Nieuwe verlichting voor Juwel Vision 180L


Arasazi

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2012
Berichten
151
Het Aquarium: Juwel Vision 180L
Huidige verlichting: 25w TL Dennerle Tropical Deluxe (T8) + 25w TL Arcadia Original Tropical Lamp (T8)
Co2: Ja, gasvorm (30ppm)
Pomp: JBL e901
Bodem: ADA Amazonia
Huidige planten: Eleocharis acicularis 'Mini' + Alternanthera reineckii 'Mini' + Cabomba (gaat eruit) + Valisnera (gaat eruit)
Plantenvoeding: E.I. 40 ml/pw icm 70L verversing elke week
Vissenbestand: 10x vijfstreepbarbeel, 6x Siamese algeneter, 1x Ancistrus dolichopterus, onbekend aantal garnalen

Wat zijn de wensen?
Liefst zo ruim mogelijke mogelijkheden wat betreft de planten die ik kan laten groeien. Ik ben nog op zoek wat ik wil qua indeling en planten, dus het zou fijn zijn als de nieuwe verlichting me de mogelijkheid geeft om in de toekomst ook iets anders te proberen qua planten. Zou in ieder geval fijn vinden om een tapijtje te kunnen laten groeien van Monte Carlo, of de Eleocharis acicularis 'Mini.

Daarnaast is een subtielere overgang van uit naar aan welkom, dus de mogelijkheid om het te dimmen en geleidelijk feller te laten worden.

Budget?
350-400 (max.)

Waarom nieuwe verlichting?
Huidige TL-balken zijn al vrij oud. Maar de belangrijkste reden is dat ik merk dat de plantengroei achterblijft. Alleen de valisnera groeit zonder problemen. De rest is erg matig. De
Eleocharis acicularis 'Mini' is groen, maar verspreid zich nauwelijks. De Alternanthera reineckii 'Mini' ziet er ook niet echt gezond. De bovenste bladeren zijn wel oké, maar de onderste sterven af. Zitten scheuren in de bladeren en laagje groene alg (geen baardalg).

Welke opties?
Ik zat zelf te denken aan de Juwel Helialux Spectrum, met de smartcontrol die set komt samen op 350 uit. Alternatief is de Daytime Eco serie met 3 rijen, inclusief montage en aansturing komt die ook rond de 370 uit.

De Helialux lijkt me gebruiksvriendelijker, maar ik vraag me af of de set voldoet aan de wensen, of dat ik toch snel tegen de grenzen aan ga lopen. Ik ben best bereid om een investering te doen, maar ik wil met deze aanschaf toch wel echt een heel tijdje vooruit kunnen.

De vraag aan jullie
Waar zouden jullie voor kiezen met de bovenstaande informatie in het achterhoofd?

Alvast bedankt!
 
ik zou persoonlijk kiezen voor een Twinstar Light 900SA-serie, daarbij een traploze programmeerbare dimmer (met een verloopplug)

Onder het mom van topic steal en aangezien het topic niet meer actief gebruikt wordt wil ik hier graag ook wat vragen droppen. Dat scheelt weer topicvervuiling op het forum.

Ik heb dezelfde bak als Arasazi en wil net als Arasazi moeilijke planten kunnen groeien. Belangrijkste is dat de bodem goed bereikt wordt zodat er "dikke" groei kan ontstaan zoals dat hoort bij Dutch scapes. Voorbeelden waaruit ik concludeer dat mijn "verschrikkelijke Kitelight" licht nu te matig is: Tijgerlotus is niet te pesten en groeit zijn bladeren voortdurend naar het oppervlak. Waterpest is alleen voller wanneer deze het oppervlak bereikt. Zo gaat het eigenlijk voor vele planten.

- Waarom wel een Twinstar en niet bijvoorbeeld Helialux?

- Covert een Twinstar lichtbalk het hele spectrum of alleen de wittinten?

- Wat doet een traploos programmeerbare dimmer. Ja programmeerbaar dimmen maar wat doet het traploze daarbij en wat voegt de verloopplug toe?

