a flooded stream near coronel bogado (dravik2)


Leuke vissen heb je! Mooie combinatie van spetterende kleuren en zeldzame soortjes.
Maar het is wel een smeerboel zeg, is dat de bedoeling, of heb je problemen met de filtratie?
 
@Markvk het is maar wat je een smeerboel vind he :p
het rondwandelende vuil komt door het schoonmaken in de bak voor dat er foto's zijn gemaakt zweefvuil is normaal niet echt aanwezig
het afbrekende blad op de bodem heb ik graag zo want dat heb je in de natuur ook :)
en zo groeien er af en toe wat jongen op die hun kostje zelf bij elkaar kunnen scharrelen.

met het 60cm bakje heb ik mij aangemeld voor de biotope contest http://biotope-aquarium.info/badc-2016/
bij deze nog even wat foto's die mijn selectie voor het inzenden niet hebben gehaald :D

265793_0_82_20161030_185857.jpg


623349_0_82_20161030_185734.jpg


732929_0_82_20161030_181624.jpg


223788_0_82_20161030_182317.jpg


365537_0_82_dsc03190.jpg


485385_0_82_dsc03183.jpg


777958_0_82_dsc03182.jpg


582475_0_82_dsc03177.jpg


776983_0_82_dsc03171.jpg
 
toch jammer dat je veel tijd en moeite steekt in een biotoop bak die opgebouwd is door te zoeken in wetenschappelijke databases om een vis bestand te vinden dat ook echt op 1 specifieke gps locatie samen voorkomen
waar je vervolgens bij een biotoop contest 254 punten van de 900/1000 punten voor krijgt :stars:

nou had ik er nog nannostomus in zitten die niet biotoop correct zijn maar ik had al aangegeven dat deze vissen weg gaan maar de bak daarvoor is nog niet goed ingedraaid.
ook zie ik dat op dit moment de site die ik voor info heb gebruikt er uit ligt ik weet niet of dit de afgelopen tijd ook zo was maar dan is er idd niks te controleren aan mijn biotoop :S
 
Ziet er toch goed uit hoor, heb je misschien nog foto's van de biotoop?

Die wedstrijd draait ook niet om echte biotopen hoor, het gaat om zij die de mooiste set-up hebben. Er zijn er enkelen die echte kennis hebben, maar dan eerder oog hebben voor het esthetisch aspect. (Zelfs H. Bleher stoorde zich er soms aan, ook al heeft hij over alles wel zijn eigen idee)

Heb je nog een totaaltje?

Wat voor soort riet heb je daar gebruikt?
Ik ga namelijk een "biotoop"bakje opzetten voor enkele Betta rutilans (Tayan) die ik heb. Ik noem het een "biotoop", omdat ik puur op het visuele aspect afga en dus ook plantensoorten ga gebruiken die niet voorkomen op hun vangstplaatsen, maar wel erg lijken op die bepaalde soorten.
 
ja dat merk ik ook wel aangezien de bak die 5e werd sterbai in combinatie met borellii houd in een pantanal biotoop
voor zover ik het weet komt de sterbai niet voor in het pantanal gebied :)

ik heb het met gewoon riet bij de vijver vandaan geprobeerd maar dit werkte niet echt goed
ik wil nu proberen om aan soorten te komen van het zelfde geslacht/familie weet niet hoe het heet :p
Echinochloa polystachya is de soort die er in paraguay voorkomt ik wil dan echinochloa soorten die wel verkrijgbaar zijn gaan gebruiken

maar ik merkte dus ook dat de site die ik voor info heb gebruikt offline was dus er viel niet veel te controleren maar ach ik heb zelf sowieso wel het idee dat ik wel op de goede weg ben.
en dat het nog niet perfect is weet ik ook wel maar ik blijf het rustig aan verbeteren tot ik zelf echt tevreden ben :)
maar dat is pas als ik een bak van een paar duizend liter heb :p
 
Ik had dit jaar bij contest ook me twijfels en had dit ergens gepost werd hier ook op aangesproken(goede manier) en wat philip al zei werd wel bevestigd erg jammer.

Want als ik nou jou bak kijk denk ik enkel wow en echt natuurlijk en gebaseerd op het gebied/river
 
ja idd wel zonde maarja weinig aan te doen ik ga gewoon lekker verder en wie weet doe ik volgend jaar wel weer gewoon mee als ik dan tevreden ben over mijn bak :)
heb genoeg punten die ik nog wil gaan verbeteren.
ik heb nu ondertussen de kleine bak al een behoorlijke tijd draaien met de hazelaar stronk en filterzand en opgestart met puur osmose water en hiermee word ook ververst.
en dit bevalt me erg goed dus ik ga de grote bak ook nog aanpassen naar deze soort setup en dan ga ik waarschijnlijk het bestand ook een beetje aanpassen ik ga denk ik de groep Hyphessobrycon eques vervangen voor een groep Aphyocharax rathbuni omdat dit met toch wat mooier en rustige lijkt dan het huidige bestand ik vind de eques toch wat druk en ze houden zich redelijk in het onderste deel van de bak op en deze heb ik liever wat rustiger voor de borellii en dorsigera.

ik ben de laatste tijd behoorlijk druk geweest waardoor het verversen er een tijdje bij ingeschoten was (4 weken :oops:)
dus ik had vorig weekend de waterwaarden voor het verversen maar eens gemeten en deze waren eigenlijk nog heel goed ondanks het weinige onderhoud
in de 200L bak waren ze:
ph 6.5/7
gh 3
kh 3
no2 0
no3 0 (gok dat dit komt door de algen)
nh 0
met een temperatuur van 17C

en in het kleine aquarium
ph 5,5/6 (mag eigenlijk iets omhoog voor een parana biotoop is 6/7 mooi)
gh 3
kh 3
no2 0
no3 20 (zit echt 0 planten in het aquarium dus deze loopt langzaam op als ik niet ververs)
nh 0
met een temperatuur van 17C

wat me wel verbaast is dat de slakken het super doen ondanks de lage ph in het kleine aquarium maar blijkbaar is de gh en kh hoog genoeg om de schelpen op te bouwen
 
Ah, kijk aan. Zijn inderdaad leuke visjes. Heb zelf de cf. brevis zitten. Mooie kleuren.

Stonden gelabeld als spatzalmen natuurlijk. Ik heb ze gelukkig nog niet kunnen betrappen op een gewaagde sprong.

Haak hier even op in omdat ik ook aan het denken ben om een Pyrrhulina groepje te plaatsen. Maar volgens mij zijn het geen "echte" spatzalmen, het zijn eerder vrijleggers ipv "springers"

Fantastisch aquarium, lekker "rommelig"
 
Zijn inderdaad geen springers, gelukkig. :)
 

Terug
Bovenaan