou wel fijn wezen Ja
Ik zie door de bomen het bos ff niet meer
 
Hoe kan ik dit oplossen zodat ik wel rode planten kan nemen

Ik weet niet hoe hoog de bak is (waterhoogte)? Dat speelt ook wel wat mee.

Maar je zou het sowieso eerst eens kunnen proberen, je zal snel zien hoe goed/slecht de nieuwe groei kleurt. :)
Niet alle rode planten zijn even veeleisend dus ook daar zit nog wat speling.
 
Ik weet niet hoe hoog de bak is (waterhoogte)? Dat speelt ook wel wat mee.

Maar je zou het sowieso eerst eens kunnen proberen, je zal snel zien hoe goed/slecht de nieuwe groei kleurt. :)
Niet alle rode planten zijn even veeleisend dus ook daar zit nog wat speling.
De bak is 63 cm hoog
En de rode tijger Lotus staat hoog op het verlanglijstje
 
De bak is 63 cm hoog

Glashoogte bedoel je dan? Want daar gaat nog wat af voor substraat en meestal ook een stukje bovenaan...
Effectieve waterhoogte is dan iets van 55cm (gok ik)?

En de rode tijger Lotus staat hoog op het verlanglijstje

Dat lijkt me wel haalbaar, is een goede test alleszins! Vooral kort houden ("pesten") zodat hij laag en compact blijft.
 
Glashoogte bedoel je dan? Want daar gaat nog wat af voor substraat en meestal ook een stukje bovenaan...
Effectieve waterhoogte is dan iets van 55cm (gok ik)?



Dat lijkt me wel haalbaar, is een goede test alleszins! Vooral kort houden ("pesten") zodat hij laag en compact blijft.
Ja 55 cm komt aardig in de buurt
En dan ga ik dat proberen
Met de rode Lotus
 
Hoe bevalt de bouw kwaliteit van de Oase bakken?

Heb er eens naar staan kijken en het ziet er allemaal wel aardig uit. Zeg maar geen Juwel kwaliteit :)

Moet wel zeggen dat ze een stuk duurder zijn dat de Aquatlantis bakken en ik nou niet weet of ze echt beter in elkaar zitten.

Hoi

Tot nu toe bevalt deze bak mij heel goed. Hij oogt heel mooi, heeft een goede hoogte voor eventueel maanvissen en is praktisch. Enkel het onderhoud van de inlaat vind ik een minpunt, zoals ik al eerder vernoemd heb in deze topic. Maar als je er een kraantje opzet is dat ook al geen probleem meer. Ik weet niet of je ook de filter de oase biomaster er zou bijnemen?

De filter valt goed mee, op voorwaarde dat je de spraybar op de korte kant gebruikt. Dan heb je een pak meer stroming dan als je het op de lange kant installeert. Eerlijk gezegd op de lange kant vind ik hem ondermaats. De ingebouwde verwarming gaat prima als je een temperatuur van rond de 26 graden wilt. Heb je echter vissen die warmer moeten zitten dan vind ik de verwarming toch maar nipt. Heb ooit mijn verwarming willen zetten op 30 graden wegens wit stip in mijn bak, en dat haalt hij niet. Maximum 29 graden. Kwa geluid is die vrij stil, maar als ik die moet vergelijken met mijn eheim experience 150 dan is deze toch nog iets stiller. Daar moet je bijna met u oor opzitten om die te horen.

Over de oase premium led kan ik niet veel zeggen, die heb ik niet. Het is de jbl solar nature hier. Ben wel benieuwd naar de ervaringen van Syl1990 met de oase premium led.
 
Hoi

Tot nu toe bevalt deze bak mij heel goed. Hij oogt heel mooi, heeft een goede hoogte voor eventueel maanvissen en is praktisch. Enkel het onderhoud van de inlaat vind ik een minpunt, zoals ik al eerder vernoemd heb in deze topic. Maar als je er een kraantje opzet is dat ook al geen probleem meer. Ik weet niet of je ook de filter de oase biomaster er zou bijnemen?

De filter valt goed mee, op voorwaarde dat je de spraybar op de korte kant gebruikt. Dan heb je een pak meer stroming dan als je het op de lange kant installeert. Eerlijk gezegd op de lange kant vind ik hem ondermaats. De ingebouwde verwarming gaat prima als je een temperatuur van rond de 26 graden wilt. Heb je echter vissen die warmer moeten zitten dan vind ik de verwarming toch maar nipt. Heb ooit mijn verwarming willen zetten op 30 graden wegens wit stip in mijn bak, en dat haalt hij niet. Maximum 29 graden. Kwa geluid is die vrij stil, maar als ik die moet vergelijken met mijn eheim experience 150 dan is deze toch nog iets stiller. Daar moet je bijna met u oor opzitten om die te horen.

