200x70x70 van tuinkabouter


Bij gebrek aan zin om de camera van me vrouw te pakken maar even snel wat iPhone foto's
BD2EA845-0F4A-480B-A917-4A5F07544037.jpg

4BCE7E99-C93F-4594-8D09-11B59FE5D130.jpg

5CDAD7A0-12BB-4998-B915-68AFBAFE95B7.jpg


En papa geophagus met zijn laatste 5 jongen.
E8EFCF91-1E86-4FA5-912C-E11645A3BBEF.jpg


Kwam er vandaag ook achter dat me filterwatten graag wouden wisselen van vak en hadden besloten dit ook te gaan doen...
Filter was bijna overstroomd doordat de watten tussen de schotten waren geschoven...
Nu heb ik ze maar vast geklemd tussen het filter materiaal en hopen dat dit niet meer gebeurd.
 
Mooi, maar wat is er met de andere jongen gebeurt:S
 
Mooi, maar wat is er met de andere jongen gebeurt:S
Die hebben het niet gered.
Ik heb geen intentie om te kweken met mijn vissen, als ze een nestje maken is het survival of the fittest.
Alles dat overleeft zoek ik een nieuw onderkomen voor (mits er wat overleefd)
 
Wauw!:D
Ik heb trouwens geen verstand van maanvissen hoor misschien zeg ik wel iets helemaal verkeerd maar zijn dat niet veel maanvissen voor die bak?
 
Wauw!:D
Ik heb trouwens geen verstand van maanvissen hoor misschien zeg ik wel iets helemaal verkeerd maar zijn dat niet veel maanvissen voor die bak?
In principe niet.
Uitgaande van een behoefte van 50L per vis heb ik 550 nodig voor enkel me maanvissen, netto heb ik rond de 700 liter in de bak zitten.
Het zou dus moeten passen, maar als ze volwassen zijn doe ik misschien een paar weg en hou ik er 8
 
Oh zo ja, dan heb ik niets gezegd :D:D
 
ik heb je album even doorgebladerd. ziet er goed uit allemaal :)
 
In principe niet.
Uitgaande van een behoefte van 50L per vis heb ik 550 nodig voor enkel me maanvissen, netto heb ik rond de 700 liter in de bak zitten.
Het zou dus moeten passen, maar als ze volwassen zijn doe ik misschien een paar weg en hou ik er 8
Die 50 liter wordt door liefhebbers wel als minimaal gezien.
En dan heb je er ook nog andere kolossen bij zitten. Sterker nog, een beetje Geophagus wordt véél massiever dan een maanvis. Gaan de litertjes er vrij vlot doorheen, maar die heb je gelukkig in ruim aantal tot je beschikking ;)
Terecht punt eigenlijk dus van Jarno, al met al, of anders gezegd: ieder geval Iets om niet uit het zicht te verliezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Mascha&Ivo de geophagus zijn reeds volgroeid, de exemplaren die ik heb worden "slechts" 18cm.
de maanvissen zullen met hun 25cm (indien volgroeid) dan dus groter moeten zijn dan de geophagus.

zoals ik aangaf ga ik eventueel nog de school verkleinen en houd de 8 mooiste exemplaren, ik denk ook niet dat ik er nog meer vis bij ga doen overigens...
de bak ik nu mooi rustig en oogt niet druk/onrustig en dat wil ik graag zo houden.

@Pieter_1983 dankje
 
Hoi, zoals iedereen heb je een schitterende bak,
ik vraag me alleen af wat die 2 staande doorzichtige kolommen zijn op bladzijde 2 zijn dat de co2 reactoren?
wat ik me dan af vraag,
gaat er dan niet veel co2 verloren als het water via de sproeibuizen in het aquarium komen,
heb je een berekening gemaakt wat de grootte van je bioloog moet zijn tov het aquarium
gr Henk
 
Dat zijn inderdaad de reactoren, maar het verlies valt mee hoor, de uitstroom blijft onder water er is dus weinig mogelijkheid tot "ontsnappen" van de CO2

