200x70x70 van tuinkabouter


Bertus zei:
Nou, troost je.
Dat werkt zo niet.

Zit er eenmaal alg in de bak, zal je het anders moeten doen.
WErkt wel bij opstarten , bij zweefalg.

Ik dacht dat je het over groen water had. Maar je wilt met UV de alg van planten afhalen? Dat werkt zo niet.
Wel zwevende algen. Ook vertroebelingen in het water.
 
Voor zover ik weet groeien algen uit sporen en planten zich ook voort via sporen.
Deze "zweven" wel in het water
En als je algen verwijderd van je glas en planten zweven ze ook door het water
Als je dat vernietigd met een UV-C lamp zullen ze niet meer terug keren

Ik snap ook wel dat de algen niet magisch van de planten/glas/hout verdwijnen als ik een uv lamp in me filter hang
 
tuinkabouter zei:
Hoe bedoel je precies spaarzaam met de planten voeding?

In additie op de UVC unit en planten voeding.

Hieronder info over UVC en de mate van sterilisatie.

UVC sterilisatie

Daarnaast nog wat info over plantenvoeding. En met name dat lage concentraties van bijv ijzer niet schadelijk zijn. Dus we geven ook snel teveel ijzer.

Sporen elementen aquarium

Stukje over UVC icm planten in het aquarium.

UVC on plant health (Tom Barr)
 
Ok duidelijk verhaal.
Tom barr en mensen op dat forum gebruiken hem zoals ik hem wil gaan gebruiken.
En volgens het Amerikaanse verhaal kan ik een pomp na mijn gafzakken zetten en de uitstroom van de uv unit koppelen aan 1 van mijn buizen of een aparte opvoer maken, maar dan moet ik een zwaardere pomp hebben.
Zou ik er ook mee weg komen als ik de uitstroom in het pompvak plaats?
Komt in principe op hetzelfde neer, het behandelde water word dan ook direct me aquarium in gepompt en blijft niet circuleren in me filter

Op pagina 2 staat ook hoe het helpt tegen die groene waas op de ramen (wat het voornaamste probleem is nu)
http://www.plantedtank.net/forums/showt ... ?t=1069729
 
tuinkabouter zei:
Ok duidelijk verhaal.
Tom barr en mensen op dat forum gebruiken hem zoals ik hem wil gaan gebruiken.
En volgens het Amerikaanse verhaal kan ik een pomp na mijn gafzakken zetten en de uitstroom van de uv unit koppelen aan 1 van mijn buizen of een aparte opvoer maken, maar dan moet ik een zwaardere pomp hebben.
Zou ik er ook mee weg komen als ik de uitstroom in het pompvak plaats?
Komt in principe op hetzelfde neer, het behandelde water word dan ook direct me aquarium in gepompt en blijft niet circuleren in me filter

Op pagina 2 staat ook hoe het helpt tegen die groene waas op de ramen (wat het voornaamste probleem is nu)
http://www.plantedtank.net/forums/showt ... ?t=1069729

Dus je zet dan een pomp naar je uv in het eerste vak van je bioloog en de retour in je laatste vak?

Dan loopt er dus netto minder water door je bioloog.

Misschien kun je hem ook laten circuleren in je laatste vak van je bioloog. Zuigt mooi schoon water aan.
Bijna hetzelfde als na het filter plaatsen.
 
Dat kan ook, maar ik doseer alles in het laatste vak.
Dan zou het dus zo kunnen zijn dat de bemesting door de uv unit word afgebroken alvorens het in het aquarium komt.
Op barrreport was te lezen dat excel be�nvloed kan worden door UV, ik gebruik easy carbo wat ongeveer hetzelfde is, daarmee loop ik dus risico dat ook dat be�nvloed kan worden

Ik kan natuurlijk gewoon een schema instellen dat de lamp uit is als er gedoseerd word en pas in de avond weer aan gaat als ik algen sta te "schrobben" (alle doseringen vinden plaats tussen 0800 en 0900)

Een uv unit voor mijn bak heeft 400 L/U nodig dat is momenteel 10% van de totale flow door het filter, denk niet dat het heel veel indruk zal maken op de werking van het filter.
Maar is wel degelijk iets om rekening mee te houden inderdaad.
 
