Mijn mannetjes gup ligt stil op de bodem


Wat ik zo op het eerste oog zie is dat de vis zich niet happy voelt. Persoonlijk zou ik die vis uit de bak halen.

Verder zou ik ff een eigen topic maken met meer info over de bak en de bewoners. Ook de apparatuur, filter, verlichting, verwarming (temperatuur) en dergelijke. Ook hoelang de bak al draait. Foto's waaronder ook een totaalplaatje.
Maar hij is dan niet ziek ofzo? uit de bak halen? waar moet ik dan met hem naartoe??? ik had eerder het idee misschien een vrouwtjes gup erbij te zetten, is dat een idee?? mijn bak draait goed bij mijn weten. de corydoras kweken als de ratten. ik heb net 7 jongen erbij . temperatuur 23 graden. de bak draait nu bijna een jaartje. ik heb de gup van januari vorig jaar en toen zwom hij lekker. eerst had nog een ander mannetjes gup maar die ging ook al dood. ik was altijd bang voor jongen maar als guppen mannen niet zonder vrouwtje kunnen zet ik er morgen wel een vrouwtje bij. is dat een idee?? ik heb een black molly alleen en dat gaat wel goed. mijn aquarium is 240 liter .visbestand is erg klein. 2 algen eters . 2 mini tetras. 2 koperzalmpjes . 1 black molly en 5 volwassen corydoras.
 
Beste @Andre73 - André (we zijn naamgenoot).

Ik heb geen inzage in je wonen natuurlijk. Het is maar net wat voor de vis en jou de beste keuze is. Heb je een bak als reserve voor nood? Is euthanasie een betere oplossing voor de vis. Kijk ik zo naar het gedrag zou ik het laatste kiezen.

Guppen,, back molly, platy zijn vissen die graag in groepen zwemmen. Ik zou eerder kiezen voor een grote groep per soort dat je hebt. Guppen zijn actieve zwemmers. :)

 
Beste @Andre73 - André (we zijn naamgenoot).

Ik heb geen inzage in je wonen natuurlijk. Het is maar net wat voor de vis en jou de beste keuze is. Heb je een bak als reserve voor nood? Is euthanasie een betere oplossing voor de vis. Kijk ik zo naar het gedrag zou ik het laatste kiezen.

Guppen,, back molly, platy zijn vissen die graag in groepen zwemmen. Ik zou eerder kiezen voor een grote groep per soort dat je hebt. Guppen zijn actieve zwemmers. :)

Ik kan morgen toch 2 vrouwen guppen kopen? kan hij zich bezig houden. nee heb geen andere bak en ook geen plaats voor. de molly is wel gelukkig. die plaagt de koperzalmen wel eens behalve de gup nooit. de molly is handtam komt altijd in mijn hand zitten. dood maken wil ik niet doen ,dat is niks voor mij.
 
Hij is toch niet dood gelukkig. hij verplaatst zich wel van tijd tot tijd. mijn aquarium is 1m 20 . hij is mijn enige gup en ligt al een maand op de bodem en is nu wel minder dik dan eerst zie ik. ik weet niet wat te doen?
Tja na een maand zou ik als ik het zo zie hem uit zn lijden verlossen want dit lijkt uitzichtloos. Misschien dat @stanovic er eens iets over kan zeggen als expert.
 
Is jouw idee dat je gup zich verveeld en twee vrouwtjes nodig heeft als ie al een maand op de bodem ligt en versneld ademhaalt?

Ik wil niet hard overkomen, maar het is al herhaaldelijk hiervoor gezegd, dus ik ga duidelijk zijn:

Je gup is ziek. Niet verveeld. Je gup is heel erg ziek. Je gup eet niet, heeft ademnood en zwemt al een maand niet. Je gup lijdt. Als goede visseneigenaar hoort euthanasie ook bij de hobby. Deze vis zou in de natuur allang uit zijn lijden zijn verlost door een andere vis. In gevangenschap gebeurt dat niet, dus is de eigenaar verantwoordelijk voor zijn vis.

Je hoeft hem niet te euthaniseren, t is tenslotte jouw vis, maar hou alsjeblieft jezelf niet voor de gek dat je vis zich verveeld en nieuwe maatjes nodig heeft.

Deze vis loopt op zn eind en lijdt.
 
