a flooded stream near coronel bogado (dravik2)


D

Dravik2

Guest
Aangezien ik naast mijn 120cm biotoop aquarium mijn 60cm bakje ook ga inrichten als het zelfde biotoop heb ik besloten om voor beide bakken samen een nieuw album aan te maken.
Met de passende tittel en informatie over het biotoop.

Om te beginnen zal ik de door mij verzamelde informatie en mijn plannen met jullie delen.
Allereerst de informatie van het biotoop.

Locatie: Rio Parana drainage, Arroyo Aguapey, brug op route 1 in de buurt van Coronel Bogado, Paraguay
Gps co�rdinaten: -27.1383, -56.2928
Vangst methode: sleepnet
Veld nummer: PAR-98-07
Opmerkingen: overstroomd beekje, donker bruin water met wat stroming, gras en gramalote(waarschijnelijk: Echinocloa polystachya)

Voor de weersinformatie heb ik het klimaat van coronel bogado genomen dit is het dichtstbijzijnde plaatsje (3km afstand)
In Coronel Bogado, Is het klimaat warm maar gematigd. Er ontbreekt een droge periode en het is het hele jaar door nat in Coronel Bogado. Zelfs de droogste maand heeft veel regenval. De gemiddelde temperatuur in Coronel Bogado is 21.6 graden. Het gemiddelde aantal mm regen per jaar is 1798mm.
Januari is de warmste maand met een gemiddelde temperatuur van 27.6 graden en juni is de koudste maand van het jaar met een gemiddelde temperatuur van 16 graden
Augustus is de droogste maand met gemiddeld 98mm en april de natste maand met gemiddeld 224mm regen.
Voor een gedetailleerder overzicht http://nl.climate-data.org/location/5784/
Langste dag van het jaar: 10.26
Kortste dag van het jaar: 13.52
Het Verschil tussen de langste en kortste dag is dus 3:26.
Op de overstroomde oevers staat naast gras en gramalote ook nog struiken dus er zal ook wat blad liggen in de omgeving zijn geen echte bomen te vinden dus er zullen niet veel wortels en takken in het water liggen.

De vis soorten die er voor komen heb ik gesorteerd op minimum bakmaat
(sommige soorten heb ik ingedeeld puur op hun lengte dus mogelijk klopt niet alles)

60cm
Apistogramma borelli (een goed koppel)
Corydoras hastatus
Hypoptopoma inexpectatum
Hemigrammus tridens
Phenacogaster tegatus

80cm
Aphyocharax rathbuni
Moenkhausia sanctaefilomenae
Hemigrammus ulreyi

100cm
Cyphocharax spilotus
Pyrrhulina australis
Laetacara dorsigera
Apistogramma borelli (harem 1m/3f)
Hyphessobrycon eques
Apistogramma trifasciata

120cm
Poptella paraguayensis

180cm
Gymnogeophagus balzanii

200cm
Leporinus lacustris
Steindachneria brevipinna

250+ cm
Acestrorhynchus pantaneiro
 
en natuurlijk mijn plannen

het idee is om mijn 120cm (200L) aquarium en mijn 60cm (54L) aquarium allebei als het zelfde biotoop in te richten.
beide aquaria zullen ververst worden met puur osmose water.
daarbij zal in eerste instantie mijn grote aquarium qua inrichting en qua vissen zal er aalleen wat worden aangevuld.
het bestand zal worden dan worden:
19 hyphessobrycon eques (dit waren er 22 maar er zijn er in het afgelopen jaar een paar dood gegaan.)
4 apistogramma borellii 1m/3f (momenteel is dit 1 vrouwtje met wat jongen deze zal ik gaan aanvullen met 1 man en 2 vrouwtjes)
6 pyrrhulina australis (deze wil ik gaan aanvullen tot 12 door een kweek poging te gaan doen met de vissen die ik nu heb)

voor het 60cm bakje zijn de plannen qua bestand niet heel spannend :p
hierin komt een groepje corydoras hastatus van 12 stuks
en ik hoop uiteindelijk nog een groepje van 5 hypoptopoma inexspectatum te vinden.
tot die tijd zal ik proberen een kweekje te doen met de borellii en de australis (niet te gelijkertijd uiteraard).