Wat een jaloersmakende bak! Erg gaaf!
 
tuinkabouter zei:
DragonWish zei:
Wat een jaloersmakende bak! Erg gaaf!

dankje, maar op het moment valt het jaloers makend helaas mee..

Ik ken het. Bij mij is het nu ook net erwtensoep (gelukkig niet zo dik en zonder worst). UV lamp staat hier ook aan.
De aanhouder wint!
 
UV lamp,of UV-c filter? heel verschil ,hoor.

WEl eerst 50 % water verversen, is het gelijk sterk verrdunt.
 
Bertus zei:
UV lamp,of UV-c filter? heel verschil ,hoor.

WEl eerst 50 % water verversen, is het gelijk sterk verrdunt.

Verversing is gedaan :)
Het is een UV-c Unit
 
Tijdje niet ge-update meer..
Maar de groene aanslag op de ramen komt niet meer zo hard terug na het schoonmaken.
Algen op het hout word ietsje minder, op de planten lijkt het ook minder snel te groeien.

Heb nogsteeds me uv-C unit niet binnen en ook is me easycarbo nogsteeds op.. Ook die is nog niet binnen..

Zal wel de vakantie drukte zijn denk ik.

Waterwaardes waren vandaag voor de wissel:
No3: 20
Po4: 2
Fe: 0,5
 
Je techniek is indrukwekkend!
Heel gaaf.
 
wel weer wat leuks te melden, ik heb dit weekend eindelijk de laaste sierstrips geplaatst waardoor de bak nagenoeg kompleet af is :)
zal binnenkort ff wat foto's plaatsen hoe alles er nu bij staat
 
Ff snel wat foto's dus
CBA19466-8A6B-4ACE-A373-3C87398DD758.jpg

3633C8F2-32D2-40EF-BBE6-5F4168F8DF19.jpg

DE8283B4-B36C-44A0-81FC-C5F5961B4F27.jpg


Heb vandaag ook me uv-C unit binnen, lijkt wel anti-tank geschut zo groot is ie, hij gaat er dit weekend onder en dan komen daar de foto's van ;)
 
Dat wordt een leuk klusje dan!

Ben benieuwd naar de foto's van de inbouw.

Je zult versteld staan hoe mooi het water er straks uitziet.

Je bak staat er al wel netjes bij op de foto's. Mooi dat de afwerking helemaal klaar is.
 
En zoals een kind met een doos LEGO kon ik ook niet wachten met spelen...
463765D8-0F53-42EF-9FD1-DCDDFAA3D3ED.jpg


Uv-C unit zit erin, heb ff fotootje gemaakt met de Bouwlamp
Word gerunt door een simpel pompje van JBL, ik snap opeens de klacht over de 50Hz brom..
Het is niet storend maar je hoort het wel..
Tijd om de kast te bekleden en spons onder de pomp te zetten
 
Dat wordt een leuk klusje dan!

Ben benieuwd naar de foto's van de inbouw.

Je zult versteld staan hoe mooi het water er straks uitziet.

Je bak staat er al wel netjes bij op de foto's. Mooi dat de afwerking helemaal klaar is.

Dankje, het is vooral heel simpel gedaan en strak in de stijl van de rest van de woonkamer
Geen rare frutsels, ben nog niet klaar maar het ziet er "af" uit
 
Ff voor het idee en als "teaser"
Het meubel van me kleine bakje in opbouw

3D622914-90EE-4C39-8ED8-EFDF13C0BA38.jpg
 
Ja dat gebrom ben je niet gewend, met die DC pompen.

Welke uvc heb je gekocht. Het is zeker een flinke jongen.
 
36W van JBL, was de "grootste" die APO had
800L/U pompje eronder, hard gaat het niet maar dat is ook exact de bedoeling
 
Nou dat gaat zeker effect hebben!

