Herinrichting van mijn 170x70x60 discus bak (Canon)


C

Canon

Guest
Hallo allemaal,

Mijn plan is om mijn aquarium (170x70x60) die nu gevuld en al is, opnieuw te gaan inrichten. Hiervan wil ik een foto album bijhouden, omdat ik vast wel wat tips kan gebruiken. Ook vind ik het zelf altijd leuk om zulke projecten te volgen, nu is het dus mijn beurt.

Mijn bak nu:

WaRqVlgm96E-hSuEbBon96K4XhtX8Vlt.png


Opzich vind ik de bak niet direct lelijk, maar ook niet heel erg mooi meer. (Zoals je ziet moet ik ook wat doen aan het slakken probleem). Mijn broer is bezig om led-licht te 'programmeren' zodat je vanaf je telefoon het kan laten dimmen etc.. Dit komt dan dus boven mijn aquarium te hangen. Hierdoor dacht ik, dan kan ik beter alles direct veranderen.

Hoe hij moet worden
Het plan is dat het echt een 'takken bak' wordt. Ik heb wat filmpjes bekeken op youtube, en daar wat idee�n opgedaan. Ook ben ik Joost1980 zijn topic nog een keer opnieuw aan het doorlezen. (hoewel ik daar never nooit aan ga tippen hoor).

https://www.youtube.com/watch?v=5EV12vdZ61g
Vanaf 14:30 begint het interessant te worden.
WaRqVlgm96E-hSuEbBon96K4XhtX8Vlt.png


Ik had al aardig wat stukjes kienhout. Dit ben ik gaan uitbreiden en heb wat grote stukken er bij gekocht.

pinuxxilksiu4.jpg

(1 tegel is 30cm).


Het hout zal voor een groot gedeelte in de achterwand verwerkt worden, zodat het niet gaat verschuiven na een half jaar. Dan heb ik denk ik geen zin om alles er weer opnieuw recht te leggen elke keer. In een achterwand met pur en piepschuim krijgt het allemaal 1 keer een goede plek en zo blijft het dan.

Hier even een lelijke, maar volgens mij wel een duidelijke indeling gemaakt van de inrichting.
WaRqVlgm96E-hSuEbBon96K4XhtX8Vlt.png


Zoals je kunt zien gebruik ik ook de linkerzij wand. Rechts staat mijn computer dus heb ik wel een mooi uitzicht hoop ik :).

We komen dan ook direct aan bij de filters. In het verleden heb ik wel eens een groot filter gehad, maar die hoor je altijd, dat gezoem. En op mijn slaapkamer is dat geen ideaal geluid. Ook heb ik wel eens serieus een bioloog overwogen, maar die zijn ook niet geluidsloos werd mij verteld.

Ik ben toen mijn favoriete filters gaan uitbreiden, de Eheim 2224. Deze lopen bij mij altijd als een trein, en maken 0 geluid. Ik heb er 3 van. Ook heb ik nog een eheim 2075. Al met al genoeg filtercapaciteit en ook kan je nog leuk spelen met de stroming.

Op de paint afbeelding zie je grof weg hoe ik aansluiting wil maken. Lichtblauw zuigt aan. en donkerblauw spuit er water uit. Nu mist er 1 filter (ik heb er dus 4) en die zet ik nog wel ergens neer.

Het plan is dat 3 filters gevuld zijn met filtermatten/watten en keramische buisjes. 1 filter met turf (of 2 half of half). Die bruine kleur vind ik wel mooi, dat met gedimd licht zal hopelijk tot een mooie uitstraling komen.

Zoals verteld wordt mijn achterwand het belangrijkste in de inrichting. Ik wil bij de buitenste laag heel veel zand in de epoxyhars gaan verwerken als dat kan. Je kijkt dan hopelijk tegen 1 oplopende 'oever' aan, met hout er in verwerkt.

Als laatste dan mijn vissenbestand:
WaRqVlgm96E-hSuEbBon96K4XhtX8Vlt.jpeg


-Dit zullen de hoofdbewoners zijn. 7 discussen.
-Daarbij zullen er 30 en waarschijnlijk later meer kardinalen bij zwemmen.
-Ik heb ook al jaren lang een leger corydoras Panada's op de bodem zwemmen die zich ooit hebben voortgeplant tot 30+.

Ook heb ik 5 van die 'Farlowella acus'. Die naald algeneters.
Ook nog 2 L nummers die ik nooit zie.


Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie nog beren op de weg zien!
 
Re: Herinrichting van mijn 170x70x60 discus bak

Vind het een prachtig plan! Mooi bestand lijkt mij ook!
Echter zal ik nog even denken over die achterwand, het zal je namelijk best veel ruimte in het aquarium innemen en naar mijn idee lijken aquarium's veel groter (dieper zegmaar) met een zwarte achterwand, dan met een 3d achterwand, maar dit ligt ook aan wat je probeert te recreeeren.
Maar dat is natuurlijk jou keuze hahah :D het ligt er net aan wat je mooi vind!
Ben benieuwd wat het word, zie al mooie stukken hout! :D
 
Re: Herinrichting van mijn 170x70x60 discus bak

Daar heb je inderdaad een punt. Maar het plan is dat je er echt 'inkijkt', voor zover dat mogelijk is. Dat er onder het hout een soort hol zit, om het zo maar te noemen. Boven in loopt het ook weer wat uit naar voren. Een beetje dit: '[' idee. Als je dat combineert met hout lijkt me dat er wel een bepaalde diepte in kan komen. De bak is ook 70cm diep, dus opzich ruimte zat.
 
Bedankt!

@cedric, jawel he :). Kwam toevallig via via aan. Zijn kids van 2 discussen waarmee prijzen zijn gewonnen. Op mijn avatar kan je zien hoe ze er uit zagen toen ze jong waren. Vrij hoog ipv lang, wat best mooi is vind ik.

Binnenkort zal er drukke dag komen. Dan ga ik de vissen over huizen.
Ik kan dan gewoon rustig het piepschuim aan meten etc.

Ik wilde trouwens geen 70km rijden voor een goedkoop aquarium van �70,-.
Ik heb zelf iets in elkaar geknutseld. Een babybox met een zeil er in.

IEkQQOKeIwjwFCr72z6oEcvTTDq9AVRv.jpeg


IEkQQOKeIwjwFCr72z6oEcvTTDq9AVRv.jpeg


Het was wel even spannend of het zeil niet naar beneden ging, want dan had ik een paar honderd liter over de vloer gehad haha.

Het idee was:
IEkQQOKeIwjwFCr72z6oEcvTTDq9AVRv.jpeg
 
Hahaha geniaal idee! Waar is de baby ondergebracht dan :p in het aquarium?
 
Canon zei:
Bedankt!

@Cedric, jawel he :). Kwam toevallig via via aan. Zijn kids van 2 discussen waarmee prijzen zijn gewonnen. Op mijn avatar kan je zien hoe ze er uit zagen toen ze jong waren. Vrij hoog ipv lang, wat best mooi is vind ik.

Ja, op je avatar zien ze er inderdaad ook heel mooi uit!

Discussen zijn heel mooie vissen, ze behoren ook wel tot mijn favoriet.

Maar je hebt wel een grote bak nodig om ze te kunnen huisvesten.
 
Goed, ik ben weer bij gekomen van Koningsdag dus tijd voor een update.

Het plan om mijn vissen in 'de box' te huisvesten voor een tijd is voorbij. Een dorpsgenoot sprak ik toevallig, en die moest af van zijn rio 300. Ik had hier wel oren naar, en het begon mij steeds meer te kriebelen om er een bak bij te hebben. Die dorpsgenoot reageerde maar niet via de telefoon en ben toen zelf maar op zoek gegaan op marktplaats. Ik heb hier een Rio 300 gekocht met een hele vracht spullen er nog bij. (filter, hout, emmers, filter slangen etc.). Best blij mee!

Vandaag heb ik het meubel in elkaar gezet, en wil misschien vanmiddag de bak gaan vullen. Toch even de vraag of het meubel goed in elkaar zit???

Het kan maar op 1 manier, maar toch een eng idee dat hier circa 400kg op komt te staan.
(let niet op de troep :), kleine verhuizing op mijn kamer).

68piewfkiwj8j.jpg



Bo6MbVc0WY0NNsRdiKcoduHyDTqXpYF6.jpeg



Bo6MbVc0WY0NNsRdiKcoduHyDTqXpYF6.jpeg



Bo6MbVc0WY0NNsRdiKcoduHyDTqXpYF6.jpeg



Bo6MbVc0WY0NNsRdiKcoduHyDTqXpYF6.jpeg
 
Haha...kan me voorstellen dat je beetje angstig bent met dat Juwelmeubel en zeker als je die zware eigenbouwsels hier langs ziet komen.
Maar kan echt hoor!
Succes.
 
