1.20 M ZuidAmerika van Maapje


Je hebt ook lijm van JBL te koop en die hebben we op de laatste bak maar of het veel beter is dat weet ik niet. Ook daar heb ik de randen afgeplakt met tape.
 
Experiment geslaagd, vanmorgen het hout vast gezet met zuignappen en aquarium gevuld, het blijft super staan allemaal. :giggle: Als de planten binnen zijn weer leeg trekken en dan de bodem erin en de planten. Gelukkig is de zwarte raamfolie ook bij getrokken, duurde een week voordat er geen vlekken meer te zien waren.
 

Bijlagen

  • IMG_5794.jpeg
    IMG_5794.jpeg
    3.3 MB · Weergaven: 73
Nou, eindelijk de planten binnen na 1,5 week wachten… bij die webshop bestel ik dus nooit meer…
Maar goed, vandaag lekker gehobbyd :love: Morgen totaal fotootje, het is nu nog mistig :LOL:
IMG_5822.jpeg voedingsstoffen (kleikegels vermaalt en lateriet)
IMG_5826.jpegMet zand :p
IMG_5827.jpegMet plantjes
IMG_5831.jpegMooie oever/vijverplant stekken van mijn zus gekregen
IMG_5795.jpegBotanicals koken
 
Laatst bewerkt:
Wat gaan die botanicals doen?
 
Is er ook een stuk sinaasappel in, dat begrijp ik niet.
 
Is er ook een stuk sinaasappel in, dat begrijp ik niet.
Nee dat lijkt maar zo door de lichte kleur, maar dat is gewoon een hol nootje, zo’n zelfde als op mijn profiel foto ;)
 
Wow, dit is echt heel mooi gedaan. Zeker ook de aankleding bovenwater.
Zo haal je echt het voordeel van een open naar voren. Gelijk ook wat ’kamerplanten’ erbij.
Hopelijk slaat alles goed aan.
 
Heel erg mooi ingericht zo, mooie dieptewerking.
 
Prachtige inrichting en een hele mooie kleur. Hier komen de vissen straks helemaal tot hun recht.
 
Prachtige inrichting en een hele mooie kleur. Hier komen de vissen straks helemaal tot hun recht.
Dank allemaal,
Benieuwd. welke vissen zou je aanbevelen? :)
 
Dank allemaal,
Benieuwd. welke vissen zou je aanbevelen? :)
Ik vind dit een prachtige inrichting voor een mooi groepje apistogramma's. Maar ik ben dan ook echt een fan van hun gedrag. Een schooltje niet te grote tetra's erbij een klein schooltje nannostomus bovenin en een paar schoonmakers voor je hout erbij. Ik heb laatst een aantal ancistrus rio initez toegevoegd. Een redelijk nieuw ondekt soort met opvallend patroon die redelijk klein blijft. Maar smaak blijft gelukkig persoonlijk anders zouden we allemaal dezelfde bak hebben.
 
Ik vind dit een prachtige inrichting voor een mooi groepje apistogramma's. Maar ik ben dan ook echt een fan van hun gedrag. Een schooltje niet te grote tetra's erbij een klein schooltje nannostomus bovenin en een paar schoonmakers voor je hout erbij. Ik heb laatst een aantal ancistrus rio initez toegevoegd. Een redelijk nieuw ondekt soort met opvallend patroon die redelijk klein blijft. Maar smaak blijft gelukkig persoonlijk anders zouden we allemaal dezelfde bak hebben.
Ja ik denk ook aan een kleine chinclide soort, de laetacara dorsigera/curviceps of nannacara anomala spreken me ook erg aan.
En ik wil zeker een groep corydoras. Scholen vis zag ik de zwarte neon tetra’s voorbijkomen, lijkt mij erg mooi, maar zijn wel aardig aan de maat geloof ik toch?
Bedankt voor de ancistrus tip!
 
IMG_5866.jpeg
Polycarbonaat platen op maat besteld :)het werd al best wat vochtiger in huis :LOL:
 
Het lijkt allemaal goed te gaan, planten doen het goed, wat afgestorven blad (melting) maar ook al nieuwe groei. De kamerplanten maken mooie nieuwe wortels. De ‘botanicals‘ en hout zitten in de oh zo mooie schimmel fase :DD

Ik meet tot nu toe geen nitriet, ammonia of nitraat. dit meet ik sinds de ‘echte’ opstart, maar ik vraag me af of de nitrietpiek misschien al is geweest. Ik heb het aquarium ‘echt’ opgestart op 9 november. Ik bedoel met de gehele inrichting met bodem en planten. maar het filter draait al sinds 28 oktober (3,5 week terug) ik had de bak toen gevuld met water en het hout erin.
Zouden jullie zeggen dat de bak dan al 3,5 week draait of pas rekenen vanaf 9 november?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 74
Aanvulling; Ik voeg ook bacteriën toe..(Easylife filterstarter)
 
Mooie evenwichtige bak hebben jullie daar staan. Goed gedaan.

En ik zeg: 3,5 week.
 
Dat is tamelijk overbodig, behalve voor de portemonnee van de winkelier....
Ik snap dat iedereen daar anders naar kijkt, maar ik heb er voor gekozen het wel te doen.. maar wat denk je mbt het aantal weken indraaien?
 
Als je het zeker wilt weten hoe NO2 en NH3 zich ontwikkelen, meet je het beste. En geleidelijk aan vissen toevoegen, zodat het filter de tijd krijgt zich op de zwaardere belasting aan te passen. En zelfs als je te vroeg zou zijn, is dat nog geen ramp, dan moet je alleen wat vaker ww doen.
 