Heb je al een paar doorzicht foto's gemaakt?
Is leuk om het verschil te zien.
 
nee nog niet, kan ik vanmiddag wel even doen.

ik hou sws een logboek bij op me controller met foto's
 
weer even een update, want ook ik zit niet stil.
zoals me was verteld worden in ieder geval de micro elementen aangetast door de UV-C.
ik meette afgelopen zaterdag 0,0.. dat is niet heel veel dus..
nu gaat de UV-C uit een uur voor de dosering en blijft na de dosering nog 3 uur uit, tevens heb ik de doseringen uitgesmeerd over heel de week (behalve zaterdag) ipv 2x in de week.

over de algen kan ik nog niet veel zeggen helaas,
ik heb dit weekend ongeveer 1/4 aan bladeren van me planten eruit gehaald gezien hier alg op zat.
alle aangetaste bladeren en bladeren die niet mooi meer waren zijn er nu dus uit.
het glas is nu weer "vrij" van alg, ik moet nog een mes op stok kopen gezien ik net niet tot de bodem kom om de hardnekkigere algen eruit te krijgen met een oud pasje.
het hout en stenen behandel ik met peroxide waarmee de ik de algen "verbrand" in de ochtend komt er een dosering easy-carbo de bak in en die combinatie lijkt ook voor mij wel goed te werken.

ook ben ik iets minder gaan voeren, en heb ik mijn mengsel wat aangepast.
de voederautomaat geeft nu 3/4 van wat hij kan geven, en gezien de pallets slecht werden gegeten heb ik er wat minder in gedaan.
en dit lijkt te werken, nagenoeg geen voedsel meer op de bodem en iedereen is nog happy.

maar genoeg geklaag nu weer wat anders, me water is wel kraakhelder en echt 0 verkleuring, vissen lijken ook veel mooier op kleur te zijn en veel levendiger, zelfs zo levendig dat er 1 in de overloop terrecht is gekomen...
8387BB67-3CC3-4176-BAB0-3F246E1B46DD_1.jpg

inmiddels zwemt hij weer in de bak en heb ik het waternivo iets laten zakken (2mm was dus voldoende om door te komen...)
465611E8-A5C4-4B33-9BD8-1FEB94C5B62C.jpg

de linker zat in de overloop kamer, op de foto zie je de beschadigingen niet zo heel goed maar zodra de zwarte strepen worden getoond zie je duidelijk wat onderbrekingen erin...
geen ramp verder, met 10 minuten was ie weer mooi op kleur en at ie weer lekker mee met de rest.
 
Ondanks de tegenslagen blijf ik het een prachtige bak vinden met een fantastisch meubel en techniek! :thumbs:
 
dankje.
en je weet wat ze zeggen he
CP0140.jpg
 
Mooi hoor! Mooie maanvissen heb je ook :)!
 
Maak je over de micro elementen maar geen zorgen. Ik meet ook niets meer.
Maar ik weet wat ik toevoeg, en er verdwijnt niets.

Ook komen de planten zichtbaar niets te kort. Want ze hebben er eerlijk gezegd nog nooit zo goed bijgestaan.
Zelf denk ik juist, dat elementen beter bschikbaar zijn voor de planten.
Immers de plant hoeft het chelaat niet meer stuk te maken.

Je kunt alleen niet op voorhand doseren. Dus dagelijks is wel aan te bevelen.

Het water is echt kraakhelder. Heb zelfs de purigen niet meer terug geplaatst.

De vissen zien er ook beter uit. Ze zijn levendiger. En veel sterker gekleurd. Ik denk dat ze minder stress hebben, doordat het water schoner is.

Wat betreft voeren. Vissen lijken altijd honger te hebben. Echter hebben ze helemaal niet zoveel voer nodig.
Uitzondering zijn jonge vissen, maar die hebben ook niet veel nodig, maar wel vaker.

Ik de natuur is ook niet veel voedsel, en een vis besteed zijn dag ook aan het zoeken naar voedsel.
Als je de vissen minder voert. Dus kleine beetjes om de dag. Dan zijn ze ook levendiger, en zoeken ze naar voedsel.

Ben blij dat je maan er goed vanaf is gekomen. Ze kunnen soms rare capriolen uithalen.
 
@Canon :
dankje

@biljoenblik :
ik dacht juist dat het gecheleerd was omdat de elementen zich anders gaan binden aan andere stoffen waardoor ze niet meer bruikbaar zijn voor planten.
maar idd de kleuren van de vissen zien er een stuk beter uit, en het water is ook kraakhelder :)
nog ongeveer een jaar flink voeren en dan zouden de maanvissen volgroeid moeten zijn dacht ik
 

Terug
Bovenaan