Mijn bak boven gekregen met zijn twee�n, lampjes doen het. Alles loopt nog voorspoedig :).


WR4mMd5e3RzkBZP1iU6aW-2C3k5LhtZu.jpeg


WR4mMd5e3RzkBZP1iU6aW-2C3k5LhtZu.jpeg

De achterwand laat ik er denk ik even in zitten, tot mijn 170cm aquarium klaar is.

Toch wel handig, zo'n IKEA aquarium :). Meubel in elkaar zetten. Bakkie er op zetten, en het ziet er nog leuk uit ook.


Ik heb ook een UV-filter erbij gekregen/gekocht.
2hvq8kd2qv0hy.jpg


Ik heb er nog nooit wat over gelezen om het te gebruiken in een aquarium. Iemand ervaring mee?
 
Zo, weer een update.

Ik heb de achterwand uit de juwel gehaald, omdat hij wat los zat, vies was en hij was niet mooi.
Ik heb de kit-resten kunnen verwijderen.

Gisteren heb ik het aquarium voor het eerst vol laten lopen en er 3 liter schoonmaak azijn bij in gedaan. Dit 1 dag laten staan en nu loopt hij leeg.

opzich was er niets mis met het aquarium hoor, maar het kan vast geen kwaad om hem even goed schoon te maken. Wil even zeker weten dat de bak helemaal schoon is. Nu loopt het aquarium leeg, en spoel hem nog een keer schoon.
Daarna gaat de bak vol en filter ik nog eventjes over actief kool. Ik doe dan ook het hout erin wat ik er bij heb gekregen. Dat ruikt een beetje, en je kijkt er wat groen op.

xgRHN9aOrYUi24ORiUTB1pO4iru7VRRJ.jpeg


xgRHN9aOrYUi24ORiUTB1pO4iru7VRRJ.jpeg


Ik heb dus het aquarium tweedehands gekocht. Ik kreeg er best veel plastic tassen bij met allemaal spulletjes. Ik wist eigenlijk niet eens wat allemaal, het ging mij op het aquarium. Kwam ik er achter dat er een Eheim oppervlakte reiniger bij in zit (?).
xgRHN9aOrYUi24ORiUTB1pO4iru7VRRJ.jpeg


Ook een verwarming, die je aan de filterslangen kan koppelen. Nieuw waarde is �69,95. Ook nog allemaal voer enzo :). Al met al niet echt veel voor betaald dus. Dat hout wat er voor ligt is dus ook wat ik gekregen/gekocht heb.
xgRHN9aOrYUi24ORiUTB1pO4iru7VRRJ.jpeg
 
Even een update.

Ik moet regelmatig werken, dus daarom gaat het misschien niet heel snel, maar dat hoeft ook niet.

Ik heb mij Rio300 nu draaien met alle vissen er in.
jeyChxd7e2f2TsrfwWvCybinepWvoBsh.jpeg


Het overzetten ging prima, tot de discussen. Ik heb stap voor stap de vissen over gezet. Toen ik 7 discussen er in deed werden ze helaas toch heel erg wit en begonnen ze op de bodem te liggen.
Ik heb toen heel veel water ververst. Uit eindelijk is na 3 dagen 1 discus overleden. Erg balen.

Nu zwemmen de 6 die er nog over goed en lijkt het nu een beetje stabiel te zijn allemaal.

jeyChxd7e2f2TsrfwWvCybinepWvoBsh.jpeg



Mijn 700 liter bak is leeg qua water.
jeyChxd7e2f2TsrfwWvCybinepWvoBsh.jpeg

Binnenkort even helemaal leeg maken. Zand weer schoonmaken etc. etc.. Groot project eigenlijk wel :).


Ik twijfel nu of ik verder ga met potfilters die ik laat werken doormiddel van PVC buizen, of dat ik toch over stap op een bioloog filter.

Update's zullen blijven komen.
 
Nou, het spannendste van alles is denk ik nu geweest, zelf een gat boren in mijn aquarium om ene bioloog aan te sluiten. Aquarium bouwers wagen zich er niet aan, omdat er een kansje is dat het glas barst. Toch wilde ik het er op gokken en heb het zelf toen gedaan.

