200x70x70 van tuinkabouter


Scherm is mooi geworden zeg!
De vissen zijn maar een klein deel van de hobby he.....

Qua UV-C wordt dus meer permanent dan tijdelijk?

Blijft een pracht bak!
 
Het is nu idd meer permanent aan het worden ja..
niet zoals geplant maargoed
Zolang ik nog algen van me hout borstel blijft hij in gebruik, en misschien daarna ook nog wel.
Heb er geen last van en is niet nadelig tot nu toe

Maar dankje, zal eens kijken wanneer ik weer goede foto's maak ;)
 
Ook dit blijft mooi om te volgen en te lezen.
Ook de handigheid die je zelf heb met het "in elkaar" zetten van de techniek.
Je bent een zeer handig mannetje ;)
 
Als je Anubias Barteri op je hout plaatst zal het wel groeien maar je zult vlekkerig blad krijgen. Denk dat het niet echt mooi is om naar te kijken.
 
@Wieringer78 dankje, ervaring helpt ook een stuk gelukkig ;)

@Rubz daar ben ik dus ook bang voor.. of dat het propvol gaat zitten met algen..
 
Ik zou mooi de javavaren houden of misschien is de pogostemon helferi een idee. Heb van verschillende mensen gehoord dat die ook wel goed op hout te binden is. Ook een lekker fris kleurtje.
 
en de lage nitraat en het vele voeren hebben me in de kont gebeten...
heb mega veel van die dunne haartjes in me java varen zitten, en minder aan de andere kant van het aquarium.
maar aan de kant met de minste haartjes is de stroming iets sterker.

dus..
verlichting gedimd, stroming iets verhoogd aan de kant met veel alg, en ik ga 1 voeding schrappen en weer terug naar 3 automatische ipv 4
morgen onderhoud omdat zaterdag vivarium op de planning staat :)
morgen ga ik dus ook pas me waterwaardes meten maar ik weet bijna wel zeker dat het komt door een te lage nitraat.
als dit vermoeden bevestigd word ga ik de dosering iets opschroeven in de hoop weer te kunnen winnen van de algen..

verder zal de tijd het uitwijzen..

@Rubz ik ga het idd bij de javavaren houden en deze eerst maar eens zien te redden van de algen.
 
Ow hierdoor ;)!

Ik heb hier ook last van in de scape! ik heb dit nu vol in de stroming, C02 word toegevoegd, momenteel al elke dag een dosis easy carbo aan het toevoegen (normale dosis), normale dosis plantenvoeding (ga ik nu eens x2 doen halverwege de week) en UV filtering.... Geen effect op de draadalg hier! Nu het is niet zo dat het veel "stoort" het zit overal zo wat op maar het gaat eigenlijk een beetje op in de massas wortels van de drijfplanten! van en eindje zie je het eigenlijk niet!
 
Nee klopt, het is (nog) geen ramp..
Maar dat ik weet dat het er zit is al storend genoeg
 
gister op de vivarium geweest, en bij toeval wat hydrocleys nymphoides gevonden.
meteen meegenomen zoveel als ik kon met het geld dat ik ook bij puur toeval in contanten bij me had.
2 zakjes dus.. 4 stekken in totaal..
heel weinig als je het zo leest maar ik ben dol gelukkig ermee dat ik het eindelijk heb :D
beetje jammer dat ik het kocht aan de syfiori stand en bijna direct de producten werden aangeprezen :p maar ag hun moeten ook hun brood verdienen ;)

dan nu weer terug naar het aquarium.
na het planten van de HN kwam ik erachter dat me geophagus weer een nestje hadden
CB117FEA-19CA-409D-8C46-DBEC91840DDB.jpg

beetje jammer dat het nu weer weg is :( maar ag zo gaat dat wel eens, zag gister me maanvissen er al van knagen en het is ze dus gelukt om alles op te eten blijkbaar.

verders ff wat foto's gemaakt van de algen in me varens om te tonen hoe ernstig het is
D7CD5555-1567-4AEB-AA41-3D92EF846CF9.jpg

6D3D31BA-894B-4105-8966-1EC9FAFCF497.jpg


dit is ook meteen ongeveer alle alg die in de bak groeit, dus zo'n enorme ramp is het niet.
wel ga ik weer beginnen met peroxide te spuiten op de algen om het zo te verdelgen, maar eerst weer wachten op sint salarius :(

dan nu maar even wat foto's van het aquarium zelf
97F81BF5-DFB3-43F8-AC19-E19A34B896F7.jpg

