Nieuwe verlichting voor Juwel Vision 180L


De leds hang je een paar cm boven je wateroppervlak. Het aantal benodigde matrix modules is afhankelijk waar je mee begint. Ze hebben modules in een aantal kleuren. Geschikt voor een bepaalde omgeving. Je moet je realiseren dat zo'n module ook maar een gedeelte verlicht. Men geeft dit zelf ook aan: "iedere plek is met een eigen module te verlichten." 3 verschillende modules op één systeembalk geven dus op de plekken voor ze boven hangen een verschillende lichtkleur. Dan heb je nog maar één balk in het midden. Je zal er meer, zowel balken als modules, nodig zijn om een goede verdeling te krijgen. Al met al wordt dat niet goedkoop. Voor mij was dit de grond om voor JMB te kiezen. Boven mijn Juwel Rio 180 hangen 3 balken. Met de kleuren meegerekend kom ik aan zo'n 7650 Lumen. Daar groeien, ook mijn rode planten, als kool onder. Verder is het voordeel dat ik wat gemakkelijker een goede kleurverdeling kan bereiken over de gehele bak. Dit gezegd hebbende; ik zou beslist een Daytime Matrix willen hebben bij een wat aantrekkelijker totaal prijs...

Maar dan hangen die lampen toch nog steeds in de weg bij het schoonmaken?

Ja als je bij zo'n aluminiumprofiel niet eens minimaal 1 module krijgt, dan word het inderdaad een behoorlijk dure grap. Ik zal wel eerst lumens uitrekenen en dan bepalen hoeveel modules nodig zijn om dat te bereiken. Is het antwoord 6, dan neem ik denk ik max 2 alu profielen.
 
Maar dan hangen die lampen toch nog steeds in de weg bij het schoonmaken?

Ja als je bij zo'n aluminiumprofiel niet eens minimaal 1 module krijgt, dan word het inderdaad een behoorlijk dure grap. Ik zal wel eerst lumens uitrekenen en dan bepalen hoeveel modules nodig zijn om dat te bereiken. Is het antwoord 6, dan neem ik denk ik max 2 alu profielen.

Nee, mijn lampen hangen aan een aluminium profiel welke ik oppak en achteruit zet. Overigens zet ik het zaakje dan op een paar latten, hoeft niet maar vind ik gemakkelijk, waardoor ze ook meteen zo hoog staan dat ik de hele bak door kan.
Hieronder een foto van het profiel en van de "schoonmaakstand".
Aluprofil3-e1438013825576.jpgIMG_20191109_105654.jpg
 
Maar dan hangen die lampen toch nog steeds in de weg bij het schoonmaken?

Ja als je bij zo'n aluminiumprofiel niet eens minimaal 1 module krijgt, dan word het inderdaad een behoorlijk dure grap. Ik zal wel eerst lumens uitrekenen en dan bepalen hoeveel modules nodig zijn om dat te bereiken. Is het antwoord 6, dan neem ik denk ik max 2 alu profielen.
[/Q
Maar dan hangen die lampen toch nog steeds in de weg bij het schoonmaken?

Ja als je bij zo'n aluminiumprofiel niet eens minimaal 1 module krijgt, dan word het inderdaad een behoorlijk dure grap. Ik zal wel eerst lumens uitrekenen en dan bepalen hoeveel modules nodig zijn om dat te bereiken. Is het antwoord 6, dan neem ik denk ik max 2 alu profielen.
Boven mijn lido 200 hangt een Daytime matrix profiel met 5 modules: 3x "Neutral white" en 2x "Sunlike". Samen geven deze modules 7400 lumen. Da's ruim voldoende voor een aquarium van 200 liter. Op deze manier hoeven de modules niet op 100% te werken en gaan ze dus langer mee. Jij hebt volgens mij 180 x 30 lumen nodig (5400) + overcapaciteit zodat je ze niet op 100% hoeft te laten werken.
 
Boven mijn lido 200 hangt een Daytime matrix profiel met 5 modules: 3x "Neutral white" en 2x "Sunlike". Samen geven deze modules 7400 lumen. Da's ruim voldoende voor een aquarium van 200 liter. Op deze manier hoeven de modules niet op 100% te werken en gaan ze dus langer mee. Jij hebt volgens mij 180 x 30 lumen nodig (5400) + overcapaciteit zodat je ze niet op 100% hoeft te laten werken.