- Werkt het dan zonder arduino's en andere techniek waar ik geen kaas van gegeten heb?

Alvast bedankt.
 
- Waarom wel een Twinstar en niet bijvoorbeeld Helialux?
Ik weet geen technische specs van een Helialux , daarom adviseerde ik een Twinstar omdat ik daar geweldige resultaten mee zie.
Covert een Twinstar lichtbalk het hele spectrum of alleen de wittinten?
Die twinstar verspreid het gehele volledige spectrum
Wat doet een traploos programmeerbare dimmer. Ja programmeerbaar dimmen maar wat doet het traploze daarbij en wat voegt de verloopplug toe?
Je hebt dimmers die in 'harde stappen' het licht dimmen, en je hebt dimmers die gelijkmatig afbouwen/opbouwen Een verloopplug heb je nodig omdat officieel bij de Twinstar geen dimmer word geleverd.
De harde dimmer die je met een drukknopje regelt passen wel, maar voor die gelijkmatige dimmers heb je een verlooplug voor nodig.
De output van de controller is 2.1mm en de output van de 600s is 2.5mm Daarvoor heb je nodig: DC Plug Adaptor, 2.1mm to 2.5mm - JR1833
Werkt het dan zonder arduino's en andere techniek waar ik geen kaas van gegeten heb?
Als je handig bent zal je best mbv een arduino zelf iets moois in elkaar kunnen zetten

En een persoonlijke noot; in een Dutch scape krijg je mooiere visuele bakken met T5 dan met LED.
 
Zelf zou ik gaan voor de merken die mogelijkheden hebben. Een heel mooi systeem waarmee je wat kleiner kan beginnen maar altijd uit te breiden is Daytime Matrix module systeem. Ook qua kleur kun je alle kanten uit.
Verder is een merk welk ik zelf al jaren gebruik erg goed; De JMB balken.
De verlichting van Helialux zoals trouwens alle ledverlichting van Juwel zou ik vergeten. M.i. zijn de kleuren verkeerd gekozen voor zoetwaterbakken.

Oh, en elke (led-)dimmer dimt in stappen. Een led kan je nl. niet "harder" of "zachter" laten branden. Een led staat of aan of uit. Een leddimmer laat een led feitelijk knipperen, zo snel dat ons oog dit ziet als een constant licht. Wanneer de uit fase op 60% staat betekend dit dus dat de led op een lichtsterkte van 40% brand. Dan is er nog de dimduur die bij dimmers kan verschillen. Bij sommige soorten is die vastgesteld, ze dimmen bijvoorbeeld in 30 seconden van 0% lichtsterkte naar de volle 100% Maar er zijn er ook waarbij de totale dimtijd is in te stellen. Om het helemaal mooi te krijgen kan er bij sommige dimmers elke stap voorzien worden van een gekozen dimtijd. Zelf heb ik een aquariumcomputer gebouwd waarbij dit mogelijk is. Ik stuur daar 3 JMB balken mee aan op een Juwel Rio 180. Overigens is het niet goed om leds constant op 100% te laten branden.
 
Laatst bewerkt:
Hier nog even een snel schetsje hoe dat dim effect, die lichtsterkte, werkt.
Op de tekening zie op het bovenste plaatje dat de rode lijn, de "aan" situatie, even lang duurt als de "uit" situatie, voorgesteld door de zwarte lijn. De led brand dus op 50% lichtsterkte.
Het onderste plaatje toont een led die op 25% van de tijd aan is en 75% van de tijd uit. De led heeft hier dus een lichtsterkte van 25%.
Je hebt het bij dimmen dus altijd over twee verschillende zaken; lichtsterkte en dimduur als ook hierboven uitgelegd.
IMG_20190707_153540.jpg
 
Sluit me helemaal aan bij Ben wat daytime betreft makkelijk in opbouw mocht je merken dat je wat te kort komt kun je er een module extra bij zetten en lees regelmatig dat er bij een led buis zoals bv Juwel Helialux Spectrum een aantal leds het begeven moet de hele zaak vervangen bij daytime een module
Ben er zelf mee bezig was eigelijk de bedoeling dat het al draaide maar kink in de kabel centjes waren eerst voor iets anders nodig das weer een voordeel je bent niet in 1 klap een hoop geld kwijt.
 
