60cm gezelschapsaquarium van F. Panther


Uiteindelijk de Cabomba en H. polysperma gekortwiekt en de toppen opnieuw geplant. Ook de Salvinia natans flink uitgedund.

Moest ook wel, want er moest ruimte komen voor de nieuwe plantjes van het Vivarium:

Taxiphyllum sp. 'Flame Moss' gekocht en opgebonden (excuus voor de lelijke tie-wraps, hopelijk kunnen ze er snel af):

Taxiphyllum%20sp.%20Flame%20Moss.jpg


Ook op het Vivarium nog een plantje geruild, de winst: Hydrocotyle leucocephala (bedankt Boomtak! :thumbs: )

Hydrocotyle%20leucocephala.jpg


Nog even niet op de foto, maar wel heel leuk, er zat ook een klein beetje Limnobium laevigatum bij!

Ik kwam nog een paar losdrijvende stukjes Micranthemum tegen. Deze maar weer in de grond gezet, hopelijk wordt het nog wat:

Achterkant%20bodemplanten%202015-11-23.jpg


Het snoeiwerk en de nieuwe plantjes van links naar rechts, met rechts de nog enige over gebleven Vallisneria:

Voorkant%202015-11-23%20links.jpg


Voorkant%202015-11-23%20midden.jpg


Voorkant%202015-11-23%20rechts.jpg


Tijdens het afhevelen van het water bleek de pomp helemaal geen water meer door het filtermedium aan te zuigen, maar alleen tussen de behuizing door waar de pomp en de houder voor het filtermedium aan elkaar zitten. Ik had al eerder gemerkt dat de stroming minder was geworden, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling. De filterwatten bovenop de Symbiont waren helemaal vol gaan zitten, waardoor de stroming geblokkeerd werd. :oops:

Voor nu heb ik die er uitgelaten, in de hoop dat het filter hierdoor langer minder snel verstopt. De spons en Symbiont heel licht afgespoeld in het afgehevelde aquariumwater en daarna alles weer teruggeplaats. Resultaat: flink wat meer stroming! Hopelijk zorgt dat ook voor wat minder bruine aanslag op het blad.


Nog een paar totaalplaatjes om het af te sluiten, hopelijk komt er nog iets van de Alternanthera terug:

Totaal%202015-11-23%20voor.jpg


Totaal%202015-11-23%20links.jpg


Totaal%202015-11-23%20achter.jpg
 
Benieuwd wat het gaat worden, als alles wat gegroeid is. :) Misschien de volgende keer mos en/of andere planten met visdraad vastmaken. Flamemos gaat wel even duren, voordat het vast zit. Visdraad zie je nauwelijks en kun je gewoon laten zitten.
 
Op de foto's lijkt je water heel groen? Komt dat door de drijfplanten of is dat ook echt zo?
 
Crash zei:
Benieuwd wat het gaat worden, als alles wat gegroeid is. :) Misschien de volgende keer mos en/of andere planten met visdraad vastmaken. Flamemos gaat wel even duren, voordat het vast zit. Visdraad zie je nauwelijks en kun je gewoon laten zitten.

Bedankt voor de tip! Toen ik het vast wilde gaan maken dacht ik ook al, ik had op het Vivarium gelijk ook even moeten kijken naar iets van draad of van die speciale lijm. Maar helemaal vergeten! :rolleyes:

Laat je het visdraad er dan altijd omheen zitten? Of haal je het er toch als de plant/mos goed vastgegroeid is wel tussenuit?

Ben zelf ook erg benieuwd hoe het gaat groeien, ik kijk de plantjes bijna omhoog, haha! :)

Erik1974 zei:
Op de foto's lijkt je water heel groen? Komt dat door de drijfplanten of is dat ook echt zo?

Dat zijn vooral de drijfplanten, heb verschillende foto's gemaakt, maar kreeg het licht op de foto niet echt gelijk aan het licht in werkelijkheid. Het water zelf is lichtbruinig van het hout, in ieder geval niet groen gelukkig!
 
Ik laat het visdraad gewoon zitten. Mogelijk met eens snoeien, dat ik eraf haal wat te los zit.
 