Streef jij een echte plantenbak na? Want dan moet ik waarschijnlijk minimaal 40 lumen per liter hebben. Dan kom ik ook uit op het aantal Lumen wat jij toedient.

Hoe bevalt het licht trouwens tot nu toe en hoe ben je tot specifieke modules neutral en sunlike gekomen? Ben jij geadviseerd?
 
Boven mijn lido 200 hangt een Daytime matrix profiel met 5 modules: 3x "Neutral white" en 2x "Sunlike". Samen geven deze modules 7400 lumen. Da's ruim voldoende voor een aquarium van 200 liter. Op deze manier hoeven de modules niet op 100% te werken en gaan ze dus langer mee. Jij hebt volgens mij 180 x 30 lumen nodig (5400) + overcapaciteit zodat je ze niet op 100% hoeft te laten werken.

Probleem bij een enkele balk is niet het aantal lumen. Dat zit wel snor bij Daytime, de afzonderlijke module geeft, meen ik al 180 lumen. Iets anders is het lichtbereik. Beter gezegd, de licht verdeling. Wanneer de balk in het midden van je bak hangt zit er verschil in de lichtintensiteit in het midden, achterin en voorin. Dat verzin ik niet, Daytime geeft dit ook zelf aan door te stellen dat elke plek is te verlichten met een eigen module. Zo'n module is eigenlijk een vorm van een spotlight. Je bent dus wel een goede verdeling over je bak nodig. Met mijn plantenbestand zou ik in ieder geval een balk voorin én achterin, met uiteraard een passende hoeveelheid modules in de goede kleur, willen om een goede verdeling te krijgen. Nu zou je kunnen stellen dat je, ook bij een balk in het midden, wel een goede licht verdeling ziet maar wat jij ziet en wat je plant "ziet" daar zit een behoorlijk verschil in. Daytime dus een minder goed systeem? Nee! Integendeel zelfs, ik vind het een prima en goed doordacht systeem! Alleen, zou ik het in mijn geval goed willen doen dan wordt het wel erg duur. Daytime heeft dus, net als alle andere systemen, ook wel nadelen. Die uiteindelijke prijs, precies daar zit dan weer mijn probleem. En dat kan, hoeft niet, ook het probleem van iemand anders worden. Er over nadenken kan dus geen kwaad.
 
Streef jij een echte plantenbak na? Want dan moet ik waarschijnlijk minimaal 40 lumen per liter hebben. Dan kom ik ook uit op het aantal Lumen wat jij toedient.

Hoe bevalt het licht trouwens tot nu toe en hoe ben je tot specifieke modules neutral en sunlike gekomen? Ben jij geadviseerd?
Ik heb ook een plantenbak en de Daytime werkt nu 2 weken. Mijn vorige lamp was een Juwel helialux.
De lichtsterkte ben ik nog aan het opbouwen omdat het verschil tussen beide systemen erg groot is.
Wilco van Azaqua heeft me prima geholpen en adviseerde me om naast de 3 neutral white ook 2 modules sunlike te monteren.
Hierin zitten witte, rode en blauwe leds. Deze geven prachtig licht en gebruik het rode en blauwe licht vooral om de zonopkomst en ondergang te simuleren.
Overdag meng ik op dit moment 65% neutral white en 20% rood. Als ik wit opvoer tot 80% dan heb ik 30 lumen per liter.
De hoeveelheid rood licht mengen doe ik op gevoel. Wellicht kan iemand me een advies geven over de hoeveelheid blauw en rood licht overdag.
Tot nu toe ben ik super enthousiast over de ledbalk van Daytime!
 
