60cm gezelschapsaquarium van F. Panther


Hierbij dan de foto's! En omdat het een foto-topic is, eerst nog maar even de voorbereidingen.

Zo kwamen de planten aan:

Plantjes%20ingepakt.jpg


De inhoud van dit mooie pakket:

- Vallisneria asiatica
- Cabomba aquatica
- Hygrophila polysperma 'sunset'
- Anubias nana 'mini'
- Alternanthera reineckii 'mini'
- Micranthemum 'Monte Carlo'
- Salvinia natans

Na een hoop schoonmaken en voorbereiden (de gel bij de wortels van de Alternanthera was een lastig klusje) bleek dat de planten best een flinke hoeveelheid stekken bevatten.

Plantjes%20schoongemaakt.jpg


Dan nog even puzzelen met de techniek, ik wilde het zoveel mogelijk bij elkaar hebben, zodat ik het zo veel mogelijk aan het zicht kan onttrekken. Dat was nog niet makkelijk, want met de bodem erin kon de staafverwarming niet meer rechtop staan en ook de Carbo Plus sandwich wilde niet rechtop en eigenlijk ook niet lekker horizontaal. Dus is dit het resultaat geworden:

Techniek.jpg


Bij het planten hadden sommige planten een stevige toespraak nodig, zodat ze zich wel twee keer zouden bedenken om na 5 keer planten weer te gaan drijven als ik even niet naar ze keek. Maar het is gelukt!

Na het planten ziet dat er dan zo uit, voorkant:
Bodemplanten%20voor.jpg


Achterkant:
Bodemplanten%20achter.jpg


Tijdens het planten er toch voor gekozen om nog twee kleinere stenen om te wisselen (zoek de verschillen :D). Ook het vooraf gemaakte plan heb ik niet helemaal gevolgd, sommige dingen bleken toch wat krap en op andere plekken was juist weer meer ruimte. Maar globaal is het idee nog steeds wel hetzelfde gebleven.

Verder de twee kleine Anubias stekjes even met een tiewrap vastgezet. Als de wortels vastgegroeid zijn kan ik die gemakkelijk wegknippen.

En waar is dan de Salvinia gebleven? Nou, die drijft overal door de bak heen (daar moet ik eigenlijk nog even iets op verzinnen):

Totaal%202015-11-01%20voor.jpg


Totaal%202015-11-01%20links.jpg


Totaal%202015-11-01%20achter.jpg


Het resultaat is mooier dan ik verwacht had eigenlijk! Ook mede dankzij de kwalitatief mooie plantjes en hoeveelheid van de stekjes! :smitten:

Het valt op de foto's iets minder op, maar het water is trouwens al weer behoorlijk gekleurd door het hout. Dit ondanks dat eerder toen ik het in een emmer had, het leek alsof het hout geen kleur meer afgaf. Verder is het water wel mooi helder en eigenlijk vind ik de kleur ook wel iets moois toevoegen. Voorlopig laat ik het nog even zo ;)
 
Ziet er goed uit hoor, mooi gedaan.
Laat de plantjes maar lekker groeien!
 
Dankje! :daisy:

Heb gisteravond trouwens nog even een luchtslangetje (wat ik over had van het interne filter) met twee zuignappen vastgezet bij het wateroppervlak. De Salvinia dreef namelijk steeds tegen de bladeren van de Vallisneria aan en 'trok' deze daarmee langzaam maar zeker weer uit de bodem. Hiermee blijft de Salvinia netjes in de andere hoek.

Niet de mooiste optie, maar het werkt wel, vanochtend stond alle Vallisneria nog netjes waar ik ze gisteravond weer teruggezet had.
 
Leuk zo hoor en in het begin verander je toch vaak nog wel het een en ander hoor. Je wilt geen poster of achterwand gebruiken??
 
Misschien dat ik het rechter zijwandje waar o.a. de staafverwarming aan vast zit nog zwart/donker maak. De andere wanden wil ik zo houden, aangezien de kast (en daarmee dus ook de bak) dwars in de kamer staat en ik deze dus afhankelijk van waar ik in de kamer ben van de voor-, achter of linker zijkant zal zien.
 
Ja dan snap ik het. Je hebt dus een doorkijk bak zeg maar ;)
 
Ja, dat is denk ik het woord waar ik naar op zoek was :! :D
 
Het opstarten is duidelijk begonnen, het eerst nog heldere water heeft nu een lichte waas (net hele kleine belletjes). Verder is er op het grote stuk hout op een heel aantal plaatsen ook een witte wollige (schimmelachtige?) laag te zien.