Misschien toch maar eens naar kijken dan, want die tie-wraps beginnen me langzaam aan te irriteren ;)

Gisteravond kwam ik er achter dat de tijdklok voor de Carbo-Plus het begeven heeft, die ging dus niet meer uit. Nu maar even de Carbo-Plus handmatig aan en uitzetten en maar eens kijken of ik een tijdklok kan vinden die in ieder geval uitgaat als die stuk gaat (als die er zijn tenminste). Want nu zitten er nog geen dieren in, maar dit wil je natuurlijk niet hebben als je even een paar dagen weg bent, dan loopt de CO2 waarschijnlijk veel te hoog op.

Verder heb ik het idee dat de hoeveelheid licht wat laag is, zeker in de hoeken. De TL lamp is natuurlijk al korter dan 60cm en dan ook door de drijfplanten en de lichtbruine kleur van het water komt er in de hoeken op de bodem naar mijn idee erg weinig licht. Ik overweeg om een reflector aan te schaffen, heb daar even een apart topic voor gemaakt.
 
Ziet er goed uit en met visdraad of garen voor de plantjes ziet het er straks helemaal top uit! ;)
Ik las al iets over je filter dat dicht zat en wil je als advies geven om niet heel lang te wachten met een ander filter want de kans is heel groot dat je binnenkort problemen krijgt.
Met name je hout geeft best wel wat fijn residu oid af en zorgt ervoor dat je filter binnen de kortste tijd niet goed meer werkt.
 
Ziet er goed uit hoor dat stuk hout is erg mooi geplaatst. Ik heb mijn mos opgebonden met garen maaar dat valt niet mee :)
 
Een hoop reacties! :D

MaestroCygni zei:
Ik kan bijna niet geloven dat het "maar" een 60cm bak is. HEt lijkt echt op een 1.20m bak!

Dank je! 1,20m zou ik echt niet kwijt kunnen hoor :D Ben zelf heel erg benieuwd hoe het straks oogt met bewoners erin. Nog even... ;)

Seabait zei:
Ziet er goed uit en met visdraad of garen voor de plantjes ziet het er straks helemaal top uit! ;)
Ik las al iets over je filter dat dicht zat en wil je als advies geven om niet heel lang te wachten met een ander filter want de kans is heel groot dat je binnenkort problemen krijgt.
Met name je hout geeft best wel wat fijn residu oid af en zorgt ervoor dat je filter binnen de kortste tijd niet goed meer werkt.

Dank je voor de tip! Al hoopte ik dat ik er nog even een maand of 2 mee kon doen, ik begin ook langzaam te vrezen dat dit filter me dan misschien meer problemen dan plezier gaat geven.

Misschien wat lastig te zien, maar dat residu, is dat wat je op onderstaande foto bijvoorbeeld ook op de stenen op de voorgrond ziet? Hetzelfde ligt soms ook op een aantal bladeren waar weinig stroming langs komt, en valt er dan direct af als je het water met de hand wat beweegt. Ik twijfel namelijk nog steeds of dit een bruine alg of zweefvuil/residu is.

Totaal%202015-11-22%20links.jpg


RRJ zei:
Ziet er goed uit hoor dat stuk hout is erg mooi geplaatst. Ik heb mijn mos opgebonden met garen maaar dat valt niet mee :)

Dank je! Ja dat zal ongetwijfeld een geduldwerkje zijn ;) Dit weekend maar eens kijken of ik het voor elkaar krijg!
 
De kogel is door de kerk, morgen ga ik een nieuw filter ophalen, de Eden 511. :D
Daar zit dan ook gelijk een 100W staafverwarmer in. Scheelt een hoop ruimte in de bak denk ik en gaat hopelijk het zweefvuil wat beter tegen dan het interne filter nu.

De afgelopen 2 weken eerst weer veel witte schimmel, daarna wormpjes en een hoop zweefvuil en bruin vuil of alg wat op de planten blijft liggen. Weliswaar in iets mindere mate dan in de eerst weken, maar ik heb het idee dat dit toch komt doordat ik het filter schoon heb gemaakt. Dit heb ik zo minimaal mogelijk gedaan om niet teveel bacteri�n te verliezen, maar wel weer de stroming in de bak terug te krijgen. Dat zou denk ik elke twee tot drie weken moeten met dit filter, maar ik durf dat met bewoners erin niet echt aan eigenlijk, gezien de resultaten deze twee weken.