Heb ik het goed gelezen dat deze man gup een jaar in je bezit is?
Als je hem als volwassen vis hebt gekocht/gekregen dan is het goed mogelijk dat hij een oude gup is geworden.
En net als bij mensen wordt de een ouder dan de ander. Het leven van een guppy kan 2 tot 2,5 jaar zijn. Uitzonderingen met hogere leeftijd daargelaten.
Gezien de forse staart zou deze vis misschien meer van zijn lichaam hebben moeten vragen en dat betekent gezien zijn gedrag dat hij stervende is.
 
Ik kan morgen toch 2 vrouwen guppen kopen? kan hij zich bezig houden. nee heb geen andere bak en ook geen plaats voor. de molly is wel gelukkig. die plaagt de koperzalmen wel eens behalve de gup nooit. de molly is handtam komt altijd in mijn hand zitten. dood maken wil ik niet doen ,dat is niks voor mij.

Als je uiteindelijk toch het belang voor je vis voor je eigen belang wilt zetten, kijk dan deze video. Daarin vertelt Nickey hoe je een vis dierwaardig kunt laten overlijden.
Mocht je een kind zijn, vraag dan je vader of moeder om hulp. Dan begrijp ik dat dit heel moeilijk is.
Deze video is ook voor kinderen geschikt.
 
dood maken wil ik niet doen ,dat is niks voor mij.
Ik snap dat Andre en dat is moeilijk maar je moet als liefhebber een vis ook niet laten lijden vindt ik en soms moet je dan toch deze keuze maken.
Die keuze is aan jou maar ik denk dat je ook niet wil dat de vis onnodig lijdt.
 
dood maken wil ik niet doen ,dat is niks voor mij.
Hoi @Andre73 - Andre.

Ik wil je een belangrijke tip geven, iets wat je vaker van pas zal komen.
Wees eerlijk tegen jezelf, ook op momenten waarop het moeilijk voor je is.

Mijn regel is..... Wees hard voor jezelf en goed voor een dier/wezen.

Je twijfelde al aan het verhaal van de dierenwinkel. Je kwam voor advies naar het forum. Dat heb je gekregen. Ik hoop, ik vertrouw erop dat je de juiste keuze zult maken.

Succes!
 
Hoi @Andre73 - Andre.

Ik wil je een belangrijke tip geven, iets wat je vaker van pas zal komen.
Wees eerlijk tegen jezelf, ook op momenten waarop het moeilijk voor je is.

Mijn regel is..... Wees hard voor jezelf en goed voor een dier/wezen.

Je twijfelde al aan het verhaal van de dierenwinkel. Je kwam voor advies naar het forum. Dat heb je gekregen. Ik hoop, ik vertrouw erop dat je de juiste keuze zult maken.

Succes!
Ik ga zo weer naar de dienwinkel toe. als ze mij medicijnen willen verkopen. gaat dit nog helpen dan? de gup ligt soms plat en dan weer normaal. ook verplaatst hij zich nog. hij zwemt ook nog wel af en toe. hij kan dus nog wel zwemmen.
 
Gewoon vangen en met een harde klap uit zijn lijden verlossen.
Stukje verantwoordelijkheid hoort ook bij de hobby.
Dat het niet leuk is om te doen weet iedereen wel maar toch is het in veel gevallen de beste oplossing.
 
Misschien als een ander het zegt, dat het dan door komt:

Deze vis is stervende!

Een jaar oud is stok en stok oud voor een mangup.
Of hij lijdt zullen we nooit 100% zeker weten, maar naar zijn zin heeft hij zeker niet.

Do the right thing!
 
Waarom zwemt hij dan nog de hele bak door? en ik las dat guppen 2 tot 3 jaar konden worden?
 
Ben wel benieuwd wat voor een antwoord je nou eigenlijk wil horen ?
Eerst ligt die een maand op de bodem dan verplaatst hij zich iets en nu zwemt die weer heel de bak door?

Lijkt wel alsof je ons voor de gek houd 🤷‍♂️
 
Waarom zwemt hij dan nog de hele bak door? en ik las dat guppen 2 tot 3 jaar konden worden?
Ik heb geen idee. Misschien heeft die gup je in de maling genomen. Maar als ie nu weer fris en fruitig door de bak zwemt is het probleem opgelost. Geniet van je gup.😀
 
Ben wel benieuwd wat voor een antwoord je nou eigenlijk wil horen ?
Eerst ligt die een maand op de bodem dan verplaatst hij zich iets en nu zwemt die weer heel de bak door?

