200x70x70 van tuinkabouter


Nee had rond gekeken maar dacht dat een 150GPD met booster pomp en DI+SIO2 filter ook op ongeveer €400 kwam.
Dan duurt het alsnog 11 uur om 250L aan te maken, kost me electra en spoel 250L extra door het riool.

Regentonnen heb ik naar gekeken maar zijn te hoog voor de lokatie, het moet namelijk onder een werkblad komen naast de d

direct flow osmose kun je 1/2 liter per minuten maken ben je rond de 300 euro kwijt
 
ik moet me dan tog nog eens goed verdiepen in dat systeem dat je gebruik want snap nog nie helemaal. ben wel benieuwt hoe dit schonen water de look van je bak gaat veranderen
 
Bijna helemaal licht bruin...
ED87C38C-BF03-4B7E-BADB-AE9DCCB2F902.jpeg
 
ik moet me dan tog nog eens goed verdiepen in dat systeem dat je gebruik want snap nog nie helemaal. ben wel benieuwt hoe dit schonen water de look van je bak gaat veranderen
In eerste opzicht lijkt het water vooral helderder.
En vooral de ludwigia lijkt roder te zijn en compacter te groeien
 
Bijna 15 jaar lang ben ik niet meer zo fanatiek in de hobby als vroeger. Hier zie ik dat ik heel wat in te halen heb... Het lijkt bijna alsof het niet meer in te halen is, zo high tech als dit lijkt voor mij
 
Bijna 15 jaar lang ben ik niet meer zo fanatiek in de hobby als vroeger. Hier zie ik dat ik heel wat in te halen heb... Het lijkt bijna alsof het niet meer in te halen is, zo high tech als dit lijkt voor mij
Valt Opzich nog wel mee, zolang je het maar in kleine brokjes hakt
 
TL;DR,
aquarium draait steeds beter, flinke dip gehad door de ontharder maar daar zijn we inmiddels achter en beginnen in steeds hoger tempo de algen achter ons te laten
vooraanzicht:
_DSC4987.jpg

zijaanzicht:
_DSC4991.jpg

achteraanzicht:
_DSC4992.jpg

close-upje
_DSC4995.jpg


Lap tekst,
in een ver-ver verleden...
niet heel lang terug dus...
er is afgelopen half jaar redelijk veel veranderd.

Wij hebben een water ontharder aangeschaft waarmee ik gewoon mijn aquarium heb ververst, enkel wel Mg en Ca gedoseerd om dit op pijl te houden.
Bijna gelijktijdig een nieuwe scape en de geophagussen eruit wat ook weer de nodige verandering met zich mee heeft gebracht.
Altispinosa er in en meer planten er bij en vrolijk door wisselen met water vol natrium, intussen ook nog even nieuwe reactoren geplaatst wat ook weer een nieuwe co2 afstelling tot gevolg had.
Al met al is er een hoop geweest wat heeft geleid tot veel, heel veel penseel algen.
Het verhogen van de Mg gehalte heeft de nieuwe aangroei aanzienlijk geremd maar niet gestopt.

Op een dag besloot ik mijn EC te meten en daar schrok ik eigenlijk wel van ook was inmiddels mijn TDS flink opgelopen maar al het meetbare juist gezakt.
Dit kon maar 1 ding betekenen.... Natrium overschot...
Na wat research op internationale fora kwam ik er achter dan Na concentraties boven de 100PPM worden afgeraden, en ik was vrolijk aan het wisselen met water wat 122ppm Na bevatte
Dan maar iets eerder dan gepland een kation-anion wisselaar aanschaffen en het water remineraliseren naar eigen smaak (hoofddoel was altijd het laten zakken van de KH en TDS)
Eerste 2 wissels gedaan met enkel demi-water waarvan de GH op pijl werd gebracht, en daarnaa ook de KH op het gewenste nivo toegevoegd.
Inmiddels ruim 2 maanden verder en de TDS is gezakt van ~380 naar ~250 en dit zal nog verder gaan zakken gezien het ververs water "slechts" op 120 zit.
Mg staat nog altijd op 9ppm wat als "hoog" word gezien maar dit geeft mij wel het idee dat het verder mee helpt de algen te bestrijden vooral omdat ik vrijwel dezelfde week dat ik begon met de Mg te verhogen een afname in algen groei zag.
EC houd ik niet bij in m'n logboek maar was bij de laatste meten nog "maar" 440 Us/cm in vergelijking met de 650Us/cm die ik had toen ik nog werkte met de ontharder.
KH is inmiddels ook gezakt van 6 naar 3,75 met als streefwaarde 3,00.