Ik ga ze denk ik eerst een week samen laten draaien en vervolgens het filtermateriaal van het binnenfilter in het buitenfilter erbij stoppen. Dan kunnen de bacterien daar lekker verder groeien op het filtermateriaal van het buitenfilter. Mocht ik dan later om welke reden dan ook alsnog het binnenfilter nodig hebben, heb ik ook gelijk goed filtermateriaal wat ik kan terugzetten.
 
Prima filter hoor. Ik heb er geen spijt van gehad dit filter te kopen.
 
Het is wel weer tijd voor een update inderdaad ;)

De Eden 511 staat nu twee weken naast het interne filter. Door de twee filters staat er nu veel stroming, ik heb het idee dat zweefvuil in ieder geval sneller uit de bak verdwijnt nu. Vanavond gaat het interne filter eruit, zal dan gelijk eens wat nieuwe foto's maken.

Ook sinds twee weken een reflector op de T8 lamp, heb het idee dat zeker de Micranthemum waarvan nog enkele groene stukjes over zijn dat kan waarderen, lijken zowaar echt nieuwe blaadjes aan te komen in plaats van dat die alleen maar achteruit gaat. Ook heb ik het idee dat bijvoorbeeld de Cabomba en Hygrophila wat minder hard groeien, waardoor de bladeren dichter op elkaar komen en het dus wat voller oogt.

De Alternantera heb ik er bij het plaatsen van het nieuwe filter uitgehaald, daar zat geen leven meer in. Zowel de Alternanthera en Micranthemum hebben wel te lijden gehad onder de schimmel van het hout denk ik. Zag dat ook met de kleinere stekjes Hydrocotyle leucocephala, zodra de schimmel daar in de buurt kwam ging het bergafwaarts. Gelukkig staat de grootste nog, hopen dat die het blijft doen. Zodra alle schimmel echt weg blijft maar een tweede poging doen met de Alternanthera.
 
Oei, flinke tegenslagen gehad lees ik. Goed dat je doorgegaan bent en hopelijk kun je nou van je bak gaan genieten. Nu kan ik erover gelezen hebben, maar welke vissen wil je gaan houden en weet je al wanneer ze er in gaan komen?
Enne, oh ja: :foto:?!
 
Hierbij een uitgebreide update, aangezien het al weer veel te lang geleden is. :sorry: :D

Inmiddels draait er, na 2 weken samen met het oude interne filter gedraaid te hebben, een Eden 511 met 100 Watt verwarmingselement. In plaats van de meegeleverde pijpjes heb ik Symbiont die ik nog had liggen in het filter gedaan. Na het verwijderen van het oude filter heb ik de Symbiont uit het binnenfilter ook in het Eden filter erbij gedaan.

Inhoud filter:
Filtermaterialen%20Eden%20511.jpg


De aanzuigbuis moest wel een stukje af:
Aanzuigbuis%20op%20maat%20maken.jpg


En ook wat uitsparingen in de kap gemaakt:
Sleuven%20in%20kap.jpg


Het filter en de staafverwarming extern scheelt uiteindelijk een hoop ruimte in het aquarium. Daarnaast is het water met dit filter vele malen helderder en blijft de stroming beter. Ik heb ervoor gekozen de normale uitstroommond te gebruiken en niet de spraybar. Dit geeft een mooie stroming rond en over het hout. Nu alleen de Carbo Plus sandwich nog extern maken, die zit nu tijdelijk wat meer in het zicht, maar daar ga ik nog een keer mee aan de slag.

