200x70x70 van tuinkabouter


haha ik ben ook zo goed in dweilen xD

denk een liter of 20... meeste was al verdampt toen ik beneden kwam..

kan, maar dat helpt niet veel als dit gebeurd als ik op vakantie ben.


Heb je geen poorten meer over op de aquarium sturing zodat je via mail of sms een waarschuwing krijgt? Dan kan je toch minstens iemand langs sturen?
 
Dat was denk ik wel even schrikken zeg:br::br:
 
Heb je geen poorten meer over op de aquarium sturing zodat je via mail of sms een waarschuwing krijgt? Dan kan je toch minstens iemand langs sturen?
Nope die uitbreiding heb ik niet.
Maar in principe vertrouw ik mijn techniek voldoende om het een weekje alleen te laten.
Was gewoon een niet zo'n handige actie dit, gebeurd helaas wel eens

Dat was denk ik wel even schrikken zeg:br::br:
Yup lichte paniek ja....
Eerste wat je doet is de bak checken op lekkage, maar dat was rap klaar :p
 
Hay Cor, allereerst de complimenten voor je geweldig mooie bak. Je Geophagussen zijn mooi maar ook je maanvissen mogen er zijn.
Ik heb nog wel een aantal vraagjes, gewoon uit nieuwsgierigheid. Hoe hoog is je bak, is dit genoeg voor je 'manen' ? Ik heb wel eens
gelezen dat ze een hoge bak nodig hebben omdat ze gerust een 25 cm hoog kunnen worden . . . of zijn dit andere variëteiten ? Hoeveel
Geophagus winemillerii's heb je in je bak ? Ik las dat je iets schreef van: "bij het opnieuw starten van het filter na het onderhoudt . . . '
Komt je biologisch filter dan helemaal stil te staan als je onderhoud doet ? Is een 'bypass' op je biologisch filter geen mooi optie. ik heb
geleerd dat een biologisch filter eigenlijk nooit stil mag komen te staan omdat het eerste rottingsproces in een filter na een 15 - 20
minuten al begint . . . Heb je al weer jongen gehad in de tijd dat de bak weer draait (sorry, heb nog niet alle 30 pagina's gelezen, maar
ga het zéker wel doen)

Zie m'n vragen niet als negatief Cor, maar als belangstellend en leergierigheid van mijn kant . . .

Ik blijf deze ook zéker volgen ( moet eigenlijk ff meer tijd hebben voor alle mooie topics )

Groet; Erik
 
Hey Erik,

Ik heet geen cor ;)

Maar de bak zelf is 70cm hoog, de zwemhoogte is ongeveer 60cm.

Ik heb er 11 rio manacapuru in zwemmen die inderdaad 25cm kunnen worden, advies waterhoogte ligt op 50cm, ik heb dus nog 10cm "over"

Ik heb momenteel 8 geophagus erin zwemmen, 4 volwassen en 4 jongen.
Sinds de jongen heb ik geen nieuwe jongbroed meer gehad.
Ik heb gepoogd ze eruit te vangen maar dat is hopeloos gefaald..

Mijn filter staat gewoon stil tijdens het onderhoud, ik maak me persoonlijk niet zo druk om verlies van bacteriën of rotting in het filter.
 
Tuinkabouter;
Ik dacht iets te lezen van 'Cor', maar verkeerd gekeken denk ik. Jammer dat het vangen van de vissen niet lukte.
Ik heb vorig jaar, naar een Belgisch voorbeeld, een vissenval van glas gemaakt, meestal gaat het daarmee wel
goed om vis te vangen . . .

P1050003.JPG


Schuifdeurtje bedien je met een draadje door een katrolletje. Beetje voer bovenin, en meestal
lukt het dan wel . . .
 
Tuinkabouter;
Ik dacht iets te lezen van 'Cor', maar verkeerd gekeken denk ik. Jammer dat het vangen van de vissen niet lukte.
Ik heb vorig jaar, naar een Belgisch voorbeeld, een vissenval van glas gemaakt, meestal gaat het daarmee wel
goed om vis te vangen . . .

Bekijk bijlage 14218

Schuifdeurtje bedien je met een draadje door een katrolletje. Beetje voer bovenin, en meestal
lukt het dan wel . . .
Hoorn woonde je hè? :p

Wel makkelijk, mijn vissen zijn inmiddels te groot voor een fuik van een petfles
 
Ja hoor, moet nog 2 vallen maken op bestelling . . . hahaha, leuk om te doen, maar nog wel ff een 'klusje' . . .
Hoewel Mijn Geophagussen er zeker niet in gaan, die zijn best wel schrikkerig en wat minder toegankelijk . . .
 
Ja hoor, moet nog 2 vallen maken op bestelling . . . hahaha, leuk om te doen, maar nog wel ff een 'klusje' . . .
Hoewel Mijn Geophagussen er zeker niet in gaan, die zijn best wel schrikkerig en wat minder toegankelijk . . .
Ik stuur je wel ff een berichtje zo ;)

Maar mijn geophagussen zijn juist heel erg op de voorgrond en redelijk dominant
 
Heeft er veel mee te maken hoe de jonge dieren, toen ze klein waren, gehuisvest zijn . . . zijn ze 'schrikkerig' opgegroeid
( zoals de mijne denk ik ) of juist in een rustige vertrouwde omgeving. Als je jonge dieren koopt zie je dat ook niet aan de buitenkant . . .
 
