Herinrichting van mijn 170x70x60 discus bak (Canon)


Ja. Middelste buis. Heb aardig wat mensen gevraagd en niemand had het gevoel dat die buis veel deed. Sommige hadden zo'n 'frame' zonder buis daar. Dus in die zin heb ik het nog stabieler ook, met die poten die aan het hout zijn vast gemaakt.
 
Elke dag ben ik wat aan het klungelen. Misschien leuk om even een tussentijdse update te doen.

De overlopen en aquarium kit heb ik thuis en heb de eerste overloop gisteren gekit.
nlgvznt2gycv8.jpg


mw6cqd7qfcz4d.jpg


Morgen ga ik de 2e overloop ook kitten.

Zo zal het er dan ongeveer uit gaan zien:
ug9gnqh1m14p5.jpg


W0wIx9gV7-gaVGD525iM2bTp4-RvC79X.jpeg


W0wIx9gV7-gaVGD525iM2bTp4-RvC79X.jpeg


Op de foto's zit nog maar 1 pvc doorvoer, de 2e maak ik natuurlijk nog vast. Het zijn 28mm gaten, dus ik kan er 20mm buisjes in bevestigen en kan ze dan zo plaatsen dat ik op een bepaalde plek de bodem aangezogen wil hebben. (als het allemaal werkt :) ).

De durso met een lucht gaatje. (heb alles van internet, dus moet nog zien hoe het gaat werken). Ik lijm hem niet vast, omdat het luchtdicht is en er verder geen druk om komt. Ik kan hem er dan altijd nog weer afhalen.
6ravs6fyt5fro.jpg


jgahom8knbrg7.jpg



En dan komt het hier onder uit.
Goede tip van Tuinkabouter om een duurdere kraan te kopen, maar hij lijkt me zeer prettige om mee te werken:
f3kfpqknsll8g.jpg
 
ziet er goed uit, eindelijk weer een update :D
maar, ik ben bang dat de beluchting van de durso te laag zit.. deze word voor zo ver ik weet boven de waterlijn geplaatst.

wel echt mooi gedaan de overloop met bodem afzuiging ;)
bijna jalours op :p
 
De waterlijn zal in de overloop in het T stuk zijn, van de durso, als ik de theorie goed begrijp. Het beluchtingsgat zal dus er boven zitten. Uiteraard moet dat gat niet onder water komen :).

Ben benieuwd naar de praktijk allemaal. Nog nooit zo'n ding geactiveerd. Zal morgen of overmorgen een test ronde maken met grondwater!
 
spannend.
ben benieuwd hoe alles bevalt ;)
 
Inderdaad, ik ook :)! Zal foto's maken!

Vandaag ook even filtermateriaal besteld. Kost wat :juggle:,
Heb je ook wat!

2mx1mx4cm Japanse filtermat.
10 liter siporax buisjes 15mm
10 liter bioballen.

Direct maar in 1x goed gedaan.
 
van die duurdere kraan ga je geen spijt hebben, ik had ook eerst een kogelkraan, maar die zijn echt onmogelijk exact af te stellen. Heb deze vervangen duur een schuifkraan en eindelijk een stille overloop.

Van de noodbuis in je durso moet je ook geen schrik hebben, als ik hier een 30mm buis in de 40mm overloop stak bleef hij nog altijd doorlopen en lucht trekken. Mijn schuifkraan staat hier zo goed als dicht. Heb een opvoerpomp van 2000 l/Hr.
 
Mooi hoor! Ik hou van dit type discusvissen. Deze gaan er ook ooit komen als er zo'n formaat bak staat. Je bent al goed bezig met de techniek zie ik.

Op de allerlaatste foto van je ''oude'' aquarium zie ik voor de plant iets op de bodem, is dat de farlowella? Ik vind het niet op een farlowella lijken en meer op een hemiloricaria parva oid.

Deze hou ik in de gaten!
 
@Jievie, kijk aan goed om te lezen!

@algeneter12. Ik zie op die foto een stukje hout liggen onder de plant, bedoel je dat? (ik zie verder echt geen vis :) ).

Achter de plant zit wel een vis die op een stok lijkt, ben ff de naam kwijt.
op de ruit zit idd een farlowella, een kleintje. Ik heb nog 2 grote! Zal als de bak weer een beetje goed is ingericht foto's maken!
 