De Hygrophilia lijkt het goed te doen, zijn mooi rechtop gaan staan en lijken ook al wat uit te lopen. De Cabomba daarintegen staat er nog wat slapjes (maar verder wel mooi groen) bij, ik had verwacht dat die eigenlijk ook wel snel rechtop (naar het licht) zouden gaan staan. Maar die hebben nog wat meer tijd nodig blijkbaar.

Net de waterwaarden gemeten met de teststrips. Aflezen vergt wat oefening merk ik, maar het is gelukt :juggle:

Eerst het leidingwater:
pH = tussen 7,6 en 8
KH = tussen 6 en 10 �d
GH = tussen 7 en 14 �d
NO2 = 0 mg/l
NO3 = tussen 10 en 25 mg/l
Cl = 0 mg/l

Daarna het aquariumwater:
pH = tussen 7,2 en 7,6
KH = tussen 6 en 10 �d
GH = tussen 7 en 14 �d
NO2 = 0,5 mg/l
NO3 = tussen 10 en 25 mg/l
Cl = 0 mg/l

En de CO2 contunitest geeft:
CO2 = minder dan 3 mg/l

Carbo Plus daarom op het laagste standje aangezet, begint gelijk hele kleine belletjes te maken.

Temperatuur is inmiddels stabiel op 25 graden. De timer van de verlichting ingesteld op 8uur belichten, een half uur eerder gaat de Carbo Plus aan en die gaat ook een half uur eerder uit.

Verder 1ml Profito toegevoegd (wil ik dagelijks doen, met om de 2 dagen een dag niet, dan kom ik op de voor mijn bak aanbevolen ongeveer 4,5-5ml/week) en een klein beetje visvoer erbij gedaan.

Nu maar wachten hoe het zich gaat ontwikkelen! :D
 
Nog wat foto's om de vorige post te illustreren:

De witte waas over het hout:

Witte%20waas%20op%20hout.jpg


Carbo Plus aan het werk:

Carbo%20Plus%20bellen.jpg


En de tijdelijke oplossing voor de Salvinia natans die de Vallisneria uit de grond trok:

Luchtslangetje%20drijfplanten.jpg


En om af te sluiten nog even een totaaloverzichtje van de voorkant:

Totaal%202015-11-02%20voor.jpg
 
Dat witte laagje herken ik direct en gaat zoals al aangegeven wel weg hoor.
Ik zou de bak nu lekker even de tijd geven om rustig in te draaien.
 
Mooi dat het inderdaad om een laagje gaat waar ik me geen zorgen om hoef te maken. :thumbs:

Zag trouwens vanochtend dat ook de toppen van de Cabomba een klein beetje rechter op stonden. Nadat gisteren de Carbo Plus ook 8 uur aangestaan heeft, geeft de CO2-continutest nu tussen 8 en 12 mg/l aan, dus dat gaat de goede kant op. Even goed in de gaten houden de komende dagen of die niet te hoog wordt.

En inderdaad, nu wachten (en af en toe een beetje Profito) :D
 
Dank je! :)
 
Nu moet het niet gekker worden! Kijk ik voor ik wil gaan slapen nog even de temperatuur en CO2-indicator na, is nagenoeg alle indicatorvloeistof uit de CO2-continutest gelopen!! :stom:

Ik heb deze test van JBL: https://www.jbl.de/?lang=nl&mod=product ... il&id=4919

Het bakje hangt nog gewoon precies recht waar ik het opgehangen heb, er zit ook geen aquariumwater in, dus de vloeistof moet �f verdampt zijn (kan ik me niet voorstellen), of het is er dus uitgelopen, tussen het zwarte en doorzichte plastic door.

Ik ben alleen bang dat als ik de nu weer vul, die over een paar dagen weer leeggelopen is. Ik zie opzich aan het reservoir zelf niets vreemds, maar ik weet wel zeker dat alles goed dicht en aangedrukt zat toen ik het erin hing. Ik vertrouw dus de afdichting tussen het zwarte en doorzichtige gedeelte niet.

Iemand dit ook wel eens meegemaakt?

Ohja, ik zie op de site van JBL dat de indicatorvloeistof niet schadelijk is voor het aquarium en snel afbreekt in het water. Is het aan te raden toch nog te verversen?
 
