Mijn mannetjes gup ligt stil op de bodem


Dit is ook een bijzonder moeilijk iets om mee te maken. Normaliter spreek ik niet over moeten, moet maar dit vormt daar een uitzondering op.

Je zult het zelf moeten verwerken, het begint met een tijd van rouw. Iemand anders kan dat niet voor jou.

Hoe je het doet maakt niet uit als je het maar doet. Dit vraagt tijd. Ik wens je heel veel sterkte en doorzettingsvermogen.

Dit bijvoorbeeld gaf mij heel veel kracht. Nooit eerder geweten dat muziek zoveel kon geven. Misschien helpt het jou ook...


Ik houd eigenlijk wel meer van deze muziek als er over afschied gezongen word.

<iframe width="1280" height="720" src="" title="RONDÉ - Hard To Say Goodbye (Official Video)" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe>
 
Andre,
een dierenwinkel die het normaal vindt dat een gup tussen corydorassen ligt, weet echt niks van vissen.

Als de dierenwinkel zegt dat 1 jaar niet oud is voor een gup, snapt de dierenwinkel niet wat ze zeggen. Ik ga het uitleggen. Een gup wordt gekweekt en opgegroeid, dan gaat hij naar de groothandel en dan naar de dierenwinkel. Een gup is dus niet 1 jaar als jij de gup 1 jaar hebt. Dan is de gup veel ouder.

Guppen met grote staarten zijn eigenlijk heel zielig. Mensen vinden grote staarten bij guppen mooi, maar een grote staart zorgt ervoor dat het lijf de staart niet kan dragen. Een gup kan niet lang leven met een grote staart. De weerstand gaat omlaag en langzaam zie je dan een vis ziek worden. Daarbij is je gup ook oud en dan kan dit gebeuren.

De mensen in de dierenwinkel zijn misschien heel aardig, maar verstand van vissen hebben ze zeker niet.

Ik zeg dit omdat ik denk dat zij jou niet goed gaan helpen. En dan blijf je je zorgen maken.
 
Waarom zwemt hij dan nog de hele bak door? en ik las dat guppen 2 tot 3 jaar konden worden?
Vrouwtjes wel ja.
Mannetjes gemiddeld een maand of zes.
Een jaar, of nog iets meer, kan maar is echt heel erg oud.

En stokoud wil nog niet zeggen dat hij verlamd is.
Een oud mens kan ook nog af en toe een klein stukje lopen, nietwaar?


Suggestie:
Tik in het zoekvenster eens "Guppen" in en verbaas je over de informatie die er te vinden is.
 
André, een vraag. Zijn er in de regio, waar kom je ongeveer vandaan, meer dierenwinkels of nog beter een speciaalzaak? LFS?

Loop eens wat vaker, wat meer rond bij een LFS en kijk naar de bakken. Kijk hoe de vissen zijn, gedrag, gezondheid. Altijd voor de aanschaf een rondje maken. :)

ik moet ook zeggen toen hij nog niet zo'n lange straart had veel meer zwom en beweegelijker was. sinds dat hij volwassen is geworden zwom hij steeds minder en ging vaker op de bodem
Te veel doorfokken (overkweek, inteelt) komt niet alleen bij vissen voor ook bij andere dieren zoals bijvoorbeeld honden. Ook komt bij honden heupdysplasie voor. Dus er zijn ook bij vissen factoren die kunnen meespelen in wat je ziet als ze ouder worden.
 
ik heb hem januari vorig jaar gekocht dus dan is hij meer dan een jaar oud. hij leeft nog steeds. hij zit nu weer op de pomp. het vrouwtje is nu ook in de buurt ,links op de foto maar hij heeft er geen enkele aandacht voor. ik had gehoopt dat hij met zijn staart zou pronken voor het vrouwtje. een ander mannetje gup had ik in april vorig jar gekocht en was al in september erop dood gegaan . ook die was supermooi maar had het vermoeden dat die al ouder was toen ik hem kocht want had al een brede staart. die geup vertoonde dit gedrag niet voordat die dood ging. is gewoon gelijk gegaan.
 

Bijlagen

  • IMG_5962[1].JPG
    IMG_5962[1].JPG
    716.2 KB · Weergaven: 19
9 redenen waarom een gup op de bodem ligt maar ouderdom staat er niet bij? in mijn geval kan het de zwemblaas zijn. teveel voer of ziek..
 
Jammer dat je hem laat lijden dan en ook al zo’n lange tijd 🙁.
Misschien denkt het visje wel waarom doe je me dit allemaal aan 🤷‍♂️
Je hebt al zoveel advies gehad en je zegt dat je er zelf hoofdpijn van krijgt word het dan niet eens tijd om wat te ondernemen ?
Durf je hem zelf niet uit zijn lijden te verlossen dan kan je hem misschien ook wel afgeven bij de dierenwinkel.
 