Update:

Ik heb de kit niet lang genoeg laten drogen. Dom, maar dit is mijn eerste keer dat ik glas ging kitten. Het moet een week, maar ik deed het een halve dag.

Ik heb mijn bak 10cm gevuld en toen lekte het al wat tussen de kieren door. Heel weinig, maar toch te veel.

Nu kan ik dus mijn lol niet op met het weg halen van alle kit.

okf8mucfqpirl.jpg


3xnbjbijacasu.jpg


7zwuxsplp1qzt.jpg


Erg vervelend werk zeg.. Maar goed, het moet.

Straks doe ik er ook bison kit op. Die lijkt me sterker ook.
 
En geduld hebben, en zwarte kit is toch mooier ,hoor.
En met schilders tape afplakken, heb je een strakke kitnaad.
 
Ik heb mijn eerste overloop al vast gekit. Het zit er niet mooi op, maar ik zie het toch nooit weer terug straks.

Ik heb nu eerst op de dunne glasrand gekit, toen vanaf de buitenste kant en daarna steeds wat op mijn hand en vanaf de binnenkant er op gesmeerd (omdat de kitspuit niet in de overloop strak kon spuiten, hij kon er amper in).

Smerig dikke laag zit er nu op. Ik ga nu niet mijn best doen om het mooi te doen, maar om het waterdicht te maken voor een langere tijd :).

Die Bison kit die @Bertus mij aanraadde is volgens mij wel andere kwaliteit dan die aquarium kit. Goed spul iig!

Vanavond de buitenste overloop (met bodem aanzuiging) kitten en dan wacht ik minimaal 7 dagen voor er water in gaat.
 
Goed nieuws en wat minder handig nieuws.

Goede nieuws is dat mijn filtermateriaal binnen is:

YJxQERdIK6tkIAP2DoQHW3-6dBewxHRB.jpeg


YJxQERdIK6tkIAP2DoQHW3-6dBewxHRB.jpeg


Minder goede nieuws is dat ik er achter kom dat mijn oppomp idee niet goed werkt.

Mijn plan was om er een Eheim naast te zetten, die het laatste vak aanzoog, en dan zo het aquarium in kwam.
YJxQERdIK6tkIAP2DoQHW3-6dBewxHRB.jpeg


Nu kwam ik er achter dat Eheim pompen (tenminste, deze) geen water aanzuigen wat lager is dan de pomp.

Nu heb ik naar mijn idee 2 pompen.
1. Het bioloog wat hoger zetten. (gaat om een paar cm als ik 3 eheim 2224's ga gebruiken, die zijn vrij klein/laag uit hunzelf.
-Nadeel is dat ik dan cm's kwijt raak boven mijn bioloog.

2. Zo'n opvoerpomp kopen.
- Nadeel is dat ik dan weer �100 kwijt ben + ik weet niet hoe stil die is. Die 2224 eheim pompen hebben zich al zovaak bewezen die wel graag wil gebruiken.
 
Canon zei:
Nu heb ik naar mijn idee 2 pompen.
1. Het bioloog wat hoger zetten. (gaat om een paar cm als ik 3 eheim 2224's ga gebruiken, die zijn vrij klein/laag uit hunzelf.
-Nadeel is dat ik dan cm's kwijt raak boven mijn bioloog.

2. Zo'n opvoerpomp kopen.
- Nadeel is dat ik dan weer �100 kwijt ben + ik weet niet hoe stil die is. Die 2224 eheim pompen hebben zich al zovaak bewezen die wel graag wil gebruiken.

Externe filters. De naam zegt het al. Zijn filters. Geen pompen.
Een externe filter werkt op het principe van communicerende vaten. Dus de netto opvoer hoogte van zo'n filter is gering. Immers hoogte verschil tussen aanzuig en instroom is maar enkele centimeters.

Voor het oppompen van water uit een bioloog, heb je echt een opvoer pomp nodig.
Deze zijn erop gemaakt om water omhoog te pompen.

Let wel op het volgende. De max circulatie (water verplaatsing) is opgegeven bij hoogte 0 cm.
De maximale opvoer hoogte is de hoogte tot waar het water kan komen. Echter bij die hoogte is de circulatie 0 l/uur. Dus wil je 500 liter per uur opvoeren bij een bak hoogte van 1,5 meter.
Kies dan bijv een pomp met max opvoer hoogte 3 meter. En max 1000 liter/uur. Halverwege ( 1,5 meter) heb je dan wel die 500 liter per uur.
 
