diepvriesvoer niet veilig


MMMMM Ik lust ze zuur en zout, ook sushi lust ik, tja, ook een risico.
Maar je hoor er hier in Katwijk niks over, en er wordt hier wat aan vis afgegeten, dus dat risico is zo goed als nihil.
En als jullie zo ook over diepvriesvoer voor vissen denken, gewoon geven dan ;)
Ik doe het ook, maar even de magnetron in, ik durf het echt niet meer zomaar te geven ;)
 
Ik lees hier toch wel rare dingen over de microgolfoven. Door microgolven doe je moleculen trillen en stijgt de temperatuur, net zoals door opwarmen op een vuurtje. Er is niks, nada verschil. Wanneer bij de microgolf de vitamines eruit zijn dan zijn ze dit ook bij klassiek koken. In tegendeel vaak is bij in de microgolf klaargemaakte gerechten (vers, geen kant en klaar) het vitaminegehalte veel hoger omwille van kortere bereidingstijd en beter te doseren energietoevoer. Een effect dat je ook bij bv gestoomde maaltijden ziet. Wanneer je diepvriesblokje binnenin na bv een minuutje nog bevrozen is dan betwijfel ik eerlijk gezegd of er wel iets gebeurd is met een eventueel wormeneitje dat in dit gedeelte zou zitten.
 
Niets.
WEl na 3 minuten,maar dan is alles verdampt,ook de mug.

Bij Au bain Marie, gaat het beter.
2 pannetjes in elkaar, beide water erin.
Glazen met diepvries erin.

Ben je een halve dag bezig.
Dus, doe ik maar niet.
 
Ja, het is een hele kunst, ik heb een half pakje verspeeld aan blokjes, maar net zolang tot het echt ontdooit is.
Stop er maar eens een levende regenworm in op de laagste stand, kijken of die nog levensvatbaar is, of nog sterker, een bevrucht kippenei, kijken of er nog een kuiken uit komt na 1 minuut 20 ontdooistand. :p
 
Rundvlees carpaccio of tartaar, is redelijk/matig risicovol maar kun je als gezond persoon gewoon veilig eten hoor. (heerlijk het haagsche broodje tartaar met ei en ui"let op t accent").
Rauwe gehakt niet omdat dit echt een risico is oa omdat er meer vet inzit en andere (inferieure vleesdelen ingemalen zijn als bijv risicovoller orgaanvlees).
En dus een feestmaal voor de lysteria, campilobacter of e-colli bacterie.

Het filetamericain in de winkel (verpakt) kent uiteraard een THT maar is ook gemengd met anti-oxidanten en bacterie remmers, plus weer veel kruiden. Lang zo lekker niet als rauwe tartaar van puur rundvlees overigens.

De verschillende wormen die zich in vis vestigen worden bij haring of sushi of sashimi verwijderd, dwz je eet de ingewanden niet maar echt het vlees, en dat kan dus rauw mits uiterst vers.
En dan echt heerlijk en beperkt risicovol voor een gezond mens.

Er is geen vis in de hele wereld onbesmet, en die dragen in de een of andere vorm (larf, pop, worm) wel iets bij zich.
Sterker nog vleesetende vissen in t wild eten andere vissen (vaak plantenetende) waarbij met name de ingewanden van groot belang zijn ivm de voedingswaarde uit de planten in de ingewanden.
Bij de visvoer voorbereiding wordt die ingewanden vaak verwijderd ivm infectierisico.

Wat Jones zegt, veel karperachtigen hebben niet eens een maag, dus hoe en wat we voeren is heel relevant.
Er treedt namelijk veel "vocht" verlies op bij de vertering, en ik weet dat er mensen zijn die zelfs adviseren om droog voer (mn de pellets) eerst 5 minuten te weken om de opname van "ingesloten zuurstof" te voorkomen omdat de vis besmet kan raken met de Aeromonas bacterie of erg snel dat "opblaaseffect" kan krijgen.

Vandaar dat je in de commerciele viskweek voor mensenvoer ziet dat er pap-,slurrieachtig voer verstrekt wordt.

En dan een andere mythe, dat wat vissen graag en snel en veel eten is niet per se goed voor vissen.
(vergelijk t met t kind en spinazie of yoghurt)
In t meeste visvoer zitten geen extra stoffen die onze aqua vissen wel nodig hebben.
Met name moet je dan denken aan Omega-3, dat produceren ze niet zelf en moet dus echt gevoerd worden
dat kan uit plantmateriaal (camelina of spirulina - niet echt een plant natuurlijk maar ok) of "whole fish meal" (dwz de gehele vis gebruikt) dit staat op verpakkingen, ook op sommige vriesverpakkingen overigens.
Volgens mij ook van Ruto bv volgens mij een onderdeel van Ruinemans groep.