Ik kreeg een keer 1 die ging niet eens goed dicht en die kon ik zo ruilen bij APO dus wellicht sluit de jouwe ook minder goed.
Ik heb het ook weleens gehad als ik hem er per ongeluk af tikte met verversen maar die vloeistof kan verder geen kwaad hoor.
 
Het vreemde is dat de test een uur of 2 eerder nog vol was. Ik zou eigenlijk verwachten dat je een probleem met de afdichting gelijk zou merken (zoals jij had), of dat het er geleidelijk uitloopt en niet na 2 dagen ineens alles. Ook ben ik in die tussentijd (en gisteren de hele dag) niet in de bak bezig geweest. :rolleyes:

Ik zal de test nog een kans geven, ik ga de houder zo even schoonmaken en als ik nog steeds niets geks vind, nogmaals vullen. Is die dan na een paar dagen weer leeg, dan ga ik hem ruilen. Blijft de test wel netjes vol, dan ga ik er vanuit dat het iets eenmaligs geweest is.
 
Helaas, bij het schoonmaken lijkt het toch een productiefout te zijn, er is een hapje uit het afdichtingsrubber:

CO2-continutest%20rubber.jpg


Ik ga de moeite het nogmaals te proberen niet meer nemen, hopen dat ik de test snel kan omruilen voor een goede.
 
Ja dat zou dus best de oorzaak kunnen zijn en ik zou dus ermee terug gaan of de verkoper contacteren.
 
Had de winkel inderdaad al een mail gestuurd, even afwachten wat de reactie is :)
 
Mooie bak hoor! Wat een maandagproduktie die CO2 test, geld terug, hoe dan ook!
 
Bedankt allemaal!

Prima service trouwens bij Aquaplantsonline.nl, gelijk reactie terug vanochtend en een vervangende CO2-continutest is al onderweg!
 
Ja, geweldige site dat aquaplantsonline. Heb ook nog nooit klachten gehad. Ik kijk uit naar je volgende foto's!
 
Gisteren heb ik de nieuwe test ontvangen en gelijk in gebruik genomen. Snel geregeld dus! Ik kon bij de nieuwe in ieder geval geen vreemde dingen aan het afdichtrubber ontdekken, dus ik heb goede hoop dat deze het wel gaat volhouden! ;)

Afgelopen dagen heb ik nog wel wat foto's gemaakt, zal vanmiddag eens kijken of ik er nog een paar kan delen :) De Cabomba en Hygrophilia zijn in ieder geval al aardig gegroeid. De Vallisneria en Micranthemum hebben het wat moeilijker.
 
Bedankt voor de complimenten! :)

Waar de witte schimmelachtige waas het eerst op het hout zat lijkt deze nu een beetje weg te trekken. Op veel andere plekken (o.a. bodem en op stukjes blad die het niet goed doen) is de waas nu sinds een paar dagen echter ook te vinden.

Ook heb ik sinds gisteren hele kleine witte wormpjes (dit zijn denk ik de 'opstartwormen' waar ik wel eens over gelezen heb). Gisteren waren de grootsten nog 2-3mm, vandaag zijn de grootsten die ik gezien heb al rond de 7-8mm. Ik zie ze vooral op het glas of zwevend door het water. Zijn er wel honderden denk ik. Maar ook dat lost zichzelf op heb ik gelezen. Geduld hebben dus maar. :juggle:

Ook zag ik dat de Carbo Plus zoveel CO2 produceert dat het aan het wateroppervlak in grote bellen blijft drijven. Dat lijkt me niet de bedoeling, zeker niet als er straks bewoners in de bak zitten, die wil ik liever geen bel CO2 voorschotelen, mochten ze aan het wateroppervlak komen.

CO2%20bellen%20wateroppervlak.jpg


Ik heb nu de Carbo Plus zo ingesteld dat alleen de eerste van de 10 leds brand (standje 1 dus). Als ik deze lager zet (op ongeveer 0,5) dan stopt de Carbo Plus met zichtbare bellen produceren. Dat kan natuurlijk twee dingen betekenen: of hij is uit, of hij produceert een hoeveelheid CO2 die gelijk opgenomen wordt en geen bellen produceert. Dat laatste zou ik graag bereiken, maar ik weet niet of de Carbo Plus lager dan die 'stand 1' kan? Heeft iemand daar misschien ervaring mee?