Zo daar ben ik weer :).

Momenteel werk ik veel (vakantie periode) en het is op het zolder afgelopen week 30 graden geweest. Hierdoor iets minder fanatiek gewerkt aan het aquarium.

Toch gaan we gestaagd door en ik zal weer wat foto's showen.

Er is btw vandaag een opvoerpomp besteld. Een DCS-4000. Ik ben benieuwd wat hij gaat presteren qua kracht en geluid!

Ik heb 2 gaten in de kast geboord.
86fkq5cajuvbi.jpg


1 gat gaat via PVC rechtstreeks naar het aquarium. Het andere gat gaat rechtstreeks via PVC naar de overloop. deze 2 zitten in de kast aan elkaar doormiddel van een Y stuk en 2 kogelkranen. Als ik dan de bak wil schoonzuigen/ waterverversen dan hoef ik niet de bioloog stil te zetten. Ook blijft er in de overloop evenveel water stromen als dat het al deed.
Op die manier hoef ik hem hopelijk niet elke keer opnieuw nauwkeurig af te stellen.

Dit is de uitlaat van het water. Ik heb maarzo wat gemaakt eerlijk gezegd. Ik wil niet wat aan de zijruit hebben, omdat dat lelijk is.
grAUZBxagqM0d5-2vFBWp5KcVk_j23RU.jpeg


grAUZBxagqM0d5-2vFBWp5KcVk_j23RU.jpeg


grAUZBxagqM0d5-2vFBWp5KcVk_j23RU.jpeg


x3xtzfzchqlbf.jpg


Ik denk dat dit, in combinatie met de (bodem)afzuiging voor genoeg circulatie gaat zorgen in het aquarium.
Ik zal alles nog wel weg gaan werken in een dikke achterwand!

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Als de pomp binnen is, komt er een test ronde. De overloop heeft nu ook meer dan een week gedroogd (de kit), dus dat moet ook goed gaan!
 
wat een werk zeg jemig.

maar je krijgt er wel wat heel moois voor terug.
 
Mooie 24 volt dc pomp. Zal zeker een stuk stiller zijn, dan een 230 50Hz pomp.
Je pvc ziet er indrukwekkend uit. Ben benieuwd naar de flow.
Ik ga dit volgen.
Succes.
 
@Rich Het is zeker een werk. Ook van die dingetjes die dan net ff tegen zitten en dat je dan niet kan door werken etc.. Bijvoorbeeld heb ik een PVC bocht te weinig, en kan ik niet verder. Bij de Wildkamp kennen ze me ook allemaal al :).

@Biljoenblik. Tot nu toe valt hij niet tegen, maar ook niet mee de pomp qua geluid. Het is niet zo dat ik hem niet hoor, er zit wel degelijk een hoge zoem geluid aan, maar gelukkig wel zacht :). Grappig dat juist jij het indrukwekkend noemt. Heb jouw fotoboek regelmatig gebruikt ter inspiratie!
 
Gisteren heb ik de laatste PVC aansluitingen gedaan. Dit was nog wel even bedenken hoe we de ruimte gaan benutten in de kast. Ik wil zo min mogelijk 90 graden bochten gebruiken. En de ruimte tussen het bioloog en de uitgang naar de kast was niet echt veel, vandaar heb ik wat ge�mproviseerd.

Een 45 graden hoek maken van hout. Even een balk door midden zagen :)
5s4mv915pc06y.jpg


Daar kan kon ik het PVC-stuk mooi aan vast maken.
WJx3C-LxWKflqRxf6IUH1qmVRYxSyRPj.jpeg


De achterkant:
WJx3C-LxWKflqRxf6IUH1qmVRYxSyRPj.jpeg


Even de slang in kokend water gehouden en hij paste er mooi omheen:
WJx3C-LxWKflqRxf6IUH1qmVRYxSyRPj.jpeg



Eerste keer water er in:
WJx3C-LxWKflqRxf6IUH1qmVRYxSyRPj.jpeg


Zo ziet het er nu uit:
WJx3C-LxWKflqRxf6IUH1qmVRYxSyRPj.jpeg

( hij is nu erg vol omdat hij weer uit staat. Dan zakt er 3cm water uit het aquarium in het bioloog).