En voor de spijsvertering is verder van groot belang de watertemperatuur (de warmte=energie bron voor de koudbloedige vis) en de electrolytische waarde van t water (veel verversen dus).

Gelukkig hebben we een eenvoudige hobby ....hahaha
 
@lucas1711 de microgolfen doden ook niet (zoals gamma of rontgen of UV zou kunnen) maar verhitten, en verhitten doodt wel, dus 'au bain marie" koken wat chefkok Bertus ;-) adviseert is een even effectief alternatief.
 
N.Oldenzeel zei:
@lucas1711 de microgolfen doden ook niet (zoals gamma of rontgen of UV zou kunnen) maar verhitten, en verhitten doodt wel, dus 'au bain marie" koken wat chefkok Bertus ;-) adviseert is een even effectief alternatief.

Dat bedoelde ik dus. Net zoals de regenworm en het kippenvrucht sterven door lokale (inwendige) verhitting met barsten van celwanden als gevolg.
 
lucas1711 zei:
N.Oldenzeel zei:
@lucas1711 de microgolfen doden ook niet (zoals gamma of rontgen of UV zou kunnen) maar verhitten, en verhitten doodt wel, dus 'au bain marie" koken wat chefkok Bertus ;-) adviseert is een even effectief alternatief.

Dat bedoelde ik dus. Net zoals de regenworm en het kippenvrucht sterven door lokale (inwendige) verhitting met barsten van celwanden als gevolg.
Juist, het dood wat levend is, dus ik geloof zeker dat het de eitjes van wormen ook dood.
Maar het voedsel ziet er nog goed uit, en de vissen lusten het.
Dus prima oplossing toch.
Het maakt ons eten toch ook niet waardeloos, of babyvoeding die in de magnetron wordt opgewarmd?
Dus waarom dan wel het vissenvoer?
 
Ja, maar bijvoorbeeld moedermelk mag dus weer niet worden opgewarmd in de magnetron, i.t.t. kunstvoeding.

Ik denk dat het kiezen is tussen twee kwaden, en dan zou ik gaan voor de veiligheid van de vissen.
Mooie discussie, en ik wil Astrid danken voor het delen van deze informatie!
 
lowie1960 zei:
groente ook maar niet nemen

spoelworm groente google daar maar eens op

https://www.google.nl/#q=spoelworm+groente

haring kan inderdaad als het niet goed behandelt is worm bevatten

kortom geen vlees geen groente nemen
dan krijg je nergens last van

oh ja zelfs als je dood bent krijg je als je niet gecremeerd word last van wormen
Het is nu net alsof ik mensen angst wil aanjagen, maar daar is dit topic echt niet voor bedoeld.
Het hele leven zit vol gevaar, maar daarom moeten we wel voorzorgsmaatregelen nemen, anders loopt het vroeg met ons af, en worden we begraven, krijgen we idd wormen hahahaha.
Je leert een kind toch ook om om te gaan met verkeer b.v.
Tuurlijk vallen er altijd wel slachtoffers, maar als we het kunnen voorkomen proberen we dat toch?
Maar het is toch niet zo stom om er eens over na te denken?
Wormen hebben in de bak, is echt een verschrikking, en die kuren ook om het te behandelen.
Ook heb ik deze kennis niet van mezelf, ik deel het met jullie, omdat toen ik het hoorde net zo verbaasd was als jullie.
Ik ben blij dat ik dit weet, en probeer er wat aan te doen.
Ik ben er echt wel van geschrokken, ook omdat ik wormen in de bak kreeg.
Ik probeer jullie alleen te behoeden door deze informatie te delen.
De rest is aan jullie zelf, ik lees niemand de les hier.
Bedankt Kouwtje, graag gedaan!
 
Ik heb niet de indruk dat er hier iemand ons angst wil aanjagen ;). Wel denk ik dat iedereen voor zichzelf maar moet beslissen wat hij of zij wel of niet veilig vindt.
Aan heel veel dingen in het leven zitten risico s. En een hele boel dingen die je leest en/of hoort kloppen niet altijd of slechts gedeeltelijk.
Ik denk dat iedereen hier dus zelf moet afwegen of het geven van diepvriesvoer wel of niet veilig is.
Het hangt van vele factoren af en dan is het best moeilijk om zoiets te bepalen.
 