Inmiddels heb ik ook de �machinekamer� onder het aquarium ingericht, in plaats van dat alles er maar los naast ligt. Het stekkerblok moet nog een keer wat hoger vastgemaakt worden, zodat er bij lekkage geen water in kan komen te staan:
Techniek%20extern.jpg


Doorvoer gemaakt voor alle kabels en slangen:
Techniek%20extern%20doorvoer.jpg


Tegelijk met het nieuwe filter heb ik ook een reflector op de T8 lamp gezet. Het verschil in licht zie ik zelf niet direct, maar ik merk wel dat de planten over het algemeen compacter (en dus mooier!) groeien. Ik merk het vooral aan de Micranthemum �Monte Carlo� en Hygrophila polysperma �Sunset� die minder omhoog schieten.
 
Ik zag helaas in de weken daarna de plantengroei langzaam minder worden. Nitraat was nagenoeg 0 en ik vermoedde ook een fosfaat tekort (heb nog geen fosfaat test). Daarop heb ik (aangezien er toch nog geen dieren in de bak zaten) wat normale vloeibare NPK plantenvoeding gedoseerd, met de bedoeling deze stoffen enigszins aan te vullen. Ik weet dat er ook o.a. op urea gebaseerde stikstof in deze voeding zit, vandaar dat ik dit ook alleen deed omdat er nu nog geen dieren inzaten. Echter heb ik de dosering verkeerd berekend en daar kwam ik pas achter toen het al te laat was. Er was zoveel nitriet, nitraat (en waarschijnlijk ook fosfaat) in het water aanwezig dat de planten begonnen te verslijmen.

Eigenlijk alleen de Anubias heeft dit zonder al te veel problemen overleefd. Daarna dus veel en vaak water ververst en na twee weken waren de waarden weer acceptabel. Daarna heb ik alle planten ver terug moeten snoeien :( :
Totaal%202016-02-18%20voor.jpg


Het laatste stekje Vallisneria wat sowieso al slecht aansloeg had het niet overleefd. Ook de Micranthemum �Monte Carlo� die het al moeite had, had ik nu nog maar een klein takje van over. De Salvinia Natans heeft het ook erg zwaar te verduren gehad en heb ik nog maar enkele kleine stekjes van over. Tot zover mijn experiment met de plantenvoeding� :oops:

Vanaf hier ging het beter. Ik zag de planten langzaam een beetje herstellen en heb twee nieuwe plantjes toegevoegd: Cryptocoryne beckettii �Petchii� voor de plek met wat minder licht onder het hout:
Cryptocoryne%20beckettii%20Petchii.jpg


En vanaf de zijkant:
Cryptocoryne%20beckettii%20Petchi%202016-02-22.jpg


En een nieuwe poging met Vallisneria asiatica voor bij de filter in/uitlaat. En omdat deze niet in de bodem wilde blijven, tijdelijk ge�mproviseerd vastgezet met een terracotta ring en stukjes binddraad:
Vallisneria%20asiatica%202016-02-22.jpg

Vallisneria%20asiatica%20vastgezet.jpg


Erg tevreden mee, zeker met de Cryptocoryne. :smitten:
Totaal%202016-02-22%20achter.jpg
 
Daarna kreeg ik, ondanks dat de verlichting maar 8 uur per dag aanstond, helaas meer en meer alg, waaronder ook algen die ik nog niet gehad had: groene, rode en draadalg. :juggle:

Groene alg:
Groene%20alg.jpg


Rode alg:
Rode%20alg.jpg


Daarop heb ik eerst een belichtingspauze van 3 uur ingesteld (dus licht 4u aan, 3u uit en dan weer 4u aan), dit leek de groei niet al te veel te stoppen. Daarna ben ik wat meer CO2 gaan toevoegen en uiteindelijk heb ik ook de dosering Profito iets geminderd. Na een week of 2 groeien de algen nu niet echt meer en heb ik het meeste kunnen verwijderen. Hier en daar zie ik af en toe nog een klein plekje.
 
De laatste paar weken heb ik eindelijk het idee dat het aquarium stabiel is. Dit zie ik ook in de waterwaarden terug.