36DAD0E7-66F8-46C2-8161-1E0C25FD1CA4.jpg

8D32FA13-5F58-4F3F-BEC0-9719349FB497.jpg


het vermoeden dat de draadalgen een gevolg zijn van een te laag NO3 klopte wel aardig, tijdens het meten kwam de NO3 net aan over de 10 uit, het hing ergens tussen 10 en 20.
niet heel indrukwekkend hoog, normaal kwam het met gemak over de 20 op de verversdag.
baardalg is nog een erfenis van me vorige aquarium en het geklier met de CO2 en stroming van de laatste weken.
nu is alles ongeveer weer wat het was voordat de draadalg en ook de baardalg op kwam, CO2 is nu gedurende de dag ook verder gestabiliseerd door een pauze in het toedienen in te lassen halverwege de dag.
met de pauze krijgen de reactoren de kans de opbouw van gas weg te werken en tegen de tijd dat het meeste weg is gaat de CO2 weer aan tot de lichten uit gaan.
 
Ik was vandaag op de Vivarium, heb ook een mooie stek Hydrocleys Nymphoides bemachtigd. Hopelijk slaat deze goed aan.

Je maanvissen zijn erg mooi!
 
Dankje.

Ik hoop ook dat ze goed aanslaan, tijd zal het leren ;)
 
Mooi, ik hoor al toekomstige bronnen voor stekkies :)

Doe je die varen een badje geven of spuit je in bak?
 
Nee met een spuitje direct op de algen spuiten ;)
 
hahaha, zou hem eigk het resultaat moeten mailen :p
 
Waarom zie die trekstang eigenlijk in de bodem?
 
Dat glasplaatje die op je bodem zit.
 
Ik denk dat Redeque de gedeelde bodemplaat bedoeld?
Als ik het goed heb verdeelt dat de druk op de bodemplaat en minimaliseert de kans op scheuren in de bodem..
 
Die strip zit er omdat de bodem uit 2 delen bestaat.
Volgens Leo doet iedereen dit zo met zulke grote bakken om de bodem beter bestand te maken tegen torsie
 
@tuinkabouter En ik maar denken dat je echt zo'n snor had als op je foto...Was dat een tegenvaller toen ik er op drukte muaha
 
Haha voor het eerst dat me snor teleurstellend was xD
 
haha;)
 
Klinkt plausibel heb het alleen nog nooit gezien. Zo leer je nog eens wat
 
ik werd de gafzakken aardig beu en moest iets verzinnen mocht ik wel een keer op vakantie gaan..
dat werd dus keramische pijpjes om al het zweefvuil uit te vangen
0F2E9295-4107-49E8-A00A-992A1C366FD9.jpg

zoals te zien moeten er nog meer bij maar dat gaat goed komen ;)
en toen ik toch bezig was met het filter heb ik ook besloten een poging te wagen om de efficiëntie van de UVC en meststoffen te verhogen.
ik heb dus een buis op de zuigzijde van een pomp gezet, wat gaatjes erin geboord en alles aangesloten.
6FBB4770-5B4F-4D9C-B958-32F54A8341E8.jpg

FD4CA6BA-1FAB-400A-A446-78B3414EFA29.jpg


nu is er niet meer de mogelijkheid voor de meststoffen om te bezinken in het pompvak of om beïnvloed te worden door de UVC
ook kan het door de UVC behandelde water niet anders dan het aquarium in gaan, waarmee ook hiermee hopelijk de efficiëntie word verhoogd.
en anders heb ik in ieder geval het pompvak een stuk netter gemaakt :p
 
Ziet er in ieder geval keurig uit!

Houd ons even goed op de hoogte want ik heb nu eerste vak gewoon vol gegooid met matten voor het zweefvuil.
Indien dit goed werkt lijkt me dat een veel onderhoudsvriendelijkere oplossing.

Heb je nu een nieuwe pompje moeten installeren?
Komen al die persleidingen samen op je spraybar of zit het anders?
 
Losse pompje zat er al voor de UVC, alleen lag de uitstroom gewoon los in het pompvak nu zit die op de instroom van 1 van de pompen.

Iedere pomp heeft zijn eigen uitstroom. Een spraybar over de helft van de lengte van de bak
Met 2 pompen en dus 2 spraybars bedek ik de volle lengte van de bak.
De pomp waarop alles is aangesloten stroomt uit het verste weg van de overloop
 
toch nog ff snel wat Icrap foto's geschoten.
komend weekend staat het huis opruimen op het programma, alles staat en ligt dus vol met zooi wat we gratis weg geven of wacht tot het word opgehaald..
geen zin om ruimte te maken voor het statief etc ;)

enjoy:
IMG_5066.jpg

a2255b05-3abc-4212-9355-77b51f752d5a.jpg

IMG_5068.jpg
 

Terug
Bovenaan