200x70x70 van tuinkabouter


@biljoenblik dankje voor de tip, ik heb die in het verleden wel gebruikt met goede resultaten..
Is inderdaad het overwegen waard

@Cédric Vleminckx ik zal het eens na vragen bij hem ;)
 
Mooi aquarium hoor, staat mooi die begroeiing op de takken,
 
Wat staat ie er prachtig bij!
De maanvissen ogen klein bij die andere grote joekels, maar ik las daarna dat ze nog niet volgroeid zijn ;)

Ik gebruik bij mijn lotus en andere planten ook de 7 balletjes van JBL, uiteraard 1 balletje per plant, maar zo heet het nu eenmaal :D
Voordeel van deze ten opzichte van vele andere merken is dat ze een jaar meegaan. En dat is ook echt zo.
Of die van Backplay ook zo lang mee gaan weet ik niet.
 
@Rubz dankje, ik twijfel alleen nog of ik het zo wil houden.. er zat best veel alg in maar nu komt er weer een nieuwe lading algvrije bladeren die wel mooi groen zijn..

@Sanneke80 klopt, ze groeien nogsteeds gaat echt lekker met de maanvissen
 
Voordeel van deze ten opzichte van vele andere merken is dat ze een jaar meegaan. En dat is ook echt zo.
Of die van Backplay ook zo lang mee gaan weet ik niet.
Ik denk dat dat niet het belangrijkste is, maar meer de voedingswaarden per eenheid/
 
@Rubz dankje, ik twijfel alleen nog of ik het zo wil houden.. er zat best veel alg in maar nu komt er weer een nieuwe lading algvrije bladeren die wel mooi groen zijn..

dacht al dat je gesnoeid had. Het is wel javavaren of niet? Dat kan heel mooi terugkomen.
 
Yup, trek wekelijks de bealgte bladeren eruit en momenteel komen er weer meer gezonde bladeren terug dan dat ik eruit trek
 
zier er erg mooi uit :)

waar komt jou water eigenlijk weer terug de bak in? kan dat nergens terug vinden.
 
zier er erg mooi uit :)

waar komt jou water eigenlijk weer terug de bak in? kan dat nergens terug vinden.
ergens in de eerste pagina's staat als het goed is een aantal posts met foto's van het opbouwen van alle techniek

maar ik werk met 2 spraybars, iedere pomp heeft zijn eigen set techniek
 
Laatst bewerkt:
Zaterdag onderhoud dag weer achter de rug
Eerst maar even wat foto's voordat mijn gezwets over water waardes en weizigingen etc :p
0D822A37-9BAD-4E23-98B0-6C489721F367.jpg

7510EB2E-0FB7-450B-8A0A-9A7D77ED2CF9.jpg

DD1BFC47-587A-4342-8E67-D0731AEB6A5A.jpg


En dan nu het gezwets :p
Afgelopen week ben ik bezig geweest met de verlichting, ik heb nu 4 led op 1 driver ipv 1 led op 1 driver. (als gevolg van een ongelukje met water en en voeding..)
Nu zijn de stappen tussen de verschillende licht fases wat vergroot voor de controller waardoor het dimmen nog soepeler gaat.
Tevens het licht ook iets op geschroefd.
Ik zat op 3700 lumen, en nu op 4300 lumen (enkel op de vero's)
met de gekleurde leds iets meer blauw in gemend om zo een wat frissere uitstraling te hebben.
ik heb besloten me verlichting langzaam aan weer te verhogen gezien ik sinds het verlagen van de stroming veel meer CO2 in het water heb.
en ipv me CO2 terug te schroeven voer ik liever me verlichting iets op, continutester blijft de gehele dag op licht groen hangen ;)

waterwaardes van vandaag waren:
PO4: >2
NO3: 30
Fe: 0.2
K 15mg/l (jaja ik heb eens me kalium gehalte gemeten uit nieuwsgierigheid)
SiO2: onmeetbaar hoog (waarde maakt niet uit voor het aquarium maar wou het weer eens meten)

planten doen het goed, alleen te weinig licht afgelopen week zoals te merken was aan de CO2 en overige waterwaardes..
ook is me lotus omhoog geschoten wat ook een teken is van weinig licht (denk ik zomaar)
morgen puntjes op de i en plantjes weer even snoeien en dan kan ie er weer een week tegen aan.

fijn weekend en geniet van de foto's ;)
 
Je water is echt enorm helder geworden! Staat de uvc ook nog steeds bij?

Silicaat was bij mij ook zeer hoog. Kreeg veel bruine alg en penseelalg.
Gebruik nu alleen osmose met zout. Penseelalgen zijn verdwenen.
 
Hier is de SIO2 ook onmeetbaar hoog... Komt zo uit de grond bij ons. Penseelalgen hebben hier inderdaad het meest plezier aan... Zelf na filteren over harsen blijft deze heel hoog.... dus is het gewoon een kwestie van al de rest mooi stabiel te houden en penseelalgen zelf wat te plukken...

@biljoenblik hoe werkt dit eigenlijk? Je gebruikt osmose water en voegt zelf mineralen toe?
 