Tot nu toe werkt alles dikke prima. Dingen waar ik mijn vraagtekens nog bij heb:
- de stroming in het aquarium is zeer matig. Ik denk dat ik heb overdreven met 4 PVC uitgangen van 32mm. Je voelt eigenlijk niets als je je hand er voor houdt.
- De bodem aanzuiging doet wel zijn werk, maar echt zuigen kan ik het niet noemen. Dit kan ik nog wel stimuleren door de kammen wat hoger te maken als het goed is. Ik ben benieuwd hoe dat gaat werken.
- Het geluid van de overloop naar de bioloog is nog wel even testen om dat een beetje geluidsarm te krijgen. Het klettert lekker door. Ik heb nog niet helemaal door hoe het werkt met het 'ontluchtingsgaatje', en het dichtknijpen van de PVC uitvoer.
- Het geluid van de pomp is niet perse hinderlijk, denk ik. Maar het is niet stil. Nog even kijken hoe ik dat ga aanpakken.

Als iemand tips heeft, hoor ik ze graag!


Straks nog een achtergrond maken :), en ook nog 10 dagen op vakantie! De vissen kunnen dus nog even genieten in de RIO 300.

Ohja, wat mij opvalt is dat mijn bioloog de 3 schotten midden in exact even hoog zijn. Ik zie op internet alleen maar foto's dat de laatste lager is dan de eerste. Waarom is dat? Mijn lijkt goed te werken!
 
Met indrukwekkend bedoelde ik het formaat van de buizen. Ik dacht al te zien dat het behoorlijke jongens waren. Maar 32 mm is zeker fors te noemen.

Zeker als je bedenkt dat de pomp met een 16/22 is aangesloten.
Maar goed,mje hoeft je dan nooit zorgen te maken over verstopping.

Je 2e punt wat betreft de stroming. Er gaat een 16/22 slang van de pomp. Hier gaan alle liters met een rotvaart doorheen.
In de 32 mm zal de stroomsnelheid kwadratisch afnemen.
Dit merk je ook aan de uitstroom snelheid. Je kunt aan alle uitlopen eens een 16 jet insteken.
Dus een omgekeerde 16 naar 32 mm verloop.
Lijm deze niet vast. Maar ga hiemee experimenteren. Misschien heb je 2 jets nodig en 2 zonder.

Pomp geluid gaat zeker de helft worden, als er eenmaal een biofilm op zit.
Je kunt de pomp ook nog op een stuk blauw schuim zetten. 4 cm dik blok blauw filterschuim.
Dan staat de pomp niet direct op de bodem van de bioloog.
 
ik heb mijn pompen aangesloten op een 32mm slang, een stuk minder statische druk wat hij voor zijn kiezen krijgt..
word de pomp ook een heel stuk stiller van, meeste kabaal komt door de tegendruk die de pomp nu ervaart van dat kleine slangetje.
 
Ik ga dat ook doen.

Ook moet ik nog een terugslagklep plaatsen bij de de uitvoer. Als ik mijn pomp uit zet en de kogelkraan open houd, loopt mijn aquarium behoorlijk leeg :).

Even kijken of ik dat voor, of na mijn vakantie nog ga doen.
 
hoeft niet, je kan ook een klein gaatje in je uitstroom boren net iets boven de waterlijn, of net iets eronder net wat je wilt
terugslag klep kan namelijk ook falen als je die niet geregeld schoon maakt..
 
Zo, vakantie voorbij en ben weer bezig geweest.

De terugslag klep zit er op. En alles lijkt te werken.

Hier weer een keer aan het vullen om alles nog een keer te testen.
oaZOCioWlpPdE9zeL539VOCHvaJcY8kw.jpeg


De pomp.
oaZOCioWlpPdE9zeL539VOCHvaJcY8kw.jpeg


Zoals je kunt zien heb ik nu de breedste doorstroom gebruikt van het pompje. Volgens mij is die slang 32mm.
oaZOCioWlpPdE9zeL539VOCHvaJcY8kw.jpeg


Dit lijkt ook qua geluid iets te dempen. het pompje hoeft bijna geen moeite te doen om het omhoog te pompen. Door een smalle doorgang leek hij er meer moeite mee te hebben.

