60x40x40 van Esthersvisjes


Stukje wezen fietsen, duizenden jonge stekelbaarsjes bij het gemaaltje tussen de Spiegelplas en de Ankeveense Plassen! Ze kwamen met de stroom mee door het gemaal. En gratis vakantiegevoel, het water is heerlijk, moest het natuurlijk even testen!

IMG_20210613_151211.jpg
IMG_20210613_151242.jpg
IMG_20210613_153125.jpg
 
Ik kon maar niet de juiste manier vinden om de stenen neer te leggen, het bleef te laag. Gisteren bij de Intratuin beach pebbles gehaald. Wat dikkere en grotere stenen uitgekozen. Nog wat kleinere erbij die ik al had en na wat schuiven is dit 'm geworden.
Het zand uit het vorige aquarium heeft sinds vorig jaar in bakken buiten gestaan, met flink wat azijn. Ik hoop dat er nu echt niets meer over is van de algen uit het vorige aquarium, er zit nog steeds azijn in de bakjes. Het staat nu te verdampen.
IMG_20210617_154748.jpg
IMG_20210617_154758.jpg
 
Nu alleen nog wachten op de dimmer voor het licht. Die heb besteld via Aliexpress, het is al in Nederland. Heb er ook een shrimpguard besteld. En nog zo'n soort harkje voor het zand, maar die heb ik niet echt nodig, die was meer voor de leuk. 😁
Ik wil wel nog op zoek naar wat bakjes voor de losse spullen.
De lamp is ook al een tijdje binnen, een Twinstar II 600C met verstelbare pootjes.
Dan kunnen de planten erin! Wordt het eindelijk een echt aquarium! 😂

IMG_20210619_123501.jpg
IMG_20210619_123400.jpg

IMG_20210619_122130.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20210619_122124.jpg
    IMG_20210619_122124.jpg
    377 KB · Weergaven: 111
  • IMG_20210619_123549.jpg
    IMG_20210619_123549.jpg
    402.6 KB · Weergaven: 102
En toen stond de postbode voor de deur, net nadat ik mijn vorige bericht had geschreven.😄 Helemaal top, twee weken tussen bestellen en ontvangst! 👍
IMG_20210619_132856.jpg
 
Nice!

Ik heb recent een simpelere dimmer besteld: LS-ACC-CTR-DIM-DK Led dimmer bij ledpaneelgroothandel. In 1 dag binnen en werkt perfect. Gewoon simpele draaiknop. Mooi, want die Superfish Bright is wel erg bright.
 
Dank je wel! Maar is dat dan ook iets wat je zo aan kunt sluiten? Ik ken het niet, heb het gegoogled en vind dan eigenlijk alleen van die dimmers die je in een wand monteert, zeg maar.
 
ja. meteen plug en play. precies de goede connecties. je zet het er direct tussen (5 sec werk). Heb er gelijk nog een paar besteld voor de andere 2 led buizen die ik heb. Dan kan ik dimmen als het toch te veel licht is voor de vissen maar niet helemaal het licht uit wil hebben. Dat type werkt dus prima.
5 euro plus verzendkosten.
 
Maar met degene die ik besteld heb kan ik ook maanlicht en zonsopgang en zonsondergang instellen als het goed is. Kan jij dat dan ook?
 
nee dat kan ik niet, maar daar heb ik ook geen behoefte aan. Heb een controller die het kan (twijfel of ik nog een 2e controller zou moeten kopen). Dimmen is genoeg. Dit is vooral handig voor iemand die alleen wil dimmen omdat BRIGHT van superfish ook echt heel bright is.
 
Ik heb 'm gevuld! Alvast een paar Nymphaea's erin, in afwachting van de planten. Nymphaea gardneriana en Nymphaea stellata. Gelukkig was er net een mailtje dat ze ermee bezig zijn.
Filter deed het netjes, de lamp staat erop. Die is echt wel een stuk minder helder of fel dan de Eheim, dus dat is even wennen! Ik hoop dat het genoeg licht is. En ik vind het nogal rood, dus dat is ook erg wennen. De controller zit ertussen, voor nu op 6 uur licht ingesteld. Nog even uitzoeken hoe het met verdere instellingen zit. Op dit moment rimless, ik heb haakjes voor een glasplaat als het nodig is.
Het is alleen nog even klooien met het verwarmingselement, die wil niet blijven plakken aan het glas, dus daar moet ik nog wat mee. Nou. Daar gaat ie dan, apart na ruim een jaar!

IMG_20210629_152034.jpg
IMG_20210629_152045.jpg
 
De zuignappen een tijdje in heet water leggen wil vaak helpen
Ok, ga ik proberen, dank je wel! Ze zijn vrij stug en de onderste plakt nog wel, maar de bovenste niet. En dan komt het hele ding naar beneden.
 
