200x70x70 van tuinkabouter


Het ziet er weer enorm mooi en rustgevend uit, dus ik denk gewoon lekker genieten. Ben benieuwd hoe de ontwikkeling van je waardes gaat zijn, maar je ziet dit vanzelf door de tijd.

Was zelf ook net van de spraybar af en hier tevreden over. Dus in de Akva ga ik het ook zonder spraybar doen, maar gewoon met 2 knietjes en hooguit dat ik er een Eheim uitloopstuk op zet om wat extra flow re creëren, maar dat zie ik later wel.
 
Vraag is dan wel waar je de uvc lamp voor of achter zet!
Ik had hem "vroeger" na mijn potfilter.
In mijn "nieuwe" bak wil ik kijken of ik hem in de uitstroom van mijn overloop kan doen.
Mij is namelijk altijd verteld dat een uvc lamp de deeltjes afbreekt/kleiner maakt waardoor je bioloog minder druk heeft voor verwerking van die deeltjes voor afbraak.
 
Vraag is dan wel waar je de uvc lamp voor of achter zet!
Ik had hem "vroeger" na mijn potfilter.
In mijn "nieuwe" bak wil ik kijken of ik hem in de uitstroom van mijn overloop kan doen.
Mij is namelijk altijd verteld dat een uvc lamp de deeltjes afbreekt/kleiner maakt waardoor je bioloog minder druk heeft voor verwerking van die deeltjes voor afbraak.

Klopt, niet alleen voor bioloog. Filters in het algemeen.

Plaats maakt niet echt veel uit. Je hebt immers genoeg circulatie, dus het komt uiteindelijk toch wel op zijn plaats.
 
@sschot dankje, het genieten moet gaan lukken.

Maar de uv zit aan het eind van me bioloog en ik ben best tevreden over het resultaat.
Hij heeft zijn eigen pomp en stroomt uit op de inlaat van 1 van me opvoerpompen
 
maar weer eens tijd voor een update met foto's :D
algen heb ik redelijk onder controle, kleine uitbraak van draadalg.
algjes waren een logisch gevolg van het stoppen met PO4 doseren..
PO4 lag zaterdag rond de 0,8 tegenover een NO3 van 60.. nou vertrouw ik die meetsets toch niet heel erg maar dit was wel overdreven.

nogsteeds best blij met het verwijderen van de spraybars, klein beetje de stroming aangepast had toch iets meer nodig.
heb 1 plek waar nu wat vuil ophoopt en dat is recht onder de linker uitstroom dus mooi in het zicht...
niet echt deadspots kunnen ontdekken nog dus dat is goed :)
heb al gekeken met filterstarter van easy-life, alles word mooi melkglas dus dat is goed.
ook weer de uitlopen van me doseerpompen terug gestopt in de aanzuig van 1 van me pompen.

dan nu tijd voor wat foto's
DSC_0003.jpg

kon niet kiezen dus dan maar 2
DSC_0007.jpg

DSC_0009.jpg

DSC_0017.jpg
 
Echt een prachtige bak
 
Eén van de mooiste bakken op het forum !!!
 
Geweldige bak! Kan me voorstellen dat je er uren naar kan kijken met de maanvissen.
 
Dankje, mijn vrouw begint zich soms langzaam te storen dat ik langs haar heen kijk naar het aquarium tijdens het eten :p
Je kan ook eten aan elk een kant van het aquarium , dan kun je beiden doen alsof je elkaar wil aankijken .
 
Mooie bak.
 
Dankje

Dankje, mijn vrouw begint zich soms langzaam te storen dat ik langs haar heen kijk naar het aquarium tijdens het eten :p
kijk maar uit in plaats van cd voor jou cd voor mij is het straks 1 maanvis mij en 1 van jouw :D:D
maar blijft een mooi gezicht die mooi vissen en dito bak
 
Je kan ook eten aan elk een kant van het aquarium , dan kun je beiden doen alsof je elkaar wil aankijken .
Haha kan altijd nog
Dankje
kijk maar uit in plaats van cd voor jou cd voor mij is het straks 1 maanvis mij en 1 van jouw :D:D
maar blijft een mooi gezicht die mooi vissen en dito bak
Haha nee, ik heb vissen zij een konijn ;)
 