Probleem bij een enkele balk is niet het aantal lumen. Dat zit wel snor bij Daytime, de afzonderlijke module geeft, meen ik al 180 lumen. Iets anders is het lichtbereik. Beter gezegd, de licht verdeling. Wanneer de balk in het midden van je bak hangt zit er verschil in de lichtintensiteit in het midden, achterin en voorin. Dat verzin ik niet, Daytime geeft dit ook zelf aan door te stellen dat elke plek is te verlichten met een eigen module. Zo'n module is eigenlijk een vorm van een spotlight. Je bent dus wel een goede verdeling over je bak nodig. Met mijn plantenbestand zou ik in ieder geval een balk voorin én achterin, met uiteraard een passende hoeveelheid modules in de goede kleur, willen om een goede verdeling te krijgen. Nu zou je kunnen stellen dat je, ook bij een balk in het midden, wel een goede licht verdeling ziet maar wat jij ziet en wat je plant "ziet" daar zit een behoorlijk verschil in. Daytime dus een minder goed systeem? Nee! Integendeel zelfs, ik vind het een prima en goed doordacht systeem! Alleen, zou ik het in mijn geval goed willen doen dan wordt het wel erg duur. Daytime heeft dus, net als alle andere systemen, ook wel nadelen. Die uiteindelijke prijs, precies daar zit dan weer mijn probleem. En dat kan, hoeft niet, ook het probleem van iemand anders worden. Er over nadenken kan dus geen kwaad.
Mijn diy lamp hangt ook in het midden zonder enig probleem wat betreft spreiding..
Waar ik de hardware van af heb gekeken is een mooi voorbeeld dat de hoeveelheid spreiding vanuit 1 enkele lamp voldoende kan zijn.
Hoewel zijn lamp breder is dan de daytime..
 
Mijn diy lamp hangt ook in het midden zonder enig probleem wat betreft spreiding..
Waar ik de hardware van af heb gekeken is een mooi voorbeeld dat de hoeveelheid spreiding vanuit 1 enkele lamp voldoende kan zijn.
Hoewel zijn lamp breder is dan de daytime..

Mijn twijfel over de belichtings oppervlakte van elke module ontstaat door deze tekst van :

"De Matrix modules zijn gemakkelijk op de gewenste positie te schroeven. Zo is iedere plek in het aquarium met een eigen module te verlichten. Er zal bovendien geen licht meer verloren gaan boven dwarsbalken/stabilo's, omdat de modules gemakkelijk te verschuiven zijn. In een biotoop aquarium kan op die manier bijvoorbeeld ook bewust een donkere hoek worden gecreëerd, door de modules aan één kant van het profiel te schroeven. Door de nieuwe techniek kunnen de modules direct tegen elkaar worden gemonteerd, zonder dat er tussenruimte nodig is."

Er moet dus wel een zekere mate van spot verlichting inzitten anders is het onmogelijk om elke plek met een eigen module te verlichten of om een donkere hoek te creëren.
 
Mijn twijfel over de belichtings oppervlakte van elke module ontstaat door deze tekst van :

"De Matrix modules zijn gemakkelijk op de gewenste positie te schroeven. Zo is iedere plek in het aquarium met een eigen module te verlichten. Er zal bovendien geen licht meer verloren gaan boven dwarsbalken/stabilo's, omdat de modules gemakkelijk te verschuiven zijn. In een biotoop aquarium kan op die manier bijvoorbeeld ook bewust een donkere hoek worden gecreëerd, door de modules aan één kant van het profiel te schroeven. Door de nieuwe techniek kunnen de modules direct tegen elkaar worden gemonteerd, zonder dat er tussenruimte nodig is."

Er moet dus wel een zekere mate van spot verlichting inzitten anders is het onmogelijk om elke plek met een eigen module te verlichten of om een donkere hoek te creëren.
Dat is het hele idee van de matrix..
Je schroeft spots in een kant en klare rail naar eigen wens.
Een evenwichtige verspreiding van het licht, of lichte en donkere plekken.
 
Dat is het hele idee van de matrix..
Je schroeft spots in een kant en klare rail naar eigen wens.
Een evenwichtige verspreiding van het licht, of lichte en donkere plekken.

Uiteraard, maar omdat dit zo is waag ik het te betwijfelen of één balk in het midden van een bak, natuurlijk afhankelijk van het formaat van de bak, voldoende belicht over de breedte van je aquarium. Met mijn plantenbestand was dit de grond om niet te kiezen voor dit systeem hoewel ik het een goed doordacht principe vond en vind. Ik zou in ieder geval, weer in mijn geval, moeten kiezen voor een balk achter én voorin hetgeen de prijs dusdanig hoog maakte dat de JMB balken de voorkeur kregen. Ts wilde ook een plantenbak en gaf tevens aan dat er aan de toekomst gedacht moest worden, hetgeen ook ik van belang vond, vandaar dat ik aangaf dat het Daytime systeem een goed product is maar dat deze nadelen er ook zijn!
 