Tijd voor de bewoners! Zo stond het er afgelopen weekend na de waterwissel bij :foto: :
Totaal%202016-03-14%20voor.jpg

Totaal%202016-03-14%20linksvoor.jpg

Totaal%202016-03-14%20links.jpg

Totaal%202016-03-14%20achter.jpg

Voorkant%202016-03-14%20rechts.jpg

Cryptocoryne%20beckettii%20Petchii%202016-03-14.jpg

Taxiphyllum%20sp.%20Flame%20Moss%202016-03-14.jpg


En als laatste, als je het over bewoners hebt, eergisteren zag ik dan ook daadwerkelijk de eerste bewoner! Voorlopig mag deze blijven, hij/zij is 3mm groot en waarschijnlijk meegelift met de Vallisneria of Cryptocoryne:
Onbekend%20slakje.jpg
 
Killerfish zei:
Oei, flinke tegenslagen gehad lees ik. Goed dat je doorgegaan bent en hopelijk kun je nou van je bak gaan genieten. Nu kan ik erover gelezen hebben, maar welke vissen wil je gaan houden en weet je al wanneer ze er in gaan komen?
Enne, oh ja: :foto:?!

Genieten doe ik sowieso! En het kan altijd erger. Liever nu wat tegenslagen en ervaringen zolang er nog geen dierenleed bij komt kijken, heb ik straks alleen maar voordeel van ;)

Er komt als eerste een groepje Crystal Red en Black garnalen in. Die wil ik eigenlijk komende week gaan bestellen. Die mogen eerst een tijdje wennen en daarna komen de vissen waar het allemaal om te doen was er bij, een schooltje Paracheirodon simulans. Misschien dan nog een koppeltje van iets erbij, maar eerst maar eens kijken hoe dit gaat.
 
Ziet er prachtig uit hoor! Aquarium lijkt erg groot zo. Fijn dat het nu allemaal wat beter gaat met de planten. Je hebt er behoorlijk wat tegenslagen mee gehad zo te lezen. Het ziet er nu wel weer lekker fris uit. Vind vooral die Crypto echt een mooie plant.
Nog wel 1 tip (deels uit veiligheidsoverweging): als je de mogelijkheid hebt leg dan alsjeblieft je elektriciteit in een ander kastje/plankje dan je externe filter. In ieder geval niet er direct naast. Je zult niet de eerste zijn waar er onverwachts een slang losschiet en dan maakt het echt niet uit of je de elektriciteit hoog of laag hebt hangen. Als dat nat wordt, ben je echt een stuk verder van huis.
 
Biologist zei:
Ziet er prachtig uit hoor! Aquarium lijkt erg groot zo. Fijn dat het nu allemaal wat beter gaat met de planten. Je hebt er behoorlijk wat tegenslagen mee gehad zo te lezen. Het ziet er nu wel weer lekker fris uit. Vind vooral die Crypto echt een mooie plant.
Nog wel 1 tip (deels uit veiligheidsoverweging): als je de mogelijkheid hebt leg dan alsjeblieft je elektriciteit in een ander kastje/plankje dan je externe filter. In ieder geval niet er direct naast. Je zult niet de eerste zijn waar er onverwachts een slang losschiet en dan maakt het echt niet uit of je de elektriciteit hoog of laag hebt hangen. Als dat nat wordt, ben je echt een stuk verder van huis.

Ach ja, het houdt je bezig ;) Maar ik hoop inderdaad dat het er nu wel zo fris uit blijft zien ;)

Dank je voor je complimenten, de Crypto is ook wel mijn favoriet op dit moment denk ik :)

Voor wat betreft de elektra, daar wilde ik sowieso nog naar kijken, dus ik neem je tip mee! Helemaal buiten het kastje zal wat lastig worden denk ik, maar ik ga eens bedenken wat er mogelijk is. Thnx!
 
Leuke bak joh. Gelukkig heb je de algen onder de duim gekregen.
Ik heb ook een externe Eden pomp op mijn Aqua 40 draaien, is echt een fijn ding:)
 
Ik heb nog even je hele topic door zitten nemen.
Ik zou echt stoppen met dat Carbo plus apparaat. Het is weliswaar geen volwaardige CO2 toediening, maar ik zou em eruit trekken, ik denk dat je je bak er meer kwaad dan goed mee doet. Je hebt veel te weinig licht om �berhaupt aan CO2 of een weelderige plantengroei te kunnen denken. Met zo weinig licht hebben je planten geen CO2 nodig en als daarnaast je water ook nog redelijk zacht is dan ga je geheid algen kweken weet ik uit ervaring..
Ik zou het bij beperkt Easy Carbo houden en je verwachting met betrekking to plantengroei iets bijstellen;-)
 
Wouter, eigenlijk best gek jouw twee posten zo na elkaar.