Over de oase premium led kan ik niet veel zeggen, die heb ik niet. Het is de jbl solar nature hier. Ben wel benieuwd naar de ervaringen van Syl1990 met de oase premium led.
Nog een weekje en dan zal ik ondervinden hoe het aquarium en het licht is
Kwa sterkte van de pomp had ik dat eigenlijk al verwacht maar alsnog vind ik het een hele mooie pomp en zeer praktisch met het voorfilter
En ik ben van plan er nog een stromingspomp bij te zetten
Wat de temperatuur betreft
Mocht ik een keer de temperatuur willen verhogen
Heb ik nog een verwarmingselement om er bij te zetten
 
Hoi

Tot nu toe bevalt deze bak mij heel goed. Hij oogt heel mooi, heeft een goede hoogte voor eventueel maanvissen en is praktisch. Enkel het onderhoud van de inlaat vind ik een minpunt, zoals ik al eerder vernoemd heb in deze topic. Maar als je er een kraantje opzet is dat ook al geen probleem meer. Ik weet niet of je ook de filter de oase biomaster er zou bijnemen?

De filter valt goed mee, op voorwaarde dat je de spraybar op de korte kant gebruikt. Dan heb je een pak meer stroming dan als je het op de lange kant installeert. Eerlijk gezegd op de lange kant vind ik hem ondermaats. De ingebouwde verwarming gaat prima als je een temperatuur van rond de 26 graden wilt. Heb je echter vissen die warmer moeten zitten dan vind ik de verwarming toch maar nipt. Heb ooit mijn verwarming willen zetten op 30 graden wegens wit stip in mijn bak, en dat haalt hij niet. Maximum 29 graden. Kwa geluid is die vrij stil, maar als ik die moet vergelijken met mijn eheim experience 150 dan is deze toch nog iets stiller. Daar moet je bijna met u oor opzitten om die te horen.

Over de oase premium led kan ik niet veel zeggen, die heb ik niet. Het is de jbl solar nature hier. Ben wel benieuwd naar de ervaringen van Syl1990 met de oase premium led.

Ik zou geen Oase filter nemen maar een Eheim. Die opbouw van die filters vind ik maar niks.

Verwarming is ook al van geen niveau als ik het zo lees dus laat maar hangen :)

Hout en deurtjes e.d. ook allemaal stevig in elkaar gezet?
 
Hier bevalt de oase biomaster goed.
 
Hout en deurtjes e.d. ook allemaal stevig in elkaar gezet?

Hallo

Over de kast en aquarium valt er niet veel over te zeggen. Die is gewoon kwalitatief heel goed en stevig. En de filter vind ik ook wel goed, alleen is eheim nog steeds een klasje hoger.

Groetjes
 
Ik heb hier ook een Oase Biomaster. Erg tevreden mee!
Wel heb ik een deel van de originele filtermedia vervangen door Eheim Substrat Pro.
Een combinatie die erg goed werkt :thumbs:
 
De filtermedia heb ik ook iets of wat gewijzigd. Ik weet niet waarom maar ik heb zo het gedacht dat bacterien zich beter hechten op poreuse oppervlakten. Oase werkt met Hell X balletjes die in plastiek zijn. Deze heb ik laten zitten maar ik heb een extra mandje gevuld met seachem matrix steentjes. De bovenste spons heb ik ook veranderd in gewoon filterwatt.

Verder reinig ik weekelijks de voorfilter. Met het bestand die ik heb is het voorlopig nog niet nodig om het meer te doen. 4 maanvissen, 4 apistogrammas, 18 kardinalen, 7 corydorassen en 11 vittina waigiensis slakken. Volgende week komen er nog 5 maanvissen erbij. Dit wordt een uitdaging voor de voorfilter denk ik. Ben benieuwd of deze het 1 week zal volhouden.

Tot nu toe slechts 1 x de filter open gedaan en dan was het eigenlijk nog niet echt nodig om deze te reinigen. Dus ga ik er vanuit dat de voorfilter goed zijn werk doet. Die is dan ook op geen 5 minuten gereinigd.

Wordt nog eens tijd dat ik wat fotos plaats. Ik loop een beetje achter :)
 
Chewie en één van de slakken

F80FD54D-79C2-47A4-B688-311DB42E5309.jpeg

Zoro
1750042F-0BE5-48FE-8D8E-C97C40E20B0F.jpeg

Moon
73F0F9C4-5F77-4965-BAB1-3907F35501DD.jpeg

Leoke
58CF3538-4A11-41F9-AD02-A0D5C5475600.jpeg
 
Pims cake
BCE337DA-7805-46BB-AAB6-B87846D4D289.jpeg

Dit laatste heeft wat groeiachterstand opgelopen. Ik ben vastberaden om hem aan het bassleer voer te krijgen, hij is vastberaden om enkel diepvriesvoer te eten. Daardoor groeit hij een stuk minder snel dan de anderen. Ze krijgen hier wel eens diepvries maar zeker niet alle dagen.

Dan zijn er nog 5 anderen. Deze zitten nog in de qbak. Ze verhuizen volgende week. Willy, Tina, schraminkel, sunny en Grumpy
 
Dit laatste heeft wat groeiachterstand opgelopen. Ik ben vastberaden om hem aan het bassleer voer te krijgen, hij is vastberaden om enkel diepvriesvoer te eten. Daardoor groeit hij een stuk minder snel dan de anderen. Ze krijgen hier wel eens diepvries maar zeker niet alle dagen.
Hier leven de maantjes op diepvries voer, artemia, zwarte en witte mug, daarnaast dagelijks levendvoer, de voer van Basleer is wel benoemd als prima voer en daar zal ook geen twijfel over bestaan, maar net als een ieder heeft een vis voorkeuren en net als wij is de een beter ontwikkeld dan een ander.
 

Terug
Bovenaan