1.20 M ZuidAmerika van Maapje


Als je Corydoras gaat nemen dan zou ik als je een kleinere soort neemt zoals de Panda die je eerder noemde zeker meer dan 10 nemen. Ik heb een 120x50 bak gehad met panda's en daar had ik 16 in.
 
Als je Corydoras gaat nemen dan zou ik als je een kleinere soort neemt zoals de Panda die je eerder noemde zeker meer dan 10 nemen. Ik heb een 120x50 bak gehad met panda's en daar had ik 16 in.
Ja ik dacht ook aan een stuk of 15. Maar meteen allemaal tegelijk of opbouwen?
 
Het is geen panda of aldolfoi geworden haha, maar de corydoras trilineatus :DD mijn man vond die toch mooier dan de panda (aldolfoi hadden ze niet), en omdat ie ook al geen kogelvisjes mag dacht ik maar eens lief te zijn (kogels mag wel, maar dan in een derde aquarium en dat wil ie dan weer niet hahaha)…. Maar ikzelf vind de trilineatus ook wel chic, 15 stuks mee genomen. En 3 nog hele kleine L010a :love:
IMG_6006.jpeg
IMG_6063.jpeg
IMG_6066.jpeg
 
Ja die, oké waarom zou je daar voor kiezen?
Ik kende Hel-X niet, nooit van gehoord eerst. Tot ik er onlangs een reactie over heb gelezen. Siporax is voor mij bekender. Merk het verschil dat bij het vasthouden het anders aanvoelt dan keramische buisjes. En het is eenvoudig in winkels te vinden.
 
Het lijkt helaas met twee van de drie L010a niet goed te gaan.. deze waren al wat kleiner dan de derde.. ze zijn erg apathisch en de corydoras scharrelen gewoon dwars over ze heen..Ik heb geprobeerd ze goed te voeren door het voer (spirulina tabletten en diepvries voer ) voor hun neus te leggen, maar ze lijken niet toe te happen. Voor nu heb ik ze in een breeder box gedaan, zie foto. Iemand tips om ze aan het eten te krijgen en aan te sterken?
 

Bijlagen

  • IMG_6101.jpeg
    IMG_6101.jpeg
    3.8 MB · Weergaven: 60
  • IMG_6100.jpeg
    IMG_6100.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 62
  • IMG_6099.jpeg
    IMG_6099.jpeg
    3.6 MB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt:
misschien wat geblancheerde groente zoals bijv courgette? of een stukje mossel? Iets erg lekkers om ze an het eten te krijgen dus...
 
dankjewel, zal morgen courgette proberen.. mossel heb ik niet maar zal ook diepvries rode muggenlarven en of mysis proberen
 
Eentje heeft de nacht helaas niet overleefd. De tweede beweegt nog, ligt nu diepvries rode muggenlarven en mysis bij, nog geen interesse lijkt t.. ben er bang voor. Zal straks ook wat stukjes groenten erbij leggen
 
Het lijkt helaas met twee van de drie L010a niet goed te gaan.. deze waren al wat kleiner dan de derde.. ze zijn erg apathisch en de corydoras scharrelen gewoon dwars over ze heen..Ik heb geprobeerd ze goed te voeren door het voer (spirulina tabletten en diepvries voer ) voor hun neus te leggen, maar ze lijken niet toe te happen. Voor nu heb ik ze in een breeder box gedaan, zie foto. Iemand tips om ze aan het eten te krijgen en aan te sterken?

Wat vervelend maapje :cry:
Hoe warm heb je je water? Ik heb er 3 in totaal en die vreten echt alles. Ze kunnen soms idd een beetje apatisch overkomen (ik zie het maar als tolerant 😂) dan raast er inderdaad een medebewoner overheen (corydoras maar hier soms ook de grote pleco) en dat lijkt ze dan niet zoveel uit te maken. Ze hangen wel graag, weet niet of je wat verticale hangmogelijkheden voor ze hebt? Gezien je ze nog maar zo kort hebt vermoed ik eerder dat ze al niet lekker uit de winkel zijn gekomen, dan dat er iets in die korte tussentijd is gebeurd, er vanuitgaande dat je water in goede conditie is.
 
