Mijn gele vriendjes (JWdeBruijn)


Met het formaat heb je wel een punt.
Alleen zijn de verschillende bronnen (16 verschillende bronnen) het niet zo erg eens over hun uiteindelijke grootte:
Voor de P. nicholsi wordt genoemd: 7-10cm
voor de P. Philander 6-13 cm
voor de P. multicolor 5-12cm

Samengevat:
de nicholsi heeft de grootste minimum lengte en ook de kleinste maximumgrootte....
de multicolor bereikt met 5 cm het kleinste formaat, maar is gelijktijdig bijna de grootste.
De philander zit met minimumformaat tussen de nicholsi en de multicolor in, maar is met maximum formaat de grootste.


Ik ben de weg een beetje kwijt....
Kun jij een beetje duidelijkheid hierin brengen?
Oké, daar heb je het al. Veel info is overgenomen. Malawi kan ik over spreken: De grootste L. caeruleus die ik gehad heb is 11cm. Die minimum maten zou ik me nix van aantrekken. Dat zou alleen al een plus
zijn als ze kleiner blijven wat mij betreft. Wat ik ook denk is dat als je je vissen constant vol stopt met voedsel ze ook groter dan gewoonlijk worden. Teveel is als ze er altijd uitzien alsof ze een voetballetje
hebben doorgeslikt. Te weinig is als ze constant een ingevallen buik hebben. ( niet als het vrouwtje eieren in de bek heeft. Dit tot drie weken ). Zo, moet nu koffie gaan drinken. VG, John
 
Laat de koffie lekker smaken!

Wat betreft reservebak: ik heb een 80cm bak die ik gebruik als kweek-en quarantainebak en voor noodgevallen. En ook een nog een klein kweekbakje van 30 liter ofzo (ik weet de afmetingen niet uit mijn hoofd.) Dus daar heb ik sowieso al in voorzien.
Wat betreft bodembedekking: dat wordt absoluut redelijk fijn zand, ik heb in mijn 2m bak hetzelfde materiaal als bodem. Dat is wel zo makkelijk. En ik heb al wel wat ervaring met vissen en aquarium houden. Juist daarom probeer ik me er van te voren in te verdiepen, maar dat is niet altijd even eenvoudig met tegenstrijdige informatie en niet al te veel mensen die ervaring met ze hebben. Daarom was ik juist zo blij dat ik zag dat jij ervaring met de 'Egyptische muilbroeder' had, eindelijk iemand om het hemd van het lijf te vragen!

Voordat ik de verantwoordelijkheid neem voor het leven van een dier, wil ik er alles aan gedaan hebben om uit te zoeken wat dat dier nodig heeft en of ik het dat kan bieden. En dat geldt voor honden, katten, maar ook voor vissen.
 
Laat de koffie lekker smaken!

Wat betreft reservebak: ik heb een 80cm bak die ik gebruik als kweek-en quarantainebak en voor noodgevallen. En ook een nog een klein kweekbakje van 30 liter ofzo (ik weet de afmetingen niet uit mijn hoofd.) Dus daar heb ik sowieso al in voorzien.
Wat betreft bodembedekking: dat wordt absoluut redelijk fijn zand, ik heb in mijn 2m bak hetzelfde materiaal als bodem. Dat is wel zo makkelijk. En ik heb al wel wat ervaring met vissen en aquarium houden. Juist daarom probeer ik me er van te voren in te verdiepen, maar dat is niet altijd even eenvoudig met tegenstrijdige informatie en niet al te veel mensen die ervaring met ze hebben. Daarom was ik juist zo blij dat ik zag dat jij ervaring met de 'Egyptische muilbroeder' had, eindelijk iemand om het hemd van het lijf te vragen!