Bioloog was een standaard bioloog dat met mijn aquarium werd geleverd
 
de maanvissen zullen met hun 25cm (indien volgroeid) dan dus groter moeten zijn dan de geophagus.
Het ging dan ook over 'massa'. De hoogte die een maanvis inclusief vinnen bereikt zegt hierin lang niet alles ;)
 
Oh jah dat wel jah, zijn wel een stuk zwaarder dan maanvissen jah
 
Fijn om te lezen dat het nu ook beter met je planten gaat en dat de alg zich ook minder laat zien :)
 
@Angelawiersma17 zeker fijn, ben ook erg blij dat ik alles eindelijk onder controle begin te krijgen

@Cédric Vleminckx inderdaad, telefoon doet het prima, maar camera heb je net ff wat meer opties
 
Weer ff foto spammen hoor

Tijger Lotusje
AF3FF95F-CF10-43F4-9C19-D4B7E7425B86.jpg


1 van de 2 L200
BAA7BEE7-EDC8-4CF3-B673-8148BA8B8652.jpg


Beide L200
EBE99B02-B4AC-4EA7-AEAD-0BD6B6609CE9.jpg


En 1 van de 2 L128
EEC19809-E9B7-4CC2-8164-FDC3035628B3.jpg
 
Staat er mooi bij.

Toch wil ik iets kwijt, het zou heel gaaf staan en je maanvissen zullen het ook waarderen.
waarom heb je geen mooie wortels die vanuit het oppervlak van het water naar beneden komen, je hebt er de perfecte bak voor.

Ben ik toch even benieuwd naar.:D
 
@Eternity-91 en @Cédric Vleminckx
Dank jullie

@Daniel 82 staat ook een stukje terug in dit topic, maar ik vind het vooral irritant met onderhoud in het aquarium

Maar ik ben wel van plan mangrove te laten groeien in me aquarium, kom er enkel niet goed uit of het wel goed gaat groeien in een normale woonkamer en of het niet teveel planten voeding op neemt
 
yup
CO2, easy-carbo en EI
Micro elementen geef ik wel dubbele dosis om te compenseren voor het vele voeren
 
Duidelijke keuze.

Echte mangrove laten groeien? Is nog een flink project denk ik.
 
Mooie plaatjes weer! Je planten hebben het wel zwaar met die bouwvakkers.:p
 
Mooie plaatjes weer! Je planten hebben het wel zwaar met die bouwvakkers.:p
Praat me d'r niet van.. Alles heeft eindelijk genoeg wortel om te blijven staan
Je had me de eerste weken moeten zien met die planten, iedere dag was het halve planten bestand een drijfplant..
 
Ken je dat?
Ben je lekker in je bak aan het rommelen, tik je zo je voederautomaat erin...
Gelukkig doet ie het nu weer na een dag drogen, maar wat waren me vissen gister blij met mijn ongelukje.. had net het bakje gevuld...
 
Zo zaterdag onderhoud dag is weer achter de rug :)
Algen begonnen weer wat toe te nemen en de planten begonnen wat gebreken te vertonen en in het bijzonder de tijgerlotus.
9CEFA9DF-07E8-4634-8CE1-6E3083E6D74E.jpg


Na wat meten was de oorzaak vrij duidelijk, ijzer was onmeetbaar wat dus inhoud dat me micro elementen verbruikt waren.
Opzich leuk dat je dan niks van je mest door het riool giet, maar jammer voor de planten die het nodig hebben.
Ook daarvan was de oorzaak vrij snel achterhaald, namelijk een verkeerd gecalibreerde doseerpomp.
Alles nu weer bijgesteld en planten gesnoeid en hopen op een herstel van de roodheid van de lotus ;)
 
Je kan bij de ijzer-minnende planten ook wat Latriet toevoegen bij de wortels, dan blijven deze doorlopend gevoed.
 
Dank voor de tip, ik gebruik momenteel root-sticks van easy-life maar ben wel van plan me eigen kleibollen te gaan maken.
Moet me enkel nog verdiepen in de verschillende recepten
 
De 7 bollen van JBL zijn ook heel goed! Bevatten veel (hoofdzakelijk) ijzer.
1 a 2 keer per jaar bij de lotus.
 

Terug
Bovenaan