Ik gebruik er ook kruidnagelolie voor en kan het ook niet met een klap doen en dat is denk ik niets om je voor te schamen.
Zelfs dat vindt ik nog lastig maar goed je moet in het welzijn van de vis denken en hem niet een vis onwaardig bestaan willen geven.
Ook deze minder leuke kanten horen bij de hobby.
 
9 redenen waarom een gup op de bodem ligt maar ouderdom staat er niet bij? in mijn geval kan het de zwemblaas zijn. teveel voer of ziek..

Wat wil je horen? Het gewenste antwoord? Ik doe een gooi: je gup is gewoon lui en ligt graag op de bodem of t filter. klaar, einde discussie.

Niet tevreden met dit antwoord? Luister dan naar alle andere reacties hierboven. Stop met zoeken naar wat je wilt horen en luister naar de adviezen.
 
Ik begrijp heel goed de frustratie in de posten van de leden Andre want het staat denk ik niet ter discussie dat deze vis geen leuk leven heeft en dat al een geruime tijd.
Ook Stan heeft als expert gereageerd en dat is een man die tientallen jaren al Guppen houdt en er echt veel verstand van heeft.
Mijn advies is dan ook luister naar de adviezen hoe lastig je dit ook vindt want door niets te doen verleng je alleen maar het lijden van je Gup.
Verder onthou ik me ook verder van deze discussie omdat jij in actie moet komen en je keuze moet maken.
Heel veel sterkte met je besluit in ieder geval.
 
Je kunt natuurlijk ook met je gup naar een dierenarts. Die willen 'm vast wel voor je euthanaseren. Check wel even vooraf wat de kosten zijn: de ene dierenarts doet daar moeilijker over dan de andere....
 
Jammer dat je hem laat lijden dan en ook al zo’n lange tijd 🙁.
Misschien denkt het visje wel waarom doe je me dit allemaal aan 🤷‍♂️
Je hebt al zoveel advies gehad en je zegt dat je er zelf hoofdpijn van krijgt word het dan niet eens tijd om wat te ondernemen ?
Durf je hem zelf niet uit zijn lijden te verlossen dan kan je hem misschien ook wel afgeven bij de dierenwinkel.
Ik ben net weer bij de dierenwinkel geweest en heb dir keer de baas zelf gesproken en de video van de gup laten zien. hij zag direct dat de gup snel ademde en constateerde dat die ziek was ook vanwege de samen geknepen staart. ook het buikje is te dik volgens hem. ik vertelde hem dat dit al maanden aan de gang was en vroeg wat we eraan konden doen en hij adviseerde niets te doen. volgens hem lijd de vis geen pijn. ook omdat het al maanden aan de gang is.
 
Hij gaat vanzelf wel dood als die ziek is dus als je dat het makkelijkst vind moet je er inderdaad niks aan doen.
Of het de juiste keuze is betwijfel ik maar het is jouw vis 🤷‍♂️.
 
. ik vertelde hem dat dit al maanden aan de gang was en vroeg wat we eraan konden doen en hij adviseerde niets te doen.
Ik moet toch nog even wat zeggen want dit vindt ik ongelofelijk voor zo n eigenaar. Bedoeld de man nou dat je die vis maar een niet viswaardig bestaan moet laten lijden met eventueel pijn wat je niet kan zien of weten?
Ik snap het niet meer maar dat kan aan mij liggen.
 
Hij gaat vanzelf wel dood als die ziek is dus als je dat het makkelijkst vind moet je er inderdaad niks aan doen.
Of het de juiste keuze is betwijfel ik maar het is jouw vis 🤷‍♂️.
Ik vind het heel moeilijk want hij leeft wel vaak op. het is niet zo dat hij alleen maar stokstijf op 1 plek ligt. dan zie ik hem weer op de pomp liggen en dan weer de ene en de andere hoek. hij zwemt best snel naar de pomp helemaal boven in moet ie toch meer dan een halve meter naar boven afleggen. zijn staart gaat gewoon open als hij beweegt. ja hij is ziek dat weet ik maar hij moet toch wel wat eten want hij heeft telkens de energie nog om te blijven zwemmen en dit is al maanden aan de gang dus lijkt mij sterk dat hij al maanden niets gegeten heeft? en ja waarschijnlijk zal hij verder achteruit gaan maar hij kijkt wel veel naar de vrouwtjes. ik heb er nog een vrouw bij gekocht vanmiddag. komen de vrouwtjes in de buurt dan gaat hij heel bewegelijk kronkelen op de bodem. interesse is er dus wel.
 
Zieke vissen help je uit hun lijden of je zet ze in quarantaine en geeft ze medicijnen.
Aankijken hoe zo’n visje de pijp uit gaat slaat natuurlijk nergens op omdat de baas niks onderneemt🤷‍♂️.
Schijnbaar heb jij er een hele andere kijk op dan de meeste hier die je advies hebben gegeven.
 