Het grondwater (waarmee ik alles testte) komt weer goed terecht ;):
vpshadorlvmpx.jpg


oaZOCioWlpPdE9zeL539VOCHvaJcY8kw.jpeg


Ik heb toch nog een Eheim 2275 aangesloten. Dit is puur om de stroming in het aquarium. De uitvoer van mijn bioloog ben ik niet heel erg tevreden over, maar het is goed zo.
oaZOCioWlpPdE9zeL539VOCHvaJcY8kw.jpeg


Ik heb het overwogen om met PVC aan te leggen. Maar dit ging 10x sneller en makkelijker. En werkt ook goed.
n5pn4iqmjudyy.jpg



Hier nog een filmpje van de bodem aanzuiging. Ik heb die PVC doorvoeren er tussen uitgehaald, omdat de gaten erg nauw werden. Nu zie je dus alleen de gaten. Straks eens kijken hoe ik dat ga doen met de achterwand.

Let niet op het geluid, dit filmpje was voor via Whatsapp naar bekende. Maar ik denk dat het wel wat toevoegt hier voor de werking :c
https://www.youtube.com/watch?v=3z6_fKtWeR8
 
Jammer van de uitstroom dat het niet afdoende is.
Ben benieuwd wat het verder allemaal gaat worden ;)
 
De uitstroom werkt goed hoor. Maar heb het idee dat het beter kan. Ik heb gewoon simpel een uit stroom van de eheim in de ene hoek gedaan, en aanzuig in de andere hoek, diagonaal. Ik heb toch genoeg potfilters over, dus waarom ook niet :).

Ik heb btw het filmpje iets veranderd. Ik kan mijn vorige post niet meer wijzigen, dus bij deze:

https://www.youtube.com/watch?v=hxEN3WV ... e=youtu.be
 
Ik had even niet door dat het het nieuwe forum al beschikbaar was :).

Ik ben druk bezig met de achterwand!
IMG_6989.JPG

IMG_6997.JPG
IMG_7002.JPG
IMG_7011.JPG
 
Nog maar even een update. Ben de hele dag bezig met die 'troep' van een pur om het hout op te hangen. Het gaat traag, maar werkt wel.

Dit is bijvoorbeeld een stuk. Hier kan je verder weinig mee.
IMG_7012.JPG


Ik heb het in stukken gezaagd. Dit gebruik ik allemaal in de achterwand.

IMG_7014.JPG


Beetje lastig om het op te hangen, ivm de zwaartekracht. Maar het lukt allemaal wel aardig.

IMG_7017.JPG


Dit moet nu weer drogen. Gaat hard met dit weer en een ventilator :thumbs:

IMG_7018.JPG


Er ligt nog een hoop hout achter (zoals je in post 1 kant zien heb ik aardig wat gekocht). Ook heb ik nog stukken van eerder.
 
Wat kunnen mensen toch creatief zijn.
Zelf ben ik niet zo creatief met achterwanden. Ben wel heel benieuwd naar het resultaat.
 
Zelf zou dit me ook niet lukken. Maar het lijkt me wel leuk om te doen.

De enige achterwand die mij zou lukken is schoolbordverf op de achterkant verven. :sorry: :D
 
Dit is mijn 4e achterwand gok ik. (Eerste was een tekening er achter plakken zeg maar :) ).

Enige ervaring heb ik. Maar blijft lastig.

Vooral omdat het er nu misschien mooi, of niet mooi uit ziet, en na de tegellijm er heeel anders uit ziet.

Ik verwacht wel een mooie diepte te krijgen, doordat ik nu voor het eerst echt bovenin flink naar voren ben gegaan.
image.jpeg
 
Ik heb je hele topic gelezen. Het ziet er mooi uit en dat gaat ook helemaal goed komen daar.
 
Wat een werk!

Bloed, zweet en creativiteit.

Ik heb net ook even je topic door gespit, moedig van je om dit allemaal zelf te gaan doen.


Ik ga dit even bijhouden, ik hou wel van takkenbakken. Kan je misschien zelf beoordelen als je mijn filmpje bekijkt in mijn handtekening (oude meter bak). Maar dat was een planten tekken bak :)

Succes verder, ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld.
 

Terug
Bovenaan