aangezien ik de 60cm bak vanaf 0 ga opbouwen heb ik besloten om hier eens wat nieuwe dingen te gaan proberen.
de achterwand ga ik zwart maken met folie aan de buitenkant (niet heel spannende of vernieuwend aangezien ik dit bij het grote aquarium al heb :p ).
de bodem word filterzand van de fijnste korrelgrote 0,4 tot 0,8 mm met daaronder wat leem met lateriet
om het idee van een struik na te maken ga ik gebruik maken van een hazelaar welke nu te drogen hangt
aangezien ik niet kan vinden dat hazelaar gebruikt word in aquaria heb ik maar eens gekeken of ik wat kan vinden qua giftigheid. bij mijn zoektocht kwam ik tegen dat geen een onderdeel voor de mens giftig is bij consumptie dus daarom durf ik het wel aan om eens een poging te wagen met deze plant/struik de bak zal eerst indraaien zonder vissen en pas als ik tevreden ben met de waterwaarden dan zal ik die gaan toevoegen.
ook zal ik in deze bak gaan proberen te werken met riet dit lijkt namelijk best wel op de plant die er in het biotoop voorkomt (Echinocloa polystachya). Eigenlijk zou ik deze soort in de bak willen hebben maar deze is niet te krijgen.
verder zullen er nog wat kiezels en steentjes op de bodem komen en een beetje blad.
oja ik ga deze bak opstarten met puur osmose water.

aangezien ik nog niet eerder een aquarium met een hazelaar stronk of riet heb gezien zal dit dus eerst eens een goede tijd mooi moeten draaien voor ik vissen ga toevoegen wel denk ik er over om na een paar weken al een paar asolene spixi toe te voegen als indicatie van de kwaliteit van de omstandigheden.

mocht het kleine aquarium na een paar maand met vissen nog mooi draaien dan zal ik het grote aquarium ook gaan aanpassen op de zelfde manier.

vanavond zal ik eens de eerste foto's plaatsen van de aquaria en de hazelaar die ik wil gebruiken.
 
541262_0_82_20160602_181311.jpg

deze hazelaar stronk zal ik gaan gebruiken ik moet hem nog een beetje bij werken om hem passend te maken maar dat doe ik als hij een tijdje gedroogd heeft
 
zo de hazelaar is verder op maat gezaagd nu en hangt nu een paar weken te drogen in de garage :)
ik heb de hazelaar op 2 manieren in het aquarium gezet om eens te zien hoe het er uit gaat zien de achterkant en linker zijkant van het aquarium zullen straks gewoon zwart zijn.
zelf twijfel ik nog weke van de 2 opstellingen ik ga gebruiken straks gelukkig heb ik nog even :p
677193_0_82_20160603_152631.jpg

opstelling 1 foto van voor
161979_0_82_20160603_152740.jpg
842698_0_82_20160603_153324.jpg

opstelling 1 foto vanaf de rechte zijkant_____________opstelling 2 foto vanaf de rechter zijkant
923594_0_82_20160603_153410.jpg

opstelling 2 foto van voor
 
Bij opstelling 1 zijn vanuit beide hoeken meer details van de hazelaarstronk te zien ;)
 
ja daar heb je gelijk in maar de reden die me dan toch weer aan het twijfelen maakt is het feit dat ik er nog riet in wil langs de achterwand en daarbij is bij opstelling 1 weer minder plek en dan zie je het hout vanuit het rechter zijaanzicht sowieso minder :S
hmm binnenkort maar eens een bosje riet er naast zetten met een foto zien of dat de beslissing makkelijker maakt
 
zo weer eens een kleine update
het stuk hout ligt in te wateren nadat het ruim 3 weken heeft hangen drogen
verder heeft mijn huidige aquarium weer eens een goede schoonmaakbeurt gehad en heb ik weer eens een paar foto's genomen.
144265_0_82_20160630_164408.jpg


151143_0_82_20160630_164820.jpg


898463_0_82_20160630_164828.jpg


591928_0_82_20160630_165904.jpg


195687_0_82_20160630_165952.jpg


241993_0_82_20160630_170129.jpg


345795_0_82_20160630_170216.jpg


dit heeft helaas wel gezorgd voor veel troep op de foto's :p
 
zo vandaag weer wat nieuwe dingen voor het kleine aquarium gehaald.
een zakje filterzand 0.4-0.8 als bodem materiaal
en mat zwart plakfolie om een zijde en een lange kant mee te beplakken.
na het weekend maar eens kijken of het houdt gezonken is en ik kan gaan inrichten :)
 
Dit noem ik het betere werk! Geen leukere dingen dan biotoopaquaria binnen dit wereldje. En jij snapt volgens mij helemaal waar het om draait! Naar mijn mening althans. Proficiat! Heel benieuwd naar de rest. Ik volg!
 