Hier is de SIO2 ook onmeetbaar hoog... Komt zo uit de grond bij ons. Penseelalgen hebben hier inderdaad het meest plezier aan... Zelf na filteren over harsen blijft deze heel hoog.... dus is het gewoon een kwestie van al de rest mooi stabiel te houden en penseelalgen zelf wat te plukken...

@biljoenblik hoe werkt dit eigenlijk? Je gebruikt osmose water en voegt zelf mineralen toe?

Ja ik gebruik nu dus puur osmose water. Hier doe ik saltyshrimp GH+ bij, daar zitten ook nog wat andere mineralen bij. Daarnaast voeg ik KH+ toe. KH+ grote 2kg pot van de vijver afdeling, is goedkoper.
Ik hanteer GH 6 en KH 4
De overige elementen komen uit de planten voeding.

Silicaat in het leidingwater is 25 mg/l, aquarium was 1 week na verversen nog steeds >2 mg/l.
Sinds ik met osmose ververs is het silicaat 0,2 mg/l
 
Yup, uv-C draait nog altijd 16 uur per dag
Penseelalg heb ik gelukkig niet, slechts een beetje baardalg en hier en daar een groen stipje op het glas.
Silicaat is uit de kraan al onmeetbaar.. me planten krijgen het niet op in een week.
Maar om wekelijks 500L te wisselen met osmose water word wat prijzig.. en ik kan het nergens op slaan.
Silicaat harsen binden helaas ook fosfaten die weer nodig zijn voor de planten...

Maar zolang ik geen algen problemen krijg door silicaten vind ik het prima :p
 
Ja ik gebruik nu dus puur osmose water. Hier doe ik saltyshrimp GH+ bij, daar zitten ook nog wat andere mineralen bij. Daarnaast voeg ik KH+ toe. KH+ grote 2kg pot van de vijver afdeling, is goedkoper.
Ik hanteer GH 6 en KH 4
De overige elementen komen uit de planten voeding.

Silicaat in het leidingwater is 25 mg/l, aquarium was 1 week na verversen nog steeds >2 mg/l.
Sinds ik met osmose ververs is het silicaat 0,2 mg/l
En is dit te doen voor een leek? (Moi!)

Sorry tuinkabouter voor het even wegkapen van je topic!
 
Ach zo komt het topic van tuinkabouter ook weer wat hoger op de ranglijst.:p

Ik weet niet welk stukje dat je moeilijk vind.

Osmose is niet moeilijk, daar zijn diverse apparaten voor. Welke je aansluit op een wasmachine kraan. Je hebt dus een kraan nodig, een afvoer en een groot genoeg vat. Om in ieder geval je wekelijkse verversing in op te slaan. In mijn geval 40 liter.

De poeders zijn heel handig te doseren. GH: 1 maatschep per 20 liter geeft GH 6.
Voor de KH ongeveer hetzelfde, 1 maatschep per 20 liter geeft een KH van 4.
15 ml per 200 liter geeft KH van 2. Dus 1,5 ml per 20 geeft 2, oftewel 3ml per 20 liter geeft 4.
De KH plus is voor een vijver, daarom zo'n grote hoeveelheid, maar kun je ook in het aquaium gebruiken.

Daarom is het handig om te gaan verversen in meervouden van 20 liter.
Het maatschepje van de GH+ is 3 ml. Dus dit schepje gebruiken.


De GH en KH poeders niet tegelijk in dezelfde emmer water oplossen. Maar eerst de GH oplossen, die in het aquarium doen.
Daarna in de 2e emmer water de KH oplossen. Dit omdat de mineralen in de GH neerslaan met de carbonaat uit de KH. In het aquarium, lage concentratie gebeurd dit nagenoeg niet.

GH plus
KH plus

Sorry tuinkabouter:sorry:
 
Yup, uv-C draait nog altijd 16 uur per dag
Penseelalg heb ik gelukkig niet, slechts een beetje baardalg en hier en daar een groen stipje op het glas.
Silicaat is uit de kraan al onmeetbaar.. me planten krijgen het niet op in een week.
Maar om wekelijks 500L te wisselen met osmose water word wat prijzig.. en ik kan het nergens op slaan.
Silicaat harsen binden helaas ook fosfaten die weer nodig zijn voor de planten...

Maar zolang ik geen algen problemen krijg door silicaten vind ik het prima :p

500 liter is nogal een plons zeg. Waarom eigenlijk zoveel? Ik kom uit op ongeveer 200 liter.
Dat is ook een plons, maar wel een stuk minder.
Maar goed zolang de algen wegblijven is het goed.
Uvc 8 uur uit, is zeker overdag na de plantenvoeding?
Heb hem zelf aangelaten, omdat het uitschakelen de levensduur nogal verkort. En deze is ook maar een jaar.
Heb zelf niet gemerkt dat de planten het minder doen, eerder beter.
 
Yup, 11 opgroeiende maanvissen en EI bemesting maken een zooitje van je bak.
500L is wat ruim genomen maar doe ongeveer 50-70% wisselen.