Eerst constateer je dat de algen onder controle zijn. Vervolgens raad je een verandering aan. Dat terwijl elke verandering weer een trigger kan zijn voor het opkomen van alggroei. Onlogisch.

@F.Panther: goed bezig :thumbs:
 
Ik snap dat het onlogisch overkomt, maar ik had bij mijn eerste post nog niet het hele topic doorgelezen, is weer een leermoment voor mij. Maar goed... Het is mijn mening, ik denk dat je met me eens bent dat C02 iets te veel van het goede is bij 1 T8 lamp.
 
Nee, dat kun je niet zo zeggen. Er speelt veel meer een rol.
En al die elementen tezamen heeft F>Panther nu onder controle lijkt het op.
 
Oke, wellicht heb je gelijk. :cool: Ik ben benieuwd naar de vorderingen in ieder geval. Het is absoluut een mooi bakkie!
 
Dank voor de complimenten en het meedenken! Ben inderdaad ook erg tevreden over het Eden filter, er is duidelijk over nagedacht hoe het allemaal in elkaar zit. :thumbs:

Verder zijn er wat tegenslagen geweest, maar ik denk dat als je het allemaal zo onder elkaar zet, het erger lijkt dan dat het is. Ik had in ieder geval niet verwacht dat alles in 1x goed zou gaan en heb een hoop geleerd de afgelopen tijd.
Verder speelt mee denk ik dat het nog steeds een onderwatertuintje zonder bewoners is, met bewoners zal het evenwicht toch ook al weer anders zijn.

Over de Carbo Plus, het is een apparaat dat voor- en nadelen heeft, maar ik denk dat ik zonder Carbo Plus ook problemen had gehad. Grotendeels omdat er andere oorzaken waren, maar ook omdat ik anders misschien wel weer andere problemen (door het ontbreken van CO2) tegengekomen was. Zonder Carbo Plus zal het zeker ook kunnen, maar dan zal het evenwicht tussen licht en bemesting ook weer anders liggen.

Ik hou nu het CO2 niveau nu rond de 12 mg/l en dat lijkt goed te werken. Een ander bijkomend voordeel is, met name voor de garnalen en tetra's die ik wil gaan houden, dat de Carbo Plus de KH wat naar beneden brengt (en daar zijn natuurlijk ook andere manieren voor). Een klein nadeel is wel dat het omgezette calcium (ik neem tenminste aan dat het calciumafzetting is) in kleine vlokken van de Carbo Plus sandwich afvalt. Dat zorgt voor zweefvuil in de bak. Dat hoop ik op te lossen door de sandwich buiten de bak te plaatsen. Ik zal dan misschien wel iets vaker de eerste filterspons van mijn filter moeten reinigen, maar dat zal niet zo'n probleem zijn, aangezien de andere twee compartimenten groot genoeg zijn om de bacteriecultuur op peil te houden.

Terugkomend op een aantal problemen:
Ik heb veel hout in verhouding tot de grootte van het aquarium denk ik, dat heeft in het begin een grote invloed gehad. Ik heb meerdere malen een flinke witte waas op het hout gehad, wat leidde tot een lange draadachtige schimmel. Ik heb zeker de eerste keer daar weinig aan gedaan, met de gedachte dat het laten zitten zo snel mogelijk goede bacteri�n kweekt die het probleem dan vanzelf oplossen. Maar samen met het kleine interne filter en de daarmee mindere stroming heeft dat niet in mijn voordeel gewerkt. De planten in de buurt van de witte schimmel deden het in ieder geval niet goed. Wellicht als ik toen meer ververst en opgeruimd had dat de planten in het begin al beter aangeslagen waren.