Lijkt wel alsof je ons voor de gek houd 🤷‍♂️
Hij ligt voornamelijk op de bodem maar niet altijd op dezelfde plek. het is niet zo dat hij helemaal niet meer verplaatst en zwemt. ik heb een grote bak en hij zwemt zo nu en dan naar de andere kant en naar boven om op de pomp te liggen. ik heb de dierenwinkel het probleem uitgelegd , en die zeiden dat als dit al een maand aan de gang is de gup allang dood moest zijn. zei raden mij aan er een vrouw bij te zetten. dit heb ik dus gedaan. hij merkte haar gelijk op maar zwom er niet naartoe. de nieuwe gup werd gelijk aangevallen door de 3 koperzalmen in de bak dus die heeft zich nu weggestoken. heel jammer.
 
Een gup hoort niet op de bodem te liggen, zeker niet zo lang. Het zal een oude, aftakelende gup zijn. Misschien met een zwemblaas die niet goed meer werkt.

Eet hij nog volop, dan is er nog iets voor te zeggen om hem zo te laten. Maar als het mijn gup was, had ik hem waarschijnlijk op weg geholpen naar de eeuwige watervallen...
 
Een gup hoort niet op de bodem te liggen, zeker niet zo lang. Het zal een oude, aftakelende gup zijn. Misschien met een zwemblaas die niet goed meer werkt.

Eet hij nog volop, dan is er nog iets voor te zeggen om hem zo te laten. Maar als het mijn gup was, had ik hem waarschijnlijk op weg geholpen naar de eeuwige watervallen...
Ik zoek me verloren maar ik weet dat hij een dikke buik had want ik noemde hem dikkie en nu nog een beetje maar hij eet denk ik niet echt goed meer. je ziet zijn kieuwen ook een beetje open staan .kan dit buikwaterzucht zijn? en hoe te behandelen??
 
kan trouwens buikwaterzucht zo lang duren? ik merkte maanden geleden al op dat hij een hele dikke buik had.
 
Ik heb er echt hoofdpijn van gekregen. dit kan toch nooit zo lang duren dat een zieke vis zo lang, een maand lang blijft leven nog??? ik had eerst nog een man gup en die werd ook rustig. maar lag niet op de bodem. en die ging heel snel dood.
 
. ik was al eerder naar de dierenwinkel gegaan en die zeiden dat de gup op de bodem lag tussen de corydoras omdat dat het gedrag van de vis zou zijn.
Nou, met zo'n antwoord van een dierenwinkel kan ik gerust stellen dat de kennis ver te zoeken valt.

ik had eerder het idee misschien een vrouwtjes gup erbij te zetten, is dat een idee??
In jouw geval heeft een vrouwtje niet toe te voegen, domweg omdat jouw mannetje niet gezond meer is. Het heeft niets te maken een verveelde gup. Het nodige is hier reeds gesteld geworden door meerdere leden en uit humanitaire gronden zou je er goed aan laten doen om hem naar de eeuwige wateren te laten gaan. Het is namelijk een ijdele hoop dat dit nog goed komt. En als een winkel stelt dat ze er een medicatie voor hebben, dan kan ik je bij deze per direct stellen dan het hen enkel om de verkoop gaat. Want een medicatie voor jouw mannetje is er namelijk niet. Dit mannetje lijdt.

Ik hou me al zo'n 50 jaar (ben vroeg begonnen) bezig met de aquaristiek waarbij levendbarenden (waaronder guppen) een specifieke focus hebben. En ik durf je met een gerust hart te zeggen dat je momenteel hem door laat lijden. Als je echt een dierenvriend bent, dan help je hem op weg naar de eeuwige wateren. Ik zeg niet dat dat gemakkelijk is voor iemand om dat te doen. Daar verschilt iedereen nu eenmaal in. Maar het is helaas wel het beste om te doen.
 