Maar dit was niet het laatste hoofdstuk....
Om verder te blijven ontwikkelen heb ik een theilling gekocht en ben de hoeveelheid filtermedia aan het afbouwen, die ontwikkeling volgt later nog ;)

Hoop dat jullie wat hebben opgestoken van mijn avonturen :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik moest even 2 keer kijken, nog nooit zag ik zoveel planten in je bak :thumbs:
Mooi dat het ondertussen weer goed loopt en dat je steeds iets nieuws bedenkt waar ik de helft niet van snap ;)):DD
 
ziet er echt meer helder uit da water planten groeie ook goed dan. ik heb laatst dus ook me filters vervangen en toen is die baard alg bij mij op gedoken nog nooit gezien had ook tijdje water met melk achtig kleur dus ik denk dat het voor komt uit een hoge belasting omdat mijn filter dus een tijdje niet goed deden
 
ziet er echt meer helder uit da water planten groeie ook goed dan. ik heb laatst dus ook me filters vervangen en toen is die baard alg bij mij op gedoken nog nooit gezien had ook tijdje water met melk achtig kleur dus ik denk dat het voor komt uit een hoge belasting omdat mijn filter dus een tijdje niet goed deden
Bacterie bloei heet dat, de witte waas word veroorzaakt door (dode) bacteriën
 
Was nog de foto van de algen vergeten..
EC97B816-E3D6-4E69-8D90-F1A822174235.jpeg

dit is behandeld met peroxide 2 dagen voor de foto
 
Best mooi zo met die bucebloemetjes die er bovenuit steken.
 
ik wou dat ik van die mooie algen had! ik heb alleen van die achterlijke bruinalg :juggle: :poop:
Dat kan je vrij makkelijk weg poetsen toch?
Best mooi zo met die bucebloemetjes die er bovenuit steken.
Jazeker, gelukkig staat ie steeds vaker in bloei
 
Het effect van de waterstofperoxide is duidelijk te zien zeg.
 
Zo te zien zitten de algen alleen op de bast van het hout, hetzelfde had ik ook, nadat ik de vrijwel losse bast had weg geborsteld bleven de algen ook weg.
20210118_122532.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het effect van de waterstofperoxide is duidelijk te zien zeg.
Met de gestabiliseerde peroxide die ik nu heb is het nog sneller en beter te zien.
Zo te zien zitten de algen alleen op de bast van het hout, hetzelfde had ik ook, nadat ik de vrijwel losse bast had weg geborsteld bleven de algen ook weg.
Bekijk bijlage 319440
Helaas werkt dat bij mij niet, kan borstelen en schrapen tot het hout op is maar de algen groeien er gewoon op
 
Heb het een tijdje met doseerpomp gedaan maar dat gaf toen niet het gewenste effect.
Maar dan heb je het pure peroxide in je bak, wat triple zegt zorgt voor pure zuurstof via de oxidator.
Vandaar ook mijn vraag aan Triple waarom?
 
Dit staat er op de site van Discuszolder en het is niet de zuurstof die de algen vernietigd:
Zolang waterstofperoxide wordt toegediend gaat het een reactie aan met organische koolstoffen. Door het bruisende effect van de peroxide kan je deze reactie makkelijk waarnemen. Wanneer waterstofperoxide (H2O2) klaar is met reageren, dan is het uit elkaar gevallen tot water (H2O) en zuurstof (O) en die twee stoffen zijn in ons aquarium ongevaarlijk.
 
