200x70x70 van tuinkabouter


geduld is schone zaak succes :juggle:
wel mooi helder de bak zeg
 
Dank jullie.
Geduld is een schone zaak idd, alleen heb ik hiermee wat teveel gehad...
Had ze moeten vangen toen ze nog klein waren.

Maar de eerste is weg nog 3 te gaan :)

Wat betreft de helderheid, in het echt valt het nu wel mee..
Er komt weer langzaam een filmlaag op het glas, zaterdag weer ff met een sponsje alles eraf poetsen en klaar.
Groot deel van de helderheid behaal ik denk ik toch wel door de manier waarop het filter is opgebouwd.
 
Denk je niet dat het je uvc-unit is waardoor je bak zo helder is?
 
En vanaf nu zijn ze te bewonderen bij maui's :D
Heb ze achter gelaten in een grote bak met maanvissen.
Voor mensen die het willen zien, ze zitten in de eerste grote bak in de rechterstelling, onderste bak.
Heb helaas geen foto's gemaakt door de haast :(
 
Ik zag net de 'vissenval' die je gemaakt hebt.

Zelf knutsel ik eerder met plexiglas (plaatmateriaal en buizen).
Het is heel makkelijker te bewerken, maar is niet krasvrij en bij grotere stukken minder rigide.
Lijmen doe ik met chloroform (beter resultaat dan andere spullen) maar dat is enkel bij een apotheker in kleine hoeveelheden te verkrijgen. Aanbrengen doe ik met een fijn glazen pipetje.

Met pvc plaatmateriaal heb ik nog niet gewerkt.

Technisch knap project trouwens. Ooit ...
 
Je kan dus toch chloroform kopen :D goed om te weten voor me komende projectje :p

Maar Opzich is het niet meer dan een glazen koker met een luikje en een bodemplaat
 
driver bakje bouwen van plexiglas ;)
Schermafdruk - 05-09-17 - 21:15:17.png
 
Je kan dus toch chloroform kopen :D goed om te weten voor me komende projectje :p

Niet als op je identiteitskaart dezelfde foto staat als hier op het forum ;)

Je krijgt slechts een kleine hoeveelheid, het wordt in een boek genoteerd en mogelijk wordt ook je naam erbij gezet.
(Het zou uiteraard kunnen dat de wetgeving in Nederland anders is).
Zorg dat ze je geen flesje geven met een zacht dopje voorzien van een pipetje (chloroform verdampt doorheen de rubber)

Zeg eerlijk waar het voor is en dat je met een goede verluchting werkt.
Het is in geen geval het moment om te zeggen dat het bestemd is voor iemand die je beter wil leren kennen :S.

Chloroform werd vroeger als narcose middel gebruikt :stars:.
Het verschil tussen de dosis voor een tijdelijke of definitieve narcose is klein. Alles wat je in films ziet eindigt met de dood.:'(

Alle oplosmiddelen (solventen) zijn schadelijk voor de hersenen. Wanneer ze in je bloedbaan komen, gaan ze ook effectief vetten aantrekken.
Ook je hersenen bestaan oa. uit vetten en dus zullen ook daar stukjes van verdwijnen.
In de tijd dat men nog zonder ademhalingsbescherming verven op basis van solventen gebruikte was het geweten dat vroegtijdige dementie een beroepsziekte onder schilders was (denk ik toch, hoewel ... ja, nee, ik ben vrijwel zeker maar weet niet meer waar ik het gehoord heb ;-).

Chloroform werd op industriële schaal gebruikt voor het verlijmen van plexiglas maar is omwille van gezondheidsredenen niet meer toegelaten.
(Ik meen dat men nu SiCl4 gebruikt wat minder vluchtig is dan chloroform en ook minder schadelijk voor de installatie zelf)

Voor de toepassing moeten de te verlijmen vlakken volledig met mekaar aansluiten (er wordt niets opgevuld) <- vlakschuren met fijn schuurpapier op plankje.
Ik heb vaak gewoon met een schroevendraaier een druppeltje aangebracht. De vloeistof trekt zich door het capillair effect tussen de te verlijmen vlakken.
Voor het iets grotere werk een fijn glazen pipetje in de vloeistof gestoken, duim erop en dan op de te verlijmen plaatsen aangebracht.
Twee grotere vlakken op mekaar leggen en verlijmen verloopt niet zo goed.