Prachtig!!
 
maar weer eens tijd voor een update met foto's :D
algen heb ik redelijk onder controle, kleine uitbraak van draadalg.
algjes waren een logisch gevolg van het stoppen met PO4 doseren..
PO4 lag zaterdag rond de 0,8 tegenover een NO3 van 60.. nou vertrouw ik die meetsets toch niet heel erg maar dit was wel overdreven.

nogsteeds best blij met het verwijderen van de spraybars, klein beetje de stroming aangepast had toch iets meer nodig.
heb 1 plek waar nu wat vuil ophoopt en dat is recht onder de linker uitstroom dus mooi in het zicht...
niet echt deadspots kunnen ontdekken nog dus dat is goed :)
heb al gekeken met filterstarter van easy-life, alles word mooi melkglas dus dat is goed.
ook weer de uitlopen van me doseerpompen terug gestopt in de aanzuig van 1 van me pompen.

dan nu tijd voor wat foto's
DSC_0003.jpg

kon niet kiezen dus dan maar 2
DSC_0007.jpg

DSC_0009.jpg

DSC_0017.jpg

Volgens mij allang geen Tuinkabouter meer... 't Is een Tuinreus geworden! Mooi hoor!

Wel een vraagje, als het mag: J hebt je doseer uitlopen terug gestopt in je pompen? Je filterpompen toch niet?

En als laatste: Als het echt een probleem is wil ik wel naar je vrouw komen kijken...

;):petjeaf:
 
Volgens mij allang geen Tuinkabouter meer... 't Is een Tuinreus geworden! Mooi hoor!

Wel een vraagje, als het mag: J hebt je doseer uitlopen terug gestopt in je pompen? Je filterpompen toch niet?

En als laatste: Als het echt een probleem is wil ik wel naar je vrouw komen kijken...

;):petjeaf:
Haha dankje
Heb een stuk pijp aan de aanzuiging van me opvoerpomp zitten, daar zitten wat gaten
In die gaten zitten slangetjes die vast zitten aan de doseerpompen.
Zo worden de toevoegingen niet al te snel door me uv-c gepompt maar direct me aquarium in.

Maar kijken mag hoor, aanraken alleen niet :p
 
Haha dankje
Heb een stuk pijp aan de aanzuiging van me opvoerpomp zitten, daar zitten wat gaten
In die gaten zitten slangetjes die vast zitten aan de doseerpompen.
Zo worden de toevoegingen niet al te snel door me uv-c gepompt maar direct me aquarium in.

Maar kijken mag hoor, aanraken alleen niet :p
Ah, kijk nu begrijp ik het.
Je laatste zin kon wel door mijn vrouw uitgesproken zijn...

;)
 
Prachtig weer.
En ja, het is echt opgeknapt zo zonder die spraybar. Veel mooier zicht.

Nitraat mag wel wat naar beneden.

Zelf houd ik fosfaat op max 0,5 liefst er net onder. Ijzer in combinatie met uvc en fosfaat geeft wat vertroebeling in het water.
Met je fosfaat onder de 0,5 blijft dat weg. Ijzer en fosfaat heb je niet snel te kort hoor! Moet geen 0 zijn uiteraard. Maar 0,1 is zelfs al goed. Ik bedoel maar.
 
Klopt, maar ondanks hogere PO4 concentraties blijft mijn water helder gelukkig ;)
 
vanmorgen heeft zich een ware nachtmerrie voltrokken...
kwam beneden en de pompen maakte echt een klere herrie, luik open getrokken stond het pompvak leeg..
water nivo in het aquarium stond onder de overloop..
trok een inspectie luikje open en jawel, me matten hadden los gelaten en waren omhoog gekomen en hadden de filterwatten over de rand gedrukt...

werd ff netjes me bioloog leeg geheveld..

filter matten en watten eruit getrokken, gedweild, bak weer gevuld..

niks meer van te zien nu..

heb meteen een oude pindakaas pot gevuld met zand en die staat nu op me filterwatten zodat dit nog niet eens kan gaan gebeuren...
 
Gelukkig toch nog een goeie afloop en extra punten gescoord bij de vrouw voor het dweilen .
 
