Foto album van ColinH


ColinH

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
12 januari 2023
Berichten
175
Leeftijd
35
Locatie
BikiniBottom
Hier ga ik foto's plaatsen van wat ik heb en wat ik heb gehad.
Ik hoop dat jullie het leuk vinden.
 
Screenshot_20230218_213520_Gallery.jpg
 
Bak bij zonsopkomst. Altijd jammer van die reflectie 😅
Screenshot_20230219_115932_Gallery.jpg
 
Re-scape van me bakkie... ff kijken hoe het er dalijk uit ziet. Lijkt nu op de noordzee 😅
 
Ja het was al een stuk helderder. Alleen staan mijn lampen nog niet aan.
 
Mooie vissen zeg. Schrikken ze niet van die flitsen?
Je ziet het. Ze hebben nergens last van. Eerst had ik ook snachts onweer maar dat vonden de synodontis niks dus dat heb ik uitgeschakeld.
De cichliden hebben er niks van
 
Mijn lampen zijn helemaal instelbaar. Van een simpel voorgeprogrammeerd programma waarbij ik de hoeveelheid licht in percentages kan invoeren.
Tot complete custom programmas waarbij elke dag anders is.

Voordeel van de storm/bliksem is er niet maar ik vind het wel een leuke afwisseling.
 
Screenshot_20230321_215934_JBL LED SOLAR CONTROL.jpg

Mode malawi.
Hier zie je per maand wat het zonlicht doet en de hoeveelheid bewolking en stormen
Screenshot_20230321_215951_JBL LED SOLAR CONTROL.jpg

Hier zie je de functies binnen deze mode
Screenshot_20230321_215959_JBL LED SOLAR CONTROL.jpg

Hier zie je de mogelijkheden bij een custom programma

Beetje nerdy maar ik vind dat juist leuk met lampjes.

(Ik heb ook een halve disco in huis als mijn favoriete voetbalclub scoort 🤓🤓🤓)
 
Interessant ! Een mens kan slechtere dingen doen in zijn leven dan dat maar toch bijzonder… veel plezier ermee.
 
Vandaag een nieuwe aanwinst gehaald bij mijn (semi) lokale aquariumzaak. Namelijk een mannelijke Placidochromis Phenochilus Modoka. Ook bekend als een "white lips".

Daar was hij de meest dominante maar bij mij piept hij wel een toontje lager.

Huidige bestand:
5 x Synodontis Petricola
4 x Altolamprologus Calvus Black Pearl
Protomelas Taiwan Reef
Protomelas Red Empress
2 x Aulonocara Red
Aulonocara Rubin Red
Aulonocara Red Flush
Aulonocara Jacobfreibergi
Hongi Red Top Sweden
Plachidochromis Electra
Haplochromis Livingstonii
Copadichromis Ivory Undu Reef
Cynotilapia Afra Jalo
Otopharynx Lithobates
Labeotropheus Trewavasae Red
Aulonocara Mamelela
Aulonocara Blue Neon
Placidochromis Phenochilus Modoka

Alle malawis zijn mannen en het gaat tot nu toe goed. Wel een paar dominantere maar de agressie word aardig verdeeld
 
700+ liter bak + 300 liter sump. Dus 1000 liter systeem
 
Mooie beelden. Wat ik me afvraag: met deze vissen kan je geen planten houden. Heb je dan nooit last van alg?
 
Zeker wel last van alg. Bijna de gehele achterwand is alg en het begint ook op de stenen te groeien. Aangezien sommige van deze vissen grazers zijn ben ik dit aan het motiveren door mijn lichten langer en sterker te zetten.

Ik hoop mijn stenen compleet in de alg re krijgen. Zo ziet het malawi meer er ook uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Oke, die roze knapperd! Die is te leuk! Mooi om te zien zo, al die kleuren bij elkaar.
 
Zeker wel last van alg. Bijna de gehele achterwand is alg en het begint ook op de stenen te groeien. Aangezien sommige van deze vissen grazers zijn ben ik dit aan het motiveren door mijn lichten langer en sterker te zetten.

Ik hoop mijn stenen compleet in de alg re krijgen. Zo ziet het malawi meer er ook uit.

Dus enkel door de belichting en de uitwerpselen van de vissen krijg je flink alg ?
 
Jazeker.
De cyclus ammoniak->nitriet->nitraat zit wel goed. Maar al die nitraat moet ergens heen en dan kun je algen krijgen.
 
Nitraat geeft geen algen hoor en kan als het veel te hoog oploopt wellicht voor problemen zorgen.
In de regel krijg je juist algen door tekorten en met meer licht zal er meer vraag zijn door de planten. Heb je tekorten dan zullen de algen harder groeien door meer licht.
Bij algen moet je de voeding op orde brengen of licht minderen om zo de vraag naar voeding te minderen.
Dit even in het algemeen.
 
Het is inderdaad niet zo zwart wit als nitraat staat gelijk aan algen. Maar als je geen planten in je bak hebt staan of nauwelijks krijg je wel algen (praktisch planten) om dit overschot aan nitraat op te peuzelen.

Veel mensen vinden algen een kwalijk iets en zullen er alles aan doen om het weg te krijgen. Maar ik probeer ze juist te krijgen zodat mijn bak een meer natuurlijke uitstraling krijg. En om de overtollige nitraat op te peuzelen.
 
Algen horen er idd bij in een dergelijk biotoop. De voeding voor deze algen wordt geproduceert door de bewoners 😉. Belangrijk in dergelijke biotopen is filtering, stroming en wekelijkse ww van 50%.

Kijk wel goed uit dat je geen "rustigere" soorten tussen drukte makers plaatst. Bv de Placidochromis elektra is een wat rustigere soort Malawi. Het kan zijn dat een dergelijk soort zich niet op zijn gemak gaat voelen op den duur. Hou dit even goed in de gaten.

Verder mooi geheel zo 👍.
 

Terug
Bovenaan