John, was ook maar een geintje, ik ga er geen tartaar of sushi minder om eten.
Dood gaan we toch als het tijd is.
 
astrid j zei:
lucas1711 zei:
N.Oldenzeel zei:
@lucas1711 de microgolfen doden ook niet (zoals gamma of rontgen of UV zou kunnen) maar verhitten, en verhitten doodt wel, dus 'au bain marie" koken wat chefkok Bertus ;-) adviseert is een even effectief alternatief.

Dat bedoelde ik dus. Net zoals de regenworm en het kippenvrucht sterven door lokale (inwendige) verhitting met barsten van celwanden als gevolg.
Juist, het dood wat levend is, dus ik geloof zeker dat het de eitjes van wormen ook dood.
Maar het voedsel ziet er nog goed uit, en de vissen lusten het.
Dus prima oplossing toch.
Het maakt ons eten toch ook niet waardeloos, of babyvoeding die in de magnetron wordt opgewarmd?
Dus waarom dan wel het vissenvoer?

een wormeitje is echt anders opgebouwt dan al levend materiaal
om het eventuele eitje in de magnetron te doden zal de rest van het voedsel gaar moeten zijn. Maar als het jouw een veilig gevoel geeft vooral doen
 
Is dat zo?
Dus jij denkt dat het eitje het overleefd?
Als dat zo is, dan heeft het geen zin.
Ik dacht dus omdat de microgolven al het levende materiaal dood maakt, ook op lage stand, dat een levend wormeneitje ook dood zal gaan.
Bepaalde bacteri�n overleven het ook op lage stand, maar een wormeneitje is ook weer anders,

Dus gaarne meer uitleg is welkom!
 
Eitjes hebben een hardere schaal.
Zelfs in maagzuur gebeurt er niets.
Worden ze weer uitgepoept.
 
Jammer hoor, ik had gehoopt dat het misschien wel zou helpen, heb ik nu voor niets een half pakje diepvriesvoer verspeeld.
Maar die microgolven verwarmen toch van binnen uit?
Maar jullie denken echt dat het midden niet bereikt door de harde schaal.
Blehhhh, echt jammer als dat zo is :rolleyes:
 
aan de andere kant.....leg eens een ei in de magnetron en kijk wat er gebeurd,....
hou wel genoeg poetslappen bij de hand.... weet niet op lage stand hoor, mjah ik weet ook niet of het zo werkt bij een wormen eitje die zitten misschien weer anders inmekaar
 
Als je iets anders verwarmt, dus op het vuur, dan gebruik je een warmtebron die van buiten uit de binnenkant verwarmt.
Met de magnetron gaat dat proces anders, daar worden d.m.v trillingen en wrijvingen van binnenuit verwarmt.
Is toch een andere vorm van prepareren.
 
juist en dan zegt een ei dus kaboemmmmmmm, daarom weet ik niet wat er op de laagste stand gebeurd, dat heb ik nog nooit uitgeprobeerd nadat er ooit een ei ontploft was had ik het wel bekeken met die magnetron en eieren hahahahaa
 
astrid j zei:
Maar die microgolven verwarmen toch van binnen uit?
Daarom is m'n lasagne altijd koud in het midden en moet je soep halverwege omroeren...
 
De magnetron doodt niet ALLE bacterien .
Er zijn wetenschappelijke testen gedaan om het verschil tussen magnetron, oven en BBQ aan te tonen in relatie tot bijv salmonella. Zelfs 5 minuten in een 500W magnetron kon salmonella overleven.

Er zijn botulisme bacterien die het uren volhouden op 100gr C in de magnetron.

De oplossing zit in het roeren en rondscheppen van wat in de magnetron staat (wat de meeste mensen dus niet doen pas als ze het eruit gehaald hebben en uitserveren). Dan heeft de bacterie het in het koudere deel overleeft, en wordt fijn naar het warmere deel gebracht om zich rap te vermenigvuldigen.
Goed staat wel in de gebruiksaanwijzingen maar ja wie leest die.

Cooking and Heat Treatment (blz 5&6)
All infective stages of parasites are destroyed by adequate cooking of foods and boiling of water.
However, microwave cooking does not reliably killall parasites in meat and fish because heating is
uneven and cooler spots may permit survival. Consumers are advised to cook pork and any wild game
that may be infected with trichinae to an internal temperature of 160�F (71�C). Cooking fish for 10 min at 60�C or 7 min at 70�C will kill Anisakis (13;279).

