Zwevend colorzand Hornbach


Astrid

Active member
Lid geworden
3 oktober 2023
Berichten
29
Leeftijd
46
Ik las hele goede recensies van het zwarte colorzand van de Hornbach. Dus ik heb dat aangeschaft, gewassen en in mijn bak gedaan. En ik moet zeggen, het is ook heel mooi zand:



Alleen, er komen de hele tijd zwevende korreltjes vanaf. Ik hevel het water aan de oppervlakte elke keer af, maar het houdt niet op. Ze zweven ook door de bak heen. In het filter heb ik nu bovenin filterwatten gedaan, maar dat helpt ooj niet. Ik erger me paars.

Heeft iemand hier dezelfde ervaring mee? Nog tips? En gaat dit voorbij?
 
Ik heb de bodem al enkele keren gehad en had wel dat er wat aan het oppervlak dreef wat na een paar dagen weer zonk maar niet dat het door de bak heen zweeft.
Boven bij de Sluiers hebben we de bruine variant en ook daar was dit niet aan de orde.
 
Dit zinkt echt niet. Heel stom. Het is ook geen stof, het zijn echt heeele kleine zandkorreltjes. Het doet me denken aan lavastranden waarbij die zwarte korreltjes in je badkleding gaat zitten en wat je er nooit meer uit krijgt
 
Ja raar en ik had het vroeger in de kleine bak en nu in de sluierbak en herken dat niet. Al met al irritant dus.
 
Misschien zit er lucht in de bodem wat zich hecht zandkorrels. Ik zou even goed met mn handen door het zand gaan. Wellicht helpt dat om het zand en lucht te scheiden.
 
Dan moet ik ook luchtbelletjes hebben lijkt mij? Die zijn er niet. Ik had wel van die lucht/zandballetjes toen ik het in de bak deed. Door met een zeef door het zand te roeren ging dat weg.

Als ik dit zand vang en in een nieuwe emmer met water doe, blijft het ook zweven. Erop tikken werkt ook niet.
 
Wat raar. Dan kun je in een filter witte watten doen, dan worden ze uit het water gefilterd lijkt mij? Ik heb naast mn gewone potfilter een klein filtertje meedraaien met witte filterwatten voor het zweefvuil. Wellicht is dat dan een idee.
 
Het is na een paar dagen allemaal gezonken, trust me. Maar heel irritant hè, dat het zo blijft drijven! Geef het twee dagen.
 
Het zit er al 1,5 week in :unsure: nog langer wachten dan maar?
 
Ik heb het zwarte zand wel gebruikt en was er altijd heel tevreden mee. Bij mij dreef het in het begin ook wel, maar kan me niet herinneren dat het zo lang duurde. Heb je voldoende stroming in de bak / aan het oppervlak? Dat wil ook wel helpen om de drijvers te laten zinken.
 
Hier duurde het ook hooguit een paar dagen maar dat het zweeft bij Astrid is iets wat volgens mij niemand heeft opgemerkt en dat is raar.
 
Dat kunnen goedkope vulstoffen zijn maar dat zou eigenlijk tijdens het spoelen moeten zijn opgemerkt.
 
Dat spul dat zweeft dan, is daar lucht mee ingecoat.
En vulstoffen is nu eenmaal een bijkomend iets er staat ook nooit op zo,n zak bodembedekking hoe goed het gespoeld moet worden en hoe lang.
Precies juist met filterwatten kom je er wel weer vanaf🤗
 
Dank allemaal. Dan blijf ik voorlopig nog volhouden met filteren over filterwatten en elke dag afhevelen van het wateroppervlak. Ik geef het nog 2 weken. Is het dan nog zo, dan haal ik het eruit.
 
Heb het ook gehad hoor, klontjes aan de oppervlakte, duurde ook wel een tijdje voor het laatste weg was.
 
Ik zou precies het zelfde doen, spul dat blijft zweven willen we juist niet.
Neem volgende keer maar gewoon zand of hoogstens fijn grind in je bak , de rest gaat toch vervelen naastdat het afleidt.
Op zwart of op wit blijf je alles zien.
 
Ik zou precies het zelfde doen, spul dat blijft zweven willen we juist niet.
Neem volgende keer maar gewoon zand of hoogstens fijn grind in je bak , de rest gaat toch vervelen naastdat het afleidt.
Op zwart of op wit blijf je alles zien.
Normaliter is dat maar 1 of 2 dagen en ook maar een heel klein beetje Edwin. Verder is het een mooie fijne bodem.
 
Ik zou precies het zelfde doen, spul dat blijft zweven willen we juist niet.
Neem volgende keer maar gewoon zand of hoogstens fijn grind in je bak , de rest gaat toch vervelen naastdat het afleidt.
Op zwart of op wit blijf je alles zien.
:sorry:, maar smaken verschillen. Dit zwarte zand vind ik erg mooi en zorgt juist dat de kleur van de vissen mooi contrasteerd. Als ik ooit weer een beplante bak met zand inricht, is de kans groot dat het weer dit zand wordt.
 
Soit ik had bij me ,,ex,, vuurrood grind laten kiezen en me zusje ging destijds voor een blauwe bodem.
Ik doe het nu met witte stenen
16977034136871274379560.jpg
contrast
 
Ook hier dit zand gebruikt (zwart) en ik herken de aan het oppervlak zwevende korreltjes wel maar ook hier waren ze met een paar dagen gezonken.
 
Ow mensen, even lachen? Ik schaam me dood. Het is geen zwevend zand... ik heb net de pomp uitgezet om te kijken wat er gebeurd met de korreltjes. En ik zie dus luchtbelletjes van een allemaal planten regelrecht naar boven gaan? En alles wat zweefde ging keurig naar de oppervlakte. En bij nadere bestudering zijn dat ieniemienie kleine belletjes. Ik heb niet bestudeerd wat ik afhevelde, dat ging rechtstreeks het afvoerputje van de gootsteen in. En dus dacht ik dat het heel klein zand was. Sukkel die ik ben.

Vroegah wel een aquariumbak gehad, maarja, dat waren tangyanika cichliden. Daar had ik geen plantjes in...
 
Ow mensen, even lachen? Ik schaam me dood. Het is geen zwevend zand... ik heb net de pomp uitgezet om te kijken wat er gebeurd met de korreltjes. En ik zie dus luchtbelletjes van een allemaal planten regelrecht naar boven gaan? En alles wat zweefde ging keurig naar de oppervlakte. En bij nadere bestudering zijn dat ieniemienie kleine belletjes. Ik heb niet bestudeerd wat ik afhevelde, dat ging rechtstreeks het afvoerputje van de gootsteen in. En dus dacht ik dat het heel klein zand was. Sukkel die ik ben.

Vroegah wel een aquariumbak gehad, maarja, dat waren tangyanika cichliden. Daar had ik geen plantjes in...
Ik lach wel bij je vorige bericht maar dat is niet bedoeld als uitlachen. Vind het stiekem wel humor ;)
 

Terug
Bovenaan