Ik zou de heater inwisselen voor een mooie zwarte Dennerle Compact. Beetje een afknapper zo'n grote zichtbare staaf in zo'n mooie bak. :sorry:
Maar dat is persoonlijk natuurlijk
 
Ik zou de heater inwisselen voor een mooie zwarte Dennerle Compact. Beetje een afknapper zo'n grote zichtbare staaf in zo'n mooie bak. :sorry:
Maar dat is persoonlijk natuurlijk
Ja, nou, da's helemaal geen gek idee. Ik heb er een in de scaper's tank. Maar die is natuurlijk 35 L en dit is 96. Ik zal even kijken of het zou kunnen en als ik eventueel de scaper's tank afbreek kan ik 'm overzetten.
...
Even gekeken en je hebt natuurlijk te maken met wattage en hoeveelheid liters dus er moet wel een grotere komen. Als ik nog geld over hou aan het eind van de rit kan ik het misschien alsnog doen.
 
mooi geworden techniek kan je altijd nog aan passen
wat ga je nu met de bezetting doen?
 
mooi geworden techniek kan je altijd nog aan passen
wat ga je nu met de bezetting doen?
Dank je wel! Ik ga gewoon eerst die zuignappen in warm water weken en later een andere heater kopen inderdaad. De bezetting weet ik nog niet, eerst indraaien en intussen denk ik erover na. Mijn voorkeur ligt nu bij Paracheirodon simulans of Breviboras dorsiocellata. Missschien Corydoras pygmaeus ook? Een paar bezoekjes brengen aan de LFS in de tussentijd om inspiratie op te doen. Het mooist vind ik Iriatherina werneri, maar die heeft natuurlijk 80 cm nodig. Maar een groter aquarium is natuurlijk geen optie, hahaha!
 
De planten staan erin! 🤣

IMG_20210701_161132.jpg
 
Nu nog een dosis minder mist en dan is het helemaal naar tevredenheid :DD
 
Het wordt steeds helderder. Helaas is de Nymphaea gardneriana rechts helemaal verslijmd. Het was mijn grootste plant, degene die de bloemen gaf. Het leek een goed idee om deze in de Ila te zetten, maar dat was het helaas niet. 🤷🏼‍♀️
Dinsdag ga ik een waterwissel doen en de ramen poetsen en misschien wat garnaaltjes overzetten als de waterwaardes het toelaten. Kunnen ze vast een beetje met de algen aan de slag. En als het niet goed is wordt het begin augustus.
IMG_20210711_145226.jpg
IMG_20210711_145238.jpg
 
Gisteren was de boel 3 weken aan het indraaien. Ik heb 2 garnaaltjes overgezet, daarvan zag ik er in ieder geval 1 vanmorgen nog terug. Zat op z'n gemakje te eten, dus ik heb nog een paar garnalen gevangen en overgezet. Een stuk of 5. Er ging per ongeluk ook een visje mee, maar die heb ik maar weer uitgevangen, dat was nog niet de bedoeling. 😅

IMG_20210720_132856.jpg
 
Er drijft een groene laag algen op het water, overal algen en een stoflaag op de planten, vandaar dat er een opruimploegje aan het werk is gezet, haha!
 
Flinke groene suikerspin bij terugkomst van de vakantie!
Ik heb meteen wat klodders dode planten verwijderd, dus het was nog erger dan dit, haha!
Net een waterwissel gedaan waarbij ik wat met de planten geschoven heb, omdat er toch wel wat afgestorven waren. En hopelijk komt die verschrikkelijke kaam/algenlaag niet meer terug. Dat is de reden dat ik op onderzoek uit was naar die Aquario Neo skimmer. :)
De garnalen doen het gelukkig goed, ik zag er zelfs een met eitjes. Hij draait nu 4,5 week, maar ik doe nog geen vissen erin. Eerst wat meer stabiel krijgen wat algen betreft en de garnalenpopulatie weer wat toe laten nemen. Ik ben blij met mijn kleine opruimploeg!
Straks nog even een lijst met planten plaatsen, dat is er nog steeds niet van gekomen.
IMG_20210730_202531.jpg
IMG_20210731_121043.jpg
IMG_20210731_121546.jpg
IMG_20210731_130211.jpg
IMG_20210731_133935.jpg
IMG_20210731_133919.jpg
IMG_20210731_134553.jpg
IMG_20210731_135312.jpg
IMG_20210731_133812.jpg
 
Laatst bewerkt:
Plantenlijst:

Nymphaea gardneriana
Nymphaea stellata
Cyperus helferi
Eleocharis montevidensis
Vallisneria nana
Juncus repens
Helanthium bolivianum
Helanthium tenellum
Lilaeopsis mauritiana
 
We hebben even wat planten bijgehaald, 3x Vallisneria nana en 1x Cyperus helferi. Nu ziet het er beter uit en kan het gaan groeien. Het is nog niet optimaal. Misschien wat co2 tekort omdat er natuurlijk nog geen vissen inzitten. Eerst even de populatie garnaaltjes laten groeien. Ik zag twee dames met eitjes, nog even geduld hebben!
IMG_20210806_173745.jpg
 

Terug
Bovenaan