Buikwaterzucht is in de meeste gevallen einde oefening.
Einde oefening? toch geen maand lang??? ik geloof niet dat een vis meer dan een maand zonder eten kan . hij zwemt nog steeds zo nu en dan. ik kan niet geloven dat een vis maanden ziek kan wezen zonder te sterven.

volgens de dierenwinkel kon dit ook niet. dan had hij allang het loodje moeten leggen. dus ik blijf geloven dat het nog goed komt
 
Ik zoek me verloren
.kan dit buikwaterzucht zijn? en hoe te behandelen??
Ik heb er echt hoofdpijn van gekregen. dit kan toch nooit zo lang duren dat een zieke vis zo lang, een maand lang nog leven blijft?
André, lees dit niet als zijnde kritiek, maar ik denk dat je het voor jezelf te moeilijk maakt.
1 Vis is ziek. Je weet niet wat hem mankeert maar de rest is gezond. Stel voor jezelf net teveel vragen maar accepteer dit soort situaties zoals al eerder is gezegd. De jonkies zijn daarvan het levende bewijs.

Denk eraan dat een medicijn zonder diagnose moeilijk zal zijn. Ook voor de bacterien in het filtermateriaal bijvoorbeeld.

Ik zou als tip geven: stop met het voor jezelf moeilijk te maken dan verdwijnt de hoofdpijn vanzelf. Zorg voor wat meer echte groepen met de vissen die gezond zijn. Ik heb als agrariër ook altijd gekeken naar een oplossing (euthanasie voor gup), en dan verder gaan.
 
Einde oefening? toch geen maand lang??
Zodra de schubben zich goed openzetten bij buikwaterzucht is er geen oplossing meer voor. Maar waarom dacht je aan buikwaterzucht? Maar dat heeft jouw gup niet. Maar eer een vis overlijdt aan buikwaterzucht is de periode van ziek zijn per individueel specimen verschillend. En ja, een maand of zelfs langer buikwaterzucht hebben kan absoluut.
ik kan niet geloven dat een vis maanden ziek kan wezen zonder te sterven.
Buiten buikwaterzucht kan een vis (afhankelijk van de gesteldheid en het ziektebeeld) best maanden ziek zijn eer het sterft.
ik geloof niet dat een vis meer dan een maand zonder eten kan .
En ook daar zit je naast. Afhankelijk van de gesteldheid van een vis, kan een vis langer dan een maand zonder eten. Maar ik zou het natuurlijk niet aanraden om dat te gaan doen.

Als ik dit zo allemaal lees, zou ik je mogen vragen hoelang je eigenlijk met deze hobby bezig bent. Zekers niet om jou aan te vallen hoor. Maar ik bespeur een gebrek aan kennis annex ervaring hiermee. En wij allemaal bedoelen het goed met je en jouw vis danwel vissen. Dus denk niet dat we jou proberen te krenken. Allemaal goed bedoeld.
 
Ik zoek me verloren maar ik weet dat hij een dikke buik had want ik noemde hem dikkie en nu nog een beetje maar hij eet denk ik niet echt goed meer. je ziet zijn kieuwen ook een beetje open staan .kan dit buikwaterzucht zijn? en hoe te behandelen??
Het zou kunnen dat hij iets onder de leden heeft gehad, bijvoorbeeld een infectie in zijn buik. Dan was zijn buik daar dik door. Wellicht (dat weten we niet) heeft hij die ziekte overwonnen maar is hij blijvend beschadigd, om het zo maar te zeggen. Hij ligt niet voor niets zwaar te ademen op de bodem.

Zoals anderen ook al goed hebben aangegeven, is er in dit soort gevallen niets meer aan te doen. Het is duidelijk dat hij niet direct doodgegaan is, maar de vraag is of hij in zijn laatste dagen/weken/maanden nog wel een goede kwaliteit van leven heeft.
 
Het zou kunnen dat hij iets onder de leden heeft gehad, bijvoorbeeld een infectie in zijn buik. Dan was zijn buik daar dik door. Wellicht (dat weten we niet) heeft hij die ziekte overwonnen maar is hij blijvend beschadigd, om het zo maar te zeggen. Hij ligt niet voor niets zwaar te ademen op de bodem.