Wat vervelend maapje :cry:
Hoe warm heb je je water? Ik heb er 3 in totaal en die vreten echt alles. Ze kunnen soms idd een beetje apatisch overkomen (ik zie het maar als tolerant 😂) dan raast er inderdaad een medebewoner overheen (corydoras maar hier soms ook de grote pleco) en dat lijkt ze dan niet zoveel uit te maken. Ze hangen wel graag, weet niet of je wat verticale hangmogelijkheden voor ze hebt? Gezien je ze nog maar zo kort hebt vermoed ik eerder dat ze al niet lekker uit de winkel zijn gekomen, dan dat er iets in die korte tussentijd is gebeurd, er vanuitgaande dat je water in goede conditie is.
Temp is 25 graden. Waterwaardes test ik elke dag en nu soms zelf twee keer, die zijn steeds goed. Ik denk idd ook dat ze al in slechtere conditie uit de winkel gekomen zijn, die is ook op de hoogte en doet niet moeilijk over vergoeding dus dat is super fijn. Ik snap wat je bedoelt met tolerant haha maar dit was wel extreem apathisch. De derde doet t nog heel goed is actief en eet mee op de bodem met de Cory’s. heb er nu nog eentje in de breederbox en die beweegt nog wel, ik bied m verschillende dingen aan kwa voer maar zie nog niet echt dat ie eet.. Even afwachten wat dat nog wordt
kwa hangen, dat kunnen ze volop overal tussen en op het hout
 
De tweede is zojuist helaas ook gestorven. Kreeg als tip van de winkel waar ze vandaan komen om zoete aardappel te geven, zitten veel suikers in wat ze aan zou moeten sterken. Die van mij raakte dat ook al niet meer aan maar misschien een tip voor anderen..
 
Jammer van deze mooie vissen maar soms overkomt je dat en het hoort dan ook weer bij de hobby. Sterkte Maapje.
 
Ik zou het wel melden aan de winkel. Binnen enkele dagen twee dood terwijl ze niet hebben gegeten vind ik wel erg snel. Als je waterkwaliteit goed is, kan het bijna niet anders dan dat ze slecht uit de winkel kwamen. Maar ja, bewijs dat maar eens. Zonde van de visjes en ook zonde van het geld.
 
Ik zou het wel melden aan de winkel. Binnen enkele dagen twee dood terwijl ze niet hebben gegeten vind ik wel erg snel. Als je waterkwaliteit goed is, kan het bijna niet anders dan dat ze slecht uit de winkel kwamen. Maar ja, bewijs dat maar eens. Zonde van de visjes en ook zonde van het geld.
Ja zoals te lezen in mijn eerdere bericht (ik weet het dat zijn er veel haha), heb ik de winkel continue op de hoogte gehouden en bij de eerste dode zeiden ze al meteen dat ze het goed zouden maken. Is een hele fijne zaak dus ik verwacht zeker wel vergoeding als ik mijn volgende visjes daar ga halen. Ze waren inderdaad al kleiner en smaller vanaf het begin dan de derde die het wel goed doet.
 
Volgens mij is in het consumentenrecht ook bepaald dat je een garantie van een jaar hebt op geleverde goederen (de vissen dus). De bewijslast ligt alleen bij jou, niet bij de verkoper.

Er zal hier vast wel een jurist (of juridisch onderlegd lid) zijn die hier meer over kan vertellen.
 
Volgens mij is in het consumentenrecht ook bepaald dat je een garantie van een jaar hebt op geleverde goederen (de vissen dus). De bewijslast ligt alleen bij jou, niet bij de verkoper.

Er zal hier vast wel een jurist (of juridisch onderlegd lid) zijn die hier meer over kan vertellen.
Dank maar dat zal niet nodig zijn ;)zij zijn niet flauw
 
A.s. Zaterdag komen de volgende vissen, zwarte neons. (En ook twee nieuwe vergoede L010a)
Maar ik twijfel nog over het aantal.. groepje van 15 dacht ik?
 
A.s. Zaterdag komen de volgende vissen, zwarte neons. (En ook twee nieuwe vergoede L010a)
Maar ik twijfel nog over het aantal.. groepje van 15 dacht ik?

