Zwevende alg haartjes


John1985

Well-known member
Lid geworden
30 april 2018
Berichten
243
Leeftijd
39
Ik heb al van alles geprobeerd. Ik heb een rio 125 met een eheim 2213 en een extra stromingspomp. Ik filter over 100 gram turf, blauwe spons, keramiek en watten.

Ik gebruik de standaard juwel lampen van een paar maanden oud, bak nieuw gekocht.

Ik voeg 2 ml easycarbo toe per dag en 10 ml profito 1 x per week.

Ik ververs 50% water per week.

Blauwalg kom ik maar niet vanaf en nu is mn bak verziekt door een massa zwevende alghaartjes (zie foto).

Ik weet het niet meer.

20190122_163127.jpg
 
Wat voor onderhoud pleeg je aan de filter en is die proper? Blauwalg is vaak een teken van overbelasting of geen goede bacteriecultuur.
 
En mijn lampen branden 9 uur op een dag.
 
Zo balen,nu snap ik je berichten in je album.
Denk sowieso dat je die stromingspomp beter weg kan laten,zie hier bv juist extra veel algen waar er veel stroming staat.
Zal niet de bron zijn maar maakt het wel erger denk ik.
Weet je de waterwaarden John?
 
Filter wordt regelmatig gereinigd..die is proper
 
Zo balen,nu snap ik je berichten in je album.
Denk sowieso dat je die stromingspomp beter weg kan laten,zie hier bv juist extra veel algen waar er veel stroming staat.
Zal niet de bron zijn maar maakt het wel erger denk ik.
Weet je de waterwaarden John?

Jeetje..heb juist een stromingspomp toegevoegd als maatregel om de alg tegen te gaan.
 
Jeetje..heb juist een stromingspomp toegevoegd als maatregel om de alg tegen te gaan.

Sinds wanneer heb je die dan?
Als er echt te weinig stroming in je bak staat wat ik me niet zo snel kan voorstellen kan je beter een tweede filter nemen.
Misschien door de turf toch te weinig filtermateriaal in je filter om de boel in balans te houden bv.
 
Net gemeten

No3 - 0
No2 - 0
GH - 7
KH - 6
PH - 7
Cl2 - 0
 
First impressoin:
je planten laten duidelijk voedingstekorten zien. En ik denk aan nitraat en fosfaat. En slecht groeiende planten geeft veel vervuiling wat uiteindelijk mede verantwoordelijk is voor een alguitbraak
Ik zou het volgende stappenplan gaan ondernemen:

- zoveel mogelijk alg handmatig verwijderen. Blad wat te erg is wegknippen
- daarna een waterwissel van minimaal 75% om zoveel mogelijk alg te verwijden
- profito is niet genoeg. Daarnaast ook NO3 en PO4 gaan doseren!
- licht dimmen (intensiteit)
- easy carbo gewoon blijven doen
-
 
Net nog naar je laatste foto in je album gekeken.
De meeste planten in je bak zijn eigenlijk heel makkelijk en moeten zich prima kunnen redden zonder extra vloeibare middeltjes.
Bij de Crypto kan je wat voeding bij de wortels doen maar sowieso het mos,Javaren,Vallisneria en nog een aantal groeiden bv hier de bak uit zonder extra toevoegingen.
Zou je ook eens kunnen overwegen ipv een heel circus met voeding,moet kunnen.
 
Ik had precies hetzelfde in 1 bak, en dacht ook dat het zwevende alghaartjes waren, moet je de loupe er maar eens bijpakken, zie je meteen dat het hydra is, flubenol will do the job
 
Had ik nog een zakje van liggen ivm planaria in het begin...direct toegevoegd.

Ik hou jullie op de hoogte van de vervolgstappen.
 
Ik ben benieuwd, maar als alg herkende ik dit niet, althans niet in deze hoeveelheid.
 
Volgens mij is het ook eerder zweefvuil dan Hydra want dat zie ik er ook niet in. Zoals Corne ook al zegt moet je voldoende voeding hebben en met een nitraat van 0 zit je al niet goed. De fosfaat zou ik ook eens meten.
Verder zou ik me aan het plan van Corne proberen te houden om te kijken wat het effect is.
 
Nee man gewoon kappen met al die rotzooi! ;)
Daar krijg je juist algen van in dit geval,veel te veel voeding in de bak.
 
Het is idd geen hydra. De kuur hielp niets. Vervolgens ook de. Dag erna 75 procent ververs gedaan en de planten schoongemaakt en nu zweven er weer net zoveel van die haartjes in de bak als voor de verversing. Ik krijg het niet weg! Wat nu?
 
Heb je no-planaria gebruikt of flubenol? want van dat eerste weet ik niet of dat werkt tegen hydra.

Heb je het overigens al onder een vergrootglas gehad om te kijken of het werkelijk hydra is? ik vermoed dat je middeltje of over de datum was waardoor het niet meer werkte of het verkeerde middel was, ik ben er nog steeds van overtuigd dat het hydra is namelijk, een vergrootglas geeft uitsluitsel
 
Zover ik begrijp zweeft het toch door de bak en Hydra zweeft niet maar zit op ramen en planten gehecht. Dit is eerder een soort van "zweefvuil" als ik het goed begrijp.
 
Op de foto zie ik bovenin iets van een wortel dat vol met haartjes zit en is het niet daarvan afkomstig?
 
Foto's vertekenen wat door de blur maar het zijn allemaal smalle korte haartjes

20190124_160212.jpg
 
Ik heb geen vergroorglas maar pak de macrolens wel even. Heb flubenol gebruikt.
 
Net zo dik als een menshaar max. 5 mm
 
Macro laat dat ook niet zien, geeft geen betere foto eigenlijk
 
Dat zijn de wortels van mn limnobium John, maar die heb ik afgeknipt, dus dat kan nu niet voor explosieve toename zorgen
 
Ik vindt het erg veel op die hartjes lijken die je op de foto ziet en dan helemaal bovenin.
 

Terug
Bovenaan