Allen bedankt voor de reacties.

Wat je in de wereld van LED iedere keer mist is gewoon een box waarin alles zit en waar simpelweg op staat dat je er o.a. Dutch Scapes mee kunt maken op de bovenkant van een bestaande Vision 180. (Althans zo ervaar ik het) Dan heb je alle techniek en benodigde LED in 1 box en is het alleen nog het logisch op elkaar aansluiten. Die zwarte lichtkap boeit mij nog niet eens zolang de LED op de randen kan steunen.

Nu heb ik nog teveel het gevoel dat als ik wat dingen bestel, het of niet goed is of dat er dingen ontbreken.

Enige voordeel wat je wel hebt/had met dat Kitelight is dat je alles krijgt wat je nodig hebt.

Verder vind ik mezelf niet enorm handig. Ben al trots dat ik een spraybar heb geknutseld van een ander merk op een Eheim filter en dat ik Kitelight boven mijn bak heb gebouwd.
Misschien kan ik iets uiteindelijk wel zoals een arduino maar ik ben meer theoretisch onderwezen (rechten) en niet praktisch. Een handleiding is wenselijk. ;-)
 
Een arduino is absoluut niet een noodzaak met een tc420 gaat ook prima
Wat voor de rest betreft de firma heems in heemstede kan je goed op weg helpen met het daytime gebeuren ook in andere licht systemen zijn ze prima thuis
of maar das denk ik een beetje uit de buurt voor je Azaqua in Steenwijk geld het zelfde verhaal gewoon vragen met beide prima ervaring
En zo zullen er meer bedrijven zijn die je goed kunnen helpen
 
Allen bedankt voor de reacties.

Wat je in de wereld van LED iedere keer mist is gewoon een box waarin alles zit en waar simpelweg op staat dat je er o.a. Dutch Scapes mee kunt maken op de bovenkant van een bestaande Vision 180. (Althans zo ervaar ik het) Dan heb je alle techniek en benodigde LED in 1 box en is het alleen nog het logisch op elkaar aansluiten. Die zwarte lichtkap boeit mij nog niet eens zolang de LED op de randen kan steunen.

Nu heb ik nog teveel het gevoel dat als ik wat dingen bestel, het of niet goed is of dat er dingen ontbreken.

Enige voordeel wat je wel hebt/had met dat Kitelight is dat je alles krijgt wat je nodig hebt.

Verder vind ik mezelf niet enorm handig. Ben al trots dat ik een spraybar heb geknutseld van een ander merk op een Eheim filter en dat ik Kitelight boven mijn bak heb gebouwd.
Misschien kan ik iets uiteindelijk wel zoals een arduino maar ik ben meer theoretisch onderwezen (rechten) en niet praktisch. Een handleiding is wenselijk. ;-)
Ook ik heb geen technische achtergrond. Maar iets bouwen met een Arduino is goed te doen. Er is namelijk verschrikkelijk veel te vinden op diverse sites, YouTube en verschillende forums. Dikwijls zijn er kant en klare programma's beschikbaar, want alles wat je maakt met Arduino, incl. dus de programmering, is open source. Omdat ik dingen wilde die anders zijn heb ik zelf programma's gemaakt. Met hulp via al die genoemde mogelijkheden kom je ver, geloof me.
 