Voordat ik de verantwoordelijkheid neem voor het leven van een dier, wil ik er alles aan gedaan hebben om uit te zoeken wat dat dier nodig heeft en of ik het dat kan bieden. En dat geldt voor honden, katten, maar ook voor vissen.
Zo, ben er weer. Mooi, je hebt wat extra spullen. 30 liter is een goed bakje voor als je een vis moet scheiden die lastig gevallen of ziek wordt. Die 80cm bak ook prachtig. Kun je
eventueel die twee Botia`s in kwijt tot je iemand gevonden heb die ze wil overnemen. Dus je hebt bakken 200cm - 120cm - 80cm en 30 liter. Tja, die Egyptische muilbroeder is heel
lang geleden. Maar ik heb wel verschillende soorten cichliden gehad. Ik werd op laatst een beetje moe van de agressie van sommige Malawi soorten. Van daar dat ik uiteindelijk voor enkele
minder agressieve soorten gekozen heb. Is die 80cm bak 80x30x30cm of 80x40x40cm.? Als het niet goed zou gaan met een mannetje en bv drie vrouwtjes Pseudocrenilabrus dan heb je die 80cm. bak staan. Ik heb ook als nood 4 plastic bakken van 30 liter die ik gebruik als ik bv even al mijn stenen uit een bak moet halen. Die heb ik voor een aanbiedingsprijsje gekocht. Maar
kan ze ook als noodbakje inzetten. Ze passen alle vier in elkaar waardoor ze ook weinig ruimte in beslag nemen. Als je bij voorbaat rekening houd met wat er eventueel fout kan gaan heb je je best gedaan. Dingen kunnen fout gaan en je eigen ervaring gaat ook een rol spelen. Meer kun je niet doen. Daarom probeer ik dingen uit.
 
AF033a.jpg
 
Ik heb een lange tijd maanvissen gehad, heb ze nog, maar ze mogen hun tijd uitdienen.Er komen er geen meer bij. Ik ben overgeschakeld op Thorichthys elliotti's. Ze zijn nog jong, maar nu al erg mooi en nog slim ook.
Ik heb nog tijd genoeg om me in te lezen in de nieuwe bezetting van de Juwel, daar ga ik pas van de herfst aan sleutelen. Eerst de tuin maar in orde brengen....

Ik heb ook al uit diverse websites begrepen dat het heel goed kan zijn dat ik niet zo maar een mannetje en 3 vrouwtjes heb, maar met een groepje moet beginnen en dan kijken wat daar uit komt. En dan gaat een extra bak om het overschot op te vangen ook nodig zijn.

Ik begrijp dat jij denkt dat de botia's niet zo'n goed idee erbij zijn?
De labeo wil ik eigenlijk liever niet kwijt, dus dan zou ik naar 1 pseudocrenilabrusman met 2 of 3 vrouwtjes moeten, zodat meneer Labeo ook nog genoeg plaats heeft?
 
Ik heb een lange tijd maanvissen gehad, heb ze nog, maar ze mogen hun tijd uitdienen.Er komen er geen meer bij. Ik ben overgeschakeld op Thorichthys elliotti's. Ze zijn nog jong, maar nu al erg mooi en nog slim ook.
Ik heb nog tijd genoeg om me in te lezen in de nieuwe bezetting van de Juwel, daar ga ik pas van de herfst aan sleutelen. Eerst de tuin maar in orde brengen....

Ik heb ook al uit diverse websites begrepen dat het heel goed kan zijn dat ik niet zo maar een mannetje en 3 vrouwtjes heb, maar met een groepje moet beginnen en dan kijken wat daar uit komt. En dan gaat een extra bak om het overschot op te vangen ook nodig zijn.