Freezing
- Fish should be frozen at �30�C for ≥ 15 hours in a commercial blast freezer or at �20�C for ≥ 7 days in a domestic freezer to kill Anisakis (184). Some other parasitic worms require longer
or shorter periods at freezing temperatures.

Het celstadium
Most parasites have a resistant, resting stage (egg or cyst) which can survive for long periods in the environment and may survive sanitizing treatments.

Conclusie
Proper cooking of meat and fish and washing of fresh fruits and vegetables � which are standard procedures for preventing other foodborne diseases � will also be effective in killing or removing parasites from foods. Several other procedures, including freezing, irradiation, UV light, and ozonation, may
also be useful in killing some parasites.

uit dit rapport voor de hobbyist...

food parasites
 
Jones zei:
astrid j zei:
Maar die microgolven verwarmen toch van binnen uit?
Daarom is m'n lasagne altijd koud in het midden en moet je soep halverwege omroeren...

kijk gesproken door een echte keukenprinses !
 
Ja, daar heb je een punt Jones, dat is waar.
Maar de massa van een diepvriesblokje is natuurlijk niet zo groot als van lasagne .
Maar ik kan het totaal mis hebben hoor, misschien is het niet afdoende, ik weet het niet, ik probeer ook maar wat :rolleyes:
 
N.Oldenzeel zei:
Jones zei:
astrid j zei:
Maar die microgolven verwarmen toch van binnen uit?
Daarom is m'n lasagne altijd koud in het midden en moet je soep halverwege omroeren...

kijk gesproken door een echte keukenprinses !
Hahaha. :D
Ik gebruik het ding het liefst zo min mogelijk hoor, het meeste voedsel vind ik toch lekkerder uit de pan (lees niet te vreten uit de magnetron), maar soms heb je van die dagen h�.
 
hahaa hier wordt het ding gebruikt om slappe tosties en bleke kroketten te maken die alleen op brood lekker zijn.
Ik kan eigenlijk net zo goed het ding weg doen, Toen Wes nog flesjes kreeg ja toen was het makkelijk, ding staat eigenlijk maar in de weg, dus iemand nog een simpele magnetron nodig???
ik doe verder ook alles in de pan.
 
Jones zei:
N.Oldenzeel zei:
Jones zei:
astrid j zei:
Maar die microgolven verwarmen toch van binnen uit?
Daarom is m'n lasagne altijd koud in het midden en moet je soep halverwege omroeren...

kijk gesproken door een echte keukenprinses !
Hahaha. :D
Ik gebruik het ding het liefst zo min mogelijk hoor, het meeste voedsel vind ik toch lekkerder uit de pan (lees niet te vreten uit de magnetron), maar soms heb je van die dagen h�.

ik kan een ei bakken, en heb gelukkig een lieve vriendin die dit domme ouderwetse mannengedrag niet zo heel erg (meer) vindt......zolang ......goed laten we niet in details treden.
 
Flauw hoor, als m'n neefje stout is stop ik 'm 5 minuten in de wasmachine op 30 graden. Daar moet 'ie maar tegen kunnen. :stom:
 
Toen die magnetrons pas uitgevonden waren, zijn er genoeg mensen geweest die hun hond na het wassen ten droge hebben gedaan in de magnetron, en de fabrikanten kregen claims, omdat er niet bij de beschrijving stond dat dat niet kon. ;)
 
Mascha&Ivo zei:
Ja, makkelijk, alleen leeft die dan niet meer, maar is tie wel droog ;)
 
Jones zei:
Flauw hoor, als m'n neefje stout is stop ik 'm 5 minuten in de wasmachine op 30 graden. Daar moet 'ie maar tegen kunnen. :stom:

haha wist wel dat je het in je had.....haha

@Astrid,....only in the US of A natuurlijk.
 
Ik zeg niet dat diepvries niet voor problemen kan zorgen, daar heb ik niet genoeg kennis voor.

Wat ik wel vrij zeker van ben is dat elke vis parasieten met zich meedraagt, ook al verander je al 5 jaar niets in je bak. Vanaf er dan stress is voor de vissen breekt er een plaag uit. Je moet niet zo snel naar het diepvriesvoer wijzen met een beschuldigende vinger.
 
Convantol zei:
Vanaf er dan stress is voor de vissen breekt er een plaag uit.
Om heel eerlijk te zijn vind ik deze uitspraak er ook eentje waarvan gezegd kan worden: niet zo snel met de vinger wijzen ;)

Vissen hebben ook een afweersysteem. Het zal echt niet de eerste keer een beetje stress zijn dat er meteen ellende uitbreekt.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan