Bosbad RensY


Jij had toch wat mos op je "boomstammetjes" gedaan. Dat wou toe niet erg groeien dacht ik.
Ja klopt, dat groeide in eerste instantie prima, maar de plekken die minder licht kregen redden het niet en uiteindelijk zag het er een beetje sneu uit dus heb ik het maar weer weggehaald.

ik kon de vinger er niet echt op leggen waarom het eerst wel groeide en toen opeens niet meer.
 
20230411_211216.jpg

20230411_211223.jpg


De manen zijn al flink gegroeid!
 
Mooi hoor šŸ˜Š.
 
Die achtetgrond poster geeft ook een mooie diepte
 
Blijft een prachtige bak!
Echt een schilderij.
 
Hoe gaat de artemia kweek nou Rens?
Ik heb ze in een klein aquarium gedaan en voer ze spirulina. Er leven er nog een hoop maar ik heb niet perse het idee dat ze al gegroeid zijnšŸ˜¬
 
Zonsopkomst in de bak:
20231028_094429.jpg
 
Staat er mooi bij Rens en hoeveel lumen per liter zit daarboven?
Valt me op dat je hout mooi schoon blijft.
 
Staat er mooi bij Rens en hoeveel lumen per liter zit daarboven?
Valt me op dat je hout mooi schoon blijft.
Ik heb de Helialux Spectrum 1200 60Watt erboven. Hoeveel lumen dat is daar ben ik niet helemaal in thuis. Het hout blijft aardig schoon maar ik haal er ook wel af en toe wat filterwatten overheen. Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden met de algen in de bak.
 
Ok, ja dan lijkt het op de foto meer algvrij dan in werkelijkheid.
 
Ok, ja dan lijkt het op de foto meer algvrij dan in werkelijkheid.
Het is wel aardig algvrij, maar dat moet ik wel wekelijks bijhouden. Als ik sommige andere bakken zie die lijken brandschoon. Maar ik heb nog niet de balans gevonden met licht/co2/voeding dus komt vast goed.
 
Het is wel aardig algvrij, maar dat moet ik wel wekelijks bijhouden. Als ik sommige andere bakken zie die lijken brandschoon. Maar ik heb nog niet de balans gevonden met licht/co2/voeding dus komt vast goed.
Ik denk dat je daar niet teveel naar moet kijken Rens want velen posten een foto na onderhoud en dan staat de bak er weer spik en span voor. Algenvrij is denk ik niet echt haalbaar en meer een utopie.
Maar goed zo bezig blijven maakt de hobby ook wel leuk denk ik.
 
Ik denk dat je daar niet teveel naar moet kijken Rens want velen posten een foto na onderhoud en dan staat de bak er weer spik en span voor. Algenvrij is denk ik niet echt haalbaar en meer een utopie.
Maar goed zo bezig blijven maakt de hobby ook wel leuk denk ik.
Ja daar heb je gelijk in, ik vind wat alg niet erg, maar ik heb nu wat baardalg en daar wil ik graag vanaf.
 
Ja ik kan me aan alle alg storen hoor. Tegen baardalg werkt een carbokuur altijd goed maar ja niet iedereen is er voorstander van.
 
Of algenvrij wel of niet kan, hangt heel erg van je bak af. Ik heb de ramen van mijn 2m bak van daag voor het eerst in een paar jaar weer eens schoon gemaakt, omdat als ik op de microzwaarddragers zat te turen, de 'stofjes' die op het raam zaten toch wat storend vond. Dat was alles wat er aan alg gegroeid was. Maar ja, het is wel een low light bak, waarbij ik mijn best doe om de plantenvoeding netjes op balans te houden.
De Juwel is even wat uit balans geweest (verhuizing, testset kwijt, dus op gevoel doseren etc) en de algen beginnen ook weer af te nemen. Ik beschouw de Juwel als low- tot medium techbak, met wat iets meer eisende planten als de 2m. Ik pas wel de plantenkeuze aan de omstandigheden in de bak. af ent oe probeer ik weleens wat, maar als de plant het niet doet: jammer dan, dan eentje erin die het wƩl doet.
Maar met high light bakken ben je natuurlijk zĆ³ op het scherpst van de snede bezig, dat je er langs de ene of de andere kant heel snel afvalt, en ja, dan heb je alg.
 
Zon in je aquarium schijnt ook niet echt bevorderlijk te zijn?

Ik heb een tijd lang last van vervelende lange alg gehad (draad/baard alg?), wat voor mij goed geholpen heeft, is de bak een 3-4 dagen zonder verlichting en helemaal ingepakt met een zeiltje, zodat er echt geen licht in kwam. Algen waren weg, en de planten en de vissen hadden er geen last van.

En wat John zegt, ik maak altijd foto's 1 dag na de schoonmaak :) Maar verder stoort de alg in mijn bak mij niet, ik vind het er wel natuurlijk uit zien.
 