bedankt jerre

ik ga deze week de bak helemaal schoonmaken en dan kan ik hopelijk in het weekend gaan inrichten
 
Prachtig biotoopje heb je daar. Goed bezig!
 
bedankt jeppo

vandaag heb ik het nieuwe aquarium beplakt met mat zwart folie de achterwand en de linker zijwand zijn nu dus zwart.
het hout drijft jammer genoeg nog dus het inrichten zal ik nog even mee moeten wachten :(

dit weekend zal ik al wel vast riet gaan zoeken zodat dit eerst een weekje in een aparte bak kan staan om eventueel ongedierte niet in mijn aquarium te krijgen.
 
Dravik,

Heb je foto's van je Pyrrhulina? Wat is het verschil met de P. cf. Brevis?

Heb je ze weleens zien springen? Ze zijn verwant aan de spatzalmen, maar leggen hun eitjes onder water.
 
ik heb voor hobby kwekers een stukje geschreven over de pyrrhulina australis

http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... -australis

het verschil met de brevis is vooral in de hoeveelheid kleur te zien zelfs in volle kleuren is dit verre van spectaculair :p waar de brevis prachtige kleuren laat zien.
maar het gedrag zal denk ik redelijk vergelijkbaar zijn al heb ik geen ervaring met de brevis.
een ander verschil is dat de australis een subtropisch vis is die in de winter makkelijk periodes van 17 graden of zelf lager kan hebben
 
Ah, kijk aan. Zijn inderdaad leuke visjes. Heb zelf de cf. brevis zitten. Mooie kleuren.

Stonden gelabeld als spatzalmen natuurlijk. Ik heb ze gelukkig nog niet kunnen betrappen op een gewaagde sprong.
 
gezien de wortelstructuur van het riet leek dit niet mogelijk te zijn in mijn aquarium maar na een poosje buiten in een bak staan blijkt het riet ondanks de te korte wortelstok toch weer te gaan groeien dus misschien dat het toch gaat werken in mijn aquarium :)
en anders zal ik overgaan op het eens per maand riet plukken en in de bodem steken en als het te ver vergaan is weer vervangen :p
ondertussen is het hout ook gezonken en heb ik een voorraad RO water klaarstaan morgen zal ik het aquarium gaan inrichten :)
en dan zullen er ook foto's volgen
de vissen krijg ik vrijdag of volgende week vrijdag deze zullen eerst in mijn huidige 60cm aquarium komen te zitten tot het nieuwe aquarium goed ingedraaid is :)
het huidige aquarium draait al een paar jaar non-stop met 5 nannostomus marginatus en een stuk of 20 garnalen
 
oke toen ik wou beginnen met inrichten viel mij op dat de plek waar mijn oude 60cm bakjes staat mijn bureau wat doorgezakt is dus ik heb besloten om dat eerst maar eens veilig te gaan maken voor ik het nieuwe aquarium ga neer zetten dat heb ik dus gister gedaan helaas was ik daar nog wel even me bezig dus is van het inrichten niks meer gekomen :(
maar gelukkig ben ik vandaag ook vrij dus dan maar vandaag inrichten :)
ook heb ik net het bericht gekregen dat de vissen die ik heb besteld binnen zijn :D
dus dan heb ik over een weekje eindelijk de corydoras hastatus waar ik bijna een jaar mee bezig ben geweest om ze te krijgen XD
 
ik had al wat foto's gemaakt vrijdag maar nog geen tijd gehad om ze te uploaden
586848_0_82_20160805_151252.jpg

en zoals in deze foto te zien is had ik ook nog geen tijd gehad om mijn ruit weer schoon te maken in het grote aquarium :p
dat zal ik deze week even doen :)
389751_0_82_20160805_151302.jpg

aquarium tijdens het vullen
395698_0_82_20160805_152239.jpg

en nog een maar dan vanaf de zijkant
591591_0_82_20160805_152818.jpg

het voor aanzicht van het net gevulde aquarium
933823_0_82_20160805_152845.jpg

zij aanzicht van het net gevulde aquarium
252744_0_82_20160805_152949.jpg

nog een vooraanzicht met de spiegeling in het wateroppervlakte
868784_0_82_20160805_161725.jpg

een bovenaanzicht
273737_0_82_20160805_161822.jpg

een bovenaanzicht van het stuk hout
139629_0_82_20160806_114549.jpg

en nog een vooraanzicht van een dag later

ik ga de groene slangen nog vervangen voor zwarte en ik hoop dat ik het nog voor elkaar ga krijgen om er een riet soort in te planten maar dat is nog even afwachten
voorlopig zullen de vissen toch nog in het oude 60cm aquarium zwemmen :)
 