Dat is ff schrikken! Alleen de inhoud van de bioloog over de vloer, of ook een deel van de bak?
 
Chips, tijd voor een wateralarm onder de bak, voor het geval dat? Heb je in ieder geval een melding bij een klein beetje water al
 
Gelukkig toch nog een goeie afloop en extra punten gescoord bij de vrouw voor het dweilen .
haha ik ben ook zo goed in dweilen xD
Dat is ff schrikken! Alleen de inhoud van de bioloog over de vloer, of ook een deel van de bak?
denk een liter of 20... meeste was al verdampt toen ik beneden kwam..
Chips, tijd voor een wateralarm onder de bak, voor het geval dat? Heb je in ieder geval een melding bij een klein beetje water al
kan, maar dat helpt niet veel als dit gebeurd als ik op vakantie ben.
 
Ow jeetje! Geen blijvende schade aan materieel en de inhoud van je bak?
 
Ow jeetje! Geen blijvende schade aan materieel en de inhoud van je bak?
Nog niks te zien aan de houten vloer, verder staat alles van de grond dus kan er weinig mis gaan
Moet 5cm water hebben wil er wat kunnen gaan gebeuren, denk niet dat zoiets lukt op 50m2 ;)
 
Kleine ramp idd, ik heb 'even' 23 pagina's terug gebladerd voor een foto van je bioloog, om te begrijpen wat er gebeurd is.
Was het probleem met de filtermassa in het 2e compartiment van je bioloog?
Maar snap nog niet wat er nu eigenlijk gebeurd is, en waarom , en vanwaar het water over de vloer is gelopen.
Ben hierin erg geïnteresseerd, omdat ik binnenkort ook een bioloog in de kamer zal hebben, en her al veel topics over bakken met biologen heb door gelezen; dus als je iets verder wilt uitweiden over wat er precies is gebeurd, en hoe dit permanent te voorkomen is, ben ik je heel dankbaar Kabouter!
Cor
 
Kleine ramp idd, ik heb 'even' 23 pagina's terug gebladerd voor een foto van je bioloog, om te begrijpen wat er gebeurd is.
Was het probleem met de filtermassa in het 2e compartiment van je bioloog?
Maar snap nog niet wat er nu eigenlijk gebeurd is, en waarom , en vanwaar het water over de vloer is gelopen.
Ben hierin erg geïnteresseerd, omdat ik binnenkort ook een bioloog in de kamer zal hebben, en her al veel topics over bakken met biologen heb door gelezen; dus als je iets verder wilt uitweiden over wat er precies is gebeurd, en hoe dit permanent te voorkomen is, ben ik je heel dankbaar Kabouter!
Cor
Ik denk zelf door het herstarten van het filter na onderhoud de filtermatten zijn los gedrukt door de "plotse" stroom aan water.
En door het stromende water verder omhoog gedrukt tot het over de randen ging.
Gaat een slordige 3000L/u door me bioloog dus er staat genoeg water op te duwen..

Heb het al vaker gehad hoor dat het los schoot na onderhoud maar had het nu dus niet gecontroleerd na me onderhoud...

Denk zelf dat ik iets van strippen in me bioloog ga plekken, net als stabilisatie strips in een aquarium.
Dan kan het nooit meer zo hoog stijgen.
 
Bedankt zover; maar was het idd de filtermassa in het 2e compartiment zoals ik veronderstelde? en die filtermassa zit er nu gewoon in door de klemming tussen de glasplaten?
Maar als die filtermassa omhoog komt en overboord gaat, waarom gaat er dan zoveel water ook overheen, dat zou toch gewoon over moeten stromen in het volgende compartiment?
Of, bedenk ik nu, die filtermassa wordt zover omhoog gedrukt totdat de bovenkant daarvan boven de zijwanden uitkomt, en daardoor het water over beide zijkanten heen spoelt?
Cor
 
Jah zijn 3 matten die omhoog gestuwd zijn waardoor de watten die erop lagen over de zijwanden uit kwamen.
Normaal zit het er inderdaad ingeklemd en nooit echt problemen mee gehad tot vanmorgen dus...
 

Terug
Bovenaan