Ook ik heb geen technische achtergrond. Maar iets bouwen met een Arduino is goed te doen. Er is namelijk verschrikkelijk veel te vinden op diverse sites, YouTube en verschillende forums. Dikwijls zijn er kant en klare programma's beschikbaar, want alles wat je maakt met Arduino, incl. dus de programmering, is open source. Omdat ik dingen wilde die anders zijn heb ik zelf programma's gemaakt. Met hulp via al die genoemde mogelijkheden kom je ver, geloof me.
Neem nou een voorbeeld aan de Iaqua, helemaal compleet met BOM en programma etc.
Je hoeft er dan zelf weinig van te snappen zolang je maar de stapjes volgt
 
Momenteel alleen m’n grote aquarium en een datalogger in de schuur voor temperatuur/vochtigheid.
Zodra ik weer zin/tijd heb ga ik verder met mijn slimme thermostaat

Begrijp ik nu goed dat je voor het gebruik van een arduino voor je aquarium ook permanent een computer of soortgelijk apparaat aangesloten dient te hebben op de Arduino?
 
Voor zo ver ik weet werkt een Arduino helemaal zelfstandig.
Het programmeren dient wel met een laptop/Pc te gebeuren.
 
Begrijp ik nu goed dat je voor het gebruik van een arduino voor je aquarium ook permanent een computer of soortgelijk apparaat aangesloten dient te hebben op de Arduino?
Als je graag de seriële monitor wilt uitlezen wel.
Maar na programmeren is het in principe een zelfstandige “computer” de arduino
 
ik zou persoonlijk kiezen voor een Twinstar Light 900SA-serie, daarbij een traploze programmeerbare dimmer (met een verloopplug)
Is 1 LED balk van Twinstar voldoende om een Juwel Vision, of in mijn geval: een Juwel Lido 200, te verlichten?
De lichtopbrengst van de Twinstar is 3200Lm. Ik dacht dat er ongeveer 30 Lm per liter water nodig is in een planten aquarium met CO2.
In dat geval zijn er 2 LED balken nodig, en dan nogal kostbaar wordt.
 
Nee, gezien de diepte van je bak verwacht ik het van niet.
Je zal een andere optie moeten gaan zoeken. Welke oplossing dat moet worden kan ik je helaas niet bij helpen.
 
De lichtopbrengst van de Twinstar is 3200Lm. Ik dacht dat er ongeveer 30 Lm per liter water nodig is in een planten aquarium met CO2.
Ik ben er toch nog even verder ingedoken;
Dat ligt aan je plantenbestand èn aan de groeisnelheid die je wilt. Maar 30 lumen zit je precies in de catagorie 'medium plants' wat betreft moeilijkheidsgraad.
Maar... als de Twinstar 3200 lumen geeft is dat excact hetzelfde als de MultiLux 70 LED die standaard boven de Lido 200 hoort. (2x590 mm)
Aangezien bijna elke aquariumleverancier hun spullen hebben in de catagorie 'medium' (low light-mid light)
dan zou je de MultiLux toch prima kunnen gebruiken?
 
Boven mijn Lido heb ik de Multilux al snel vervang de Juwel Helialux.
Deze balk geeft naar mijn idee niet de goede kleur licht, maar ook te weinig licht.
Rode planten zijn alleen net onder het wateroppervlak rood gekleurd, verder naar beneden zijn de bladeren groen gekleurd.
De meeste planten groeien redelijk goed, maar vooral boven de bodem worden de meeste planten kaal.
Daarom ben ik op zoek naar een andere Led verlichting. Met de kennis die ik nu heb wordt ik het meest enthousiast van de JMB balken zoals bij Benvo.
Misschien is het wel het verstandigst om de Vivarium beurs af te wachten en daar de verschillende Led balken te bekijken.
 
Ik ben er toch nog even verder ingedoken;
Dat ligt aan je plantenbestand èn aan de groeisnelheid die je wilt. Maar 30 lumen zit je precies in de catagorie 'medium plants' wat betreft moeilijkheidsgraad.
Maar... als de Twinstar 3200 lumen geeft is dat excact hetzelfde als de MultiLux 70 LED die standaard boven de Lido 200 hoort. (2x590 mm)
Aangezien bijna elke aquariumleverancier hun spullen hebben in de catagorie 'medium' (low light-mid light)
dan zou je de MultiLux toch prima kunnen gebruiken?