Woah ik ben echt benieuwd hoe dit gaat worden! Vind het in ieder geval al een heel leuk en mooi idee!
Het stuk hout dat je gebruikt kan verder geen kwaad ivm vrijkomende stoffen oid?
 
ik heb wat onderzoek gedaan maar 100% zeker weet ik het niet of dit hout goed gaat maar daar gaan we achter komen :)

nu onderweg naar vkc om de vissen op te halen :)
 
de vissen zwemmen ondertussen bijna 24 uur rond en ze lijken het goed te doen komende dagen elke dag een emmer water verversen voor osmose om ze over te laten wennen van kraan water naar puur osmose :)
 
Prachtig zo'n biotoop-bak! Ik verwacht alleen wel een filmpje met de voice-over van David Attenborough... :D
 
zo het forum doet het weer en ik heb weer eens tijd dus maar weer eens een update :)
zoals ik al had gepost heb ik op 12 augustus een aantal vissen opgehaald bij vkc het ging om:
12 corydoras hastatus voor het 60*30*30 bakje
helaas waren het niet zulke sterke visje of zat er een virus/bacterie in de bak van de nannostomus of garnalen waar ze niet goed tegen konden dit heeft me helaas 8 hastatus gekost :'(
gelukkig bleek dat na bijna een jaar zoeken deze soort nu plots bij mij lfs te krijgen was en dus kon ik er weer een aantal nieuwe bij krijgen zonder er 200km voor te reizen
het zijn er 11 geworden omdat ik de kans op nog wat uitval aanwezig achte
deze heb ik meteen in mijn nieuwe aquarium gezet terwijl ik het vorige groepje nog in mijn oude bakje had zitten
dit bleek een goede keus aangezien ze allemaal mooi actief rondscharrelen en goed eten zoals hier te zien is


nadat ze een paar dagen goed hadden gegeten heb ik besloten om de overgebleven 4 uit het oude aquarium over te zetten naar het nieuwe bakje om de school naar 15 stuks te brengen
en nu scharrelen ze allemaal mooi samen rond


en vandaag heb ik wat riet geplant in de hoop dat dit een beetje gaat aanslaan en extra schuilplekken gaat geven en alle corydoras doen het nog steeds goed dus nog maar een filmpje :p


2M/2F apistogramma borelli (had gevraag om 1M/3F helaas was er een twijfelgeval welke toch man blijkt te zijn)

ik had nog een vrouwtje van 4,5/5 cm dus in totaal heb ik nu 2M/3F.
het idee was om op 1M/4F uit te komen en dan 1 vrouwtje in het 60 cm bakje te zetten bij de hastatus en dan af en toe de man er bij zetten om een kweek poging te doen.
en de rest van de tijd het mannetje met de andere 3 vrouwtjes in mijn 120cm bak te houden

aangezien dat dus niet gaat lukken heb ik op dit moment de indeling wat anders gemaakt
het kleinste mannetje zit bij de hastatus en het dominante mannetje en de 3 vrouwtjes zitten in mijn 120cm bak
wat ondertussen al heeft geleid tot een nestje van mijn oude vrouwtje (het mannetje is kleiner dan zij maar blijkbaar kunnen ze het wel goed vinden)
ik verwacht dat de eieren morgen uit komen en dat mijn hyphessobrycon de jongen overmorgen hebben verorberd maar dat maakt niet uit

5 laetacara dorsigera
deze zitten net als de borrelli in mijn 120 cm bak en ik hoop hier in de toekomst een koppel uit over te houden.

en nog een paar foto's
731953_0_82_20160830_142036.jpg

ik weet het ontiegelijke spiegeling maarja het geeft een idee van het zijaanzicht :p