Eerste paar bewoners toegevoegd :DD japonica garnalen, ook een aantal uit mijn kleine bakje. niet biotoop gericht maar goede hulp in de bak.
Had ook een witte wonderslak gekocht, maar die bleek ontzettend te stinken toen ik het zakje open deed :sick:, dus helaas dood.. mag een nieuwe komen halen maar winkel is niet echt om de hoek..
 

Bijlagen

  • IMG_5960.jpeg
    IMG_5960.jpeg
    2.3 MB · Weergaven: 43
  • IMG_5961.jpeg
    IMG_5961.jpeg
    3.1 MB · Weergaven: 44
Erg mooi geworden hoor, mooie inrichting! Geeft toch een extra dimensie met de kamerplanten die er zo uitgroeien mooi natuurlijk aanzicht.

Had je ipv poly afdekplaat niet liever glas gehad? Ziet er nogal mat uit en bij een rimmles bak is het juist mooi als je er van boven in kan kijken. Laat je in de zomer de afdekplaten eraf?

En welke Cory's ga je nemen? Ik heb vroeger ook Cory's gehad erg leuke vissen.
 
Erg mooi geworden hoor, mooie inrichting! Geeft toch een extra dimensie met de kamerplanten die er zo uitgroeien mooi natuurlijk aanzicht.

Had je ipv poly afdekplaat niet liever glas gehad? Ziet er nogal mat uit en bij een rimmles bak is het juist mooi als je er van boven in kan kijken. Laat je in de zomer de afdekplaten eraf?

En welke Cory's ga je nemen? Ik heb vroeger ook Cory's gehad erg leuke vissen.
Dankjewel! glazen platen zaten erbij maar die zijn loeizwaar en te kwetsbaar (zeker met mijn lompheid haha).. op mijn andere kleine bakje blijft de plaat er altijd op.. Ook wel zo veilig voor eventuele springers/uitkruipers

corydoras twijfel ik nog tussen aldolfoi of panda’s.. aldolfoi vind ik net wat bijzonderder maar wel aan de prijs….
 
Zaterdag gaan we naar de winkel in Oosterhout voor de eerste visjes. Wat zouden jullie als eerste toevoegen en hoeveel? kwa bodem wil ik gaan voor groep corydoras. Ook een (of twee) L010a of ander niet als te dure Lnr. Kwa scholenvisje zwarte neons :love: En later iets van dwerg cichliden (neig naar laetacara dorsigera, en misschien nog iets erbij? nog niet over uit)..maar dat word zowiezo het laatste kwa toevoeging lijkt me.
 
ik zou beginnen met 10 tal corydorassen
na een laatste watercheck
 
Zaterdag gaan we naar de winkel in Oosterhout voor de eerste visjes. Wat zouden jullie als eerste toevoegen en hoeveel? kwa bodem wil ik gaan voor groep corydoras. Ook een (of twee) L010a of ander niet als te dure Lnr. Kwa scholenvisje zwarte neons :love: En later iets van dwerg cichliden (neig naar laetacara dorsigera, en misschien nog iets erbij? nog niet over uit)..maar dat word zowiezo het laatste kwa toevoeging lijkt me.

Mooie bak hoor maapje!
Leuk dat je de L010a noemt, heb er ook 3 van en vind het leuke beestjes. Hangen overal en nergens in de bak 😁
Persoonlijk zou ik een beetje kijken naar kleur, zowel de (meeste) corydoras, zwarte neons en de L010a zijn niet heel uitgesproken qua kleur, waardoor je geheel een beetje mat kan worden. Ik heb ook zwarte neons in 1 van de bakken en vind ze erg mooi, maar ze zijn wel veel subtieler dan de normale neon tetra's. Ik heb ze gecombineerd, 2x10, maar vind de rood-blauwe stiekem wat mooier, en denk dat ze in jouw bak ook mooi uit zouden komen.
 
Mooie bak hoor maapje!
Leuk dat je de L010a noemt, heb er ook 3 van en vind het leuke beestjes. Hangen overal en nergens in de bak 😁
Persoonlijk zou ik een beetje kijken naar kleur, zowel de (meeste) corydoras, zwarte neons en de L010a zijn niet heel uitgesproken qua kleur, waardoor je geheel een beetje mat kan worden. Ik heb ook zwarte neons in 1 van de bakken en vind ze erg mooi, maar ze zijn wel veel subtieler dan de normale neon tetra's. Ik heb ze gecombineerd, 2x10, maar vind de rood-blauwe stiekem wat mooier, en denk dat ze in jouw bak ook mooi uit zouden komen.
Dankjewel! Ik snap je punt haha, maar het lijkt erop dat ik erg op zwart/witachtige vissen val haha. Zo vind ik de dicrossus filamentosus ook erg mooi, maar met bijv de panda Cory’s en zwarte neons wordt dat wel veel zwart wit. Gewone neons of kardinalen wil ik niet hihi, wellicht nog iets van een potloodvisje, maar ik vind 1 scholenvis ook wel mooi rustig. Omdat mijn bak getint/blackwater stijl is denk ik dat de zwarte neons heel mooi uit komen.
De L010a lijkt in beschrijvingen minder schuw als de meeste andere Lnr’s, die ervaring heb jij ook?
 
Nannostomus schooltje is prachtig. Rouwtetras hebben ook altijd wel iets.
 
In de top 3 van mooie bakken op dit forum(y):r
 

Terug
Bovenaan