Voor het bewerken gebruik ik veel mijn dremel (met frees of diamant zaagschijf). Daarnaast een vijl en/of schuurpapier. Heel grof snijden kan ook met de slijpschijf.
Boren van grotere gaten kan je niet met een boor doen (komt makkelijk vast te zitten en maakt een barst)(misschien lukt het beter op zeer hoge snelheid. Je kan best een klein gaatje maken, dat met een frees vergroten en met een ronde vijl ... euh ... vierkant maken.
Vervormen kan door het in een oven van 160°C te laten opwarmen.
 
Geen vrouwen ontvoeren he ;)

Één van onderstaande levenservaringen heeft me daarvan weerhouden.

a) ben heel blij met mijn huidige (vrouw, niet vrouwen)
b) eentje is al bijna meer dan ik aankan
c) plaats maken en de ouwe rommel buiten krijgen is niet zo eenvoudig
 
Word gesneden met een lasersnijder ;)
Dus alles is vrijwel vlak en redelijk recht, je hebt natuurlijk altijd iets schuinte omdat de laser een brandpunt heeft waarna deze weer een divergerende straal krijgt.

Maar was wel van plan buiten te lijmen en ik heb nog een A2P3 masker liggen dus dat moet goed komen
 
Word gesneden met een lasersnijder ;)
Dus alles is vrijwel vlak en redelijk recht, je hebt natuurlijk altijd iets schuinte omdat de laser een brandpunt heeft waarna deze weer een divergerende straal krijgt.

Maar was wel van plan buiten te lijmen en ik heb nog een A2P3 masker liggen dus dat moet goed komen


Uiteraard een laser snijder die zelf gebouwd is met onderdelen uit oude printers, een arduino bordje en een laser gekocht in Polen (afkomstig van het Russisch leger).:petjeaf:

Wat gevaar betreft zou ik niet overdrijven. De gevaren gaf ik mee opdat men er verstandig zou mee omgaan. Zolang dit hobby gebruik is, zou ik er mee werken als een lijm die een sterke geur heeft.
Je gebruikt echt heel weinig. Voor klein werk letterlijk slechts enkele druppels. Ik doe dit in mijn woonkamer, met mijn neus erboven en kan me niet herinneren dat ik me ooit slaperig gevoeld heb.
Tegenwoordig schreeuwt men moord en brand als je een kamer verft zonder verluchting, nog met loodhoudend soldeersel werkt of een eitje eet zonder het lotnummer te checken.

P.S. Met vrijwel vlak en redelijk recht bedoel je waarschijnlijk dat het niet vlak is en niet recht maar dat jij er vrijwel redelijk tevreden mee bent :sorry:
 
nee, het is een lasersnijder van BRM lasers een 100W laser als ik me niet vergis, en anders kan ik het wss ook nog wel onder een 3kW trumpf laser leggen..

maar ik heb gezien wat oplosmiddelen met mensen doet.. ik wil nog van me kinderen en evt kleinkinderen genieten mocht ik ooit kinderen krijgen....
zelfde als gehoorbescherming, ik heb een dure surround set waar ik graag van geniet ;)
 
Ook me grote aquarium was niet mee op vakantie dus heeft ook 2 weken zonder aandacht gestaan.
Net voor me vakantie had ik de tegendruk van me reactoren gehaald en de werkdruk en flow van de regulator verlaagd om CO2 consumptie te drukken, tot dusver lijkt dat gelukt de concentratie is niet gekelderd zelfs niet eens merkbaar gedaald..

Maar na 2 weken viel de schade mee..
Me ramen waren mega ranzig en zat vol met alg, Filterwatten was is vergeten te wisselen voor vertrek dus die waren gigantisch verzadigd..
Me HN had 7 uitlopers waarvan ik er 5 weer heb geplant en 2 die vol zaten met algen heb ik weg gedaan
En dan nu het resultaat
IMG_5657.JPG

IMG_5658.JPG

IMG_5659.JPG


Tevens heb ik me voeder automaat verplaatst om zo de problemen in dit topic aan te kunnen pakken
Dus ben benieuwd of het helpt

En meteen een nieuwe uv-c lamp besteld om de huidige te vervangen gezien deze een jaar oud is
 
Foto's zijn zoals gewoonlijk terug prachtig
 
IMG_5670.JPG
En dan nu nog plakken en alles erin doen..
 
De box om me led drivers in te plaatsen zodat ze netjes droog in me kap kunnen zitten
 
mooi plaatje zou het door het weer komen dat vruchtbaar gebeuren
 
mooi plaatje zou het door het weer komen dat vruchtbaar gebeuren
Nee denk dat het komt omdat ik een restant phosex, clearmec en silikatex in me filter heb gedaan en daarmee dus de TDS verlaagd heb ofzo
 

Terug
Bovenaan