Ik moet toch nog even wat zeggen want dit vindt ik ongelofelijk voor zo n eigenaar. Bedoeld de man nou dat je die vis maar een niet viswaardig bestaan moet laten lijden met eventueel pijn wat je niet kan zien of weten?
Ik snap het niet meer maar dat kan aan mij liggen.
Ja de baas van de winkel heeft zelf ook aquariums en weet schijnbaar ook waarover die praat. ik vroeg of het ook kwaad kon voor mijn andere vissen maar volgens hem is het ook niet besmettelijk . net als bij mensen kan iemand iets bij zich dragen wat niet overdraagbaar is zei hij. ik heb echt best lang gepraat met hem. want natuurlijk zit ik ermee en wil ik gerust zijn. maar ja de vis zwemt nog geregeld. als hij niet meer zou zwemmen en altijd op 1 plek zou liggen dan zou ik dat ook zieliger vinden. en alle andere vissen laten hem met rust . en de black molly is toch best wel eens agressief en jagerig tegenover de koperzalmen maar tegen de gup nooit.

ik heb trouwens ook nog een neon tetra met een vreemd gedrag. ik heb er 3 maar eentje doet geregeld raar. dan zwemt hi bovenin en ineens ligt hij plaat en komt sepastisch als een helikopter naar beneden vallen. het lijkt dan of die dood valt maar eenmaal van boven naar beneden komt die even later weer recht en blijft dan even voor 5 seconden met zijn kop naar beneden hangen . en dan zwemt hij rustig wed de grot in. en even later gedraagt hij zich weer normaal alsof er niets is gebeurd. ik zie dit nu steeds vaker wat kan dit zijn?
 
Wow, ik verbaas me er ook een beetje over. Er komen hier van echte guppenexperts tips en adviezen. Maar de enige die je wil geloven is de dierenwinkel. Geef hem een waardig einde en laat hem inslapen in kruidnagelolie. Dan hoef jij geen klappen uit te delen en het visje is voor je het weet uit z'n lijden verlost. Nog langer toekijken en hopen op een wondertje is echt niet oke. ☹️
 
Dit gedrag zie je altijd op een forum en op Facebookgroepen. Heb het wel vaker gezegd.
Als 9 mensen nee zeggen en 1 zegt ja dan geloven ze die omdat dat antwoord nou eenmaal in hun straatje past.
 
Ik lees nog iets over een zoutbad bij zieke guppen. kan ik dat misschien nog proberen?
 
André, ik ga het nog even proberen. Onze vorige hond, een labrador, heb ik in laten slapen met 5½ jaar. Niet omdat ik het leuk vond maar wel omdat het voor hem het beste was. Het is een onderdeel van de zorg voor dieren die je hebt. Een dier dat lijdt kan en mag je niet voor jezelf langer laten lijden dan nodig is.

In mijn gedachten heb ik hem nog heel lang aan huis zien lopen. Net als wat jij had met die kat hebbben we allemaal, allebei, jij herinneringen en die mag je koesteren.
 
Bewegelijk kronkelen op de bodem?😁
Ik vind het heel moeilijk want hij leeft wel vaak op. het is niet zo dat hij alleen maar stokstijf op 1 plek ligt. dan zie ik hem weer op de pomp liggen en dan weer de ene en de andere hoek. hij zwemt best snel naar de pomp helemaal boven in moet ie toch meer dan een halve meter naar boven afleggen. zijn staart gaat gewoon open als hij beweegt. ja hij is ziek dat weet ik maar hij moet toch wel wat eten want hij heeft telkens de energie nog om te blijven zwemmen en dit is al maanden aan de gang dus lijkt mij sterk dat hij al maanden niets gegeten heeft? en ja waarschijnlijk zal hij verder achteruit gaan maar hij kijkt wel veel naar de vrouwtjes. ik heb er nog een vrouw bij gekocht vanmiddag. komen de vrouwtjes in de buurt dan gaat hij heel bewegelijk kronkelen op de bodem. interesse is er dus wel.
 
Je kunt natuurlijk ook met je gup naar een dierenarts. Die willen 'm vast wel voor je euthanaseren. Check wel even vooraf wat de kosten zijn: de ene dierenarts doet daar moeilijker over dan de andere....
@BlupGup het is me niet helemaal helder waarom jij hierom in een deuk ligt. De meeste dierenartsen weten erg weinig van vissen en ik zou wel goed uitzoeken naar wie ik toe zou gaan als ik een medicijn zoek. Maar een dier euthanaseren dat overduidelijk aan zijn eindje is, dat kunnen de meesten wél en hebben daar ervaring mee.
Het is dus een zeer serieuze suggestie, maar ook dat je moet uitzoeken naar wie je toe gaat. Sommigen acht ik in staat om daar het volledige bedrag voor te rekenen dat ze voor een hond of een kat zouden doen, en dat lijkt me lichtelijk overdreven.

Verder ga ik niets meer aan de adviezen toevoegen.
 

Terug
Bovenaan