Ik heb ook een plantenbak en de Daytime werkt nu 2 weken. Mijn vorige lamp was een Juwel helialux.
De lichtsterkte ben ik nog aan het opbouwen omdat het verschil tussen beide systemen erg groot is.
Wilco van Azaqua heeft me prima geholpen en adviseerde me om naast de 3 neutral white ook 2 modules sunlike te monteren.
Hierin zitten witte, rode en blauwe leds. Deze geven prachtig licht en gebruik het rode en blauwe licht vooral om de zonopkomst en ondergang te simuleren.
Overdag meng ik op dit moment 65% neutral white en 20% rood. Als ik wit opvoer tot 80% dan heb ik 30 lumen per liter.
De hoeveelheid rood licht mengen doe ik op gevoel. Wellicht kan iemand me een advies geven over de hoeveelheid blauw en rood licht overdag.
Tot nu toe ben ik super enthousiast over de ledbalk van Daytime!

Maar 1 aluminium profiel volstaat dus? In het midden?
 
ik denk dat 1 profiel voldoende is. De led units hebben een stralingshoek van 120 graden.
 
ik denk dat 1 profiel voldoende is. De led units hebben een stralingshoek van 120 graden.
Dan valt het uiteindelijk nog wel mee. Die aluminium profielen zijn het duurst. Dus als je er 1 nodig hebt kun je er in ieder geval alweer 2 modules extra bij kopen omdat je een profiel uitspaart en dan heb je zelfs nog geld over. ;-)
 
Zelf zou ik gaan voor de merken die mogelijkheden hebben. Een heel mooi systeem waarmee je wat kleiner kan beginnen maar altijd uit te breiden is Daytime Matrix module systeem. Ook qua kleur kun je alle kanten uit.
Verder is een merk welk ik zelf al jaren gebruik erg goed; De JMB balken.
De verlichting van Helialux zoals trouwens alle ledverlichting van Juwel zou ik vergeten. M.i. zijn de kleuren verkeerd gekozen voor zoetwaterbakken.

Oh, en elke (led-)dimmer dimt in stappen. Een led kan je nl. niet "harder" of "zachter" laten branden. Een led staat of aan of uit. Een leddimmer laat een led feitelijk knipperen, zo snel dat ons oog dit ziet als een constant licht. Wanneer de uit fase op 60% staat betekend dit dus dat de led op een lichtsterkte van 40% brand. Dan is er nog de dimduur die bij dimmers kan verschillen. Bij sommige soorten is die vastgesteld, ze dimmen bijvoorbeeld in 30 seconden van 0% lichtsterkte naar de volle 100% Maar er zijn er ook waarbij de totale dimtijd is in te stellen. Om het helemaal mooi te krijgen kan er bij sommige dimmers elke stap voorzien worden van een gekozen dimtijd. Zelf heb ik een aquariumcomputer gebouwd waarbij dit mogelijk is. Ik stuur daar 3 JMB balken mee aan op een Juwel Rio 180. Overigens is het niet goed om leds constant op 100% te laten branden.
Beste, ik heb je reacties gelezen i.v.m jmb verlichting.
Ik ben zelf aan het overwegen om deze aan te schaffen maar ik vind de wifi controller van JMB aan de dure kant.
Graag zou ik wel alles kunnen bedienen via een APP.
Zijn er nog andere controllersystemen ( met app)die je hiermee kan gebruiken ? Of zit je vast aan die van jmb zelf ?
Mvg
Jens
 
Beste, ik heb je reacties gelezen i.v.m jmb verlichting.
Ik ben zelf aan het overwegen om deze aan te schaffen maar ik vind de wifi controller van JMB aan de dure kant.
Graag zou ik wel alles kunnen bedienen via een APP.
Zijn er nog andere controllersystemen ( met app)die je hiermee kan gebruiken ? Of zit je vast aan die van jmb zelf ?
Mvg
Jens
Er is ook bij JMB wel een controller die je met een App kan aansturen maar goedkoop zijn ze niet. Daarom heb ik mijn eigen aquarium computer gebouwd die verlichting, temperatuur en Co2 regeling regelde. De JBM lampen kennen een drieaderig bedrading systeem waar werken met bijvoorbeeld een TC 420 type niet altijd mogelijk is. Bij JMB RGB lampen ligt dit wel weer anders.
IMG_20190929_122527.jpgIMG_20190929_122534.jpg
 
Ik bedien de daytime matrix met de tc421. Deze zou je online kunnen besturen, maar dit werkt bij mij niet. Ik gebruik de tc 421 dus eigenlijk als een tc420.
Als je eenmaal een goede setup hebt gevonden dan wijzig je die niet snel meer.
 

Terug
Bovenaan