Ik denk dat je daar niet teveel naar moet kijken Rens want velen posten een foto na onderhoud en dan staat de bak er weer spik en span voor. Algenvrij is denk ik niet echt haalbaar en meer een utopie.
Maar goed zo bezig blijven maakt de hobby ook wel leuk denk ik.

Ja het is logisch dat we fotoā€™s plaatsen als het netjes is. Maar hier is het toch realistisch vind ik. Als ik dat vergelijk met sommige Instagram-kanalen. Soms ronduit belachelijk. Het is er sterieler dan in het operatiekwartier en je hebt een zonnebril nodig omdat de kleuren op je netvlies branden.

Misschien moeten we eens een topic maken van onze slechtste beelden ?
 
Zon in je aquarium schijnt ook niet echt bevorderlijk te zijn?

Ik heb een tijd lang last van vervelende lange alg gehad (draad/baard alg?), wat voor mij goed geholpen heeft, is de bak een 3-4 dagen zonder verlichting en helemaal ingepakt met een zeiltje, zodat er echt geen licht in kwam. Algen waren weg, en de planten en de vissen hadden er geen last van.

En wat John zegt, ik maak altijd foto's 1 dag na de schoonmaak :) Maar verder stoort de alg in mijn bak mij niet, ik vind het er wel natuurlijk uit zien.
Ik heb er inderdaad ook voor gezorgd dat er geen zon in de bak kan schijnen. Aan de kant van het raam is de bak helemaal afgeschermd.
Ik heb nu de verlichting 8% lager gezet, dit maar even een paar weken aankijken. Anders zal ik de black out overwegen.
 
Ja het is logisch dat we fotoā€™s plaatsen als het netjes is. Maar hier is het toch realistisch vind ik. Als ik dat vergelijk met sommige Instagram-kanalen. Soms ronduit belachelijk. Het is er sterieler dan in het operatiekwartier en je hebt een zonnebril nodig omdat de kleuren op je netvlies branden.

Misschien moeten we eens een topic maken van onze slechtste beelden ?
Haha ja misschien helpt dat best wel om wat te relativeren. Opzich vind ik wat alg ook niet erg hoor, maar baardalg vind ik erg lelijk.
 
20231217_215737.jpg

Toch altijd heerlijk om te zien je bak na groot onderhoud. Toch aan het nadenken over een andere inrichting. Ik wil misschien toch richting een blackwater Z-A biotoop.
 
En je hebt zo'n prachtige bak!
Alleen zou ik die echinodorus er uit gooien, lijkt te grof voor de bak in mijn ogen.
Wat je daarvoor on de plaats zou kunnen zetten, durf ik zo niet te zeggen. Misschien wel niets, soms is 'less more'...
 
En je hebt zo'n prachtige bak!
Alleen zou ik die echinodorus er uit gooien, lijkt te grof voor de bak in mijn ogen.
Wat je daarvoor on de plaats zou kunnen zetten, durf ik zo niet te zeggen. Misschien wel niets, soms is 'less more'...
Is ook behoorlijk uit de kluiten gewassen, maar de manen vinden het heerlijk om er tussendoor te flaneren. Ik vind het proces van wat nieuws verzinnen en alles verzamelen ook gewoon erg leuk. Maar eigenlijk is wat ik wil op dit moment niet mogelijk. Ik wil namelijk een groot paludarium met blackwater oever Z-A biotoop en daarboven tropische planten. En dan minstens een bak van 2 meter breed. In mijn huidige woning kan dit niet dus misschien nog maar even wachten.
 
mmm.... dat wordt dus niet alleen een nieuwe bak, maar ook een nieuw huis.
 
Om bezig te blijven een nieuw koppeltje Mikrogeophagus Ramirezi's toegevoegd. Wildvang dit keer, die zouden een stuk sterker moeten zijn dan de doorgekweekte variant(althans dat is me wijs gemaakt) Ik heb eerder een koppeltje nakweek gehad em die vielen toch redelijk snel uit, laten we hopen dat deze het langer uithouden.
20240120_174442.jpg
 
Mooie visjes Rens en de meeste uit de lfs hebben maar een kort leven volgens mij. Ik hoop dat deze dan sterker zijn.
 
Is ook behoorlijk uit de kluiten gewassen, maar de manen vinden het heerlijk om er tussendoor te flaneren. Ik vind het proces van wat nieuws verzinnen en alles verzamelen ook gewoon erg leuk. Maar eigenlijk is wat ik wil op dit moment niet mogelijk. Ik wil namelijk een groot paludarium met blackwater oever Z-A biotoop en daarboven tropische planten. En dan minstens een bak van 2 meter breed. In mijn huidige woning kan dit niet dus misschien nog maar even wachten.
Laat je grote plant maar liever je hele evenwicht behouden.
Klein beetje snoeien maar nooit teveel.
 

Terug
Bovenaan