Wat betekent dit voor een Juwel Vision 180? Dat ik ook alleen medium plants zou kunnen houden wanneer ik een Twinstar neem? Of zit ik gunstiger met 92cm (L) x 41 cm (B) x 55 cm (H)?
 
ik bensinds kort overgestapt van de helialux naar de spectrum op mijn rio 240.volgens opgave geeft deze ong.140lumen per watt wat neerkomt op 140x60watt op 8400lumen .in mijn bak zit netto 192 liter wat volgens mij neerkomt op 8400/192=43 l/l daar kunje volgens mij de meeste planten wel op laten groeien,werkt perfect samen met de spectrum controler.is mischien niet de goedkoopste optie maar ik heb er nog geen minuut spijt van gehad.
 
Wat betekent dit voor een Juwel Vision 180? Dat ik ook alleen medium plants zou kunnen houden wanneer ik een Twinstar neem? Of zit ik gunstiger met 92cm (L) x 41 cm (B) x 55 cm (H)?
In theorie zouje dan te weing hebben op een Vision 180 (?) en zou je een dubbele kunnen nemen.
Maar dat is een beetje onzin als je ook een (zoals hierboven al word aangegeven) Helialux of een Daytime Matrix kan gebruiken.
 
Voor zo ver ik weet werkt een Arduino helemaal zelfstandig.
Het programmeren dient wel met een laptop/Pc te gebeuren.
Ja, maar je schrijft het programma feitelijk in de Arduino zelf wel in eerste instantie via je computer. De Arduino werkt zelfstandig. Mijn Aquariumcomputer die licht, temperatuur en CO2 regelt behoef ik nooit iets aan te toen. Hij werkt nu al tijden. Evenals trouwens mijn doseersysteem, ook gebaseerd op Arduino, waarmee mijn planten dagelijks van de verschillende bemestingen voorzien worden.
 
Als je graag de seriële monitor wilt uitlezen wel.
Maar na programmeren is het in principe een zelfstandige “computer” de arduino
Meer juist, eigenlijk is een Arduino geen computer, in tegenstelling tot een Raspberry PI die dat wel is, het is een Microcontroller. Dit als aanvulling voor de duidelijkheid.
 
Verder is een merk welk ik zelf al jaren gebruik erg goed; De JMB balken.

Ben kun jij mij aangeven welke 3 balken je besteld hebt en welke aanvullende apparatuur? Ik bedoel dus alle apparatuur om de balken van JMB te laten werken zonder arduino. Ik ben nog aan het oriënteren maar gezien het laatste bericht van Cornelius denk ik dat ik de Twinstar in ieder geval laat afvallen. Even stiekem helemaal offtopic. Ik zag dat jij ooit baardalg had en toen je ph hebt verlaagd door de co2 harder te zetten. Was dat de enige benodigde actie waardoor het weg ging of werk jij ook met osmosewater?
 
Ben kun jij mij aangeven welke 3 balken je besteld hebt en welke aanvullende apparatuur? Ik bedoel dus alle apparatuur om de balken van JMB te laten werken zonder arduino. Ik ben nog aan het oriënteren maar gezien het laatste bericht van Cornelius denk ik dat ik de Twinstar in ieder geval laat afvallen. Even stiekem helemaal offtopic. Ik zag dat jij ooit baardalg had en toen je ph hebt verlaagd door de co2 harder te zetten. Was dat de enige benodigde actie waardoor het weg ging of werk jij ook met osmosewater?

Wij werken met gewoon kraanwater. CO2 verhogen én zorgdragen voor een goede waterditributie maakte dat ik geen overlast heb van Baardalg. Met net als alle algen soorten is er altijd Baardalg. In een gezonde bak gedijen planten maar ook alg! Ik hou het altijd in de gaten, mocht er ergen iets zitten dan verwijder ik het of spuit er wat Carbo over.

Mijn Balken: 90 cm. balken van 27 Watt elk. Elke balk heeft 27 leds. De witte leds geven iets meer dan 100 lumen. Bij gekleurde leds ga ik altijd uit van de helft.
Balk 1 achterin mijn bak heeft 22 warm/witte en 5 rode leds. Balk 2 midden in mijn bak heeft 27 koel/witte leds en Balk 3 voor heeft 22 koel/witte leds en 5 blauwe leds. In totaal geeft dit zo'n 7600 lumen. Daarbij heb ik een JMB controller die 2 balken apart kan aansturen. Tegenwoordig heeft men ook een controller die drie balken apart kan aansturen en daarnaast ook nog 5 RGB balken kan aansturen. De controllers van JMB gebruik ik niet omdat ik zelf een Arduino Aquariumcomputer gebouwd heb welke licht, temperatuur en CO2 aanstuurt.
 
Wij werken met gewoon kraanwater. CO2 verhogen én zorgdragen voor een goede waterditributie maakte dat ik geen overlast heb van Baardalg. Met net als alle algen soorten is er altijd Baardalg. In een gezonde bak gedijen planten maar ook alg! Ik hou het altijd in de gaten, mocht er ergen iets zitten dan verwijder ik het of spuit er wat Carbo over.

Mijn Balken: 90 cm. balken van 27 Watt elk. Elke balk heeft 27 leds. De witte leds geven iets meer dan 100 lumen. Bij gekleurde leds ga ik altijd uit van de helft.
Balk 1 achterin mijn bak heeft 22 warm/witte en 5 rode leds. Balk 2 midden in mijn bak heeft 27 koel/witte leds en Balk 3 voor heeft 22 koel/witte leds en 5 blauwe leds. In totaal geeft dit zo'n 7600 lumen. Daarbij heb ik een JMB controller die 2 balken apart kan aansturen. Tegenwoordig heeft men ook een controller die drie balken apart kan aansturen en daarnaast ook nog 5 RGB balken kan aansturen. De controllers van JMB gebruik ik niet omdat ik zelf een Arduino Aquariumcomputer gebouwd heb welke licht, temperatuur en CO2 aanstuurt.

Bedankt! Ok dus het is een illusie van mij om te denken dat jouw bak geen tot weinig alg heeft?

Ik neem aan dat jij met deze balken ook de moeilijkste planten goed kunt groeien? Laat ik het anders vragen. Zijn er tot op heden planten geweest die niet wilden groeien bij jou?
 
Bedankt! Ok dus het is een illusie van mij om te denken dat jouw bak geen tot weinig alg heeft?

Ik neem aan dat jij met deze balken ook de moeilijkste planten goed kunt groeien? Laat ik het anders vragen. Zijn er tot op heden planten geweest die niet wilden groeien bij jou?

Het is een illusie om te denken dat er bakken bestaan zonder alg! Maar het is meer juist wanneer je zegt dat ik geen alg problemen heb. Wanneer ik drie weken met vakantie zou gaan en er wordt niet omgekeken naar m'n bak dan zal er zeker wel iets van te zien zijn. Het zou ook raar zijn wanneer er in een verder gezonde bak geen alg zou willen groeien. Het is alleen zo dat alg zich veel sneller dan planten kan aanpassen aan gewijzigde omstandigheden. Maar daar waar planten eenmaal een gezonde groei laten zien krijgen algen het moeilijk! Tot nu toe heb ik weinig problemen met mijn plantenkeuze. Wel had ik ooit Nesaea (Rode kattenstaart) die het helemaal niet deed. Later probeerde ik dezelfde plant nog maar eens en toen deed hij het wel! Dus daar is ook niet altijd alles over te zeggen. Planten worden trouwens heel vaak gekozen op basis van hoe ze er uitzien terwijl je een plant zou moeten kiezen op basis wat ze nodig hebben. Planten die men als moeilijk beschrijft blijken vaak een bepaalde lichtintensiteit nodig te zijn die men dan niet kan of wil bieden. Juist omdat men zich niet altijd realiseert dat naast die lichtvraag de plant voor een optimale groei bemesting nodig heeft in verschillende vormen. Bij mijn plantenkeuze vraag ik me dus altijd af; wat is de plant nodig voor z'n groei potentie. Daarbij begin ik bij licht en pas de rest daar bij aan. Uiteraard spelen de bewoners en overige planten een belangrijke rol, het geheel moet passend zijn.
 