De groene en rode alg heb ik denk ik echt zelf veroorzaakt door mijn inschattingsfout met de NPK voeding. Daardoor zijn de waarden twee weken zo uit balans geweest, dat dat vermoedelijk een hele goede kweekomgeving voor deze algen geweest is.

Ook heb ik rond het wisselen van de pompen ook een week of twee zonder Carbo Plus gedraait als experiment, maar ik had het idee dat ik toen meer draadalg of Staghorn alg (niet 100% zeker welke van de twee het was) kreeg en dat de plantengroei die toen al wat minder werd, helemaal stilviel.

Maar er zijn ook weken geweest, zoals de afgelopen weken, dat het water helder was en de plantjes mooi aan het groeien waren!
 
Omdat het een foto-topic is, toch nog maar even ter illustratie (niet de beste foto, maar het geeft wel aan hoe het eruit zag):

Witte%20waas%20op%20hout%202.jpg


Dit was niet echt een goede situatie voor de planten denk ik, maar dat komt naar mijn idee niet door de Carbo Plus.

Meer verversen en schoonmaken was hier wel beter geweest, toen ik dat ben gaan doen zag je ook dat de planten daar beter op reageerden, maar was het voor sommige planten (zoals de Alternanthera) al te laat.
 
Grappig dat je dat zegt, bij mij was het juist tegenovergestelde. Hoe meer ik ging verversen, hoe beter de algen groeiden, dus je bent er iig op tijd bij geweest dan :)
 
Detail van zojuist na de waterwissel (ik heb geprobeerd de witte wormpjes allemaal even te laten wachten voor de foto, maar daar wilden ze helaas niets van weten.. :rolleyes:):

Stenen%20grot%202016-03-21.jpg
 
Het is al weer veel te lang geleden dat ik hier een update geplaatst heb. Nadat na de vorige update de plantjes het nog even moeilijk gehad hebben en ik merkte dat ik daardoor eigenlijk ook geen zin meer had in het onderhoud, begonnen met bemesten van KNO3 en KH2PO4 naast de Profito. Dat zorgde ervoor dat de planten zichzelf langzaam begonnen te herstellen. Daarna nog wat verschillende stekjes via het forum overgenomen om het plantenbestand wat aan te vullen en diverser te maken.

Inmiddels heb ik voor mezelf wel bewezen de plantjes in ieder geval in leven te kunnen houden en te begrijpen wat de waterwaarden en techniel zoal doen, dus ik het werd hoog tijd voor de eerste echte bewoners. Omdat ik nog steeds het schoonmaken van de ruiten een vervelend klusje vind en ik bruinalg genoeg heb, gekozen voor een schoonmaakploeg. 6 Clithon sp. geweislakken. 4 geel/zwart gestreepte en 2 olijfgroen met zwarte.

Hier zijn ze aan het overwennen:
Overwennen%20geweislakken%202016-10-25.jpg


De eerste stapjes:
Eerste%20stapjes%20geweislak%202016-10-25.jpg


En de rest van de groep is hier ook overgezet en is langzaam het hout aan het verkennen:
Geweislakken%202016-10-25.jpg


Voordat ik ze erin zette expres een paar weken de ruiten niet schoon gemaakt zodat ze wat te eten hebben. Uiteindelijk na 1,5 tot 2 weken hadden ze de ruiten en stenen volledig schoon en sindsdien heb ik de ruiten zelf niet meer schoon hoeven maken :D


Vervolgens op het Vivarium een heel mooi groepje andere bewoners gekocht, samen met nog wat plantjes en andere handige dingen. Ik weet het, ik maak jullie nieuwsgierig, maar detailfoto's van deze bewoners komen nog!

Hier nog een paar overzichtsfoto's van hoe het er vorige week bij stond. Voor de oplettende kijker, daar kan je de op het Vivarium gekochte bewoners dus al zien! :D

Totaal%202016-12-06%20voor.jpg


Totaal%202016-12-06%20links.jpg


Totaal%202016-12-06%20achter.jpg
 
Bedankt! :petjeaf: Het is nog niet helemaal 'af', planten mogen nog wat groter en wilder groeien, maar het begint langzaam te worden wat ik voor ogen heb :)
 

Terug
Bovenaan