Helaas gisteren niet meer gelukt, maar dan nu maar eens wat foto's van de afgelopen dagen.

Knoppen in de Cabomba (deze zaten er trouwens al in bij het planten):

Cabomba%20aquatica%20knoppen.jpg


De grootste Anubias nana 'mini':

Anubias%20nana%20mini.jpg


Nieuwe wortels van de H. polysperma 'sunset':

Hygrophila%20polysperma%20sunset%20wortels.jpg


De Micranthemum 'Monte Carlo' en Vallisneria die het moeilijk hebben (lelijke stukken komt ook die schimmelachtige waas over). Ik heb het een keer geprobeerd weg te halen, maar de dag erna zit het er weer, dus laat het nu maar zitten in de hoop dat het probleem zichzelf oplost. Niet op de foto, maar een van de Vallisneria stekken heeft inmiddels al het blad laten vallen, daar is nu alleen de wortel nog van over:

Micranthemum%20Monte%20Carlo.jpg


Vallisneria%20asiatica.jpg


Micranthemum en Alternanthera aan de achterkant:

Achterkant%20bodemplanten.jpg


Alternanthera helemaal voorin:

Alternanthera%20reineckii%20mini.jpg


De 'grot' van leisteen:

Stenen%20grot.jpg


En om af te sluiten nog wat totaalplaatjes van gisteravond:

Totaal%202015-11-07%20voor.jpg


Totaal%202015-11-07%20links.jpg


Totaal%202015-11-07%20achter.jpg
 
Net nog even de waterwaarden gemeten en een liter water bijgevuld, aangezien het waterpeil inmiddels aardig gezakt was:

pH = 7,6
KH = tussen 6 en 10 �d
GH = tussen 7 en 14 �d
NO2 = 0 mg/l
NO3 = tussen 0 en 10 mg/l
Cl = 0 mg/l

Eigenlijk alles dus redelijk gelijk gebleven (of wijkt in ieder geval te weinig af om er iets zinnigs van te kunnen zeggen), alleen de NO3 is duidelijk gedaald. Gezien hoeveelheid die de Cabomba en Hygrophilia gegroeid zijn, kan ik me er wel iets bij voorstellen dat de planten dit gebruikt hebben.

CO2-continutest geeft al een paar dagen 12 mg/l aan. De Carbo Plus heb ik nu net onder standje 1 staan (zodat de eerste led net nog uit is), ik heb gemerkt dat er dan wel zichtbaar een kleine hoeveelheid belletjes opstijgt, maar niet zoveel als wanneer die echt op stand 1 staat. Nu maar eens een paar dagen kijken wat de CO2-continutest aangeeft.
 
F. Panther zei:
jessicapilon zei:
Ik moet zeggen dat ik dat binnenfilter niet voldoende vond qua hoeveelheid spons en substraat. Ik vond het allemaal wat weinig voor de 60cm en ben op een Aquaflow 100 overgestapt.
Maar misschien dat jou bak een andere belasting heeft en dat hij wel voldoet.

Ik heb er ook mijn twijfels over hoor. Dat mandje is inderdaad best wel klein, dus het zal denk ik krap zijn. Er komen o.a. garnalen in en heb begrepen dat ik die er het beste voor de vissen in kan doen. Tot die tijd (dat er vissen in komen) moet deze eigenlijk nog wel even zijn werk doen ;)

Op termijn wil ik graag een extern filter, dat geeft wat 'ruimte' in de capaciteit en geeft letterlijk ook meer ruimte in de bak. Daarmee is dan wellicht ook de staafverwarming nog buiten de bak te plaatsen. Als dit filter het echt niet redt komt er natuurlijk sneller iets anders.
Ik heb zelf in mijn 50 liter bakje een Juwel Bioflow One zitten en daar ben ik redelijk tevreden mee.

Maar een externe filter is altijd beter! En voor zo'n klein bakje hoeft dat ook zeker niet duur te zijn. Een JBL CristalProfi e401 Greenline kun al nieuw kopen voor �75,-

Maar laten we eerst eens beginnen met te zeggen: mooie foto's!
 
Blijft toch een mooie bak. Hopelijk niet al te veel last van die witte waas, succes!
 
Geert80 zei:
Ik heb zelf in mijn 50 liter bakje een Juwel Bioflow One zitten en daar ben ik redelijk tevreden mee.