Het is een illusie om te denken dat er bakken bestaan zonder alg! Maar het is meer juist wanneer je zegt dat ik geen alg problemen heb. Wanneer ik drie weken met vakantie zou gaan en er wordt niet omgekeken naar m'n bak dan zal er zeker wel iets van te zien zijn. Het zou ook raar zijn wanneer er in een verder gezonde bak geen alg zou willen groeien. Het is alleen zo dat alg zich veel sneller dan planten kan aanpassen aan gewijzigde omstandigheden. Maar daar waar planten eenmaal een gezonde groei laten zien krijgen algen het moeilijk! Tot nu toe heb ik weinig problemen met mijn plantenkeuze. Wel had ik ooit Nesaea (Rode kattenstaart) die het helemaal niet deed. Later probeerde ik dezelfde plant nog maar eens en toen deed hij het wel! Dus daar is ook niet altijd alles over te zeggen. Planten worden trouwens heel vaak gekozen op basis van hoe ze er uitzien terwijl je een plant zou moeten kiezen op basis wat ze nodig hebben. Planten die men als moeilijk beschrijft blijken vaak een bepaalde lichtintensiteit nodig te zijn die men dan niet kan of wil bieden. Juist omdat men zich niet altijd realiseert dat naast die lichtvraag de plant voor een optimale groei bemesting nodig heeft in verschillende vormen. Bij mijn plantenkeuze vraag ik me dus altijd af; wat is de plant nodig voor z'n groei potentie. Daarbij begin ik bij licht en pas de rest daar bij aan. Uiteraard spelen de bewoners en overige planten een belangrijke rol, het geheel moet passend zijn.

Maar jouw huidige lampen kunnen in principe toch aan elke vraag van iedere (moeilijke) plant voldoen als je dat zou willen?
 
Heeft iemand een idee hoe hoog je aquariumverlichting boven je wateroppervlak hangt? Mijn bak is al iets van 55 cm hoog.

Hoeveel van die daytime matrix aluminium profielen zou je nodig hebben? 1?
2? 3? Niet op voorhand duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand een idee hoe hoog je aquariumverlichting boven je wateroppervlak hangt? Mijn bak is al iets van 55 cm hoog.

Hoeveel van die daytime matrix aluminium profielen zou je nodig hebben? 1?
2? 3? Niet op voorhand duidelijk.

De leds hang je een paar cm boven je wateroppervlak. Het aantal benodigde matrix modules is afhankelijk waar je mee begint. Ze hebben modules in een aantal kleuren. Geschikt voor een bepaalde omgeving. Je moet je realiseren dat zo'n module ook maar een gedeelte verlicht. Men geeft dit zelf ook aan: "iedere plek is met een eigen module te verlichten." 3 verschillende modules op één systeembalk geven dus op de plekken voor ze boven hangen een verschillende lichtkleur. Dan heb je nog maar één balk in het midden. Je zal er meer, zowel balken als modules, nodig zijn om een goede verdeling te krijgen. Al met al wordt dat niet goedkoop. Voor mij was dit de grond om voor JMB te kiezen. Boven mijn Juwel Rio 180 hangen 3 balken. Met de kleuren meegerekend kom ik aan zo'n 7650 Lumen. Daar groeien, ook mijn rode planten, als kool onder. Verder is het voordeel dat ik wat gemakkelijker een goede kleurverdeling kan bereiken over de gehele bak. Dit gezegd hebbende; ik zou beslist een Daytime Matrix willen hebben bij een wat aantrekkelijker totaal prijs...
 

Terug
Bovenaan