Ik begrijp dat jij denkt dat de botia's niet zo'n goed idee erbij zijn?
De labeo wil ik eigenlijk liever niet kwijt, dus dan zou ik naar 1 pseudocrenilabrusman met 2 of 3 vrouwtjes moeten, zodat meneer Labeo ook nog genoeg plaats heeft?
De Botia`s. Nee hoor. Ik dacht dat je zelf er vanaf wilde. Maar eerlijk gezegd, alles van meervallen vind ik niet veel aan. De Malawi meervallen die ik had bij mijn Malawi cichliden
zag ik alleen met het voeren. Smaken verschillen. Maar zou je die weg doen heb je al één probleem minder. Ik heb ook nix met bv slangen, kikkers, spinnen en hagedissen.
Wel weer met vogels. Ja, en dan vissen. En met vissen in het algemeen zijn dat cichliden geworden.
Ik zei dat ik je ging volgen, maar een fotoalbum heb je geloof ik niet. Komt die er alsnog? Thorichthys elliotti vind ik ook heel mooi. Wilde ik ook. Maar toen had ik al zoveel.
Ik heb vroeger regelmatig gevist. Meestal op karper. Ik heb toen ook een kruisnet gekocht en daarmee veel klein spul gevangen. En met een schepnetje langs de sloot kanten
stekelbaarsjes. Een stekelbaarsje bij mijn Labido`s gedaan. Levend voer moest ik aan mijn baarsje geven las ik wat ik ook had als ik luis schepte. Maar al gauw zag ik dat mijn
stekelbaarsje met de pot mee at. Om van mijn overschot aan vissen af te komen maakte ik een tweedehands bak op om te verkopen, dus compleet met vissen erbij. Waar kan ik
je volgen wat je tuin aangaat? VG,John.
 
Ik ben in tegenstelling tot jou een waardeloze fotograaf, dus ik heb wel een paar topics lopen (zal hieronder een linkje zetten), maar verwacht er niet te veel van....


En de botia's?Ach ze zitten me niet in de weg, dus als er geen specifieke reden is om ze weg te moeten doen, dan mogen ze blijven.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben in tegenstelling tot jou een waardeloze fotograaf, dus ik heb wel een paar topics lopen (zal hieronder een linkje zetten), maar verwacht er niet te veel van....


En de botia's?Ach ze zitten me niet in de weg, dus als er geen specifieke reden is om ze weg te moeten doen, dan mogen ze blijven.
Zo, heb je Project waterpartij door Lysia doorgenomen. Wat bijzonder. En ik volg het nu. Tjonge jonge zeg...En je bedenkt het zelf. Geweldig.
 
AF033b.jpg
 
AF033d.jpg
 
xzz04w.jpg
 
Deze twee foto`s zijn een voorbeeld die ik bij andere leden zag. Ik vroeg dan of ik hun foto mocht gebruiken in mijn fotoalbum.
En dan maakte ik iets er van dat ik in die foto`s zag. Nooit zonder toestemming andermans foto gebruikt.


xzz05y.jpg
 
AF034b.jpg
 
AF034d.jpg
Ik moet minder gele vla door een rietje drinken bij het fotograferen. Het begint een vreemde uitwerking op mijn foto`s te krijgen. Zie alles een beetje wazig...
 
AF034e.jpg
 
AF035a.jpg
Mijn eerste spiegelreflex was een Asahi Pentax Spotmatic. Deze kwam ik op de markt tegen, een Spotmatic F. Heel erg vuil. Ik ben anderhalf uur bezig geweest om die schoon te maken.
Er was een lens bij die niet zo best was, ik kon hem kopen voor 20 Euro. Ik heb hem niet om te gebruiken, want dan zou ik weer filmrolletjes moeten kopen. Bij elkaar heb ik nu zes objectieven
met M42 schroefdraad. Daar heb ik 10 tot 14 Euro per stuk voor betaald. Ik heb daar een adapter voor gekocht die ik op mijn Nikon kamera`s kan gebruiken. Waarom al die oude spullen?
Zuiver omdat ik dat leuk vind. Deze lenzen zijn manueel en van metaal. De scherpstel slag is heel groot. Zo heb ik ook vroeger gefotografeerd, automatische scherpstelling was er toen niet.
Deze foto is met één van die objectieven genomen.
AF035b.jpg
 
Je doet me aan mn vader denken John van 83. In mijn jeugd had hij ook dat soort camera s met allemaal losse lenzen en flitsers erbij. Telkens weer een lens inruilen voor een betere:DD
Nu is hij al wel digitaal bezig.
 
AF035c.jpg
 
Ik vraag me af wanneer het daar kermis is.
 
AF036c.jpg
 

Terug
Bovenaan