Mijn opa is zeer handig en bedenkt zelf nog wel eens wat :), zo ook een ding waarin ik de boor kon zetten om recht te boren.

xtkcnXgWBIcMprI5IBgd8KuZxEBsvO_A.jpeg


Dit is dus een soort mal van hout, en nu hoefde ik alleen maar zelf te het knopje in te drukken om gas te geven met de boor machine.

mxsoehdxtdf5x.jpg


Werkte best goed!

Ik stopte voor mijn gevoel na 3/4e geboord te hebben voor een kopje koffie. Toen ik terug kwam voelde ik hoe diep ik was. Het glas bewoog toen al en was er dus al door heen, hihi!

xtkcnXgWBIcMprI5IBgd8KuZxEBsvO_A.jpeg


xtkcnXgWBIcMprI5IBgd8KuZxEBsvO_A.jpeg



Nu kunnen we dus met het leukste werk verder gaan, lijkt mij. Een overloop maken en later het bioloog aansluiten.

Dit zal volgende week worden, want ik moet komende dagen werken.
 
Netjes. Past het bioloog dan in die kast? Nee,toch?

Zal je moeten verbouwen,dan.
 
Bedankt!!

@ Bertus: Jawel, ik denk dat jij het meubel ziet van mij rio300!? (dat is mijn opvang aquarium voor mijn vissen)
Onder mijn 170x70x60 zit een stalen frame met daarom heen een mooie afwerking van hout. Ik moet wel ietsje aanpassen, een stalen buis weghalen die middenin en midden in (qua hoogte) zit. Deze kan prima weg omdat al het hout de boel ook wel bij elkaar houdt. Ik kan wel een foto plaatsen binnen kort.

Dan heb ik dus grofweg en smal gemeten een kast van 165x65x55 o.i.d.. Daar past wel een mooie bioloog onder dacht ik zo :)! ik heb er zin in om dat aan te sluiten!

Hoe ik de overloop ga fixen bekijk ik nog even. Of ik laat het doen, of liever doe ik het zelf. Qua kosten zal het zelf doen lonen, en het meest risico volle heb ik al gehad.

Er komt vast nog wel een topic bij 'zelfbouw projecten'.

Over de opvoer ga ik nu denken. Of een opvoerpomp, of gewoon mijn potfilter's zonder filtermateriaal die geluidsloos de boel omhoog pompen. Geluidsloos is prioriteit 1, op een slaapkamer.
 
Stalen buis,in het midden? Pas maar op voor doorzakken, dan ligt de bodem eruit.hoor.
Die zakt dan in.
 
Ik wil kijken of ik een bodem aanzuiger aan mijn bioloog kan koppelen, of hoe je het wil noemen.
Ik heb hier een topic van in 'zelfbouw projecten'.

Misschien leuk om hier de voorbereiding ook te plaatsen:

4WDY_jhhr11oNMlGs_P0YRoeoORHUfQ6.jpeg


5tf82suy9sgzs.jpg


Belangrijk detail is dat de 2,5cm gaten waar ik het over heb bij de blauwe pijltjes op ong 7cm hoogte komen, net boven het zand.

Er komt een spons in die oranje hokjes, zodat er geen vis door heen kan.
 
Bodemafzuiging zit onder je bodem.

Wil je die door de 2,5 cm gaten laten lopen? en het bioloog in?
 
Nee Bertus, dit is een voorbeeldje.

Gewoon in je aquarium.

1tafy_IxQyooThatvmy0vVyCfst-qWHb.jpeg
 
Gisteren ben ik naar een aquarium bouwer geweest.

Bioloog wordt daar gemaakt, en de overloop ook (als het goed is). Overloop was nieuw voor hem, met en bodem aanzuiger.

Het idee is nu om een 16cmx16cmx53,5 hok om het gat te maken. Daarom heen een 18x18x56,5 (inclusief kam). In de 18x18 zitten dan 2 gaten in de bodem op 8cm hoogte.

Wat ik al wel heb kunnen doen is om een gat in de meubel te maken en de PVC doorvoer aan te sluiten.

De verdere aansluiting kan ik ook al mee beginnen. Het duurt namelijk nog wel een +/- 2 weken voor de overloop klaar zal zijn.

Vandaag een gat er in gezaagd. Niet echt rond ofzo :), maar hij is groot genoeg.

40oetqlvt2to7.jpg


uiqpbkobugaxr.jpg


0hqceasl3hgp5.jpg



En vanuit de kast ziet het er dan zo uit:
ccuccvnsoajrr.jpg
 
Knap project.