Dit staat er op de site van Discuszolder en het is niet de zuurstof die de algen vernietigd:
Zolang waterstofperoxide wordt toegediend gaat het een reactie aan met organische koolstoffen. Door het bruisende effect van de peroxide kan je deze reactie makkelijk waarnemen. Wanneer waterstofperoxide (H2O2) klaar is met reageren, dan is het uit elkaar gevallen tot water (H2O) en zuurstof (O) en die twee stoffen zijn in ons aquarium ongevaarlijk.

Ja klopt helemaal mee eens.

Maar in het verhaal op Discus zolder wordt dus de peroxide rechtstreeks aan het water toegevoegd in dat voorbeeld met een spuit direct op de alg.
En dan krijg je dus dat de alg dood gaat.
Hetzelfde deed ik door mijn hout in de tuin te zetten en met een plantenspuit met peroxide dat te bewerken.
En dat is ook wat Wouter dus deed met zijn dosseer pomp direct in het aquarium, maar ik lees hierboven dat geeft niet het gewenste effect.

Maar een oxidator zoals Triple zegt werkt anders.
Daar de je de vloeistof in een buisje (de oxidator), daarin ligt een steentje die als katalysator zijn werk doet.
En daardoor valt nog in de oxidator het peroxide uiteen in pure water en pure zuurstof. Dat zuurstof ontsnapt vervolgens.
Dit is wat we doen in een goudviskom om ervoor te zorgen dat de goudvis voldoende zuurstof krijgt.

Maar Triple geeft nu als advies om dus de oxidator toe te voegen en dat volg ik niet helemaal.
 
Maar een oxidator zoals Triple zegt werkt anders.
Daar de je de vloeistof in een buisje (de oxidator), daarin ligt een steentje die als katalysator zijn werk doet.
En daardoor valt nog in de oxidator het peroxide uiteen in pure water en pure zuurstof. Dat zuurstof ontsnapt vervolgens.
Toch las ik ergens van @triple dat hij waarschuwde met overdoseren maar wellicht heeft ie daarmee bedoeld als je het rechtstreeks aan het water toevoegt.
 
Maar Triple geeft nu als advies om dus de oxidator toe te voegen en dat volg ik niet helemaal.
Ik denk, met de nadruk op denk, dat hij bedoeld dat je zo extra zuurstof kan krijgen in de bak waardoor de bacterien beter hun werk doen en je dus minder organische belasting hebt.
 
En dat is ook wat Wouter dus deed met zijn dosseer pomp direct in het aquarium, maar ik lees hierboven dat geeft niet het gewenste effect.
Het niet gewenste effect was dat m’n water troebeler werd en ik meer zweefvuil leek te krijgen.
In hoeverre dat echt aan de peroxide lag weet ik niet, maar sinds het stoppen met doseren nam het zweefvuil af.
Bedenk wel dat peroxide doseren ook impact heeft op je bacterie cultuur.
Valt dit minder snel uit elkaar waardoor dit beter kan inwerken of heeft het een andere concentratie?
Ook, en is ook stabieler in de container en overgieten in de maatbeker etc waardoor de daadwerkelijke concentratie peroxide die je de alg in spuit hoger ligt dan met niet gestabiliseerde peroxide.
Ik denk, met de nadruk op denk, dat hij bedoeld dat je zo extra zuurstof kan krijgen in de bak waardoor de bacterien beter hun werk doen en je dus minder organische belasting hebt.
Klinkt aannemelijk
 
Het niet gewenste effect was dat m’n water troebeler werd en ik meer zweefvuil leek te krijgen.
In hoeverre dat echt aan de peroxide lag weet ik niet, maar sinds het stoppen met doseren nam het zweefvuil af.
Bedenk wel dat peroxide doseren ook impact heeft op je bacterie cultuur.
Idd een teveel aan peroxide geeft een witte waas in het aquarium .
zelf ben en blijf ik voorstander om een voldoende ORP in het aquarium aan te houden en met een h2o2 oxidator doe je dit over een langere tijd in een veilige dosis tegen een aantrekkelijke prijs
 

Terug
Bovenaan