Na een aantal uur zoet te zijn geweest met het lezen van jouw topic van begin tot eind kan ik niet anders dan meegaan met al de bovenstaande commentaren.
Dit is een echte blikvanger in huis hoor tuinkabouter en de techniek is verbluffend waar menig lid jaloers op mag zijn,gezonde jaloezie wel te verstaan.
Hopelijk verdwijnt die alg voorgoed en sterken je planten aan en krijg je ook jonge van je maanvissen.
Bedankt om zoveel kostbare info en prachtige foto's met ons te delen.

Groeten,
Johnny.
 
Heeft er veel mee te maken hoe de jonge dieren, toen ze klein waren, gehuisvest zijn . . . zijn ze 'schrikkerig' opgegroeid
( zoals de mijne denk ik ) of juist in een rustige vertrouwde omgeving. Als je jonge dieren koopt zie je dat ook niet aan de buitenkant . . .
Mijne zijn in de woonkamer in een hele lichte bak opgegroeid (ook de maanvissen) en zolang er niemand langs het aquarium stormt of stampt komen ze op je af "bedelend" voor voer
Na een aantal uur zoet te zijn geweest met het lezen van jouw topic van begin tot eind kan ik niet anders dan meegaan met al de bovenstaande commentaren.
Dit is een echte blikvanger in huis hoor tuinkabouter en de techniek is verbluffend waar menig lid jaloers op mag zijn,gezonde jaloezie wel te verstaan.
Hopelijk verdwijnt die alg voorgoed en sterken je planten aan en krijg je ook jonge van je maanvissen.
Bedankt om zoveel kostbare info en prachtige foto's met ons te delen.

Groeten,
Johnny.
Graag gedaan ;)
Algen zullen nooit weg gaan ben ik bang, maar onder controle krijgen gaat me steeds beter af ;)
Ik hoop vooral dat mensen veel aan mijn ervaringen en verhalen hebben.

En wat betreft de jongen.. tijd zal het leren ;)
 
Ik zat me net af te vragen, wat zou er gebeuren als er bij jouw manen een koppel Heros efasciatus 'Rotkeil' zou zetten . . .
Ik zou best zin hebben in een grote school Pterophylums zoals de jouwe, maar ben bang dat er met die 'Rotkeils' niet veel
van die prachtige manen over zou blijven . . . iemand toevallig ervaring met die combi ?
 
Denk niet dat het een goed idee is, ze leven redelijk in dezelfde lagen en denk dat je heros wel aardig de maanvissen de baas zullen zijn
 
Ja dat idee had ik ook al . . . volgens mij zouden de manen 'geen deel van leven' hebben.
 
Je bak een beetje uit het oog verloren maar wow! Ontzettend gaaf geworden. Ook zijn je vissen super gaaf geworden nu ze groter zijn. Binnenkort moet ik maar eens gaan starten met het teruglezen van je topic
 
Dankje, en succes met het bijlezen ;)
 
Hele topic gelezen en wat een prachtige bak is dit zeg!
 
met de bak gaat het nu steeds beter, heb de verlichting iets op gevoerd (van 17,5% naar 20%) macro elementen iets verlaagd (van 60ml p/d naar 40ml p/d)
niks veranderd aan de co2 en ik moet zeggen na 2 weken zo te draaien nog geen noemenswaardige veranderingen anders dan dat me planten iets compacter en harder gaan groeien.

maar ik kon afgelopen week een 35mm prime lens lenen van een collega, diafragma van 1.8 :D :D dat is toch even heel anders foto's maken dan me huidige 18-200 zoom lens (diafragma startend bij 3.5)

dat heeft geresulteerd in 3 dagen pielen met de camera en me aquarium soppen en alles.
extreem lastig te fotograferen L200.
DSC_0505.JPG

wat geophagus jongen die nu niet meer zo jong zijn.
DSC_0509.JPG

altijd fotogenieke maanvis
DSC_0511.JPG

en nog een keer een ander
DSC_0516.JPG

ook een flink irritante L128 op de foto weten te krijgen
DSC_0550.JPG

1 van de 2 volwassen geophagus mannen
DSC_0559.JPG

de 2e L128 toch ook nog op de foto.
DSC_0564.JPG

1 van de 5 slakken die samen met de geophagussen de bodem in beweging houden
DSC_0568.JPG

stiekem de L200 voor de 2e keer op de foto weten te krijgen
DSC_0569.JPG

en nog een foto van de L200 samen met een L128
DSC_0591.JPG

en nog een keer een L128 op de foto
DSC_0594.JPG
 
Keurige bak, ga zo door.
 
Prachtig!!
 
Super gaaf die jonge Geo's! :smitten:
De rest mag er ook wezen trouwens!
 
bak is erg mooi geworden zeg! ik heb wel vaker in je album zitten snuffelen ook voor me eigen bak maar doordat ik zelf zo druk was nooit echt gereageerd.

de phantoms zijn erg mooi he... hoe veel heb jij er in je bak zwemmen?
 
Dankje, momenteel 1 L200 en 2 L128
 
Ff tussendoor de raampjes schoon maken..
Blijft een aanslag op het raam groeien telkens weer...

IMG_5470.JPG
 
blijft mooi tuinkabouter mooi foto´s zeg scheelt behoorlijk zon lens
tja dat schoonmaken moet het ook zomers meer doen dan s´winters
denk toch dat het met de hogere water temp of meer zonlicht reflectie op meubels te maken heeft
 
Erg mooie beelden, ziet er erg mooi uit ! Ja het fotograferen is een hobby apart die valt of staat met
een goeie camera en de benodigde kennis en niet te vergeten veel geduld . . . Je hebt mooie platen
geschoten. En vooral de meervaallen op de gevoelige plaat zetten is een geduldig verhaaltje.

Complimenten !
 

Terug
Bovenaan