Takkenbakken vind ik prachtig, en je ziet ze ook niet echt veel.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
 
Staat de bioloog ook al in de kast?
Duurt nog ffies voor je bak terug komt van de (ver)bouwer he?
 
Bioloog is besteld, met de 2 overlopen.

Bouwer kende dit systeem niet, dus koste wat meer tijd om het te bestellen. Ik verwacht dat het volgende week een keer klaar is, maar heb geen haast.

Ik ben al wel even langs de wildkamp geweest om wat PVC spullen te kopen.

Dit is het idee:

jsjoxrdvb60kd.png


- Dat ronde ding vrij onderaan is een stukje van de doorvoer van aquarium naar PVC.

- Die 2 'tuitjes' boven en onderaan gaat de back-up zijn. Hier tussen komt een 25mm buis (die er naast ligt). Deze wordt dus iets hoger dan de aanvoer voor de 40mm.

- In het bovenste tuitje boor een gaatje, en dan ook in de buis zelf. Zo heb je zo'n lucht gaatje wat je wel vaker ziet om het geluidsloos te maken.

- Het open stuk, rechts onderaan komt een kraan. Ik zit te twijfelen tussen een schuif kraan en een kogelkraan. Kogelkraan is goedkoper en kun je zo kopen voan 40mm. schuifkraan is duurder, maar nauwkeurig + geeft geen kolk in de buizen, wat een kogelkraan kan doen. (tips zijn welkom).


Enige nadeel wat ik tot nu toe vind is dat het backup systeem erg veel ruimte in beslag neemt van de 40mm buis. Dit zal in de praktijk hopelijk meevallen? Kan nog genoeg water doorheen denk ik?

Al het water moet dus om het middelste buisje heen. Dat buisje midden in wordt alleen gebruikt in nood (dus liever nooit).
QmaLi4pkXLqTckqXOl6RaeRK47vooyLf.png
 
Bedankt!

Het is dus nu 40mm -25mm(back-up doorvoer), dus wel heel wat minder.

Voordeel van zo'n durso die naar de bodem gaat is dat er vrijwel geen vuil de bioloog in komt.

Het idee is dit:

81CW4SXCuVmMDlIjstTh5w-pM9vlqJzy.jpeg


Alleen die tennisbal etc. moet je dus wegdenken.
 
Ik heb het vuil liever in me gafzak dan in me overloop gezien ik de gafzak makkelijker schoon kan maken ;)
Maar ik heb een zelf een herbie overflow welke niet echt stil is zegmaar...
Durso schijnt wel lekker stil te zijn maar ik kan je sws een schuifkraan oid aanraden.. Heb een maand lopen klieren met de afstelling van me kogelkraan en het lijkt nu eindelijk ergens op
 
Oke, bedankt voor de tip! Bij de wildkamp zo niet 1.2.3. te bestellen. Zoek ik het wel uit via internet.

Dit voorfilter heb ik wel vertrouwen in op deze manier. Eerst watten en dan allemaal grove of fijne matten er in. Lijkt me geen moeite om dat schoon te maken. Langs de rand weer een pvc pijpje die net boven de watten uit steekt om er voor te zorgen dat het niet vast loopt.
 
Zo eindelijk weer een berichtje van mij.

Het bioloog is klaar, samen met de overlopen.
Ook heb ik een gat gemaakt waarin het bioloog komt te staan.

Vanavond ga ik het bioloog plaatsen en morgen misschien even testen.

Even wat foto's waar ik nu bezig ben geweest. Niet het leukste werk, maar moest wel gebeuren.

Er moest dus een gat komen in de 'bodem' van de kast. Om dat het bioloog 40cm hoog is. Zoals je nu kunt zien kan ik er dan prima met mijn handen boven als het moet.
1DuHYgpLsd4pe0OeUUZIPdtvANyE_72w.jpeg


1DuHYgpLsd4pe0OeUUZIPdtvANyE_72w.jpeg


Die stalen buis is er tussen uit gehaald. Dit moet geen problemen op leveren. Toch voor de zekerheid ze aan het hout gemaakt.

1DuHYgpLsd4pe0OeUUZIPdtvANyE_72w.jpeg


Hij staat nu nog in de auto, maar vanavond gaat hij de kast in:
1DuHYgpLsd4pe0OeUUZIPdtvANyE_72w.jpeg



Ik verwacht dat ik komende tijd nog wel het vervolg zal laten zien, nu begint het leuke pas :):
 

Terug
Bovenaan