Zoals anderen ook al goed hebben aangegeven, is er in dit soort gevallen niets meer aan te doen. Het is duidelijk dat hij niet direct doodgegaan is, maar de vraag is of hij in zijn laatste dagen/weken/maanden nog wel een goede kwaliteit van leven heeft.
Ik heb een band met mijn vissen. de gup heet Dikkie en als ik naar hem kom kijken dan ligt hij zijn kopje op en kijkt mij terug aan. iemand schreef eens denk je dat je vissen de kamer in kijken door het glas. Antwoord ja dat doen ze dus wel. mijn Molly zwemt altijd met mij mee , die ziet mij echt wel. als ik voor mijn pc zit dan zit hij altijd te kijken aan de zijkant . als ik aan de andere kant zit dan is hij daar ook voor het glas. ik kan echt geen vis doodmaken. dit blijft teveel bij mij . mijn kat is vorig jaar al plots overleden toen ik thuis kwam lag hij daar ineens , terwijl ik een uur daarvoor de deur uitging en er nog niets aan de hand was. ik heb dit nog steeds niet verwerkt.
 
Is er iemand in jouw buurt die je kan helpen hiermee? Ik weet dat een vis die ziek is je veel zorgen kan geven.
Je hebt er zelf ook flinke hoofdpijn van. Misschien helpt het als je iemand die je kent en vertrouwt dit probleem vertelt?
 
Is er iemand in jouw buurt die je kan helpen hiermee? Ik weet dat een vis die ziek is je veel zorgen kan geven.
Je hebt er zelf ook flinke hoofdpijn van. Misschien helpt het als je iemand die je kent en vertrouwt dit probleem vertelt?
Ja de dierenwinkel is de enige die mij zou kunnen helpen. ik ken verder niemand met verstand van vissen of een aquarium. ik ga dan morgen maar weer langs denk ik.
 
mijn kat is vorig jaar al plots overleden toen ik thuis kwam lag hij daar ineens , terwijl ik een uur daarvoor de deur uitging en er nog niets aan de hand was. ik heb dit nog steeds niet verwerkt.
Dit is ook een bijzonder moeilijk iets om mee te maken. Normaliter spreek ik niet over moeten, moet maar dit vormt daar een uitzondering op.

Je zult het zelf moeten verwerken, het begint met een tijd van rouw. Iemand anders kan dat niet voor jou.

Hoe je het doet maakt niet uit als je het maar doet. Dit vraagt tijd. Ik wens je heel veel sterkte en doorzettingsvermogen.

Dit bijvoorbeeld gaf mij heel veel kracht. Nooit eerder geweten dat muziek zoveel kon geven. Misschien helpt het jou ook...

 
Dank je voor het medeleven.
Dit is ook een bijzonder moeilijk iets om mee te maken. Normaliter spreek ik niet over moeten, moet maar dit vormt daar een uitzondering op.

Je zult het zelf moeten verwerken, het begint met een tijd van rouw. Iemand anders kan dat niet voor jou.

Hoe je het doet maakt niet uit als je het maar doet. Dit vraagt tijd. Ik wens je heel veel sterkte en doorzettingsvermogen.

Dit bijvoorbeeld gaf mij heel veel kracht. Nooit eerder geweten dat muziek zoveel kon geven. Misschien helpt het jou ook...


Dank je voor het medeleven. de kat heb ik bijna 10 jaar gehad en is 17 jaar geworden. maar het valt niet mee een dier te moeten missen waar je zo aan gehecht bent geraakt.

ik vraag mij hier wel af hoe het met de gup van guppieliefhebber de topic starter is? hij liet verder niets meer weten over de afloop. ik denk toch dat mijn gup met hetzelfde probleem zit . ik moet ook zeggen toen hij nog niet zo'n lange straart had veel meer zwom en beweegelijker was. sinds dat hij volwassen is geworden zwom hij steeds minder en ging vaker op de bodem lliggen of boven op de pomp liggen rusten. kan zo'n lange staart hem uitgeput hebben? want sinds vorig jaar zomer zwom hij ook al niet zoveel meer. het lijkt wel of het van toen al steeds slechter met hem ging. zo lang speelt dit eigenlijk al. heeft dit misschien met over kweek te maken. een gup met extreem lange staart is wel mooi maar is het wel goed voor de vis? ik vraag mij dat af.. ik denk zelf niet dat hij echt ziek is maar eerder uitgeput. na lang rusten is hij vaak weer even heel beweegelijk op de bodem. lijkt dan wel een opleving. en soms zwemt hij heel snel naar boven toe. maar gaat dan gelijk rusten op de pomp. alsof ie oude en zwak is. maar volgens de dierenwinkel is een jaar niet oud voor een gup.
 

Terug
Bovenaan