Had net trouwens ff gekeken maar de uv unit staat 5 uur uit gedurende de dag.
Hij gaat 1 uur voor de eerste dosering uit en 1 uur na ee eerste dosering weer aan ;)
 
vandaag maar even een kistje voor het scherm van mijn controller gemaakt, is dat ook maar weer gedaan :p
lijm is nu nog aan het drogen daarom zit er ook nog overal tape omheen.
DD1DC845-37BB-4268-9A21-375A2D2B48ED.jpg
 
Netjes man! Mooie techniek in de bak voor optimaal monitoren van alles...... een droom voor iedere aquariaan :cool:
 
Netjes man! Mooie techniek in de bak voor optimaal monitoren van alles...... een droom voor iedere aquariaan :cool:
wel voor de mensen die er de zin en centen voor hebben om zoiets aan te schaffen, op te bouwen en te onderhouden ;)
 
Lekker helder water, alles ziet er gezond uit en je hebt bewust nog onbewust de gulden snede toegepast bij je inrichting. Hightech geheel er omheen. Lekker hoor!
 
Lekker helder water, alles ziet er gezond uit en je hebt bewust nog onbewust de gulden snede toegepast bij je inrichting. Hightech geheel er omheen. Lekker hoor!
dankje
inderdaad wel de gulden snede in het achterhoofd gehouden, maar ik heb vooral gepoogd rechte lijnen en symmetrie te doorbreken/vermijden
 
Mooi project!

Ik heb ongeveer zelfde bak gehad 10tal jaar geleden? Je wil 8stuks maanvissen overhouden. Die selectie voeren ze zelf uit na hun puberteit. Ik starte met 10 red shoulders. Uiteindelijk 4koppels.Andere 2vrouwjes heb ik moeten uitvangen. Mijn bak was wel maar 160 breed. Ze maken die werkelijk af! Maar geen enkele situatie is vergelijkbaar natuurlijk. Maar als ze hun horizontaal leggen en sprint pakken om aan te vallen amai!

Gebruik je siporax in je bioloog? Al gedacht aan redfieldmethode? Persoonlijk jaren gedaan en als je met Co2 werkt zou ik niks anders willen.....
 
Ja inderdaad, maar ik kijk wel hoe het precies loopt.

Redfield heb ik gedaan en werkt ook best fijn, maar EI is gewoon makkelijker ;)
Ik heb geen siporax maar biohome in de bioloog liggen
 
Ja inderdaad, maar ik kijk wel hoe het precies loopt.

Redfield heb ik gedaan en werkt ook best fijn, maar EI is gewoon makkelijker ;)
Ik heb geen siporax maar biohome in de bioloog liggen

Biohome ken ik niet. Ik had ook stijgende No3. Dan heb ik in een vak 12 liter siporax gedaan en na 3 weken quasie onmeetbaar. En is al 3 jaar zo. Tuurlijk moet jij rekening houden met je planten.
 
Het blijft een erg mooi aquarium zeg!
 
En toen hing het scherm aan de koelkast :p

53D1D2B0-268D-44C2-A129-071B0DF062F3.jpg
 
Ik heb de specs eens doorgenomen en vind het een pracht van een aquarium computer!
 
Is het ook, nu de 2e generatie uit is heb je nog meer mogelijkheden en flexibiliteit ;)
Maar hij doet wat ie moet doen, en ben zeer tevreden.
En het is een stuk makkelijker dan een profilux :p
 
Heb je deze functie al eens uitgetest?
  • Fully Customizable Lightning Storm

    :D
Als ik het goed begrijp moet je alle kabels dmv schroefjes aansluiten? dus de sensoren ook? PH sensor komt toch vaak met een schroefconnectie?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee ik heb de storm uitgeschakeld :p
Wolken doen het wel maar geen onweer etc.

Volgens mij waren het allemaal push-in connectors
https://www.robo-tank.ca/forum/Thread-2nd-Generation-Robo-Tank
Weet niet of je het zonder account ook kan lezen..

Maar ik heb de eerste generatie DIY kit, kan dus geen oordeel vellen over de 2e generatie zegmaar..
 
IMG_4998.JPG


Na een week was me ijzer meetbaar en was maarliefst 0,2...
Kalibratie van vorige week heeft dus zijn vruchten afgeworpen

De hogere licht intensiteit heeft geen nadelig gevolg gehad op de algen :)
Enkel was de NO3 wat laag met 10PPM.
Vissen doen het nog altijd goed, vandaag tijdens de verjaardag van mijn hoofdsponsor was het huis vol met mensen en een aantal kinderen, maar gelukkig waren de vissen niet heel schuw :)
Wel ben ik meer het belang van beschutting gaan inzien, ga dus weer verder opzoek naar HN..

Twijfel ook om je Java varen eruit te trekken en Anubias barteri op het hout te plaatsen, maar aan de andere kan is het best licht in de bak en ben bang dat ze niet goed tegen de hoeveelheid licht kunnen.
 

Terug
Bovenaan