Maar een externe filter is altijd beter! En voor zo'n klein bakje hoeft dat ook zeker niet duur te zijn. Een JBL CristalProfi e401 Greenline kun al nieuw kopen voor �75,-

Maar laten we eerst eens beginnen met te zeggen: mooie foto's!

Dank je! Een extern filter waar dan een verwarmingselement in kan zoals bijvoorbeeld de Eden 511 lijk me het handigst, omdat ik dan ook gelijk de verwarming uit de bak kwijt ben. Maar moet heel eerlijk zeggen dat ik me daar nog niet enorm in verdiept heb, dus misschien heeft JBL ook wel zoiets.
 
jessicapilon zei:
Goed dat de test nu wel goed werkt.

Gelukkig wel! :) Zal echt het rubbertje geweest zijn, deze nieuwe hangt er nu al weer bijna twee weken in en werkt inderdaad nog prima.

MartinC zei:
Blijft toch een mooie bak. Hopelijk niet al te veel last van die witte waas, succes!

Dank je! De witte schimmelwaas op het hout en op de bodem is eigenlijk overal weg. Op een paar plekjes hout (die in het begin nog schoon waren) zit nu nog een klein beetje. Ook de witte wormpjes zie ik al wat minder, al zitten er nog genoeg op de ruiten.

Wel is er nu iets van bruin zweefvuil / alg (kiezelalg?) voor in de plaats gekomen op de ruiten, blad en de stenen. Het valt bij een beetje bewegen gelukkig wel gelijk van de planten af. Dit kwam een paar dagen geleden ineens opzetten en lijkt nu niet heel erg te vermeerderen, dus maak me er nog niet te veel zorgen om.

De Cabomba en Hygrophila groeien de hele bak door trouwens. Ik wilde nog niet teveel rommelen, maar die zal ik deze week toch wel even moeten snoeien / stekken denk ik. Ook de Salvinia natans doet het goed (die drijft nu weer los trouwens, de stroming van de pomp is nu die een tijdje aanstaat minder geworden).

De Vallisneria heeft het nog steeds moeilijk en de Micranthemum heeft al het blad laten afsterven, maar begint nu wel op de stengels opnieuw uit te lopen. Ook de Alternanthera laat na er twee weken prima uit te hebben gezien en zelfs wat te groeien, nu al het blad afsterven. Hoop dat ook die, net als de Micranthemum wel weer gaat uitlopen.

Zal vandaag of morgen nog eens kijken of ik een foto-update doen ;)
 
Vanavond waren de ruiten ineens een stuk schoner dan eerder deze week. Lijkt er dus op dat de algen (zijn het algen?) weer wat minder worden.

Hier een foto van hoe het er eerder deze week uitzag:

Alg%202015-11-15.jpg


De Hygrophyla polysperma laat trouwens bij de onderste knopen waar wortels of een zijscheut gegroeid zijn de twee bladeren die daar al zaten vallen, is dit normaal?

De Micranthemum 'Monte Carlo' die weer een heel klein beetje begint uit te lopen:

Micranthemum%20Monte%20Carlo%202015-11-15.jpg


En de Alternanthera waarvan het blad afsterft:
Alternanthera%20reinieckii%20mini%202015-11-15.jpg


Vanavond ook de waterwaarden nog even gemeten (staat nu +/- 2,5 week):

pH = tussen 6,8 en 7,2
KH = tussen 6 �d
GH = tussen 4 en 7 �d
NO2 = 0 mg/l
NO3 = tussen 0 en 10 mg/l (meer richting 0 dan 10)
Cl = 0 mg/l

CO2-continutest = 12 mg/l

En de totaalplaatjes van vanavond:

Totaal%202015-11-20%20voor.jpg


Totaal%202015-11-20%20links.jpg


Totaal%202015-11-20%20achter.jpg
 
Gisteren de eerste keer gesnoeid en 20% van het water gewisseld.

Dit is hoe het er voor de 'schoonmaak' uitzag:

Cabomba%20aquatica%20achter%202015-11-22.jpg


Hygrophila%20polysperma%20sunset%202015-11-22.jpg


Totaalplaatjes:

Totaal%202015-11-22%20voor.jpg


Totaal%202015-11-22%20links.jpg


Totaal%202015-11-22%20achter.jpg


En geen wonder dat de linkerkant wat donker is:

Drijfplanten%202015-11-22.jpg
 

Terug
Bovenaan