421433_0_82_20160830_142013.jpg

vooraanzicht

325883_0_82_20160830_142202.jpg

bovenaanzicht

788556_0_82_20160830_142245.jpg

en een mooi boek wat ik nog heb kunnen kopen en deel 2 is ook onderweg :smitten:

nog even een korte samenvatting van de huidige bestanden

in het 120 cm aquarium zitten nu:
2F/4M pyrrhulina australis (hoop ik nog een keer wat uit te breiden met eigen kweek)
19 hyphessobrycon eques (ik vind de groep te groot voor het aquarium gezien hun gedrag zeker met eten geven is het net een school piranha's)
5 laetacara dorsigera (ik hoop uiteindelijk een koppel over te houden)
1M/3F apistogramma borellii (en een paar jongen uit een ouder nest van mijn vorige mannetje)
een behoorlijk stevige bezetting en ik denk er dus ook over na om de eques terug te brengen naar 10/12 stuks maar ik kijk het nog even aan

in het 60cm aquarium zitten nu:
1M apistogramma borellii
4 nannostomus marginatus (deze gaan nog naar de lfs)
15 corydoras hastatus

en dan heb ik nog een oude 60cm met wat garnalen welke ik leeg ga halen en ik hopelijk kan gaan gebruiken om af en toe wat vissen in te kunnen kweken/opkweken

dat was het voor nu even binnenkort kom ik met een update wat ik van plan ben met mijn 120cm aquarium (ik ben er nog niet helemaal uit)
 
ja kwam hem tegen en die Engelse zijn nog een stukje duurder volgens mij :p
helaas duurt het al veel te lang voor ik deel 2 binnen heb dus daar moet ik maar eens achteraan bellen :S

het goede nieuws is dat de vissen het ondertussen allemaal zeer goed doen en tegen mijn verwachting in bewaakt mijn borrellii vrouw nog steeds jongen denk dat ze morgen gaan vrijzwemmen dan zullen het er waarschijnlijk snel minder worden :p
voorlopig is het doel om eerst de bakken eens even 1 of 2 maanden lekker stabiel te laten draaien en daarna hopelijk eens kijken of ik wat kan gaan kweken

een ander idee waar ik mee zit is om in de toekomst de hyphessobrycon eques te verkopen/weggeven en dan het grote aquarium gaan aanpakken.
de bodem van brekerzand vervangen voor 0,4-0,8 filterzand.
en het hout vervangen voor hazelaar stronken aangezien dit me erg bevalt qua uiterlijk in mijn kleine aquarium.
en als het riet aanslaat zou ik het dan ook in het grote aquarium willen toepassen.

qua bestand zou ik dan willen gaan voor
6 pyrrhulina australis
15 aphyocharax rathbuni
2 laetacara dorsigera (koppel)
4 apistogramma borellii (1M/3F)
 
blijkbaar heeft mevrouw de eques goed onder controle want ik zie al een paar dagen een redelijke school jongen vrijzwemmen
nu maar weer eens water wissels doen 60L osmose moet genoeg zijn :p
 
even een update van het grote aquarium

521612_0_82_20160906_171215.jpg

het aquarium tijdens het vullen gisteren

en nog wat foto's van het vrouwtje met jongen
962852_0_82_20160906_171144.jpg


751788_0_82_20160906_171136.jpg


825783_0_82_20160906_171127.jpg


het vrouwtje zwemt nog steeds rond met een groepje jongen die ze beschermd en dit doet ze goed zoals je in het filmpje kan zien
 
weer eens een update van mijn 2 aquaria

helaas werkt het riet niet mee dus dit heb ik weer uit mijn aquarium moeten halen nu ben ik aan het na denken over hoe ik dit wel voor elkaar ga krijgen want zo is de bak een beetje leeg waardoor de hastatus wat schuw zijn :(
559246_0_82_20161004_185039.jpg

zij-aanzicht van het 60cm aquarium
449686_0_82_20161004_185026.jpg

voor-aanzich van het 60cm aquarium
258978_0_82_20160930_161452.jpg

mannetjes borellii in het 60cm aquarium het is een wildvang opal variant die heeft bewezen dat ook wildvang mannen af en toe zwarte buikvinnen kunnen hebben (zelf zonder ander mannetje in de buurt)

173389_0_82_20160930_174148.jpg

het mannetje in het 120cm aquarium is een wat minder mooi exemplaar ik denk dat ik hem nog een keer om ga ruilen met het mannetje in mijn 60 cm (sorry voor de niet al te beste foto)
381391_0_82_20161004_185012.jpg

overzichts foto (volgens mij had ik de ruit eerst even goed schoon moeten maken :p )
628459_0_82_20160930_161532.jpg

een hyphessobrycon eques
986497_0_82_20160930_155333.jpg

een van de pyrrhulina australis op zijn vaste stekje

en nog even een filmpje van mijn 120cm bak
 

Terug
Bovenaan