Lijkt mij prima, je kunt altijd nog aanvullen als je later wil, weer uitvissen is minder handig 😄
 
Lijkt mij prima, je kunt altijd nog aanvullen als je later wil, weer uitvissen is minder handig 😄
Dat is waar, zij adviseerde 20 tot 25, ja das lekker verdienen hahaha
 
ik zou toch ook 20 a 25 stuks nemen.
 
18 dan :p
 
18 zwarte neons zijn het geworden. Vandaag aan huis bezorgd, handig!
Ik kreeg de twee gestorven L010a’s vergoed, maar ik heb gekozen voor 1 nieuwe L010a en 1 L519 ancistrus rio itenez. (Dus nu 2 L010a totaal en 1 L519 om mee te beginnen). Ik hoefde het verschil (de 519 is duurder) niet eens bij te betalen, echt een topzaak!
Even snel wat fotootjes, zijn natuurlijk nog niet lekker op kleur.. maar blij met de tweede stap is visbestand. Heb vandaag een waterverversing gedaan voordat de nieuwe vissen kwamen, en wil mijn water eigenlijk wat donkerder, maar komt van de week wel weer.
IMG_6145.jpeg
IMG_6162.jpeg
IMG_6163.jpeg
 
Mooi zo! En heel netjes opgelost inderdaad!
 
Doe je naast de botanicals nog iets om de bak op kleur te houden?
 
Doe je naast de botanicals nog iets om de bak op kleur te houden?
Nee, ik kook de catappa bladeren en Elzenproppen even in een laagje water en dat gekleurde water doe ik in mijn bak. Werkt bij de nano goed, maar deze bak is nogal wat liters meer haha dus met verversen is de kleur er dan sneller uit… Er liggen ook meerdere botanicals in de bak zelf maar die geven ook niet super lang kleur af heb ik t idee. Misschien toch eens aan de thee erin..
 
Nee, ik kook de catappa bladeren en Elzenproppen even in een laagje water en dat gekleurde water doe ik in mijn bak. Werkt bij de nano goed, maar deze bak is nogal wat liters meer haha dus met verversen is de kleur er dan sneller uit… Er liggen ook meerdere botanicals in de bak zelf maar die geven ook niet super lang kleur af heb ik t idee. Misschien toch eens aan de thee erin..
Dat doe je dan wekelijks? Die zijn dan ook wel eens uitgekookt lijkt me. Of plaats je elke keer nieuwe.
 
Dat doe je dan wekelijks? Die zijn dan ook wel eens uitgekookt lijkt me. Of plaats je elke keer nieuwe.
Ja elke week verversing. Haha ja ik kook ze maar 1 x, die gaan in t aquarium en dan haal ik de meest verweerde oude bladeren er uit.
 
Ja elke week verversing. Haha ja ik kook ze maar 1 x, die gaan in t aquarium en dan haal ik de meest verweerde oude bladeren er uit.
Ik bedoelde of je wekelijks nieuwe botanicals kookt en toevoegt, want dan verbruik je best veel botanicals. Het blijft toch lastig om een aquarium op een natuurlijke manier te kleuren.
 
Ik kook mijn botanicals niet meer. Mijn ervaring is dat ze daarna sneller vergaan. Ik gooi wekelijke een handje catappa en eikenbladeren in het aquarium, na een dag of 2 beginnen ze vanzelf te zinken. De elzenproppen, catappa schors rollen ed laat ik eerst in een bakje water staan tot ze zinken, daarna voeg ik ze met het water toe. Voor de kleur voeg ik wekelijks rooibosthee toe. Mocht ik het te rood vinden, dan meng ik de rooibosthee met zwarte thee.
 
Ik kook mijn botanicals niet meer. Mijn ervaring is dat ze daarna sneller vergaan. Ik gooi wekelijke een handje catappa en eikenbladeren in het aquarium, na een dag of 2 beginnen ze vanzelf te zinken. De elzenproppen, catappa schors rollen ed laat ik eerst in een bakje water staan tot ze zinken, daarna voeg ik ze met het water toe. Voor de kleur voeg ik wekelijks rooibosthee toe. Mocht ik het te rood vinden, dan meng ik de rooibosthee met zwarte thee.
Thanx voor de tips
 

Terug
Bovenaan